Felipe Massa balesete után pótlásként természetesen azonnal felvetődött a 2006-ban visszavonult csapattárs, Michael Schumacher neve. A Ferrarival minden idők legsikeresebb F1-esévé vált némettel kapcsolatba pár napig egymásnak ellentmondó hírek keringtek, de tegnap estére biztossá vált, ha nem akad egyéb gond, a csapat őt veti be a sérült brazil helyett.

A legjobb dolog, ami történhetett?

Schumacher korábban többször is kijelentette, hogy 2006-ban végleg hátat fordított az F1-nek, de ahogy tudjuk, van az a pénz… A Times információi szerint a német futamonként 3,5 millió eurót (935 millió Ft!) tesz majd zsebre.

Nagy pénzért éghet Schumacher 1
2006, Brazília – csúcsformában vonult vissza


Az F1-es versenyzéshez elengedhetetlen ún. szuperlicenc sem jelent majd akadályt Schuminak, mert bár az F1-jogsi minden év végén lejár, a német az FIA szabályzatának 5.1.2a pontja alapján jogosult a kiváltásra, mert az elmúlt három idényben részt vett legalább 15 futamon (2006-ban 18 versenyen indult), és egyébként is, a szervezet a szabályokon kívül méltányossági alapon is kiadhatja az engedélyt, a sport történetének legeredményesebb versenyzőjétől pedig elég nehéz lenne megtagadni.

A hétszeres bajnok visszatérésének híre természetesen megbolygatta a Forma-1-es világot, nincs is olyan, akinek ne lenne véleménye a dologról. A Schumi bevetését az első pillanattól propagáló Niki Lauda egészen odavolt, amikor meghallotta a hírt:

“Michael visszatérése nagyszerű! Ő lesz a Forma-1 megmentője mindazok után, amik idén történtek, a politika, a Honda és a BMW kiszállása után. Ennél jobb dolog nem is történhetne az F1-gyel. Bár 2006 óta nem versenyzett, biztosan gyors lesz, egyszerűen túl jó ahhoz, hogy ne legyen nagy durranás a visszatérése. Nem is jönne, ha ő nem érezné ugyanígy.”

A leendő versenytársak közül talán a tavalyi bajnoknak, Lewis Hamiltonnak lesz a legnagyobb öröm, hogy kipróbálhatja magát a német ellen, hiszen mindig is erre vágyott, de ő már csak Schumi kiszállása után került az F1-be.

“Michael a sport egyik legnagyobb alakja, élő legenda, óriási lenne ellene versenyezni. Az egész világ figyelni fogja, amikor újra beül az autóba Valenciában, és nem csak izgalmas lesz figyelni a felkészülését, de megtiszteltetés lesz első alkalommal ellene versenyezni!” – mondta az angol.

Az osztrák nagyon bízik Schumiban

Az osztrák nagyon bízik Schumiban


A bajnoki éllovas, Jenson Button a német bátorságát méltatta: “Nem lesz könnyű helyzetben, de nagyon örülök, hogy elvállalta a feladatot, igazán bátor dolog. Még fiatal, 40 évesen még nem öreg, versenyképes lesz.”

Mivel Schumacher valóban egy élő legenda, így az emberek többsége tényleg arra számíthat, hogy jön, és azonnal elbír mindenkivel, de nem szabad megfeledkezni azokról a dolgokról sem, amik ez ellen szólnak – és nem is kevés ilyen van.

A visszatérés rosszul is elsülhet

Az egyik legfontosabb, hogy a bajnok majdnem három éve nem versenyzett már az F1-ben, sőt lassan másfél éve annak is, hogy utoljára versenytempónál vezette a Ferrarit a teszten. Az autó azóta alaposan megváltozott, visszatértek a slick gumik, átalakult az aerodinamikai csomag és a csapat használja a KERS-t is, azaz lesz mivel ismerkednie. Amellett, hogy nem ismeri az autót, Schumacher a pályán sem járt még, ugyanis a valenciai utcai helyszín tavaly került be az F1-be.

Az utcai pályán egyébként sem lehet akkorát villantani, még ha Michael Schumachernek is hívják az illetőt, Valenciában akkor is szinte lehetetlen előzni.

Figyelembe kell venni Schumi kondícióját is, ami már biztosan nem ugyanolyan, mint fénykorában. Akkor napi öt órát edzett, ma talán feleennyit, és a 40 éves pilótát talán még mindig kínozza egy februári motorbalesetben szerzett nyaksérülés is – tavasszal arra panaszkodott, hogy nem nagyon tudja a fejét oldalra fordítani.   

Mansellenek ekkor kellett volna abbahagynia

Mansellnek ekkor kellett volna abbahagynia


A visszatérés tehát rosszul is elsülhet, volt már ilyesmire példa. A Williamsszel 1980-ban bajnoki címet nyerő Alan Jones a következő évben még jól küzdött, de 1982-t és ’84-et teljesen kihagyta (’83-ban is csak egy futamon indult, de kiesett), így a ’85 végi visszatérés és az 1986-os szezon inkább csak kínos pillanatokat hozott – az ausztrál 20 futamon összesen kétszer szerzett pontot, és 15-ször kiesett.

A brit oroszlán, Nigel Mansell visszatérése sem sikerült valami dicsően: az 1992-es F1-es és a következő évben Amerikában begyűjtött a CART-bajnoki cím után 1994-ben a Williamst segítette ki Ayrton Senna halálát követően, de a szezonzárón szerzett győzelme után a csapat inkább a fiatal Coulthard mellett döntött, így az angol ’95-re a McLarenhez igazolt. Talán ezt nem kellett volna már – a “megemberesedett” Mansell az első két futamon nem is versenyzett, mert nem fért be az autóba, de a következő két alkalommal sem bírta csapattársa, Mika Häkkinen tempóját, így inkább végleg visszavonult.

Van persze jó példa is, méghozzá épp a Schumi-rajongó Lauda. Az 1975-ös és ’77-es bajnoki sikerek után az osztráknak nem ment valami jól a versenyzés a Brabhamnél, így 1979-ben távozott  a sportból, és csak ’82-ben tért vissza a McLarennel. Amikor nem esett ki, versenyképes volt, annyira, hogy ’84-ben végül begyűjtötte a harmadik címét is. Az osztrák legenda szerint Schumachernek nem kell tartania a sikertelenségtől:

Laudának bejött a visszatérés

Laudának bejött a visszatérés


“A McLaren ’82-ben csalogatott vissza, de teljesen formán kívül voltam. Az első teszten csak két kört bírtam. De az ő esete más, edz, és motorokkal versenyez. Nem mondom, hogy Michael győzni fog, mert ez az autón is múlik. De szemernyi kétségem sincs a képességei felől, ugyanúgy fog teljesíteni, mint bármikor. Amikor én visszatértem, 33 voltam, ő most 40, de az ember olyan öreg, amilyennek érzi magát. Nem aggódom a reflexei miatt.”

“A legizgalmasabb egyébként az lesz, hogyan küzd Kimivel a Ferrarinál, ki lesz a gyorsabb? Mondjuk úgy, hogy Kiminek fel kell kötnie majd a gatyát!”

Ki lesz a legény a Ferrarinál?

Az utóbbi kérdés tényleg a legizgalmasabb. Mert mi van, ha Schumacher ragyogó formában lesz, és elveri a finnt? Vajon hogy értékelik ezt majd a Ferrarinál? Persze még mindig jobb lesz, mintha a két tesztpilóta valamelyike hozná esetleg hasonló helyzetbe a 2007-es bajnokot, de ha jelentősen jobb lesz nála a német, akkor bizony a csapat meggondolhatja majd, hogy ültesse-e az autóban még egy évig a pilótát.

Ha a bajnoki címért is harcban állna a csapat és Räikkönen, ugyancsak érdekes lehetne, hogy Schumacher, aki 1994-től egyértelműen első számú pilóta volt végig, tudná-e és akarná-e segíteni a finnt. Persze erről most nem lesz szó, ami talán még jobb is, mert így különösebb megfontolások nélkül mindketten a legjobb elérhető eredményre hajthatnak majd.

Vajon ki lesz a jobb?

Vajon ki lesz a jobb?


Bár a Ferrari elvileg már feladta az idei autó fejlesztését, és 2010-re koncentrál a csapat, Schumi visszatérése akár javulást is hozhat, mert ha valaki, hát ő valóban tudta irányítani az ilyen jellegű munkát. Ha más nem, hát a 2010-es autó javára válhat, ha a német vezetget és tesztel pár versenyen.

Ahogy látjuk, egyelőre kismillió kérdés lebeg Schumacher visszatérésével kapcsolatban, és a válaszokat sajnos csak bő három hét múlva kapjuk majd meg. Nem tehetünk mást, mint nehezen, de megpróbáljuk kibírni valahogy…