Több ezer autó, kisteherautó, kamion és traktor áll mozdulatlanul a belgiumi Antwerpen–Bruges kikötőjében, miután Donald Trump (az Egyesült Államok elnöke) vámintézkedései érezhetően megakasztották az EU és az USA közötti járműexportot.

A kikötő adatai szerint 2025 első fél évében 15,9%-kal csökkent az új személyautók és kisteherautók kivitele az USA-ba az előző év azonos időszakához képest – különösen májusban látszott nagyon a visszaesés, egy hónappal azután, hogy Trump meghirdette az úgynevezett védővámrendszerét.

A nehézgépjárművek, traktorok és építőipari gépek exportja még ennél is jelentősebben, 31,5%-kal esett vissza. Ez különösen súlyos, mivel ezek az eszközök 100 ezer dollárnál (35 millió forint) is többe kerülhetnek – a 25%-os vám pedig ilyen értékeknél már drámai áremelkedést eredményez az amerikai piacon.

A világ egyik legnagyobb járműszállító kikötőjeként ismert Antwerpen–Bruges 2024-ben több mint 3 millió járművet továbbított világszerte. Most azonban hatalmas parkolóvá változott: a vámok hatására több ezer jármű várja a sorsát, szinte mozdulatlanul.

A kikötő közleménye szerint a 2025 második fél évére vonatkozó kilátások rendkívül bizonytalanok. „Sok múlik azon, hogy augusztus 1-jéig sikerül-e kereskedelmi megállapodást kötni az EU és az USA között” – írták.

A Volkswagentől a Volvóig sok európai autógyártó bízott abban, hogy sikerül elkerülniük a vámok bevezetését. Korábban 2,5%-os vámot kellett fizetniük az USA-ba irányuló export után, de Trump áprilisi intézkedései óta ez az arány hirtelen 27,5%-ra emelkedett.

Justin Atkin, a kikötő képviselője elmondta: a Trump-féle vámintézkedések „azonnali sokkhatást” jelentettek, amely sokkal gyorsabban érte el az iparágat, mint például a brexit vagy a koronavírus-járvány.

A kikötő nem tudott pontos számot mondani az ott veszteglő járművekről, de azt megerősítette, hogy „több ezer” járműről van szó. Emellett kínai autókat is egyre nagyobb számban raktároznak el a kikötőben, hasonló indokok miatt.