Ez lenne a Sport? – tanakodunk a szerkesztőség garázsában, ahogy egymás mellett áll a Swift a Honda CR-Z-vel. Utóbbi lapos, belevaló és látszik rajta, hogy fiataloknak való, élménydús kisautó.
Nem a látvánnyal üt
A szomszéd helyen a Swift Sport alig mutat valamit, főleg gyári felni-gumi garnitúrájától megfosztva, ballonos téli kerekekkel megverve.
Ritkaság, de ez az autó hátulról ígér többet a tetőspoilerrel és főleg a dupla kipufogóvégekkel közrefogott ál-diffúzorral.
| A Swift Sport és más sportos kisautók | |
|---|---|
| Alfa Romeo MiTo 1,4 TB Multiair (135 LE) | 5 126 000 Ft |
| Honda CR-Z 1,5 S (114/14 LE*) | 6 499 000 Ft |
| Renault Clio RS (203 LE) | 6 190 000 Ft |
| Skoda Fabia RS 1,4 TSI DSG (180 LE) | 6 084 800 Ft |
| Suzuki Swift Sport (136 LE) | 4 490 000 Ft |
| *A hibridrendszer összteljesítménye 124 LE | |
Belül sem lehengerlő a látvány, de felismerhető a csúcsmodell: a sportkormányt öröm megfogni, a váltószoknyán és a kormányon jó a piros varrás, az üléseken ott a Sport felirat és vannak alupedálok, amit persze sosem látni vezetés közben.
Négyszemélyes és nincs ötajtós
A Swift Sport négyszemélyes, csak két öv van hátul. A szűk helyre befalazott utasoknak nincs jó dolga, de a nehézkes, pozíciójukat könnyen elfelejtő üléstámlák miatt az elöl ülők is megszenvedik a hátraszállást. Kár, hogy nincs ötajtós verzió.
Milyen a lemez alatt?
Tavaly októberben Horváth Zsolt már vezette az autót, most csak összefoglaljuk a mérnök úr menetpróbájából, amit a technikáról tudni érdemes. A Swift Sport tengelytávja 50 milliméterrel hosszabb, nyomtávja szélesebb, súlya pedig 15 kilóval több lett a modellváltással, tehát vezető nélkül még mindig csupán 1045 kilós. A többi Swifthez képest módosult a kerékdőlés és a kerékösszetartás, merevebb gumiperselyek, nagyobb kerékcsapágyak és a hátsó felfüggesztés erősebb bekötési pontjai tartják stabilan az autót.
Feszesebbek a rugók: az első rugóállandó 15, a hátsó 30 százalékkal nagyobb, mint a normál Swiftben, javítva az irányíthatóságot és 15 százalékkal csökkentve a karosszéria kanyardőlését. Az új gyártástechnológiának köszönhetően darabonként egy kilóval könnyebbek az új 17-es felnik, mint az elődmodell keréktárcsái.
Meg kell szokni az olcsó kalaptartót, amit nem visz magával és nem enged vissza a csomagtérajtó. Nem egyszer pattantunk hátra lámpánál, hogy a felhajtva maradt polcot a helyére fektessük.
Furcsa a kilométeróra skálája, mert a 30-as osztásokkal az itthon fontos 50-nek és 130-nak számjegy helyett csak apró rovátka jut.
Alapáron: térdlégzsák, xenon-fény, tolatóradar
Cserébe nagyjából mindent megkapsz alapáron, a hat másik mellé térdlégzsákot, xenon-fényt, Bluetooth-kihangosítást, automata légkondit, USB-csatlakozót.

Ezekkel a gumikkal nem sokat mutatott kanyarban. 4 490 000 forintért jutányos és felszereltsége is gazdag
A kulcsnélküli zárrendszerrel elő sem kell venni zsebedből a jeladót, van tempomat, tolatóradar és a fűtést beizzítva pár perc után parázslik az ülés.
Jól felszerelt kiskocsi – sugallja a látvány, ám a sportülés mást mond. Kicsit magasan van, de jól tart és beléd veri, hogy ebben az autóban nem lehet szétfolyni.
Tépni jó
Szívóoldali változó szelepvezérléssel és változó szívócsőhosszal a benzinmotor technikája papíron semmi különös. De amit nyújt, az beléd ég.
Szép egyenletesen forog, gyorsan bemelegszik és alig várja, hogy kiszabadulj a városból, ahol a nagy (10,4 méteres) fordulókör miatt váratlanul sokat kell tekerni a kormányt.
A Budapest tábla után visszaszúrok hármat és jöhetnek a kanyarok. A váltó egyszerűen tökéletes, 4400-on megjön a 160 Nm csúcsnyomaték, de pillanatokkal később túl vagyunk a 6900-on, még egy kicsit pörög, majd tiltáson forog a gép. Tetszett benne, hogy a határoló nem ütésszerűen veszi el a gázt.
Kihozza belőled az állatot!
Szűk országúton, ahol kettes és négyes között mozog csak váltó és visszakapcsolásnál a gázfröccsökre felbőg a motor, a Swift Sport valódi élmény. Nem abban nagy, ahogy az ülésbe présel, hanem abban, ahogy a dobálós erdei útból gyorsasági lesz.

Ha kijössz százon 6,4 literből, amit a gyár megad, akkor kár volt megvenned. Országúton nagyon lehet vele tépni, 9,3 literből már tiéd a világ
Kikapcsolt ESP-vel igazából vezetsz, mint régen. Itt nincs közben zabálás, csörizés a haveroknak, csak vezetés van, küzdelem, koncentrálás a váltásokra és arra, hogy gázelvételkor farával rálegyez az ívre. A terhelésváltás jól kontrollálható, de számítani kell rá.
A futómű nem ráz, a zajártalom vészes
Annál a tempónál, ahol a futómű kezdené megcsillantani tudását, antisport gumijával a tesztautó elengedte az ívet. Most annyi biztos, hogy kellően kényelmes a rugózás, a fagyban megszaporodó kátyúk nem koppantak be veséig.
Ha kitavaszodik és visszakapja a gyári gumi-felni szettet, rémisztő tempóra lehet képes. Gonosz xenon-szemével odaszúr az előtte lihegőnek és elmegy mellette külső íven.
Autópályára az esztergomi sportgép továbbra sem való, hiába lett hatfokozatú váltója. 120-nál 3000-et forog, ami nem sok, de az autó így is túl zajos és vadságához képest a 195 km/órás végsebesség ibolyaszerény.
Ehet 7 alatt, de inkább 9 felett
6,4 liter a gyári átlagfogyasztás, ami poroszkálva tartható, de akkor minek vettél ilyen autót? Kamikazeként 9-10 liter elfogy, de ez méltányos.
Csupán 4 490 000 forintba kerül a nagyon gazdagon felszerelt Swift Sport, amelyre ismét igaz, hogy a szegény ember Ferrarija. Ha látványban és presztízsben nem is, élményben kisebb a szakadék a kettő között, mint vételárban.










