Röviden – Használt autó: Volkswagen T4 Transporter és T4 Caravelle, Multivan
Mi ez és mi történt vele a gyártása során? Negyedik generáció a Volkswagen kisteherautójából és mikrobuszából. 1990-től 2003-ig készült elsőkerék-hajtással, 1993-tól, a T3 Syncro gyártásának befejezésével összkerekes is volt. 1995-ben jelentek meg az öthengeres TDI dízelmotorok és 1995 végén jött a nagy modellfrissítés. Ekkor lett hosszabb a személyszállító modellek eleje 8 centivel, hogy jobban elkülönüljenek a változatlan orrú teherautó-kivitelektől.
Melyik motor jó bele? Értékelhető az öthengeres szívódízel, 78 lóerővel, majd 1997-től 75 lóerővel. A nagyágyú a 88-151 lóerős 2.5 TDI, amely az első félmillió kilométeren megbízható volt, a most használtan kaphatóknál nem tudni, mi jön elő. Benzinesből beválhat a 84 lóerős 2.0 négyhengeres illetve a 2,5 literes öthengeresből a 110 és a 115 lóerős is.
Mennyibe kerül?
Körülbelül 450-500 ezer forintba kerülnek a legolcsóbb üvegezett, 8-9 üléses kisbuszok, ez együtt járhat az elkeserítő állapottal. 1-1,3 millió forint körül mozognak a szebbek. A nagyon sokra tartott 2,5 TDI öthengeressel 2,2-2,6 millió forintért kaphatók.
Mi van helyette? A kortárs kisbuszok többnyire kényelmetlenebbek, az egyterűek közül még a Toyota Previa és a Chrysler Grand Voyager is kisebb belül és nincs belőlük 9 üléses. Alternatíva lehet az Opel Vivaro és a Renault Trafic, itt az 1,9-es dízel orosz rulett használtan, viszont jobb a korrózióvédelmük. A legvonzóbb alternatíva a Citroën Jumpy, a FIAT Scudo és a Peugeot Expert.

Kétmilliárd német márka ma is nehezen felfogható összeg, de az 1980-as évek második felében pláne az volt. Ez egymilliárd eurónak felel meg, mai áron 360 milliárd forintnak, amennyit akkor csak egy nagyon új és nagyon-nagyon fontos típusba invesztáltak az autógyártó konszernek.

T4: vége a farmotornak

Nem csoda, hogy a Transporter leváltása megért ennyit a Volkswagennek, amely a negyedik generáció kifejlesztésére és a gyárak felszerszámozására ezt az irdatlan összeget elköltötte. A T4 ugyanis újrakezdést jelentett a haszonjármű-üzletágban, egy alapjaiban új autóval.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 1
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 2

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után?

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 52
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 53
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 54
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 55
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 56
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 57
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 58
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 59
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 60
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 61
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 62
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 63
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 64
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 65
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 66
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 67
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 68
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 69
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 70
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 71
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 72
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 73
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 74
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 75
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 76
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 77
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 78
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 79
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 80
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 81
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 82
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 83
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 84
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 85
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 86
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 87
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 88
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 89
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 90
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 91
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 92
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 93
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 94
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 95
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 96
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 97
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 98
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 99
Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 100
Fotó megosztása:

Ha az 1979 és 1990 között gyártott, hátsó- vagy összkerékhajtású és farmotoros, de vízhűtéses T3 darabszámait nézzük, akkor nem égett a ház, mert 1,3 milliónál több készült az elődjéből.

De az elsőkerék-hajtású konkurensek a Renault Trafic/Opel Arena párostól a Ducato-J5-C25 trióig több árut vihettek és kényelmesebben lehetett őket pakolni, mint a farmotor felett, nagyon magasan húzódó padlószintű T3-ast. A csőrös generációt 1986-ban leváltó Ford Transit maradt hátsókerék-hajtású, de haszonjárműként ez is sokkal több teret nyújtott a kortárs Transporternél.

Orrmotor, fronthajtás, vízhűtés, 20 évvel a K70 után

1990-ben a Volkswagen piacra dobta azt az autót, amely elhozta a Bogár-Golf nagyságrendű korszakváltást a könnyű haszonjárművek között. A Transporter volt a Volkswagen legutolsó autója, amely vízhűtéses orrmotorra és elsőkerék-hajtásra váltott.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 101

Kamrás, öthengeres szívódízel az Auditól. Adagolófelújítást igényelt, más nagyobb baja nem volt mai gazdájánál az elmúlt három évben. 10W40-es olajat kap, sűrű periódusokban cserélve

Ebben 20 évvel később követte a márka első autóját, amely ellépett a Bogár addigra rémesen elavult konstrukciós elveitől. A nagy első idén 50 éve a K70 volt, amelyet eredetileg még az NSU fejlesztett ki, csak a gazda magáévá tette.

1990-ben a modellváltással eltűntek a benzines boxermotorok, fülsimogató motorhangot csak az öthengeres, 2461 köbcentis csúcsmodell ígért, 110, majd 115 lóerővel. Hol voltunk ekkor még az 1996-os nagy modellfrissítéssel, a megnyújtott orral érkező, 2,8 VR6-tól, amely a California, a Caravelle és a Multivan csúcsmodelleket mozgatta, kezdetben 140, majd 204 lóerővel. A kínálat másik végén állt a T4 legeslegritkább motorverziója, a PD motorkódú 1,8-as négyhengeres porlasztóval és 67 lóerővel a percenként 4000-es fordulatszámon.

Csak semmi pörgés: szívódízel, szívó benzines

Hondás pörgést a T4 többi benzinmotorjától se várjatok, az igen népszerű 2.0 4300-on adta le 84 lóerejét, az öthengeresek és a 140 lóerős VR6 4500-on érte el csúcsteljesítményét. A szűk hengerszögű V6 az ezredfordulón lépett feljebb, a 6200-ig elengedett, AMV motorkódú hathengeres lóerőre 46 százalékkal többet tud az addiginál. Érdekes, hogy forgatónyomatéka viszont 240-ről 245 Nm-re nőtt csupán, viszont 2500-tól 5500-ig állandó.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 103

Megfordíthatók a Caravelle kapitányi első ülései. Balra Pesti János, az autó tulajdonosa, jobbra régi olvasónk, Elek Zoltán, aki abban segített, hogy bemutathassuk a Vezessen ezt az 1,1 millió kilométert futott T4-est

De a legtöbb Transporter dízelmotort kapott, mert a benzineseken nem segített a mindössze 0,36-os alaktényező. A tetemes homlokfelület és főleg az autó súlya szomjassá tette őket. Az 1.9D, a szívódízel alapverzió 1995-ig maradt gyártásban. A maga 60 lóerejével és 127 Nm nyomatékával akkor is segít gyakorolni a türelem erényét, ha épp egy homokdűnénél lendületesebben szeretnél haladni.

Dízelmotoros, de négy- helyett soros öthengeres Pesti János autója is, amelyet a típus 30-ik születésnapja alkalmából bemutatunk.

Kilométerkirályok: neked is van egy?

Nemrég egy 635 000 kilométeres Opel Vectrával indítottuk a Kilométerkirályok sorozatot a Vezessen az igazán sokat futó használt autókról. Továbbra is nagy szeretettel várjuk mindazok jelentkezését, akik sokat jártak ugyanazzal az autóval, írják a kiadásokat, tisztában vannak vele, milyen óraállással mit kellett javíttatni és az mennyibe került. Tehát értékes tapasztalataik vannak azzal kapcsolatban, mire számítsanak a Vezess olvasói, ha hasonló használt autót vennének.

Ha tehát sokat futott használt autóddal vezeted a szervizköltségeket, a cserélt alkatrészeket, esetleg a tankolásokat is, írj az info kukac vezess.hu címre (lásd itt), hogy a Te autódat is bemutathassuk a kilométerkirályok között! Mert nem a valós futásteljesítményű használt autóktól kell félni, hanem a visszatekert órás, irreálisan kevés kilométeres, bizonytalan hátterű, szervizdokumentáció nélküli fekete lyukaktól, akárhogy vannak kirittyentve az autókozmetikában.

Legendásan sokat bír az AAB 2.4D

AAB motorkódja hitelminősítésnek is kiváló lenne, mintha a gyárban ráéreztek volna, hogy egy legendássá érő dízelmotort neveznek el. Az 1990-től 1998-ig gyártott 2.4D-ben az élettartama a szenzáció, nem a teljesítménye, mert a 3700-as fordulatszámon 78 lóerő és a 164 Nm 1800 és 2200 között nem arra való, hogy ráelőzz az ICE-re.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 104

Nem kell fejből tudni a motorkódját, ha nem megy, a szelepfedél öntvényében is megtalálod. A kopóalkatrészek és szűrők nem drágák a használt T4-es Transporterekhez

Ez volt a csak az 1996-os renoválással megjelenő, 88-151 lóerős 2.5 TDI-k előtt a dízel csúcsmodell. Négyhengeres TDI nem készült ebből a típusból, csak 2003-ban bevezetett és gyengébb megbízhatósága miatt használtan az elődénél sokszor olcsóbban megvehető T5-ből. Ha mégis 1,9 TDI-ként hirdetett használt Volkswagen T4-gyel találkoztok, valószínűleg a szintén 1896 köbcentis, de előkamrás befecskendezésű, ABL motorkódú turbódízelről lehet szó, amely 75 lóerős és 1992-től egészen 2003-ig a kínálatban volt.

De vissza a 2.4D-hez, amelyet Pesti János ki tudja, hány kilométerrel vett meg. Egy építkezésben megszorult úr árulta, mindössze 700 ezer forintért cserélt gazdát. Ez egy öthengeres T4-ért még akkor sem volt nagy összeg, ha a kerékívek mind gyalázatos állapotban voltak és az autón inkább a használat, mint a gondozás látszott.

Magyarországi T4 2.4D 1991-ből, 1,1 millió km-rel

Új tulajdonosa buszvezető, amit kell, saját maga megszerel, ezért nem aggódott különösebben a technika állapota miatt. Neki nem kell elmagyarázni, hogy a számára új autó valójában használt, 26 éves korban és ezért a pénzért nem várt rozsdamentes és csillogó autót.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 106

Valamikor 2011 és 2012 fordulóján léphette át az egymillió kilométert, mert a 2012. februári műszakin 10 613 kilométeres óraállást fotózott a vizsgabiztos

Őt az motiválta, hogy a nyolcszemélyes kisbusszal kiváltható több autó és nem kell 2-3 autóval menniük, mert a használt Volkswagen T4 Caravelle-ben mindenki és minden csomag kényelmesen elfér. A valós futásteljesítmény és a műszerfalról leolvasható szám is hidegen hagyta.

Amikor én vezethettem a kilométer-milliomos kisbuszt, 121 604-et mutatott a hatjegyű számláló, a valós érték bizonytalan. A használt T4 valamikor 2011 és 2012 fordulóján léphette át az egymillió kilométert, mert a 2012. februári műszakin 10 613 kilométeres óraállást fotózott a vizsgabiztos.

H-s rendszáma miatt külföldről behozott használt autónak néztem, de valójában 1991. november 19-én, Erzsébet napon kapott magyar rendszámot. Az 1991-es Volkswagen T4 Caravelle-ben az öthengeres a kamrás dízelmotorok mára szinte elfeledett puhaságával forog.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 107

A harmadik üléssor az ügyes mechanizmussal egyszerűen összecsukható, és ha valaki nekigyürkőzik, egy ember ki tudja emelni a raktér bővítéséhez

Öt henger, 1,6 tonna, egykor 78 lóerő

Nagyon rövid váltóáttételezése miatt a szívódízel hamar erőre kap és érzésre jól lendületben tartja a forgalmi szerint 1595 kilós családi autót. Korán felkapcsolhatsz a váltókar megnyújtásával kényelmesen elérhető padlóváltóval, de az ötödik rövidsége miatt a motor 100-110-ig érzi jól magát. Apropó, váltó: csak nagyon óvatosan és a felújítás  félmillióját félretéve vegyetek automatikus váltós T-est, maradjatok inkább a tartós manuális váltóknál. Itt többnyire csak a váltó kimenőtengelyének gumitömítését kell cserélni.

Akkoriban a Volkswagen csak a hamutartóért nem kért felárat, de ezt az autót szokatlanul gazdag felszereltséggel rendelte meg valaki. Ülései a védőkárpit alatt elegáns kék huzatot kaptak, motoros a külső tükrök állítása, igényes a padló szőnyegborítása, hátra is jut kiegészítő fűtés, a tekerőgombbal felnyitható a gyári napfénytető.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 108

Sok magyar fejében az él, hogy a német autó az autó. Ez nem ilyen egyszerű, de a VW T4 sokat tett a nimbuszért. Ebben a kisbuszban 1,1 millió km van, esetleg több, és még mindig működik!

Ebben a Caravelle-ben mindhárom üléssor fölött van belső világítás és a harmadik üléssor padja sem merev tömb. Az üléssor az ügyes mechanizmussal egyszerűen összecsukható, és ha valaki nekigyürkőzik, egy ember ki tudja emelni a raktér bővítéséhez. A ki tudja, mikor kivett klímakompresszor pótlásával a légkondicionálás nem korlátozódna motortéri csövekre, hűtőre és a műszerfali vezérlésre.

T4-es Volkswagent vennél használtan?

Ebben az életkorban a használt T4-es Volkswagen Transporterek legnagyobb baja a rozsdásodás. Az első és a hátsó sárvédőív hagyján, a javítást megkönnyíti, hogy 1996-tól az első sárvédők csavarozottak és nem hegesztettek. A csomagtérajtó élének  végigbarnulása sem tragédia, a küszöb vészesebb.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 109

Sok ponton rozsdásodhat a T4, a hátsó futómű bekötése ne legyen korrodált

Még kártékonyabb azonban az első szélvédőkeretet megemésztő rozsda, mert a szélvédő kivétele és újraragasztása miatt ez drágábban javítható. Aggasztó az első kereszttartókat vagy az alvázat a hátsó futómű ferde lengőkarainak bekötésénél megtámadó korrózió. Gócpont a tetőoszlopok és az alváz találkozása is.

Mivel a legfiatalabb T4 is elmúlt 17 éves, az alváz és a karosszéria állapota legyen a döntő szempont a vásárláskor, ne az óraállás, ami akármennyi lehet valójában. Ha a bódé menthető  vagy jó, a belső tér állapota a döntő, mert lelakottságban és  felszereltségben is világok vannak az eladó autók között attól függően, mire és hogyan használták.

Számítsatok rá, hogy a legtöbb T4 elment a Holdig meg vissza. Megbízhatósága, hangja és finom járása miatt a korábbi motorok közül a kamrás szívódízel öthengeres a legvonzóbb.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 110

Elöl és hátul is rozsdásodhat a szélvédőkeret, ami az üveg visszaragasztása miatt drágán javítható

Bár többet fogyaszt és lassabb is a közvetlen befecskendezéses 2,5 TDI-nél, 430 060 darabbal az AAB-ből készült a legtöbb, így viszonylag bő a választék.Utóda, az AJA főleg 75 lóerős teljesítményében és oxidációs katalizátorában tér el tőle és ebből is készült 74 460 a német Wikipédia T4 szócikke szerint.

Ereje miatt vonzóbb náluk a 2.5 TDI, de ez egy összetettebb, bár alapesetben megbízható és jól  szerelhető motor. Háromféle kivitellel találkozhattok belőle a használtautó-piacon. A 2,5 TDI kék i-vel 88, végig ezüsttel írva 102, piros i betűvel 151 lóerős volt gyárilag. A vezérműszíjat legkésőbb 120 000 kilométerenként kell cserélni, de nem árt hamarabb. A csere a vízpumpával, a lengéscsillapítóval és a feszítőgörgővel együtt értendő.

Mindegyikre igaz, hogy a piac nagyon sokra tartja őket, talán túl is értékeli ezt a típust, így a lepusztult autók sem olcsók, a szebb állapotban megőrzöttek végképp nem. Körülbelül 450-500 ezer forintba kerülnek a legolcsóbb üvegezett, 8-9 üléses kisbuszok, ez együtt járhat az elkeserítő állapottal.

Mire számíts egy autótól 1,1 millió km után? 112

Speciális kapcsolókkal aktiválható hátul a ködzárófény és az első pótfényszóró

1-1,3 millió forint körül mozognak a szebbek. A nagyon sokra tartott 2,5 TDI öthengeressel 2,2-2,6 millió forintért kaphatók. Vannak Multivan vagy Caravelle néven meghirdetett autók, amelyeknek semmi köze a valóban vonzó kivitelekhez és találni egészen vicces, 200-300 ezer kilométeres óraállású 2.5 TDI-ket is a cikk írásakor.

Nem véletlen a használt Volkswagen T4-esek kérlelhetetlen értékőrzése, nagyon sokan hisznek bennük, még akkor is, ha az a lemezelt, platós vagy épp üvegezett T4 már rég megszolgálta az árát valaki másnak, mert még leszállóágban is szerethető, hangulatos és kedvező alkatrészárai miatt józan költségekkel fenntartható autó. Boldog születésnapot, T4!