Vannak olyan tévedések és rossz beidegződések használtautó-vásárláskor, amikkel kár tovább nehezíteni ezt az eleve nem könnyű ügyet. Tíz hiba, amit legalább Ti, a Vezess olvasói ne kövessetek el!

1. Kevés kilométeres, maximum X éves

Nem tudok az önsorsrontásra hatékonyabb módszert a fix futásteljesítmény- és évjáratkorlátoknál. Ez kizárva, mert elmúlt öt éves, az nem kell, mert több van benne 150 ezer kilométernél. Aki az áron felül is ennyire kemény paraméterekkel szűri a kínálatot, könnyen belefut az épp az ő kívánalmaira szabott autóba: pont oda van visszatekerve az órája, amit látni szeretne. Aki csal, az pontosan ismeri a fejekben élő futásteljesítmény-kategóriákat, ami felett félni kell egy autótól. Kár lemaradni emiatt egy pár éves és tényleg jó autóról 180-250 ezer autópályás kilométerrel.

Tíz hiba, ami fáj, ha használt autót veszel 1

Kár lemaradni emiatt egy pár éves és tényleg jó autóról 180-250 ezer autópályás kilométerrel

2. Itt a hibakód, csak egy szenzor!

Hibás autót venni jó bolt lehet, de kockázatos. Aki megvesz egy dermedt és kipróbálhatatlan használt autót, legyen tisztában azzal, hogy az autónak nem mindig az a baja, amit az eladó állít. Bárki tévedhet, és a legjobb biznisz kis hibával leplezni a súlyosat. Miért vagy biztos benne, hogy egy AC-pumpa hibával árult autó valójában nem váltó- és/vagy motorhibás? Hány nepper adja tovább a valós bajával azt az autót, amivel őt is átverte egy kolléga?

3. Nem elég jó a jó

Egy használtautó-kereskedőt többek között az különböztet meg egy műkedvelőtől, hogy tud dönteni. Ha az a használt kocsi ár, állapot, háttér, profitígéret stb. alapon megfelelő, akkor megveszi, és nem néz meg másik kettőt, hátha azok még jobbak. A cikk feltöltésekor 100 625 autót hirdettek a Használtautón, de ha egy bizonyos típus érdekel, akkor a szóba jövő autók máris nincsenek olyan sokan. Ami jó és árban is lejjebb van a megszokottnál, az hamar elkel. Ha láttál már pár autót és utána rábukkansz arra, ami állapotra megfelel és tetszik is, ne told a döntést holnaputánra, mert megnézek még hármat!

Tíz hiba, ami fáj, ha használt autót veszel 2

Megvennél egy kipróbálhatatlan használt autót? A legjobb biznisz kis hibával leplezni a súlyosat

4. Elmarad az autónézés light

Határozott döntéshez persze piacismeret kell, ami honnan lenne valakinek, aki egész nap magyart tanít, virágot köt vagy uránt bányászik. Ezért jó az autóvásárlás előtti hónapokban beállítani az ajánlati figyelőket, akár német oldalakon, akár az osztrák Willhabenen, akár a Használtautón az autóvadászt!

Érdemes követni a felkerülő autókat, mert pár hét alatt kialakulhat egy rutin annak megítéléséhez, hogy ez nyerő ajánlat-e vagy sem. Ha azt látod, hogy az adott hirdetés egy-három nap alatt lekerül, akkor ott vonzó volt a termék és az ár. Így később, amikor élesbe fordul a használtautó-keresés, te is jobban meg tudod ítélni, mennyire lesz kapós az az autó, azokkal a fotókkal, annyiért. Ez sajnos csak a nagy volumenben forgó autókra vonatkozik, de Lancia Thesist kevesebben is keresnek, mint járós kompakt autót egymillió forint körül.

Tíz hiba, ami fáj, ha használt autót veszel 3

A döntéshez piacismeret kéne, ami honnan legyen egy virágkötőnek vagy magyartanárnak? Ezért jó az autóvásárlás előtti hónapokban beállítani az ajánlati figyelőket és megkapni a friss hirdetéseket

5. Csak a vasat nézed, nem a papírt

Lehúzod a gumikédereket, bebújsz az alváz alá, körbeméred a rétegvastagságot, ragaszkodsz az aznapi első hidegindításhoz. Nagyon helyes! De legyen az is az autónézés része, hogy ellenőrzöd az autó dokumentumait! Stimmel az alvázszám a szervizkönyvben lévővel vagy egy másik autó szervizfüzetével hirdetik a visszatekert órás kocsit?

Megvan minden oldal a szervizkönyvben? Mi a helyzet a törzskönyvvel, a szervizszámlákkal? Megvan minden dokumentum, német autónál a Zulassungsbescheinigung Teil I és Teil II? Osztrák autónál adott a sárga forgalmin kívül a típusbizonyítvány is, a Typenschein? A megfelelő dokumentumok nélkül csak egy halom vasat veszel, nem közúti forgalomba helyezhető használt autót.

Tíz hiba, ami fáj, ha használt autót veszel 4

A megfelelő dokumentumok nélkül csak egy halom vasat veszel, nem közúti forgalomba helyezhető használt autót

6. Olcsó legyen, mindegy mi az!

Néhányan azzal nehezítik a helyzetüket, hogy mindenre rámozdulnak, ami épp olcsónak tűnik. Lehet Chevrolet Tacuma vagy Chrysler PT Cruiser, minden héten más autóért képesek lelkesedni. Ezzel nagyjából ki is zárják a felkészülés lehetőségét az adott típusból, amelynek különféle motorváltozatai és váltói eltérő kockázatokat takarnak.

Ugyanazt a B7-es Volkswagen Passatot TSI motorral és DSG-váltóval csak a kockázatok tudatában és vaskos tartalékokkal venném meg még 120 ezer igazolt kilométerrel is, míg egy kézi váltós 2,0 CR TDI-ért a saját pénzemet is adnám. A kettő nem ugyanolyan rizikó, de aki egyszer Opel Antarát, aztán Ssangyong Rextont akar venni, nem tud felkészülni a várható kiadásokra.

7. Csak a fősodor, meg a tuti: Hondák és Toyoták

Primitív képletekkel, a szomszéd is megmondta jellegű kinyilatkoztatásokkal nem lehet jól megfogni bonyolult dolgokat, legyen az nyugdíjreform vagy használtautó-vásárlás. Nem mindenkinek való a Smart Forfour, hiába vidám, megbízható és a konkurensekhez képest kimagasló biztonsági és kényelmi felszereltségű autó. De érdemes a Toyota Corolla-Kia Cee’d/Hyundai i30/Honda Jazz szentháromságon túli kínálatot is észlelni, mert ugyanannyi pénzből sokkal jobb állapotú Chevrolet Cruze vagy Renault Modus adódhat, mert kevesebben mozdulnak rá ugyanazokra az autókra.

Tíz hiba, ami fáj, ha használt autót veszel 5

Egy Honda Jazz árában sokkal jobb állapotú Renault Modus adódhat, mert kevesebben mozdulnak rá ugyanazokra az autókra

8. Csak japán! (Még ha rozsdásodik is)

Aki ab start kizárja a kínálatból komplett autógyártó nemzetek autóit, az úgy jár, mint aki japán szívó benzinesben bízva megvesz 850 ezer forintért egy Mitsubishi Lancer 1,6 kombit, mert a Mégane II 1,6 16V szar francia, neki ne magyarázza senki. Tudok olyan Mitsubishik szervizelésére és bontására szakosodott brigádot, ahol családi autóként egymás után átálltak második generációs Mégane-ra, mert az alkatrészár, a kocsi megbízhatósága és használati értéke így adta ki.

Pedig a döntő faktor csak most jön: a korrózióvédelem, amiben az európai volumenmárkák általában alaposabb munkát végeznek a japán márkáknál. Nyomott értékű használt autóknál a karosszéria, az alváz és a futómű bekötési pontjainak rozsdásodása közép- és hosszabb távon fontosabb tényező a mechanika állapotánál. Mert a rozsdás autók kilakatolására alig van szakember, aki akad, az megkéri a munkája árát és utólagos lemezcserékkel csak futsz a rozsdásodás után.

Tíz hiba, ami fáj, ha használt autót veszel 6

Sokkal okosabb megoldás gyárilag jó korrózióvédelmű autót választani, mint költséges alvázvédelemmel, újra és újra lerohadó javítóívekkel futni a pénzed és a lemezek között megfoghatatlan korrózió után

Sokkal okosabb megoldás gyárilag jó korrózióvédelmű autót választani, mint 100-130 ezer forintos alvázvédelemmel, pár évente újra lerohadó javítóívekkel futni a pénzed és a lemezek között megfoghatatlan korrózió után. Csak azért, mert elhitted, hogy nincs más autó, csak a japán szívó benzines.

9. Nem gondolsz a testvérmodellre

Érdemes gondolni azokra az autókra is, amelyek egy sikeresebb modell értékeit és technikáját egy az egyben hordozzák, de szerényebb karriert futottak be. Ilyen mondjuk a Nissan Pixo a Suzuki Celerio helyett a Lancia verzió a Chrysler Voyagerből vagy az Opel Agila második generációja a Suzuki Splash alternatívájaként, amelyben az első generációval szemben a benzines motorokat is a japán fél adta.

10. A másik ugyanilyen, de olcsóbb

Nincs két egyforma használt autó, mert a karbantartásuk, az előéletük, a futásteljesítményük a ,használati módjuk, a gumiabroncsuk stb. nem azonos. Emiatt nem ugyanannyit ér egy eladási céllal tegnap behozott autó, amiről a nepper jó esetben legalább megmondja, hogy semmi érdemit nem tud az előéletéről, mint egy X éve az adott gazdánál futó, szerviz- és alkatrészszámlákkal igazoltan karbantartott autó. Hiába 2011-esek és ugyanolyan a motorjuk, az egyik nem ér annyit, mint a másik.

Tíz hiba, ami fáj, ha használt autót veszel 7

Nem, nincs két egyforma használt autó, mert a karbantartásuk, az előéletük, a futásteljesítményük, a használati módjuk, a gumiabroncsuk stb. nem azonos