A Toyota hibrid hajtása egyedülálló úttörő megoldásként jelent meg az autóiparban a Prius első generációjával, 1997-ben. Ebben egy fokozatmentes erőátviteli rendszer dolgozik a két villanymotorból és egy belső égésű motorból álló HSD (Hybrid Synergy Drive) egységben.

Mivel viselkedése és a megtévesztő e-CVT megnevezés eléggé egy irányba mutat, sokan azt hiszik, hogy ebben is a több autótípusban, robogókban is megtalálható klasszikus fokozatmentes megoldás dolgozik. 

Pedig a két rendszer működése merőben eltérő, alapjaiban másképp adják, közvetítik a nyomatékot. 

A klasszikus CVT

A fokozatmentes automata váltók egyfajta mérnöki álmot próbálnak megvalósítani, a tökéletes, folyamatos erőátvitelt. Egyszerűen csak gázt adunk, és az autó folyamatosan gyorsul, mindenféle fokozatkeresés vagy rángatás nélkül.

Sokan tévesen ismerik ezt az alkatrészt, ami a hibrid Toyoták lelke 1

Ugyan az ötvenes években találták fel (DAF Variomatic), de fél évszázadra teljesen eltűnt az autógyártásból, kerti traktorokon, motoros szánokon, motorkerékpárokon alkalmazták egészen a nyolcvanas évek végéig. 

1987-ben a Subaru és a holland Van Doorne’s Transmissie porolta le, és fejlesztette tovább a többre hivatott alkatrészt, az eredmény a Justy 4WD ECVT, valamint több fokozatmentes váltóval szerelt, japán piacra szánt kei car volt. 

Csak nyomni kell a gázt, a gyorsulás pedig szinte töretlen, a gép úgy suhan, ahogy a motor maximális teljesítményéből telik. A rendszer lelke két változtatható átmérőjű kúptárcsapárban és a közöttük feszülő szíjban rejlik.

Ezek a tárcsapárok képesek egymástól való távolságukat, ezáltal azt a sugarat változtatni, amire a szíj felfekszik, ezzel változtatva az áttételt. A kúpfelületek állítása hidraulikusan történik különböző vezérlő paraméterek alapján.

Előnye egyben hátránya is: a motor gyakorlatilag optimális fordulatszámon üzemel, miközben monoton hangon bőg, a CVT pedig a háttérben dolgozik, és folyamatosan változtatva a két kúpkerék közötti áttételt, gyorsítja az autót. Ezt a furcsa gyorsulási élményt sokan idegennek érzik, és nehezen barátkoznak meg vele. 

Sokan tévesen ismerik ezt az alkatrészt, ami a hibrid Toyoták lelke 2

Az e-CVT

Az e-CVT azonban teljesen más elven működik, nincsenek benne szíjak vagy tárcsák. Ez egy teljesen más technológia, amely leginkább a hibrid járműveknél terjedt el, és nem mechanikai fokozatváltással dolgozik, hanem elektromotorok és belső égésű motor teljesítményével játszik, azokat egyensúlyozza ki egy bolygómű segítségével. Az üzemmódtól és a fordulatszámoktól függően mindkét villamos gép viselkedhet egyaránt motorként vagy generátorként.

Ez kiváltja a kuplungot és a sebességváltót, ötödannyi alkatrészből áll, mint egy hagyományos automata vagy kézi sebességváltó. A műszakilag igen érdekes és újszerű rendszer gyakorlatilag primitívebb, ezért jóval tartósabb, megbízhatóbb, mint a hagyományos sebességváltók. Röviden egyszerű, hosszabban elég bonyolult, ezért működéséről már egyszer részletes videót készítettünk: 

Ha az e-CVT nem is igazi CVT, akkor miért viselkedik mégis úgy, mint az? A válasz a vezetési élményben rejlik. Mindkét típus képes a sima, zökkenőmentes gyorsításra, és optimális fordulatszám-tartományban tartja a motort a jobb fogyasztás vagy a nagyobb teljesítmény érdekében.

Sokan tévesen ismerik ezt az alkatrészt, ami a hibrid Toyoták lelke 3

Egy átlagos sofőr számára továbbra is úgy tűnik, mintha CVT lenne, hiszen az a bizonyos „gumiszalag-effektus” még mindig megvan, mivel nincsenek hagyományos váltási pontok, és így a motor fordulatszáma állandó lehet. Igaz, a legújabb generációk már sokkal rövidebb ideig “bőgnek”, és sokkal jobban hasonlít működésük a megszokott, fokozatokkal ellátott erőátviteli rendszerekhez.