Olaszország népszerű úti cél az utazók körében, így ha kell, autóval is a Garda-tó, Milánó, valamint Velence felé veszik az irányt, hogy átélhessék, milyen az igazi dolce vita, mindemellett a gasztronómiája és a tengerpartjai is vonzóvá teszik az országot.
2025 őszétől azonban olyan szigorítás lép életbe Olaszország északi részén, aminek hatására sokaknak újra kell tervezniük az utazásukat. Annak érdekében, hogy a Pó-völgy légszennyezettsége mérséklődjön, átfogó tilalmat vezetnek be az Euro 5-ös kibocsátási szabványnak megfelelő dízelmotorral szerelt járművekre – írja a Bild.
Külön figyelni kell majd arra, hogy régiónként eltérnek a szabályok – az alábbiak szerint:
- Emilia-Romagna (pl.: Bologna): október 1-jétől állandó tilalom alá kerülnek az Euro 5-ös dízelmotorok, és nemcsak Bologna környékén, de a Pó-völgy legalább 30 ezer lakossal rendelkező, nagyobb városaiban is,
- Lombardia (pl.: Bergamo, Brescia, Milánó, Monza): október 1-jétől minden nap érvényben lesz a tilalom 7:30 és 19:30 között,
- Piemont (pl. Alessandria, Asti, Torinó): szezonális korlátozás lép életbe, először október 1-je és április 15-e között, majd 2026-tól október 15-e és április 15-e között, hétköznaponként 8:30 és 18:30 között,
- Veneto (pl. Padova, Verona): a nagyobb városokban tervezik az Euro 5-ös besorolású dízelmotorok betiltását, várhatóan 2025 októberétől véglegesen.
A szigorítás különösen azokat érinti, akik régebbi dízelmotoros autóval rendelkeznek, és nem bérautóval, repülőgéppel vagy vonattal terveznek elindulni. A részecskekibocsátások terén szigorodó, ezáltal a részecskeszűrőt lényegében kötelezővé tevő Euro 5-öt 2009 szeptemberében hagyták jóvá, de hivatalosan 2011 januárjától váltotta le a korábbi, Euro 4-es szabványt, majd két évvel később frissítették. Egészen 2014 szeptemberéig volt érvényben, amikor az azóta több ízben szigorított, jelenleg is hatályos Euro 6 váltotta. A rend kedvéért jegyezzük meg, hogy az Euro 3-as és az Euro 4-es dízelmotorokat már korábban betiltották.
A lehetséges következményeket illetően a következőkre érdemes számítani: amellett, hogy a hatóságok 168 eurós – a mostani árfolyamon megközelítőleg 70 ezer forintos – bírságot szabhatnak ki, átmenetileg, 15‒30 napra a szabálysértő jogosítványát is bevonhatják.
Olaszországban más, nem feltétlenül magától értetődő szabályokra is érdemes figyelni, ezeket itt foglalta össze a Vezess: