Az Alfa Romeo 159 ugyancsak érett modellnek – ha úgy tetszik, vénnek – számít az autópiacon. 2005-ben mutatták be, mindjárt harmadik is lett az Év Autója választáson. Azóta pár új motor belekerült, néhány régi motor kikerült belőle, más nem történt vele. Nem is baj.
A 159-esen ugyanis nem látszik meg a kor. Szép, mélyvörös tesztautónk is lehetne hatodik éves akár – apropója csupán egy olyan motor, amilyennel eddig még nem járt nálunk.
1910 és 1956




Az 1.9 JTDM jelzésű, 1910 köbcentis Fiat-dízelmotort 2009-ben egy 2.0 JTDM nevű, 1956 köbcentis másikra cserélte a 159-esben az Alfa. (Ezt a motort 2008-ban, a Lancia Deltában mutatták be.)
Magyarországra kicsit lassabban érnek el a dolgok, az 1,9 literes dízel csak most került le az árlistákról. A régi blokkból 120 és 150 lóerős változat készült, az újból 136 és 170 lovas verzió létezik, előbbi 350, utóbbi 360 Nm nyomatékkal. Mi az erősebbet kaptuk, és szerettük.
Főleg a kombi szép. Vagy mégis inkább a szedán?
A mai napig nagyon hatásos a légellenállásra fittyet hányó, burkolatlan fényszórósor, a széles, lapos orr, a hátra felfelé húzott oldal-sziluett és a 145-ös után mára klasszikusnak nevezhető alfás stílusjegy, a felsliccelt hátsó fénycsík-pár. Vallomást teszek: nekem a mai napig jobban tetszik a kombi. Sőt, tovább megyek: szerintem a 159 Sportwagon a legszebb, ma kapható kombi.

A Sportwagon kicsit fiatalabb a négyajtósnál, 2006-ban mutatták be a Genfi Autószalonon. Minden irányban ugyanakkora, mint a szedán, tehát az arányok nem estek áldozatául a családiasításnak. Csak valahogy izmosabb lett a kombi hátsó része; a lemezek formája, a tömegarány alapján már-már hátsókerék-hajtásúnak is gondolhatná a 159-est, aki nem tudja, hogy csak fronthajtással vagy 4×4 hajtásképlettel készül.
A fantasztikus forma mellé jár még egy sajátos extra is a kocsihoz (igaz, ezt a legolcsóbb Mitóhoz is alapáron adja az importőr). Az Alfának villog és int szemből a többi alfás. Szeretetre méltó, összetartó társaság, az úton ötpercenként emlékeztetnek rá: most egy nagy család része vagyok. Egész kellemes érzés.
Nem áradozunk sokat a formáról, mert már számtalanszor megtettük
Eddig tízszer vezettük a kocsit és milliószor írtunk róla. 159-es rajongók: itt a sok-sok betű és kép a Vezessen a kocsiról.
159-esben ülni jó. Elöl.
Az ülések elsőre keménynek, túlformázottnak tűnnek, de minden itt eltöltött kilométerrel erősödik a fájós derekú emberben a meggyőződés: mégis a többiek csinálnak valamit rosszul. Az Alfa tart, támaszt és gyógyít, legalább olyan kevéssé fárasztó benne az utazás, mint a legendás Volvo-fotelekben. És, bár azok kényelmesebbek, a nyomott Alfa-logós olasz székek szebbek.
Az Alfában annyira nagy élmény ülni, még a mozdulatlan kocsiban is, hogy fel se tűnnek a fájdalmasan olcsó plasztikból készült, logikátlan, túlbonyolított bajuszkapcsolók, a szánalmas műkarbon-dekoráció, hogy tízmillióért még nem járt szép színes kijelző a kocsihoz, vagy hogy egy félliteres kólásflakont esélyünk nincs eltenni valahova, legfeljebb a könyökünk és a váltókar között kialakított egyszem pohártartóban, hogy minden váltásnál beleütközzünk.
Hátul és leghátul
A 159-est sokat ostoroztuk már a szűk hátsó traktus miatt. Valóban, a középkategóriában nem üti meg a mércét a hátsó lábtér, átlagos sofőr mögött az átlagos utas már feszeng és zsibbad. A csomagtér viszont nagyobb és praktikusabb, mint az utastér alapján gondoltuk volna.
Az ötödik ajtó mögött mélyen leengedték a raktér padlóját, és még így is elfért alatta egy szükség-pótkerék. A hely jóval nagyobbnak tűnik, mint a hivatalos számok mutatják. A csomagtér méretéről igen nagy szórással találtunk adatokat, de a Genfi Autókatalógusnak hiszünk leginkább: 405 és 1235 liter között variálható a puttony az ülések döntögetésével. Összehasonlításul az Opel Insignia számai: 500-1530.
Kutyásoknak külön öröm a felcsévélhető hálóval ellátott térelválasztó roló. Azt viszont nem értjük, hogy a két kis fedeles rekeszt, melybe különböző apróságok rejthetők elveszés-mentesen, miért ide építették, nem pedig az utastérbe, ahol esetleg tényleg szeretne az ember eldugni egy telefontöltőt vagy egy napszemüveget.
Az 1.9JTDM jelzésű, 1910 köbcentis, Opelekben, Saabokban is használt, jól bevált régi Fiat-dízelmotort utóda alig nagyobb, számottevően nem is erősebb. Szerencsére nem is rosszabb.
Nem mintha olyan kiemelkedően erős, takarékos, csendes lenne, vagy egyáltalán, bármiben többet tudna, mint vetélytársai. Sőt, mindenben középszerű: alapjárat-közelben gyenge, fordulaton felhangosodik, tempósan vegyes üzemben nyolc liter alatt fogyaszt, és kímélve se sok esély van vele lemenni a BMW kétliteres dízelével gond nélkül abszolválható hat alá. Mégis, illik az autóhoz, a hatfokozatú kézi váltóval együtt. Az erő pont elég a precíz kormányzás, a remekül provokálható futómű élvezetes kiautózásához, de nem túl sok a hétköznapi autósnak, hogy veszélybe sodorja magát.
Istenem, az a futómű! Ebben az alulkormányzott, orrtolós mai világban mennyei érzés, ahogy tempós körforgalmakban gázelvételre megriszálja farát a veres bestia. Annyira élvezetesen fordul, csúszik az autó, ha akarom, hogy még azt is megbocsátottam neki cserébe, hogy a fordulókör embertelenül nagy. Egy megfordulás, ha magas az útszegély, még három sávon keresztül is csak ipszilonban lehetséges.
Városban kicsit ormótlan, sztrádán kicsit zajos, de kanyargós utakon, szerpentinen a középkategóriában az Alfának párja nincs – megkockáztatom, hogy a keményített sportmodelleken kívül még a hátsókerekes prémium mezőnyben sem. Szinte sajnálja az ember, amikor megérkezik valahová, annyira jó tud lenni az út.
Megéri a prémiumárat?
A tesztautó a TI nevű dizájncsomaggal együtt 10 260 000 forintba kerül, listaáron. Egy hasonló felszereltségű és teljesítményű 3-as BMW, C Merci ennél legalább 10%-kal, de inkább többe fájna – viszont az A4-es Avant, 163 lovas dízellel, ha szerényebben is kistafírozva, de kijön az Alfa árából.
Az Alfa legközelebbi presztízs-vetélytársai is körülölelik az Alfát. A szintén kvázi másod-prémiumosztályban futó Volvo V60 (163 lóerős dízel, közepes felszereltség) új modellként kicsit drágább, a Saab 9-3 kombi (180 lovas dízel) viszont enyhén olcsóbb nála.
Ha viszont azt mondjuk, az olasz embléma voltaképp csak egy nagy Fiat orrát díszíti (és műszakilag bizony ez a helyzet), már igen drága autó válik a 159-ből. Egy 160 lovas dízel Insignia kombi tízmillióért már megszólal, de tényleg, mert ennyiért a bőrkárpit és az üvegtető mellé a navigáció is bőven belefér.
Csak hát az nem néz ki ilyen állat jól. És nem villog neki üdvözlőleg a többi alfás az utakon. Tessék mérlegelni!





