Alapvetően az ember úgy gondolná, hogy a különféle luxusmárkák drága termékeit megvásárolva megmutathatjuk, hogy szerencsésebbek és kiváltságosabbak vagyunk másoknál, ám a tudósok szerint éppen ellentétes a kiváltott hatás. A Harvard Egyetem üzleti iskolája, valamint a Boston College kutatói szerint a drága holmik tulajdonosai gyakran szörnyű embernek tartják magukat.
“A luxus egy kétélű kard is lehet” – írják a tanulmány jegyzői munkájukban, melynek alapja az, hogy a luxustermékek vásárlása egyfajta teljesítmény. A márkák rengeteg pénzt költenek marketingre, a vásárlók pedig úgy érezhetik, hogy ők nemcsak egy kézzel fogható dolgot vesznek meg ezzel, hanem azt az életérzést is, amit a reklámokban láttak.

Valóban kiemel minket a tömegből az egyedi telefontok?
A kutatás vezetői szerint azonban ez a két dolog gyakran nem találkozik egymással: sokan úgy érzik, hogy ezzel csak egy szerepet öltenek magukra, boldogabbak pedig nem lesznek attól, ha vesznek például egy drága táskát vagy egy előkelő étteremben esznek.

Közel félmillió forint egy hamburgerért? Biztos megéri?
A kutatók számtalan helyen jártak, ahol a potenciálisan több pénzzel rendelkező emberek is megfordulhatnak. Ezeken a helyeken felkínálták embereknek, hogy használjanak luxustermékeket: például egy Apple-üzletben aranyozott iPhone-tokokat adtak kölcsön. A későbbi visszajelzések alapján a legtöbb ember nem érezte magát hitelesnek.
A Harvard kutatói szerint ezt a modellt természetesen nem lehet minden emberre alkalmazni, de a tendencia azt mutatja, hogy a luxus nem jelent kikövezett utat a boldogság felé.