A Škoda 1956-ban indította útjára a 968-as gyári kódú versenyautó projektjét. Az elsősorban hosszú távú futamokra szánt Škoda 1100 OHC-ből egy éven belül elkészült kettő nyitott karosszériás példány, ezt követően pedig a mérnökök és a tervezők a zárt karosszériás kupé megvalósítására összpontosítottak. Ezek 1959-ben, illetve 1960-ban el is készültek.

38 fotó

A motor az orrban, az ötfokozatú kézi váltó a differenciálművel egybeépítve, hátul kapott helyet. A részben alumíniumépítésű négyhengeres motor részben a szériagyártású Škoda 440 Spartakból származott, de teljesítményét a gyári 40 lóerőről 92-re emelték. Ehhez módosították az égésteret, a szelepvezérlést és a sűrítési viszonyt, valamint dupla karburátort, kettős gyújtást és számos további igényes megoldást vezettek be. A motor legnagyobb fordulatszáma elérte a 8500/percet!

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 6

A végsebesség az áttételezéstől függően elérte a 200 km/órát. Az 555 kilós menetkész tömegű kétüléses kupét kétkörös fékrendszer lassította, a hátsó fékdobokat a kerekek helyett a differenciálműre szerelték (inboard elrendezés), ezzel csökkentve a rugózatlan tömeget.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 7

A két darab Škoda 1100 OHC Coupé motorsportkarrierje egészen 1962-ig tartott. 1966-ban eladták őket, aztán az egyik balesetben semmisült meg, a másik pedig kiégett. Egy eredeti motor, egy hátsó transaxle híd, valamint néhány apróbb alkatrész maradt csupán fenn.

A gyári múzeum ezeket 2014-ben összevásárolva fogott hozzá a helyreállításhoz, pontosabban az újragyártáshoz. Mivel az eredeti dokumentáció fennmaradt, méghozzá részletes leírásokkal együtt, viszonylag gyorsan legyártották a hiányzó elemeket, így 2015-ben már készen állt a teljes váz, a futóművel, a hűtővel, az üzemanyagtartállyal és egyéb komponensekkel együtt.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 8

Az autó eredetileg ebben a csupasz állapotában került volna a múzeumi 1100 OHC roadster mellé, ám aztán mégis a teljes újraépítés mellett döntöttek. Ehhez számos alkatrészt más modellekről emelhettek le, ahogy elődeik is tették annak idején: a kilincsek például a Škoda 1200-as szedánból, a kapcsolók a Škoda 440 Spartakből, a gyújtászár a Škoda Octaviából származott, míg a háromküllős kormánykerék a negyvenes években gyártott Škoda Popular hagyatéka volt.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 9

Az alumíniumkarosszéria elemeit annak idején fadongákra helyezve kalapálták formára. Így tettek az újkori utódok is, de előbb az eredeti fényképeket számítógéppel kielemezve le kellett modellezniük az egyes lemezeket, majd a sablonokat így legyártva 0,8 és 1,0 milliméteres lemezekből formázták meg a kasztnit. A nyers lemezeket az eredeti eloxált felületkezelés helyett az 1962-es, utolsó szezonban alkalmazott piros színre festették.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 10

Ha meghallgatnád, hogyan üvölt a 60 éves tuningmotor, kattints ide!