Az autózás egyre biztonságosabbá vált az elmúlt évtizedekben, és ez nagyban az elektronikus menetstabilizáló rendszereknek köszönhető. A nevezett funkció a kilencvenes évek közepén jelent meg a szériagyártásban, a Mercedes S-osztályban, és 2014 óta kötelező minden autóban, ami az Európai Unióban forgalomba kerül.
Így szinte minden modern autón műszerfalán ott az ESP-t jelző ikon, és valahol akad egy gomb is, amivel az alapból működő funkciót ki lehet kapcsolni.
A menetstabilizáló elektronika összehasonlítja a kormánnyal belőtt irányt és az autó tényleges mozgását. Amennyiben a kettő nincs fedésben, mert a kocsi épp megpördülni készül, vagy az orrát tolva kicsúszik a kanyarból, az ESP közbelép és megpróbálja egy vagy több kerék fékezésével visszatéríteni az autót a kormánnyal kijelölt irányba. Ezzel párhuzamosan képes a motorerőt is csökkenteni gázelvétellel, illetve különleges modellekben az egyes kerekekre jutó nyomatékkal is szabályozza a tapadást.
Rengeteg balesetet megelőzött már, bevált, jól működő rendszer.
Ezért érdekes kérdés: miért építenek be mégis a gyártók egy kapcsolót, amivel ki lehet iktatni a rendszert?
Miért kapcsolható ki mégis az ESP?
Elsőre furcsának tűnik, hogy egy biztonsági funkciót egyáltalán ki lehet kapcsolni. Az ABS, vagyis a blokkolásgátló például mindig aktív, nincs kérdés, nincs lehetőség, ha erősen fékezünk, működésbe lép. (Az Audinak létezett kikapcsolható ABS-e.) A gyártók azonban nem véletlenül tették ezt lehetővé a menetstabilizálónál. Vannak speciális helyzetek, amikor az ESP kikapcsolása indokolt lehet:
- Hóban vagy laza talajon való elinduláskor: Az ESP alapállapotban megakadályozza a kerekek kipörgését. Ha azonban mély hóba vagy sárba ragadunk, egy minimális kerékkipörgés kifejezetten előnyös lehet, mert segíthet „kiásni” magunkat.
- Sportos vezetés, pályanapok: Versenypályán, kontrollált körülmények között a tapasztalt sofőrök számára megadja a vezetés szűretlen élményét, hogy kikapcsolható ez a biztonsági berendezés. Így az ember uralhatja határhelyzetben a technikát, ha ez nincs, miért is mennénk pályanapra?

A kikapcsolásra szolgáló gomb ikonja a legtöbb autóban azonos (Fotó: Getty Images/baloon111)
Mire kell figyelni, ha kikapcsoljuk az ESP-t?
Ha úgy döntünk, hogy kikapcsoljuk az ESP-t, érdemes tudni, hogy a rendszer több típusnál csak részlegesen kapcsol ki. Engedi a kerekek részleges kipörgetését, de nem vonul a háttérbe teljesen, ehhez általában menüből kell deaktiválni a rendszert, vagy az ESP OFF gombot kell hosszan nyomni.
Fontos, hogy az ESP kikapcsolását csak rövid időre, speciális esetekben javasolják a szakemberek. A mindennapok során mindig érdemes bekapcsolva hagyni a rendszert.

