| Röviden – Farizon V6E | |
|---|---|
| Mi ez? | Közepes méretű, elektromos hajtású, 2,7 tonnás zárt áruszállító a kínai Farizontól |
| Mit tud? | Emissziómentesen városban egy feltöltéssel 265 kilométert lehet vele megtenni. Raktere 6 köbméteres, és legfeljebb 1 tonnányi áru szállítható vele. |
| Mibe kerül? | A V6E típusú furgon listaáron, áfa nélkül 13 millió forintért érhető el idehaza. |
| Kinek jó? | Elsősorban azoknak való, akik városi, belvárosi használatra keresnek egy jól pakolható elektromos furgont, a napi fuvarfeladataik ellátásához. |
Vajon mennyi az a minimum, ami még elég? Talán ezt a kérdést tehették fel a Farizon (ejtsd: „farájzon”) mérnökei akkor, amikor megalkották a V6E-t, amely kissé olyan hatást kelt, mint egy mopedfurgon. Aki szereti a minimalizmust, annak nem lesz gondja ezzel a típussal, de azért erre már nem igaz, hogy „a kevesebb néha több”. Ez tényleg annyi, amennyi.
Pedig a márka tulajdonosánál, a Geely-csoportnál azért ismerik a prémiumminőséget, elég, ha csak a Volvóra vagy a Lotusra gondolunk, amelyek szintén a konszernhez tartoznak. A jelek szerint nem is rossz a stratégiájuk, ugyanis dinamikusan fejlődnek: 2010-ben még 400 ezer, 2024-ben viszont már több mint 3,4 millió járművet gyártott a konszern. Ebből 300 ezer darab volt a Farizon márkanevű furgon. A márka további globális terjeszkedése azonban minden bizonnyal hatással lesz erre az eredményre.
Külső
A V6E szokatlan formájával és rendkívül keskeny LED-fényszóróival hívja fel magára a figyelmet. A zárt áruszállító 4,8 méter hosszú és 1,98 méter magas. Mindössze 1,73 méter széles, holott ebben, a közepes méretű, könnyű teherbírású áruszállítók szegmensében tükrök nélkül általában legalább két méter szélesek a rendelkezésre álló modellek. Sőt, kínai versenytársa, a Maxus eDeliver 3 is terebélyesebb, legalább 1,78 méter széles. Mindez determinálja, hogy mindössze kétüléses verzióban készülhet, ami pedig kissé korlátozza a felhasználási lehetőségeket, emellett a manapság népszerű mobiliroda-funkcióknak is nehezen tud megfelelni.
Sallangmentes, funkcionális dizájnja révén viszont könnyedén azonosítható a Farizon V6E. Emellett egyszerűen megkülönböztethető európai versenytársaitól. Szülőhazájában, Kínában persze más a helyzet, mert ott egy egyszerű „budget” terméknek számít.
Nemcsak a karcsú karosszéria, hanem a relatíve nagy padlómagasság miatt is furcsa elsőre a V6E. Beszálláskor magasra kell emelni a lábat, jól láthatóan a tervezőknek szempont volt az akkumulátor védelme, amit az ülések alá építettek be. Egyébként az aksira hat év vagy 300 ezer kilométer garanciát kínálnak, a forgalmazó magyar nyelvű honlapja szerint.
Karosszériáját semmilyen oldalsó műanyag burkolat nem védi a rányitásoktól vagy az esetleges karcolásoktól. Még a karosszéria alja is csupasz. Ez a tény annyira zavart, hogy utánanéztem, Kínában tényleg ez lenne az etalon? Nos, a Chinabuses.org oldal szerint a Zhongtong T6-os furgon is éppen ilyen. Kis kerekek, koporsószerű forma és nulla karosszériavédelem. Szintén ikertesója lehetne a Farizon V6E-nek a King Long Longyao is. Ott tehát ez a fajta furgon külön kategóriát képvisel, mintha kötelező lenne ilyeneket gyártani.




Belső
A V6E vezetőülésébe beülni kissé küzdelmes 187 cm magas ember számára, és ezután is csak akkor tud helyet foglalni, ha teljesen hátrahúzza az ülést, a kormányoszlopot pedig a legfelső állásba teszi. Csak így tudja odarakni a lábait a pedálokhoz. Az első, ami szemet szúrhat a V6E vezetőülésében, az az, hogy magasan van a vezetői pozíció. A motorháztető belülről nézve még keskenyebbnek hat. Az nem meglepetés, hogy jó rálátás nyílik az útra, oldalra viszont kissé korlátolt a kilátás, éppen ezért jobbkezes utcáknál érdemes mélyen előrehajolni a biztonságos kihajtás érdekében.
Két képernyő határozza meg az információátadást a modellben. Egy kisebb a vezető előtt a műszereknek, és egy 10,1 col átmérőjű a műszerfal közepén, az infotainmentrendszer kezeléséhez. Android vagy iOS operációs rendszert használó telefonok is csatlakoztathatók a Bluetooth-kapcsolatnak köszönhetően. Megtalálható még egy kisebb kapcsolósor a kormánykeréktől balra, de ott a rekuperáció erősségének beállításán, valamint az Eco üzemmód választó kapcsolón kívül tulajdonképpen nincs olyan gomb, amire nyáron szükség lenne. Oda került ugyanis még az ülésfűtés kapcsolója is.
A jármű rendkívül egyszerűen kezelhető: a két ülés közötti konzolon lévő tekerőgombot csak a kívánt állásba kell fordítani (D, N, R), és már el is lehet vele indulni. A kézifék feloldását persze nem szabad elfelejteni, ami valamiért még mindig mechanikus.
A kormányoszlop nem állítható
Bár alapvetően nagyon szűkös a lábtér ebben a kis furgonban, a kormányoszlop mellett kialakítottak egy kisebb mélyedést, ahol kinyújtható a megfáradt láb. Az embernek olyan érzése lehet, mintha már a nem létező motortérbe tenné be e végtagjait. A kormány fogása kellemes, ahogy az ülések kárpitjai is jó hatásúak.
Sajnos tárolórekeszből nincs sok ebben a Farizon V6E-ben. Az ülések közötti konzolban található egy mélyebb palacktartó, valamint az utasülés előtt egy nyitott kis fakk áll rendelkezésre. A műszerfal tetejére nem lehet pakolni. Utolsó mentsvárként még az ajtózsebek említhetők. A töltőkábel tulajdonképpen el sem fér az utastérben.
Mivel a kis furgon 195/70R15 méretű abroncsokon gurul, és mivel az akkumulátorait a raktér padlójába építették be, így 540 mm magasságba kell emelni a lábunkat, amikor belépünk a raktérbe. Jó hír, hogy a hátsó ajtók 180 vagy 270 fokban is nyithatók. Ezen túlmenően a jobb oldali tolóajtón keresztül lehet hozzáférni a rakományhoz. Extra balos tolóajtó nem választható hozzá.
Csak két fő fér el benne
A térelválasztó fal mögött 2,8 méter hosszú, 1,6 méter széles és 1,32 méter magas raktér található. Ennek térfogata papíron eléri a kategóriában elvárható értéket (5,7 köbméter). A raktér kivitelezése egyébként igényes, a szállítmány elmozdulását az alumínium csúszásmentesített padló révén, valamint az oldalfalban található rögzítőszemek kihasználásával könnyen meg lehet akadályozni. A modell 1000 kilogrammnyi árut képes elszállítani, ami jónak számít ebben a kategóriában.
Technika
A 2,7 tonnás össztömegű Farizon V6E hajtásáról 50 kW-os (68 lóerős) állandó teljesítményű villanymotor gondoskodik, amely a kínai CATL (Contemporary Amperex Technology Co.) 42 kWh kapacitású, lítium-vas-foszfát (LFP) kémiájú akkumulátorcsomagból nyeri a működéshez szükséges energiát. Az energiatároló egység az első üléssor alatt, míg a nagyfeszültségű fősegédhajtás-vezérlőegység, valamint a hajtómotor a két hátsó kerék között található, a padló alatt.
A kis V6E hátsókerék-hajtású, és akár 28 százalékos emelkedőkkel is elboldogul. Egy feltöltéssel – a gyártó közlése alapján – 265 kilométert lehet vele megtenni városban, WLTP-szabvány szerint. Városon kívül kicsit gyorsabban merül, ebben az esetben 195 kilométerrel lehet számolni egy feltöltéssel. Az autópályán maximum 105 km/órás sebességgel lehet vele repeszteni, ennél többre nem képes.
Töltése 20 százalékról 80 százalékosra akár 50 perc alatt is elvégezhető DC-töltővel. Persze csak akkor, ha az ember megtalálja a töltőnyílást. Azt ugyanis az utasajtó alá szerelték be, és csak egy kis kulcslyuk utal a jelenlétére. Ha kinyitjuk a slusszkulccsal ezt a kis nyílást, akkor tűnik fel a csatlakozó, ahová a töltőkábelt kell dugni.
Ez a kis fedél rejti a töltőnyílást
A biztonság érdekében két légzsákkal (sofőr- és utasoldali), tolatóradarral és tolatókamerával, elektronikus menetstabilizálóval, elektronikus fékerőelosztóval (EBD), kipörgésgátlóval (TCS), hidraulikus fékrásegítéssel (HBB), távolságifényszóró-asszisztenssel (HBA), valamint lejtmenetvezérléssel (HDC) is ellátták.
Elöl McPherson rugós tagra, hátul pedig merev tengelyre és ötlapos laprugókra épül a futóműve. Ez a párosítás gyakori a kishaszonjárműveknél, hiszen egyensúlyt teremt a komfort, valamint a funkcionalitás között. Elöl tárcsa-, hátul pedig dobfék lassítja az autót.
Vezetés
Ideális lehet a Farizon V6E belvárosi utcákon, méreteinek köszönhetően könnyedén elfér a parkoló autók által szűkre szabott utakon. Jól kezelhető a szűk utcákban, parkolóradarjának köszönhetően pedig az alacsonyan lévő akadályok is észlelhetők. Fordulékony és agilis furgon, nyomatékos villanymotorjának köszönhetően könnyedén fel lehet venni a forgalom ritmusát. Városi közlekedésben érdemes kihasználni a rekuperációban rejlő előnyöket, mivel a legerősebb fokozatban akár egypedálosan is vezethető, azaz a fékhez nem kell nyúlnunk.
Nagy előnye a V6E-nek, hogy szinte minden olyan helyen elfér, amit alapvetően személyautóknak alakítottak ki, legyen szó parkolóhelyekről vagy töltőállomásokról. Ez a kompakt forma ideális városi áruterítővé varázsolja, de a padkára vagy járdára való felállásnál azért vigyázni kell vele, a kis kerekek miatt. Bár könnyedén lehet vele manőverezni, azonban egy teljes nap után örömmel száll ki belőle az ember. És kicsit a karjában is érezheti a sofőr, hogy műszak alatt a szűk belvárosi utakat rótta.
A hátsó ajtók 60:40 arányban nyithatók
A parkolás szinte gyerekjáték vele, a középső kijelzőn megjelenő színes tolatókamera képe sokat segít a tolatásnál. Fokozott óvatosságra leginkább az előrefele történő beállásnál van szükség, mert a magas motorháztető miatt tényleg csak a parkolóradarra támaszkodhatunk. A visszapillantó tükrök sok holtteret tüntetnek el, de azért nem túlságosan nagyok. Sávváltásnál, előzéskor vagy parkolásnál nagy figyelmet igényelnek. Nem árt precízen és pontosan beállítani őket elindulásnál.
Jó utakon megfelelő menetkényelmet kínál, a rosszabb minőségű utakat nem kedveli: kátyús szakaszokon enyhe zörgés és dübörgés hallható a raktér felől, futóműve kissé pattogós. A hátsókerék-hajtás viszont kiváló stabilitást ad terhelt állapotban, ami különösen elinduláskor vagy emelkedőn való felkapaszkodáskor jön jól. Félautomata klímája hatékony, ami kell is, mert esős időben gyorsan be tud párásodni a szélvédője.
Költségek
Teszthetünk alatt a Farizon V6E átlagfogyasztása 15.85 kWh/100 km volt. Ezt azt jelenti, hogy a Mobiliti 225 Ft/kWh-os átlag AC-töltési árral számolva 100 kilométer megtétele 3566 forintba kerül ezzel a furgonnal. Ehhez képest egy hasonló méretű dízelfurgon (8 liter/100 km-es átlagfogyasztással és 600 Ft/literes gázolajárral) megtankolása 4800 forintba fáj 100 kilométeren. Vagyis a Farizon V6E-vel 25 százalékkal olcsóbban tankolhatunk, de ezek természetesen az „utcai” árak. Otthon töltve, 70 Ft/kWh-s áron, máris csak 1100 forintról beszélünk, ami kevesebb, mint két liter üzemanyag ára.
Évi 30 ezres futásteljesítménnyel és az említett árakkal számolva pedig, a dízelhez képest, legalább 370 ezer forintot lehet spórolni az elektromos furgonnal az üzemanyag-költségeken, de az otthoni töltéssel már 1 millió forint feletti a különbség. Így aztán a 380 V-os kiépítés, és ahhoz való töltő vásárlása is hamar megtérülhet.
A V6E furgon listaáron, áfa nélkül 13 millió forintért érhető el idehaza, de a forgalmazó jelenleg 8,1 millió + áfa kedvezményes összegért kínálja. Hazánkba az elérhető legmagasabb felszereltséggel érkezik, éppen ezért ennél tovább már nem extrázható.
| A Farizon V6E és vetélytársai – Listaár, forint (nettó) | |
|---|---|
| Farizon V6E (68 LE, 42 kWh) | 13 000 000 + Áfa |
| Maxus eDelivery 3 (160 LE, 60 kWh) | 13 550 000 + Áfa |
| Opel Vivaro e (136 LE, 50 kWh) | 15 950 000 + Áfa |
| Mercedes-Benz (116 LE, 60 kWh) | 19 065 190 + Áfa |
Értékelés
A Farizon V6E ideális lehet utolsó kilométeres csomag- vagy ételkiszállításra. Hosszú távú vidéki utazásokra azonban nem való. Az ára miatt vélhetően vonzó lesz azok körében, akik városi áruszállításra szánt kis teherbírású furgont keresnek. Tipikus futárautó, bár azért egy műszak után enyhe bezártságérzete lehet az embernek. Egyedi megjelenése miatt kilóg az európai furgonok sorából, ezért azok számára is ideális lehet, akik extravagáns, szokatlan kinézetű zárt áruszállítóval szeretnék reprezentálni vállalkozásukat.
A Farizon V6E a minimalizmusra épít, de akad benne néhány olyan extra, amely mégis szerethetővé teszi. Ezek közé tartozik az ülésfűtés, a gyors párátlanító funkció, a kormányfűtés, valamint az Eco üzemmód. Az is fontos pozitívum, hogy bár szűkös a kabin, a mérnökök mégis találtak egy kis pluszhelyet arra, hogy a gépjárművezető ki tudja nyújtani a bal lábát. Aki vezetett régen Kispolszkit, az tudja, hogy mindez fontos érték, és jó, ha van hova tenni a lábat a hosszabb utakon is.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|





