Monzában csütörtökön Felipe Massa jelentette be, hogy az idény végén távozik a Forma-1-ből, szombat délután pedig egy másik veterán, Jenson Btton közölte, hogy jövőre nem versenyez az F1-ben.

A Forma-1-ben 2000-ben a Williamsnél bemutatkozott angol 2010 óta a McLaren pilótája, azonban az elmúlt két szezonban csak egy-egy évre kötött szerződést, valószínű volt, hogy a brit csapat a saját nevelésű újoncnak, Stoffel Vandoorne-nak ad majd versenyzési lehetőséget 2017-re.

kina_f1_21

Nem igazi visszavonulás

“Nagyszerűen szerepelt a pályán és azon kívül is, és ahogy idén látjuk, továbbra is kiválóan versenyez, nem csak gyors, de tapasztalt és szakértői szinten vezet. Holnap már a 289. nagydíján indul, a mezőny legtapasztaltabb versenyzője” – mondta Buttonról a McLaren-vezér Ron Dennis.

“2017-re és ’18-ra szerződést hosszabbítottunk vele a csapat veterán, befolyásos tagja marad, ezután is szerepet vállal az autó fejlesztésében. A körülmények úgy kívánják, akár versenyezni is képes lesz” – árulta el Dennis.

“A McLaren-Honda nevében elmondhatom, hogy mennyire örülünk, hogy Jenson szerződést hosszabbított velünk, emellett meggyőződésem, hogy a tapasztalata és szakértelme előnyt jelent majd számunkra a riválisokkal szemben” – tette hozzá.

Button 2018-as megtartása azt jelenti, hogy az angol veterán akár vissza is térhet, ha Fernando Alonso a jövő év végén azt mondja, elég volt és nem hosszabbít a csapattal.

Buttont túrná ki

Háromversenyzős felállással folytatják

Button kiemelte, hogy nem tekint valódi visszavonulásként a lépésre:

“Imádom a McLaren-Hondát – szilárd meggyőződésem, hogy a legjobb csapat, akikkel valaha is dolgoztam -, más Forma-1-es csapatnál nem áll szándékomban vezetni. Örülök, hogy kulcsszereplőként maradhatok a csapat tagja. Nagyon is izgat az új szerepem, amelyet a Ronnal folytatott megbeszélések során alakítottunk ki. Kimondottan várom, hogy még komolyabb szerepet vállaljak a csapat sikeressé tételében.”

“Hadd legyek egyértelmű: nem vonulok vissza. 2017-re és 2018-ra is szerződésem van, az autó fejlesztésén fogok dolgozni, és biztosan beülök majd az új modellbe is valamikor.”

Kellett a pihenés

“A nyári szünet alatt baromi jól éreztem magam a családdal és a barátokkal, a magam ura voltam az időbeosztást illetően, amire már 17 éve nem volt lehetőségem. 19 éves korom óta az F1-gyel keltem és feküdtem, most pedig már 36 éves vagyok. Versenyhétvégékre megyek, a köztes idő pedig a feltöltődésről és a következőre való felkészülésről szól. Úgy döntöttem, Spában tárgyalni akarok Ronnal, és neki is ültünk.”

“Itt leszek jövőre is. Végzek majd szimulátoros munkát, kihajtom a belem, olyan keményen edzek majd, és sok futamon is ott leszek, igyekszem a lehető legtöbb segítséget nyújtani. De sok olyan dolgot is csinálok majd, amit 17 éve nem tehettem meg. Ahogy mondtam, a magam ura lehetek majd. Akkor kelek, amikor akarok, azt csinálok, amit akarok az év jelentős részében. Több időt töltök majd a barátokkal, és főképp a családommal, akiket már 17 éve nem láttam rendesen! Emellett imádom a triatlonozást is, ahogy köztudott. A Forma-1-es versenyzés viszont teljes embert kíván.”

button_monza

Az angol kiemelte, hogy nagyon tetszik neki, hogy még visszatérhet az F1-be:

“Szóval 2017 úgy telik majd, ahogy mondtam, 2018-ra viszont opció van arra, hogy megint a McLaren-Hondánál versenyezzek, ami baromi jó. Persze ez messze van még. Azután, hogy ennyi időt töltöttem a Forma-1-ben, ennyi mindent elértem, világbajnok lettem, futamokat nyertem, dobogóra álltam, álomszerű, hogy most pihenhetek és utána akár még vissza is térhetek. Nagyon-nagyon örülök ennek!”

Button azt sem zárta ki, hogy 2017-ben valamilyen más kategóriában versenyez néha:

“Megvan az esélye, hogy jövőre versenyezni fogok, de egyelőre nem igazán gondolok másra, mint az idei év kipihenésére. Sok mindent szeretnék majd csinálni, de igen, van rá lehetőség, hogy versenyezzek is 2017-ben.”

Pályakép

A ralikrossz-versenyző apa, John mellett felnőtt Jenson Button a gokartos Európa-bajnoki, brit Formula Ford-bajnoki címek és a kiváló Brit Forma-3-as szereplés után a McLarentől kapott Forma-1-es tesztlehetőséget 1999-ben, majd a 2000-es idényre a Williams szerződtette az akkor még csak 20 éves versenyzőt.

Button bemutatkozó évében időnként megvillantotta tehetségét, de még egy kicsit “szeles” maradt, ezért az év végén elbúcsúztatták, a Benettonhoz került 2002-re. Ott is kicsit kiábrándítóan szerepelt, emellett belevetette magát az életbe, ezért a csapatfőnök, Flavio Briatore is kiadta az útját azzal, hogy sosem lesz belőle semmi.

Az angol 2003-tól a BAR Hondánál versenyzett, az amerikai-japán csapattal 2004-ben remekelt, sorjáztak a dobogók, az érinthetetlen Ferrarik mögött ő volt a szezon legjobbja. 2006-ban az esős, kaotikus Magyar Nagydíjon szerezte első futamgyőzelmét, utána viszont két siralmas év következett, a már teljes gyári csapatként működő Hondánál a mezőny végében bukdácsolt Rubens Barrichello mellett.

A Honda 2008 végén bejelentette kiszállását a Forma-1-ből, Button alól kidőlt a csapat, de aztán a csapat felsővezetése Ross Brawn irányításával és a Mercedes utolsó pillanatban megszerzett motorszerződésével feltámadt, igazi tündérmese kezdődött.

A dupla diffúzorral szerelt Brawn a téli teszteken elképesztő időket futott, majd az 2009-es szezon első harmadában is legyőzhetetlen volt, Button az első hét futamból hatot megnyert. Az idény előrehaladtával megkopott a versenyképesség, de az angol pilóta szorgalmas pontgyűjtögetéssel a végéig megtartotta az előnyt, megszerezte a világbajnoki címet.

A bajnoki év után azonban nem maradt Brackley-ben, inkább a McLarenhez igazolt, ahol Lewis Hamilton mellett mutatta meg, hogy nem csak a szerencse segítette a címhez, három közös évük alatt több pontot gyűjtött csapattársánál, 2011-ben a Red Bull-os Sebastian Vettel mögött ő lett a 2. a világbajnokságban. A 2012-es Brazil Nagydíjon ő szerezte a McLaren eddigi utolsó futamgyőzelmét.

Button az egyre versenyképtelenebb autó ellenére is kitartott a csapatnál, azonban mivel a háttérben egyre türelmetlenebbül ott várt a McLaren saját nevelésű tehetsége, 2017-re már “csak” fejlesztőként és tartalékosként.

Button Forma-1-es pályafutása alatt 13 futamot nyert, 8 pole-t szerzett, összesen 50-szer állt a dobogóra.