A Karosa buszok idehaza nem túlságosan ismertek, ami elsősorban annak köszönhető, hogy Magyarországnak volt egykoron egy rendkívül sikeres gyára, az Ikarus. A rendszerváltás előtt a hazai volánok és városi közlekedési társaságok túlnyomó része a 200-as sorozat modelljeivel szállította az utasokat. Csehszlovákiában ugyanakkor az egykori Vysoké Mýto-i üzemegység gyártmányai örvendtek nagy népszerűségnek. A Karosa márkanév ma már nem létezik, ugyanis az egykori Irisbus (ma Iveco Bus) felvásárolta a gyárat.

Talán ennek is köszönhető, hogy az egykori csehszlovák gyártmányokat manapság hatalmas kultusz övezi Csehországban, melynek eredményeképpen sorra születnek újjá a valamikor szebb napokat látott youngtimerek. A sárga-fehér fényezésű autóbuszt teljes egészében korhű állapotában újították fel. A jármű így kívül-belül ugyanazt a technikai színvonalat és ízlést képviseli, ami a bársonyos forradalom előtti években jellemző volt Csehszlovákiában.

A szocializmus érintése 2

Karosa C 735

A típust 1977 és 1991 között gyártották Csehszlovákiában a korábbi SD 11-es kirándulóbusz utódjaként. A C 735-ös modelleket Liaz 635/636/637-es motorokkal szerelték, melyek 148-189 kW (200-257 lóerő közötti) teljesítményre voltak képesek. A szintén csehszlovák gyártmányú erőforrásokhoz Praga gyártmányú, 5+1-es mechanikus váltó csatlakozott. A 44 ülőhelyes modellt általában két ajtóval szerelték, azonban csak az első volt kétszárnyú. A hátsó ajtónál lévő üléspár felhajtható volt.

A jármű felújításának 2011-ben vágtak neki és a végleges állapot eléréséhez nem kis összefogásra volt szükség. A karosszéria javítását a České Budějovice-i városi közlekedési vállalat végezte. A motor felújításához szükséges alkatrészeket egy magáncég biztosította, a költségekhez pedig egy prágai buszrajongó is hozzájárult. Emellett a zökkenőmentes munkát számtalan közlekedésrajongó is segítette, akik a szabadidejüket feláldozva járultak hozzá a busz újjászületéséhez. A jármű 2013 novemberére készült el teljesen és első ízben a prágai Czechbus kiállításon volt látható.

A szocializmus érintése 3 Akkor láttam először ezt az autóbuszt és máig maradandó élmény maradt számomra az érzés, amit akkor éreztem, amikor megtettem az első bátortalan lépéseket az első ajtónál lévő lépcsőkön. A kirándulóbusznak is használt jármű utastere annyira makulátlan és részletekig menően korhű volt, hogy azt a hatást keltette, nemrég gördült le a gyártószalagról. A nemrég persze idézőjeleket követel, hiszen a busz eredetileg 1986-ban készült.

A szocializmus érintése 4 A jármű utastere egyébként alig különbözik az Ikarus 256-osétól, sőt, azt is lehetne mondani, hogy szinte megegyezik vele, de maradjunk annyiban, hogy a csehszlovák gyártó előtt volt anno egy jó példa. És nemcsak a rossz példa ragadós, hanem a jó is, ezért a Karosa C 735-ös kicsit azt az érzést kelti, hogy Csehszlovákia volt a legvidámabb barakk a szocialista blokkban. A Karosa pedig az államszövetség egyik kultikus márkájává vált, hiszen büszkén hirdeti, mire volt képes egykoron a csehszlovák ipar.