Először is szögezzük le, hogy az optimális – vagy álomszerű – az lenne, ha 350 forint környékén lenne egy liter üzemanyag, de ez már utópia egész Európára nézve, legutóbb 2021 januárjában volt 400 forint alatt az üzemanyagok ára itthon.
Minden héten megírjuk, várhatóan mennyivel változnak az árak a benzinkutakon, és mostanában ezeknek a cikkeknek a posztja alatt elszaporodtak azon kommentelők, akik megjegyzik, hogy „pár forintos a csökkenés, szélmalomharc, jövő héten majd duplájával emelik”. De ha megnézzük a számokat, rájövünk, hogy nincs igazuk:
korántsem rózsás a helyzet, de 1-2 hónap alatt – szép lassan – több mint 50 forinttal lett olcsóbb mindkét üzemanyag literenkénti átlagára.
Táblázatunkból jól látszik, hogy április végén a benzin még 650 forint volt, a gázolaj pedig 658 április első felében. Ehhez képest most 592 és 598 forintot kérnek átlagosan literenként a töltőállomások. Akárhogy számolom, ez 58 és 60 forintos csökkenés néhány hét alatt, és egy teli tanknál (50 liter) ez már kézzelfogható különbség: durván 5000 forinttal több marad a zsebünkben, mint áprilisban.
A lejtmenet akkor kezdődött, amikor az állam utasításba adta a kutak üzemeltetőinek, hogy hozniuk kell a régiós átlagot, ugyanis Magyarországon volt messze a legdrágább az üzemanyag a szomszédos országok közül. Persze azt se felejtsük el, hogy az állam januárban rádobott egy finom 40 forintos jövedéki adót az üzemanyagokra, ezért is szálltak annyira el az árak az év első negyedében. Szóval először kaptunk egy jó nagy pofont, és miután kisírtuk magunkat, megsimogattak…
De ami régen, az most is horror: az autópályák töltőállomásain +50, +60 forintos különbségek röpködnek,
szóval ott még mindig csak akkor tankolj, ha nincs lehetőséged máshol. Abból az összegből, amit az üzemanyagon megspórolsz, simán kijön a 10 napos autópálya-matrica.