| Röviden – Swift, Micra, Space Star | |
|---|---|
| Mik ezek? | Három japán gyártó elképzelése az olcsó, városi kisautóról |
| Mit tudnak? | Rövid távú személyi transzportra teremtett autók, centire azonos méretekkel, alacsony fogyasztással és fenntartási költséggel |
| Mi van helyettük? | A B-szegmens kínálata gazdag: a kifutó Mazda2, 2013-ban két új modell, a Peugeot 208, Renault Clio, valamint a Ford Fiesta frissült verziója érkezett |
| Mennyibe kerülnek? | Áruk ESP-vel, 6-7 légzsákkal és légkondicionálóval 2 990 000-3 070 000 Ft listaáron. |
Három japán kiskocsit hasonlítunk össze az Autó és Stílus magazinnal közösen készített tesztünkben. A tesztautók véletlenül sem a szigetországban készülnek: a Mitsubishi Thaiföldön gyártja a SpaceStart, a Nissan Indiában a Micrát, a Suzuki Swift Esztergomban készül. Közülük a Colt utóda a legfrissebb modell, idén jelent meg a piacon, a Micra és a Swift jelen generációja 2010 óta kapható.
Megújulással a visszaesés ellen
Elnézve európai piaci szereplésüket, a Micrára és a Swiftre is ráfért az idei modellfrissítés. Az átdolgozás a Suzukinál kevés változást hozott, de nem is volt szükség többre. A Micra kapott eleget sajátságos külseje és kiugróan olcsó hatású utastere miatt, ezért a Nissan alaposabban módosította az autót, ami előnyére vált.
Sajnos a műszerfal minőségérzete változatlanul rangon aluli, a magas üléshelyzet a hordószerűen kifelé lejtő ülőlappal nem a mi világunk és megmaradt a csak le-fel állítható kormány is, mint a SpaceStarban és a GS felszereltség alatti Swiftekben.
A leghosszabb a legszűkebb
Belül a SpaceStar komolytalan megoldásokkal és egészen kiváló térhasznosításával tűnik ki. A kalaptartót egyetlen zsinór emeli fel, a csomagtér padlóborítása ócska, egy ujjal összegyűrhető filc. Szerencsétlen ötlet bal kézre osztani és a kormány takarásába tenni az indítógombot.

A Space Star műszerfalának minősége elmarad a konkurensektől, a középkonzol nagy méretű gombjai könnyen, egyszerűen kezelhetőek
Első ránézésre és hosszabb út után is értékesebb autónak mutatja magát a Swift. Vetélytársainál szebb műszerfalat, nagyobb felületű és kényelmesebb üléseket kínál. A rakodóhelyek számában nem ér fel a Micrához, hátul ez a legszűkebb, csomagtere pedig kifejezetten kicsi a kategóriában elvárható 260-300 literhez képest.
Három különböző karakter
Számít egyáltalán? – merült fel a kérdés a vezethetőséggel kapcsolatban. Hiszen olcsó városi kisautókról beszélünk, nem benzinnel etetett kéjfokozókról. Tény, hogy háttérbe szorulhat az élvezet, ám a kényelem és a biztonság nem!
Egy ilyen autó akkor kaphat elismerést, ha tömött sugárutakon, szűk parkolókban is jól manőverezhető, fürge, élénken és kiszámíthatóan reagál a kormánymozdulatokra. Hogy az elénk toppanó szomszéd nénit, parkolóőrt, vagy botos jetit biztonsággal ki tudjuk kerülni, az kötelezően elvárt, de a SpaceStar pont ezen a téren marad le két riválisától.

Élénk a Space Star, viszont futóműve nem ad kellő stabilitást, főleg gyors manőverek, vészhelyzet esetén
A Micra már jobban tűrte a rángatást, szintén erősen billenve, de stabilabban követte a kormánnyal kijelölt irányt. Pattogós, kisautókra jellemző ideges viselkedése nem jelent hátrány a városi tömegben, a jó kilátás, és a tolatókamerával kiegészített parkolóasszisztens sokat segít, viszont országúton már veszít magabiztosságából. Nagy sebességnél a Micra szintén bizonytalanná válik, főleg a nyomvályúk, és a hullámos útfelület jelent számára kihívást.

Született városi autó a Nissan Micra, kormánya leheletkönnyű, hátrafelé is jó a kilátás, amit még a tolatókamera adta biztonság is fokoz
1,2 liter mire elég?
Viszont amennyire dinamikus a futómű-váltó-kormány hármas, annyira lagymatag a Swift 1,2 literes négyhengerese. A számok alapján ez a legerősebb, de érzésre, mintha egy eukaliptuszlevelet majszoló koala dolgozna a motortérben. Emelkedőn, előzéskor mindkét háromhengeres ellenfél könnyedebben lódul előre, és az 5-6 ezres fordulatban dolgozó motor kulturált járása ellenére már zavaró zajjal terheli az utasok fülét. A Micra háromhengerese jobb benyomást keltett a tesztút alatt, a papíron leggyengébb gyorsulási adat (13,7 mp) ellenére.

Nem csak a vezetés élvezete szempontjából ajánlott a Swift, a stabil futómű és a pontos kormányzás a biztonságot is fokozza
A műszaki adatok varázslatos világa
Többször felmerült már a kommentek között a tömegek összehasonlításának kérdése. Ahogy más adat, ez sem egy stabilan bebetonozott szám, és mivel a konkrét autót nem tudjuk folyadékokkal feltöltve, a meglévő felszereltséggel lemérni, így a gyártók által megadott értékekkel dolgozunk.
Ez pedig általában az alapverziónál mért tömeg, ami egy puccosan kitömhető típusnál könnyen megugorhat. Ez lehet magyarázat a Swift harmatos menetteljesítményére, mivel a Suzuki megadta az ötajtós 1,2 literes benzines kivitel tömegét is, ami 935 helyett már 1040 kilogramm, ezt a különbséget pedig nehezen gyűri le pár plusz lóerő.
Kezelőszerveket, ergonómiát tekintve a Swift és a Space Star hozza vérbeli japánt, a tervezőgárdában nem akadt egy kávézacctól belobbant agyú francia aki a szélvédőre tolná a műszerfalat, vagy LED kijelzőre tömné az összes funkciót. Viszont az egyszerűségben is akadnak komoly különbségek.
A Suzuki igényes, rendezettsége jó benyomást kelt, a Mitsubishi ellenben elnagyolt, avítt hangulatot áraszt, mind az anyagok minősége, mind a kivitelezés terén. A Micra kakukktojás, a csapásirány láthatóan egy bátor formákból összeállított, fiatalos műszeregység volt, de a krómhatású műanyagok, valamint a szellőzés körszerű elrendezése már túllő a célon, igaz csak itt virít érintőképernyős navigáció a középkonzolon.

A Micra elhagyva a japános egyszerűséget fiatalos, bohémebb belső térrel hódít. Ízlés kérdése, nekünk sok formai kavalkád és a fekete lakk-króm kettős
A fenntartási költségek közül az értékvesztés és a fogyasztás harapja a legnagyobb lyukat a pénztárcánkba. Értéktartásban a Swift valamivel gyengébb a konkurenseknél. Egyrészt a Mitsubishi és a Nissan neve szebben cseng, mert a márka a Suzuki=olcsó autó dogmára kondicionálta a populációt, másrészt összevethető felszereltséggel listaáron a Swift jóval többe kerül a SpaceStarnál. Hosszabb távon a fejlettebb autók az okosabb marketinggel feljebb húzzák majd a Suzukit és a márkaszervizek árfekvése is náluk a legbarátibb.
Fogyasztásban a Mitsubishi a legjobb
Egybevágnak a gyári, a Spritmonitorra bejegyzett értékek és saját mérésünk eredményei is: a három autó közül 4,9 literrel a SpaceStar a legtakarékosabb (ld. a táblázatot a cikk végén). A mindennapokban a Swift és a Micra között nincs számottevő különbség. Egymás mögött, váltott vezetőkkel megtett fogyasztásmérő körünkben volt városi és autópályás kitérő is, de az országúti szakaszok domináltak. Ezért olyan alacsony mindhárom autó tesztfogyasztása.
Listaáron a SpaceStar, akcióval a Swift ára a legkedvezőbbAz autók ár/érték arányát kétféleképp vettük figyelembe. Az egyik az ötajtós alapmodellek listaára légkondival, ESP-vel, hat (a Swift esetében hét) légzsákkal, elektromos ablakemelővel és központi zárral. A Mitsubishi Inform kivitele és a Swift GC ezt fillérre azonos összegért, 2 990 000 forintért kínálja. Ám a SpaceStar ebben a felállásban csak az egyliteres, 70 lóerős motorral kapható, míg a Swift helyből 94 lóerős.
A Micra 1,2 Visiához a klímaberendezés CD-s rádióval, USB-csatlakozóval és Bluetooth-kihangosítással csomagban 300 000 forintba kerül. Az autó listaára így 3 070 000 Ft, de ez a verzió ár/érték arányban jóval többet nyújt a konkurenseknél. A Micra nagy előnye, hogy fejlett és jól használható, érintőképernyős navigációs rendszer vezeti az elfoglalt hölgyeket az irodából a zumbaedzésre, az óvodából a cipőboltokig. Megéri a 175 ezer forintot.
Ha a képeken látható csúcsmodelleket vesszük alapul, a 3,5 milliós Mitsubishi listaára félmillió forinttal kedvezőbb a konkurensekénél. A Micra 3 930 000, a Swift GS 3 990 000 forintba kerülne listaáron, de az akciók ezt felülírják. Az eredetileg Suzuki-tulajoknak meghirdetett autócsere-programot az adott hó közepén a Suzuki meg szokta nyitni más márkájú autók tulajdonosai előtt is, így a tényleges árak alapján a Swifttel a legboldogabb az akcióvadász.

Alaposan megvitattuk az eredményt tesztelés közben és az utómunka során. A Swift a legjobb autó, de erőseb motorjával, tágasabb utasterével a Micra egyenrangú vele. A Colt utóda nagyobb különbséggel harmadik, de nem rossz autó
Végeredmény
1. Suzuki Swift. Futóműve, kormányzása, a konkurenseknél szebb belső tere és halkabb motorja elég volt a győzelemhez. A Swift a legfelnőttebb japán kisautó. Hátránya a nagy fordulatszámra hangolt motor és a kis csomagtartó, mert a magasabb listaárát ellentételezi az autócserés akció.
2. Nissan Micra. Nagyon kicsi a különbség a Swift és a Micra között, a Nissan kiskocsija szinte egyenrangú a Suzukiéval. Energikus, igen tágas autó, sokféle hasznos és modern extrafelszereléssel, vonzó áron. Ám belső terén továbbra is látszik a spórolás, és futóműve, kormányzása azok igényszintjét tükrözi, akik immúnisak a vezetés örömei iránt.
3. Mitsubishi SpaceStar. Minimális súlya és madárétkű motorja miatt a SpaceStar a legkevésbé környezetszennyező autó a három közül, takarékossága bámulatos. Finom járású, kellően erős motorja, remek térkihasználása és kedvező listaára szól mellette. Jobbat érdemelne a billegős felfüggesztésnél, a csapnivaló irányíthatóságnál és a szembeszökően olcsó megoldásoknál az utastérben.

47 ezer darabról a Swift forgalma 41, a Micráé 38 ezer eladott autóra esett vissza az idei első három negyedévben. A SpaceStar is jóval a Colt tavalyi számai alatt teljesít, de a 10 454 darab félrevezető, mert az autó nem volt jelen a teljes időszakban
| Típus | Mitsubishi SpaceStar 1,2 | Nissan Micra 1,2 | Suzuki Swift 1,2 |
| Motorkonstrukció | Soros, 3 hengeres benzines szívómotor | Soros, 3 hengeres benzines szívómotor | Soros, 4 hengeres benzines szívómotor |
| Hengerűrtartalom | 1193 cm3 | 1198 cm3 | 1242 cm3 |
| Max. teljesítmény kW(LE/ford) | 59 (80)/6000 | 59 (80)/6000 | 69 (94)/6000 |
| Max. forg.nyomaték, Nm/ford | 106/4000 | 110/4000 | 118/4800 |
| Hajtás/sebességváltó | Első kerék, kézi, ötfokozatú | Első kerék, kézi, ötfokozatú | Első kerék, kézi, ötfokozatú |
| Hossz/szél./mag., mm | 3710/1665/1500 | 3780/1665/1515 | 3850/1695/1510 |
| Tengelytáv, mm | 2450 | 2450 | 2430 |
| Csomagtartó, l | 235/912 | 265/1132 | 211/902 |
| Saját tömeg/össztömeg | 845/1340 | 901/1425 | 935/1480 |
| Gyorsulás 0-100 km/ó | 11,7 | 13,7 | 12,3 |
| Végsebesség, km/ó | 180 | 170 | 165 |
| Gyári/reális átlagfogyasztás, l/100 km* | 4,5 / 4,8 | 5,0 / 6,2 | 5,0 / 6,2 |
| Tesztfogyasztás, l/100 km | 4,9 | 5,2 | 5,0 |
| Garancia | 3 év vagy 100 ezer km | 3 év vagy 100 ezer km | 3 év vagy 100 ezer km |
| Listaár összevethető felszereltséggel, Ft | 3 490 000 | 3 930 000 | 3 990 000 |
*Forrás: Spritmonitor.de







