Néhány hónapja hallottunk először a magyar elektromos kamion tervéről. Kedden újabb részleteket közölt a Világgazdaság a projektről.

A gazdasági napilapnak nyilatkozó Benke Gábor projektmenedzser szerint a fejlesztések 2017 júniusában teljesen befejeződtek, a várt eredményeket is maximálisan túlszárnyalták: 1200 forintos áramköltséggel képes a kamion teljes rakomány mellett száz kilométer megtételére, amivel egyik korszerű dízelkamion sem vetekedhet. Hozzátette: a mai Euro6-os norma szerint működő járművek fogyasztása száz kilométerenként 30 liter gázolaj.

A fenti érték hihetetlennek tűnk, hiszen jelenleg a modern elektromos autók 500-600 forint közötti áramfogyasztás mellett tudnak megtenni száz kilométert. Hagyományos dízelmodellek esetében kb. négyszeres lehet egy kamion fogyasztása. De reméljük sikerül megvalósítani.

Benke Gábor szerint egyik ismert nagy gyártónak sincs gyártásérett modellje az eTruck Motor Zrt.-n kívül. A járműveket a König Investment Zrt. többségi tulajdonában, továbbá 2 százalékban kínai érdekeltségekben, valamint 5 százalékban magyar magánszemélyek kezében lévő eTruck Motor Zrt. gyártja majd. A gyáregységek az ország egész területén elszórva, közel 10 milliárd euróból épülnének meg – ismerteti a Világgazdaság.

Az összeszerelő üzemet Hegyeshalom területére tervezik, a meg nem valósult Eurovegas telkére, ahova akár 20 ezer munkás befogadására alkalmas gyárkomplexumok épülnének. Emellett az akkumulátor, villanymotor, napelem, futómű, gumiabroncs előállítására újabb gyáregységek gyáregységek épülnének szerte az országban. A tervek szerint napi 300 nyerges vontató és a hozzá tartozó pótkocsi készülne a gyárban, két év múlva indulna a termelés.

Azt már korábban elárulták, hogy a kamion feltöltése nulláról kevesebb mint 3 óra ( újabb hihetetlen, de csodálatos érték). A forgatónyomatéka kétszer meghaladja a jelenleg szériában gyártott legerősebb nyergesvontató, a VOLVO 750-es típusáét (3550Nm). A motor teljesítménye 580 Lóerő. A jármű végsebessége korlátozás nélkül 150 km/h. Várható piaci ára 160 ezer euró (50 millió forint).

Ha fentiek igazak, akkor ez a jármű forradalmasíthatja az áruszállítást, hiszen tizedannyiért fuvarozna, mint a jelenlegi gépek.

Forrás: MTI/Világgazdaság