| Röviden – Remu Big Float E22 + Sany SY215C | |
|---|---|
| Mi ez? | Egy finn, úszó alvázra épített kínai kanalas kotró, gémjének végén egy iszapszivattyúval |
| Mit tud? | Kacagva elmegy, illetve dolgozik mocsárban, sekély és mély vízben is |
| Mibe kerül? | Ebben az összeállításban úgy 150-160 milliós tétel egy hasonló munkagép |
| Kinek jó? | Leginkább a vízügynek lehet hasznos, de ha van saját lápvidéked, netán kotorni való holtágad, biztos neked is összeraknak egyet |
Hetek óta kísérem figyelemmel az útról is jól látható, napról napra egyre terebélyesedő mocsárjárót. Először csak az impozáns méretű alváz látszott a bátonyterenyei gyárudvaron, majd rákerült a kotrógép is, a gyárinál nagyobb gémmel, majd az egész miskulancia végére egy olyan karmos szörnyűséget építettek – mechanikus bontófejjel ellátott zagyszivattyút – aminek láttán még a spanyol inkvizíció szakemberei is elismerően csettintettek volna. Mikor már gyanúsan kész volt a szerkezet, bementem a kapun, hogy kiderítsem mi ez, mire használják, és meglepő módon nem hajítottak ki azonnal, hanem kívül-belül, sőt, a Verbis Kft. telephelyén, ahol összeépítették, mozgás közben is megmutatták a szörnyet.




Mi ez?
Hivatalosan kétéltű, hevederhajtású, forgó felsővázas kotrógépnek kellene szólítani, de a mocsárjáró izére is ugyanúgy hallgat. Ezt az elkészült gépet várhatóan a Tisza holtágainak tisztítására, kotrására használja majd a vízügy, de természetesen bármilyen folyónál, tónál ugyanúgy használható. Akár földmunkára, akár az éppen elburjánzott vízinövények megregulázására.
Épp emelik a kotrót az új alvázára (Kép: Verbis Kft.)
Az összeszereléséhez használt recept aránylag egyszerű: végy egy lánctalpas kotrógépet, kapd le róla a gyári járószerkezetet, emeld fel egy irgalmatlan daruval és csavarozd rá egy másik, úszni is képes alvázra. Mindez élőben egy kicsit bonyolultabb, és ha minden kéznél van, akkor is úgy 5-6 napig el lehet vele bíbelődni. Az átalakítás nem végleges, ha kell, újra visszaépíthető a kotrófelépítmény a hozzá eredetileg járó alvázra és akkor újra teljes értékű, szárazföldi gép lesz belőle.
Az úszótalp
De nézzük, miből is áll ez a gép! Az úszó alváz finn gyártmány, többféle méretben létezik, a Big Float E22 jelű 11,2 méter hosszú, és egy-egy oldali darabja 1,5 méter széles. Lényegében ez a lánctalpas, vízmentes, öt darab, egymástól különálló kamrából álló, szerviznyílásokkal ellátott, speciális acélból készült duplatestű alváz a lelke az egész munkagépnek. Alapból vízen úszva a lánc hajtja magát a szerkezetet, amivel 0,5 km/órás, nem túl szédítő sebességet lehet elérni, de hajócsavarral kiegészítve, nyílt vízen akár 7 km/órás tempóra is képes. Kétféle láncminta is rendelhető az alvázhoz, a standard mellett mocsárra optimalizált is van az opciók között, valamint kiegészítő, az úszóképességhez szükséges pontonok is felszerelhetők az alváz két oldalára, mint ahogy ezen a példányon is látható. Ezek nélkül csak 1,2-1,5 méteres vízmélységig használható a Big Float, mérettől függően.
Az E22-esnél kisebb és nagyobb változat is létezik a cég kínálatában
Az alap járószerkezetnél csupán az előre-hátra mozgást kellett tudniuk a lánctalpaknak – az oldalankénti változó fordulatszámmal oldják meg a fordulást is – itt viszont további funkciókra is volt igény, amit egy extra kapcsoló beépítésével értek el. Az úszótalpak ugyanis szükség esetén, szűkebb helyen haladva, vagy szállítás közben közel húzhatók egymáshoz – ilyenkor mindössze 3,5 méter széles az egész gép -, ha pedig munka közben maximális stabilitásra van szükség, akkor 5,5 méter széles is lehet. Emellett vízen lebegve valamivel rögzíteni is kell a járművet, hogy munka közben se ússzon el, ehhez bő egytonnás, hatméteres acélkarókat használnak.
Ezekkel a hatméteres karókkal rögzíti magát, ha szükséges
Természetesen ezeket is hidraulikus motorok emelik, illetve eresztik le, és létezik belőlük nagyobb, 14 méterig használható is. Saját energiaforrása nincs az alváznak, a lánctalpakat mozgató hidromotorokat a ráépített kotrógép dízelmotorja látja el.
A felépítmény
Miután a gyári lánctalpakról leszerelték a kotrógépet, azt tengernyi csavarral rögzítették az alvázhoz. Ezek a rögzítések nem szabványosak, minden gyártó más és más megoldást használ, így az alváz megrendelésénél kell jelezni, mit szándékoznak ráépíteni, és akkor ahhoz passzolót küld a gyár. Itt épp egy Sany típusú kotró került az alvázra, ami kínai termék, de mégis minőségi, felső polcos darab. Olyannyira, hogy a Sany globálisan a Caterpillar és a Hitachi után a harmadik legnagyobb építőipari gépgyár, kotrógépekből pedig darabszámra ők gyártják a legtöbbet a világon, 2021-ben például 97 ezer darabot.
Itthon a márka vonzerejét az ötéves vagy tízezer üzemórás garancia és a 20-25 százalékos árelőny jelenti, ami mellé az utóbbi időben a gyors szállítási idő is bekerült. Míg a jól csengő nevű gyártóknál egyre hosszabb, akár éves szállítási idő sem ritka, addig jelenleg a Sany gépeire mindössze egy-két hónapot kell várni megrendelés után.
Attól, hogy óriási kínai a cégről van szó, mégsem gyárt mindent maga, hanem többé-kevésbé ugyanazoktól a beszállítóktól szerzi be a fődarabokat, mint a konkurensek. A SY215C-ben is Cummins dízelmotor dolgozik, a hidraulikarendszert pedig a Kawasaki gyártja. A QSB67 kódjelű motor soros hathengeres, 175 lóerő és 881 Nm nyomaték leadására képes.
Hogy képes legyen elég mélyre túrni az iszapban, a fő gémjét hosszabbra cserélték, így 17 méteres mélységben is képes dolgozni. A gém végén pedig egy 450 kilogrammos, durván 23 lóerős Dragflow zagyszivattyú csücsül. Ijesztő darab. A szivattyú szintén hidraulikus hajtású, a körmös rész felkavarja, felszakítja, a szivattyú pedig felrántja a vizes iszapot, és csövön keresztül elvezethetik, ahová akarják. Kabinja nem tartozik a legpuccosabbak közé, bár a különösen makacs szennyeződéseket produkáló mocsári munkavégzés sem igazán követeli meg a világos, süppedős szőnyeget és a bézs bőrkárpitot a fülkében. Helyette megteszi a slaggal is tisztítható műanyagbevonat.
450 kilogrammot nyom a gém végén trónoló szivattyú
Ennek ellenére a vezetőkabin modern és biztonságos, óriási kijelzőn láthatók a szükséges információk, a munkagép minden sarkát kamerák figyelik, és az elektronika arra is ügyel, hogy a hosszabb gém ellenére vízen lebegve se lehessen felborulni vele munkavégzés közben.
A komplett, 60 tonnás gépet túlméretes szállítmányként lehet mozgatni, a munkaterületen leállnak vele a trélerről, a gémmel magára akasztja a pontonokat, adaptereket, és már mehet is a munka.
Munka közben a Big Float:
Ha valami kompaktabb mocsárjáróra vágynál, abban is tudunk segíteni, ezzel itt:







