Jó reklám az új Trabi
Otthonról azzal indultunk el, hogy az új Trabantot mindenképp látni kell, akármennyi meló is van a cikkekkel. Aztán a Herpa-standhoz ügetve már tartok kicsit az átveréstől. Miről is van szó? Kitesznek egy körülbelül 40 centis műanyag makettet egy lecsapott tetejű és négyajtósra megcsinált Trabant Universalról, aztán jól ráugrik a sajtó.
Ha ez az egész nem több reklámfogásnál, akkor betudom pofátlan, de briliáns húzásnak. Az esetleg újjászülető Trabant a Herpát olyan publicitáshoz juttatta, mint még soha semmi. A modellautós cég standján a hosztesz hamar átterelt két úrhoz, akik minden kérdésemre tudták a választ.
Négyajtós lesz, ha megvalósul
Tényleg komolyan gondolják a Trabant feltámasztását, 50 évvel az eredeti bemutatását követően. Jelenleg műszaki alapokat keresnek az autóhoz, a szalontól azt remélik, hogy az itt születő kapcsolatok segítenek a padlólemez megtalálásában. A Herpa ragaszkodik a német technikához, ezért például a Fiat Panda padlólemeze nem jön szóba. Már a méretek miatt sem, mert az 1:10-hez méretarányú modell életnagyságban akkora volna, mint az 1-es BMW.
Elmondom nekik a gondjaimat a modellel: szerintem túl amerikaias az alacsony tető és miért van négy ajtaja? A design egy első közelítés, nem feltétlenül ezt akarják megvalósítani, a négy ajtó viszont nem véletlen. Használható autót szeretnénk, és nem ragaszkodunk szolgaian az eredetihez – hangzott a válasz.
Drágább a MINI-nél
A látogatók kitölthetnek egy kérdőívet, hogy mi fontos nekik egy esetleg megvalósuló új Trabantban (pl. design, ár, fogyasztás, helykínálat) és megadhatunk egy árat is, amennyit kifizetnénk egy Trabantért.
Én 8500 eurót (2,1 millió Ft) írtam be, amiről kiderült, hogy röhejesen kevés az elképzelésekhez képest. Az új Trabant a MINI árának többszörösébe kerül majd a kisszériás gyártás drágasága miatt. Konkrét összeg nincs, én 16-18 000 euróra kérdeztem rá, amire annyi volt a válasz, hogy lényegesen többe kerül majd.
Lapozás után jön egy rettenetesen kínos gikszer és a Lada
Go Trabi, go!
Évi 250 darabról lenne szó, ha minden jól megy, a megvalósításhoz persze befektetőket keres a Trabant márkajogaival rendelkező cég. Amennyiben összejön, minimum egy életnagyságú modellt szeretne kiállítani a Herpa a 2009-es Frankfurti Autószalonon, de lehetőleg egy működőképes prototípust.
Kicsit arrébb igazi Trabantot is láthat a közönség. Az összegyűjtött autók a német autógyártás nagy korszakait mutatják be, vannak köztük rekordautók és filmszerepet kapott kocsik is.
Azért jó mozifilmekben szerepeltetni az autókat, mert a szereplők pozitív arculata a vásznon megjelenő autókra is hat. Ezt hívják productplacementnek, magyarul termékelhelyezésnek.
Az autógyárak kedvelik a reklámnak ezt a módját, a Született feleségekben például ezért járnak Nissannal a szereplők.
És ami nagyon kínos
A Timothy Dalton-féle James Bond-filmben láthattuk az Audi 200 Turbót. Korának leggyorsabb autói közé tartozott 224-es végsebességével. A dízel Golf I nem kapott filmszerepet, de 2,031 literes étvágyával megnyert egy 1981-es fogyasztási versenyt.
Autóbuziként öröm volt ráakadni a tárlatra, a plakátokért felelős embert viszont lefokoznám és kirúgnám. A Német autók – nemzetközi sztárok felirat mellé sikerült ugyanis egy Mazda6 műszereit betenni.
Öntudat a Ladánál
Lada nélkül nehéz az élet, az ajtócsapódás, a kilincshang és a váltó is hiányzik. A Lada a kínai gyártókkal, a Kiával, a Ssangyonggal és a Daihatsuval együtt van a 4-es csarnokban. Frankfurti standjukon egyetlen Niva képviselte a régi generációt, élmény volt végigváltani benne a sebességeket.
Tolmács segítségével kiderült egy orosz úrtól, hogy a Genfben látott Project C-ből 2010-re lesz ötajtós szériautó. Az orosz öntudat erősödését nemcsak az erősödő járőrözés mutatja, hanem a Made in Russia feliratú ajándéktárgyak is a standon. Oroszország anyácska Matrjoska-babákkal mosolyog ránk a vitrinből. Aki eljut Frankfurtba, ne hagyja ki a Ladát.










