Míg az elmúlt időszakban a magyar csoda-villanykamion ügye foglalkoztatta a hazai sajtót, addig az amerikai Cummins szép csendben bemutatta első elektromos nyerges vontatóját. A hírnek ad némi színezetet az, hogy a Tesla éppen két nappal ezelőtt jelentette be, hogy hamarosan kijön saját elektromos nyergesükkel.  Az egyébként dízel- és gázüzemű erőforrások gyártásával foglalkozó Cummins viszont elvitte a bulit.

Persze korántsem szériaérett teherautóról van szó, sőt. A Cummins AEOS egy nappali fülkés nyerges vontató, mely egy feltöltéssel 161 kilométert képes megtenni. Az elektromotor működtetéséhez szükséges elektromosságot egy 140 kWh-s teljesítményű akkumulátorcsomag tárolja el, melyet egy óra alatt lehet teljesen feltölteni. Több akkumulátorral nagyobb, legalább 483 kilométeres hatótáv állhat rendelkezésre. Tervben van a gyorsabb, 20 perces töltési lehetőség megvalósítása is.

Ez az elektromos nyerges vontató még a nagyobb akksicsomaggal sem körözi le a dízelüzeműeket hatótáv tekintetében, emellett súlya sem sokkal kisebb, ugyanis az AEOS össztömege közel 9 tonna. Ezt a modellt inkább városi áruszállításra lehetne bevetni, de pótkocsijára napelemek is felszerelhetők, így lehetőség van az akkumulátorok menet közbeni töltésére, emellett az AEOS kihasználja a regeneratív fékezésből származó előnyöket is. A nagyobb hatótávolságú változat esetén az üzemeltetők akár 50 százalékkal több üzemanyagot takaríthatnak meg a ma közlekedő dízel-hibrid üzemű járművekkel szemben.

A várakozásokkal ellentétben a Cummins nem fog teherautókat építeni a jövőben, a most bemutatott nyerges vontató mindössze demonstrációs célokat szolgál, még akkor is, ha egyébként tökéletesen munkára fogható lenne. A Cummins csak az általa kifejlesztett elektromos hajtásláncot kívánja eladni az amerikai piacon. Ennek gyártása 2019-ben indulhat.

Az USA-ban eléggé felpörögtek az események az elektromos haszonjárművek terén. Nemrég egy háromtengelyes elektromos buszt mutattak be, korábban pedig az amerikai Proterra ért el ígéretes sikereket az elektromos buszok terén.  Elektromos nyergest amúgy már a kínaiak is tudnak, igaz, a BYD modellje kicsivel szerényebb hatótávval büszkélkedhet.

Fotó: moto1.com