Nem könnyíti meg egy autó sorsát, ha már a neve sem stimmel. A 2-es Gran Coupé valójában nem nagy és nem is kupé, de fellengzős nevéről nem tehet a négyajtós kompakt BMW. A tavaly év végi továbbfejlesztés, amiről itt olvashatok részletesen, nem hozott teljes modellváltást, de jóval többet jelent a modellciklus közepére időzített leporolásoknál.
Mivel a BMW nem csapja be ügyfeleit azzal, hogy a dízelmotor helyett jó lesz nekik a másra kitalált, más felhasználási móddal nagyot domborító full hibrid, a lépcsős hátú 2-eshez kétféle öngyulladós motor is rendelhető. Mi az erősebbikkel teszteltük a 2-es Gran Coupét.
Külső
Találó a metálfényezés tűzpiros neve, vérbő szín, tele élettel. Az tesztautót M-sportcsomag dobja fel külső-belső elemekkel. A felnik 19-esek, a gumiméret 225/40 R19.




Szemből az 1-est követi a hasonlóan erősen megújított F74-es BMW is az alacsonyra helyezett vesékig mélyre húzott motorházfedéllel. A négyajtós 2-eshez is elérhető a vesék hangulatvilágítása, akárcsak az 1-eshez.
Függőleges nyílmotívumok dobják fel az új hátsó lámpákat a 4-es hátulról szerintem sokkal jobban néz ki, mint elölről. Az orron Ceed- és Focus-vonásokat fedezhetünk fel oldalt pedig az autó hossza nem enged sikkes, kecses sziluettet, a 2-es GC inkább tömzsinek hat az elsőkerék-hajtással meghatározott első túlnyúlás miatt.
Az A-oszlop, a tetőív és a hátsó sárvédő egységet képez, nem lennék a mérnökök helyében, akik a hatalmas oldalpanel préseléséért felelnek. A hokiütő-motívumra kifutó ablakív fekete betétjében itt is leolvasható a széria jele, a 2-es.
Szemből az 1-est követi az F74 is a mélyre, az alacsonyra helyezett vesékig húzott motorházfedéllel. Rendelhető hangulatvilágítás a vesékhez
Két centivel hosszabb lett a 2-es Gran Coupé az LCI aka modellfrissítés után, a magasságnövekedést a nagyobb felnik okozzák. A hosszúság most 4546, a szélesség kereken 1800, a magasság 1445. A tengelytáv változatlanul 2670 mm.
Legjobb esetben 0,25 a típus alaktényezője, ami egykor rekordot ért a szériaautók között a Lexus LS 430-nak és a 3 literes Audi A2-nek. A cw-érték ahhoz képest pláne jó, hogy a kétajtós, hátul hajtó kupé alaktényezője vastagon 0,30 feletti.
Az autóhoz odaérve vagy a kocsitól elsétálva automatikusan nyitnak-zárnak az ajtók, ez is annyira jól működik a BMW autóiban. Elöl és hátul is keret nélküliek az oldalablakok, a fillérfaragók megspendírozták ezt a drágább, igényesebb és főleg kupés hangulatú megoldást még a legkisebb Gran Coupénak is.
Belső tér
Közös házban lakik az óracsoport és a középső érintőképernyő. Az ívelt kijelzőn belül a műszeregység képátlója 10,25, a központi touchscreené 10,7”. Kellemetlen sajátossága a BMW és a MINI új autóinak, hogy bizonyos beállításokat csak saját profilt létrehozva hajlandóak megjegyezni, ezét az autó nem úgy indul, mint ahogy kiszálláskor hagytad. BMW ID nélkül nem tudod beállítani, hogy a külső tükröket automatikusan behajtsa az autó záráskor.
Mint más BMW-modellekben, itt is nagyon gazdag a szélvédőre vetített kijelző információtartalma és szép a grafikája, ami a műszernézetek fantáziátlansága ellenére a műszerfali képernyők megjelenítésére is igaz.
Közös házban lakik az óracsoport és az érintőképernyő. Az ívelt kijelzőn belül a műszeregység képátlója 10,25, a központi touchscreené 10,7”
A kormányon olyan gyűrűk szolgálna menüben való lépegetésre, amit a Tesla honosított meg, sajnos itt is hasonlóan labilisak és gyenge minőségérzetet keltenek. Ha már a kifogásainknál tartunk: kínos a vezeték nélküli töltőtálcaért felárat kérni egy 16,7 millióról induló autóban.
Még rosszabb, hogy amikor a képernyő lassan kell életre vagy lefagy, egyáltalán nem tudod állítani a képernyőn a klimatizálást. Ha este hazafelé deaktiváltad a légkondicionálót, mert elég volt leengedni az ablakokat, de másnap az átforrósodott autót hűteni szeretnéd, ez nem mindig lehetséges, amíg a kijelző magára nem talál. A hangvezérlést érdemes megpróbálni ilyenkor
Fájó visszalépés a modellfrissítéssel a 2-es Gran Coupéból is törölt iDrive-pogácsa, amivel intuitívan, gyorsan és könnyen használhattuk a menüt, amire már csak az érintőképernyő és részben a hangvezérlés maradt. Ehhez a user részéről idegennyelv-ismeret szükséges és persze lefedettség gyors mobilnettel, mert online kapcsolat segít értelmezni a szoftvernek az elhangzottakat.
A rácsok alól érkező hangulatfényt a holttérfigyelő is használhatja, ezzel jelezve, ha egy kerékpárost életveszélybe sodornánk az óvatlan ajtónyitással
Igazán klassz a műszerfali hangulatvilágítás, a két szélen lévő rácsok alól érkező fényeket a holttérfigyelő is használja, ezzel jelezve, ha egy kerékpárost életveszélybe sodornánk egy óvatlan ajtónyitással. Feldobja a belső teret az M-színekkel megvalósított díszítés, a piros-sötétkék-világoskék sávokkal. Előfordulnak olcsónak ható műanyagok az alsóbb területeken, de ez egy kompakt autó, nem a 7-es széria.
A 2-esben az általános minőségi összkép egyértelműen jó a műszerfal szép felületeivel. Ezzel a világos bőrkárpittal és a hátratolva nyitható illetve ki is billenthető napfénytetővel elvitathatatlanul prémiumtermékben éreztem magamat. A két USB-C aljzat jól jön és a megvilágított töltőket könnyű megtalálni sötétben is.
Ryanares hangulat uralkodik hátul, ami a térkínálatot illeti, legalábbis a magasabbak szemével. Aki nem nőtt nagyobbra 175 centinél, annak kényelmesen elegendő lesz a fejtér és a lábhely is. A fapadosfeelinget a helyszűkén, a magas kardánalagúton és a légrostélyok hiányán kívül az üléstámlákról lehagyott csomagháló is autentikusabbá teszi. Cserébe itt sem tudnak csokipapírt és más szemetet hagyni az utasok a fedélzeten.
Ryanares a hangulat hátul, kevés a hely, magas a középső alagút, nincs légrostély és az üléstámlákról lemaradt a csomagháló
430 liter helyett a hibridizált 220 és 220d csomagtartója 360 literes. A csomagtérnyílás a lépcsőshátú kasztnitól kedvezően nagy és a tér sem kicsi.
Kár érte, hogy a BMW nem áldozott külső zsanérra, amilyen a Ford Mustangon van vagy a régebbi autók közül a FIAT Lineán volt, de hogy ne menjünk ilyen messzire, az E46 csomagtérfedele helytakarékosabb zsanérokkal nyílt. A csomagtérfedél karjait alapos tokozás választja el a csomagoktól, így záráskor nem tudják összenyomni a cuccokat, de a szélesség és a hasznosítható tér csökken.
Mint a többi BMW-ben, itt is adott a 40:20:40 arányú háttámlaosztás. A széles középső rész értékét az ázsiai autók mutatják meg, amelyekbe sokszor még síalagút sincs a kartámasz mögött, nemhogy ilyen széles és praktikus nyílás.
430 liter helyett a hibridizált 220 és 220d csomagtartója 360 literes, de itt is jó nagy az alsó üreg. Sajnos nem tellett helytakarékosabb külső zsanérra a fedélhez, mint az E46-os 3-as BMW-n
Tökéletesen hasáb formájú a csomagtérpadló alatti üreg, amelynek szélessége épp elég egy repülős fedélzeti koffer befogadására. A 48 voltos akku nélküli modellekben elér a hátsó üléstámla vonaláig.
Technika
Továbbra is az UKL-technikára (Untere Klasse), az egyterű 2-essel és a belső égésű motoros MINI-modellekkel közös padlólemezre épül a 2-es zsebkupé. Tehát az orrmotor keresztben áll, alapértelmezés az elsőkerék-hajtás, bizonyos motorváltozatoknál az első hajtásra épülő, angolul hang-on összkerékhajtással. Kézi váltó nincs, a kettős kuplungos automatikus váltó hétfokozatú.
Nem valódi kupé a 2-es Gran Coupé, de legalább keret nélküliek az oldalablakok, ami igényes megoldás
Tavaly ősszel a nagy megújuláskor bizonyos motorváltozatok teljesítménye csökkent, az M235 xDrive 6 lóerőt veszített, a 220d pedig 27-et a mostani szinthez képest. Bizonyos motorverziók kisegítő hibridhajtással gazdagodtak. A kisfeszültségű lítiumion akkumulátor kapacitása 0,9 kilowattóra.
122 lóerővel nyit a motorkínálat a sorhármas 216-ban. Felette 220 néven is háromhengeres motort ad a BMW, amit képzelhetünk fél sorhatnak, de ez öncsalás. Itt 156 lóerő és 240 Nm jön a benzinestől, az elektromos térfélről 15 kW (20,4 LE) és 55 Nm. A 48 voltos segédhibrid hajtásrendszer 170 lóerős és 280 Nm a nyomatéka.
Kevés kompakt autóhoz érhető el összkerékhajtás, amit a lépcsőshátú 2-es alapáron megad a 218 lóerős 223 xDrive-ban és a csúcsmodellben. Az M235, itt is i nélkül, 300 lóerős.
122 és 300 lóerő közötti a motorkínálat. A dízelekhez nincs 4×4, a 223 és az M235 alapáron összkerekes
Ezt a kétliteres benzines motort nem támogatja 48 voltos kisegítő hibridrendszer. Az autó legfeljebb 200 Nm-t ad hátra a motor 400 newtonméteres nyomatékcsúcsából, ami igen combos érték. Mivel hátul nincs oldalankénti nyomatékvezérlés, a csúcsmodell sem tud hasonlítani a hosszmotoros BMW-k viselkedésére kigyorsításkor.
Dízel oldalon nincs 4×4-es, itt 150 lóerővel indul a motorkínálat a négyhengeres, 1995 köbcentis 18d-vel. Tesztautónk motorja is 2,0 literes dízel két turbófeltöltővel.
Önmagában 150 lóerős, a 48 voltos hibridrendszerrel együtt 163 lóerő a csúcsteljesítménye. A nyomatékmaximum 400 Nm, ebből a belső égésű motorra 360 Nm jut, amit 1500 és 2500 közötti fordulatszámon fixen tart. A váltó itt is automatikus, hétfokozatú és duplakuplungos.
Vezető és csomag nélkül a tesztelt modell 1525 kilogrammot nyom, a terhelhetősége dicséretes, 560 kg. A 100-ra gyorsulási idő 8,0 mp, a végsebesség 226 km/óra.
Vezetés
Kicsit magas az üléshelyzet a megújult 2-es BMW Gran Coupéban, de elfogadható. A vezetőülés nagyon kényelmes, jól támaszt, rendesen tart, széles tartományban állítható és adott a meghosszabbítható ülőlap is. Nem vészesen vaskos a kormánykerék, bár vastagabb az ideálisnál.
Ősszel lesz 25 éve, hogy a BMW bemutatta az első újkori MINI-t, ma már senki nem lepődik meg, hogy egy elsőkerekes BMW-t is lehet jó vezetni. A 220d a négyhengeres dízel erejét nagyon jól talajra viszi, a beszappanozott villámnál is gyorsabb kipörgésgátlás eleve finoman működik, de nem is kell állandóan visszarántani a dízelmotort a kiváló gumikkal kiszállított autóban.
A kormányerők eltaláltak és a kormányzás közvetlensége is öröm. A négyajtós 220d éber, élénk autó, kis mozdulattal ráteheted az ívre, és elég sokáig ragaszkodik is kormánnyal kijelölt rádiuszhoz, amíg a tapadás határait közelítve kijön az orrnehézsége. Száraz aszfalton ehhez vérbő kanyarsebesség kell.
A gázelvételre ügyesen rámozdul az autó fara, vidáman szűkít az íven egy picit, ami ugyanúgy öröm, mint a szabad emberhez méltó tolatás. Rengeteg modern autóval szemben itt nincs 30-35-nél leszabályozva a hátramenet sebessége, hosszú szakaszokat is értelmes tempóban tehetsz meg rükvercben, ha rászorulsz.
Egyoldalú a futóműhangolás, mert a rugózás egyértelműen kényelmetlen. Az úthibák élesen bekoppannak, legyen az kiálló sín, besüllyedt csatornafedél, hosszában felgyűrt aszfalt vagy keresztborda.
Gyengébb lett ugyan, de így sem gyenge a motor. A nem túl nagy karosszériában a nyomatékos dízellel átjön a big block hangulat, az érzésre kis autóban a nagy motorral. 1500-as fordulatszám felett kis gondolkodás után a 220d Gran Coupé erőből megindul, nagyon rugalmas a motor és a legtöbbször finoman kapcsoló automatikus váltó jól támogatja a megfelelő fokozattal.
Kihúzatáskor és városban idegesítően erős a dízelmotor markáns, mély morgása, ami egyenletes sebességnél tompul és belesüllyed az egyéb zajokba. Nagyobb tempónál annak ellenére elfogadható a zajszint, hogy a keret nélküli oldalablakok több szélzajt engednek be a körbevasalt üvegeknél.
Toronymerevítő javít a szilárdságon és az útfekvésen, a 2-es Gran Coupé elemében van kanyargós úton. A motor önmagában 150 lóerős, a 48 voltos hajtásrendszerrel az összteljesítmény 163 lóerő
Négy átlagos termetű utasnak vagy elöl két nyurgának a csekély felárú Harman / Kardon-hifivel, a kiváló LED-es adaptív fényszórók szívmelengető távfényével, az elöl kényelmes ülésekkel, a kedvező hatótávval és a bikás motorral a 220d Gran Coupé igen jó utazóautó. Ebben az is benne van, hogy a vezetőtámogató rendszerek messze jobban működnek az átlagnál, 200 kilométereket autózhatsz úgy békében, hogy egyik sem megy az agyadra, és nem azért, mert gondosan deaktiváltad a legtöbbet.
Költségek
Azokban az országokban, ahol az 1-es nincs jelen, a 2-es Gran Coupé a BMW belépőmodellje Ez persze nem azt jelenti, hogy olcsó volna. 13 831 500 a 122 lóerős 216 belépőára és 23 342 000 Ft az összkerekes M235-é.
A tesztelt 220d minimum 16 661 000 forintba kerül, nosztalgiázó olvasóink kedvéért öt éve még 11,6 millió forintról indult. Most a testhez álló Audi A3 10 százalékkal kevesebből kijön az 1968 köbcentis, a CLA 200d a szintúgy 150 lóerős dízellel 607 000 forinttal magasabb listaárú autó a BMW-nél.
13 831 500 a 216 belépőára és 23 342 000 Ft az összkerekes M235-é. A tesztelt 220d minimum 16 661 000 forintba kerül listaáron
A mezőnyön belül rendben van az autó árpozíciója, de a tesztelt modell relatív drágaságát jól kifejezi, hogy a sokkal erőseb motorú, szintén automatikus váltós, tágasabb és hátul hajtó 420d Gran Coupé csupán 8,7 százalékkal kerül többe a 220d Gran Coupénál. Egyetlen pillanatig sem kérdés, melyik a jobb BMW, melyik a jobb autó.
Megrendelésekor a tesztautó extrái 4 832 300 forintba kerültek, így jön ki a képeken látható autóra listaáron 21 879 700, amiből 4 632 450 Ft az áfa és 90 000 forint a regadó. Az inflációt és a bizonytalan forintárfolyamot látva nagyon jó döntés lehet az első öt évre vagy 100 000 kilométerre jutó kötelező karbantartásokat előre, egy összegben megváltani.
| A BMW 220d Gran Coupé és vetélytársai – Listaár, forint | |
|---|---|
| Audi A3 Limousine 35 TDI S tronic (150 LE) | 15 077 270 |
| BMW 220d Gran Coupé (163 LE) | 16 661 000 |
| BMW 420d Gran Coupé (190 LE) | 18 109 000 |
| Mercedes-Benz CLA 200d (150 LE) | 17 268 000 |
Erejéhez képest a dízelmotor fogyasztása nagyon csekély. Autóúton és német autópályán, nem spórolva 4,84 l/100 km jött ki zömmel 120-130-cal, összességében 100-150 km/óra közötti sebességgel.
Városban 7,37 liter jutott 100 megtett kilométerre, vegyesben az autópálya és az országút nagyobb aránya miatt 5,59 litert volt a tesztautó átlagfogyasztása és közben végig jól telt az idő, nem a kamionok szélárnyékában nyomorogtunk féktávon belül.
Igényes a belső tér, de nem kevés extra dobja fel a tesztautót, bőven lehet költeni rá a 16,7 milliós alapáron felül
Mivel a részecskeszűrős, nagynyomású közvetlen befecskendezéses benzinesek technikája nagyon közel van a szintén közös nyomócsöves dízelhez, nem látom könnyűnek a 220-as benzines helyzetét, amely ráadásul csak háromhengeres. A hatótávolság is a dízel mellett szól, a 49 literes tankkal kényelmesen megtehetünk 650-950 kilométert.
Értékelés
Kicsiben is hozza a prémiumtermékek színvonalát az alaposan megújított F74-es BMW. Ha nem túlnyomórészt városi forgalomra keres ritka autót valaki a prémiumtermékek között, a dízel Gran Coupé sokkal többet nyújthat a 220-as benzinesnél. Annak sincs szép hangja, ez erősebb és igazoltan keveset fogyaszt. Autós embereknek viszont a kétajtós 2-es vagy a sokkal praktikusabb, négy oldalajtós és nagy hátsó csomagtérfedelű 4-es Gran Coupé belátható felárral sokkal jobb BMW.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|













