„A hidrogéntöltő infrastruktúra korlátozott rendelkezésre állása, a jelentős tőkeigény, valamint az intenzívebb vásárlói támogatás szükségessége miatt a vállalat nem számít arra, hogy az évtized vége előtt elterjedhetnének a piacon a hidrogénüzemű könnyű haszonjárművek” – írja frissen kiadott sajtóközleményében a Stellantis, amely a mai nappal, azonnali hatállyal berekesztette a hidrogén tüzelőanyag-cellás hajtástechnológiák fejlesztését és gyártását.

11 fotó

Az eredeti tervek szerint a cégcsoport idén nyáron kezdte volna meg hidrogénüzemű közepes és nagy méretű könnyű haszonjárműveinek gyártását a franciaországi Hordain-ben, illetve a lengyelországi Gliwicében.

„A hidrogénpiac továbbra is szűk rétegpiac marad, amelynek nem látható a középtávú gazdasági fenntarthatósága” – indokolta a döntést Jean-Philippe Imparato, a cégcsoport európai tevékenységeiért felelős vezérigazgatója. „Egyértelmű, felelősségteljes döntéseket kell hoznunk, hogy biztosítsuk a vállalat versenyképességét, és kielégítsük ügyfeleink elvárásait elektromos és hibrid személyautóinkkal, valamint könnyű haszonjárműveinkkel.”

Nem készül több hidrogénes Opel, Peugeot 6

A döntés nem érinti a programban dolgozó alkalmazottakat, az eddig hidrogénnel foglalkozó kutatási és fejlesztési erőforrásokat más területeken hasznosítják.

Nem igaz ez ugyanakkor a Stellantis H2-partnerére, a Symbio nevű vállalatra. Velük, illetve részvényeseikkel tárgyalásokat kezdeményeznek, hogy minimalizálhassák a technológiai beszállítót érintő hatásokat. A Stellantis 2023-ban 33%-os tulajdonrészt vásárolt a vállalatban – nem tudjuk, de feltételezzük, hogy most eladná ezt a tulajdonrészt.

Nem készül több hidrogénes Opel, Peugeot 7

A Stellantison belül két márka: a Peugeot és az Opel hordozta a hidrogén tüzelőanyag-cellás hajtástechnológia zászlaját. Az Opel Vivaro Hydrogen és a Peugeot e-Expert Hydrogen 2021-ben mutatkozott be, és valójában pontosan ugyanaz a jármű volt két név alatt. Az Opel Vivaro Hydrogen 2024-ben egy európai szakfolyóirat szavazásán elnyerte a „2025-ös év ígérete” címet. Az Opel Movano Hydrogen prototípusa tavaly ősszel mutatkozott be.

A Toyota, a Hyundai, a BMW és valamilyen mértékben a Renault is aktívan fejleszti hidrogén tüzelőanyag-cellás technológiáit és típusait, ténylegesen megvásárolható járművel azonban csak a Toyota (Mirai) és a Hyundai (Nexo) rendelkeznek. A BMW iX5 Hydrogen elvileg 2028-ban kerül piacra, míg a Renault Master H2-Tech haszonjárműnek az idei évre ígérték a bevezetését.

Nem készül több hidrogénes Opel, Peugeot 8

A tüzelőanyag-cella elektromos áramot fejleszt hidrogén és oxigén kölcsönhatásából, de a hidrogén máshogy is felhasználható az autóiparban: