A Škoda 1956-ban indította útjára a 968-as gyári kódú versenyautó projektjét. Az elsősorban hosszú távú futamokra szánt Škoda 1100 OHC-ből egy éven belül elkészült kettő nyitott karosszériás példány, ezt követően pedig a mérnökök és a tervezők a zárt karosszériás kupé megvalósítására összpontosítottak. Ezek 1959-ben, illetve 1960-ban el is készültek.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 1
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 2

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 41
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 42
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 43
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 44
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 45
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 46
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 47
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 48
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 49
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 50
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 51
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 52
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 53
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 54
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 55
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 56
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 57
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 58
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 59
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 60
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 61
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 62
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 63
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 64
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 65
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 66
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 67
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 68
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 69
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 70
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 71
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 72
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 73
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 74
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 75
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 76
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 77
Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 78
Fotó megosztása:

A motor az orrban, az ötfokozatú kézi váltó a differenciálművel egybeépítve, hátul kapott helyet. A részben alumíniumépítésű négyhengeres motor részben a szériagyártású Škoda 440 Spartakból származott, de teljesítményét a gyári 40 lóerőről 92-re emelték. Ehhez módosították az égésteret, a szelepvezérlést és a sűrítési viszonyt, valamint dupla karburátort, kettős gyújtást és számos további igényes megoldást vezettek be. A motor legnagyobb fordulatszáma elérte a 8500/percet!

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 79

A végsebesség az áttételezéstől függően elérte a 200 km/órát. Az 555 kilós menetkész tömegű kétüléses kupét kétkörös fékrendszer lassította, a hátsó fékdobokat a kerekek helyett a differenciálműre szerelték (inboard elrendezés), ezzel csökkentve a rugózatlan tömeget.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 80

A két darab Škoda 1100 OHC Coupé motorsportkarrierje egészen 1962-ig tartott. 1966-ban eladták őket, aztán az egyik balesetben semmisült meg, a másik pedig kiégett. Egy eredeti motor, egy hátsó transaxle híd, valamint néhány apróbb alkatrész maradt csupán fenn.

A gyári múzeum ezeket 2014-ben összevásárolva fogott hozzá a helyreállításhoz, pontosabban az újragyártáshoz. Mivel az eredeti dokumentáció fennmaradt, méghozzá részletes leírásokkal együtt, viszonylag gyorsan legyártották a hiányzó elemeket, így 2015-ben már készen állt a teljes váz, a futóművel, a hűtővel, az üzemanyagtartállyal és egyéb komponensekkel együtt.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 81

Az autó eredetileg ebben a csupasz állapotában került volna a múzeumi 1100 OHC roadster mellé, ám aztán mégis a teljes újraépítés mellett döntöttek. Ehhez számos alkatrészt más modellekről emelhettek le, ahogy elődeik is tették annak idején: a kilincsek például a Škoda 1200-as szedánból, a kapcsolók a Škoda 440 Spartakből, a gyújtászár a Škoda Octaviából származott, míg a háromküllős kormánykerék a negyvenes években gyártott Škoda Popular hagyatéka volt.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 82

Az alumíniumkarosszéria elemeit annak idején fadongákra helyezve kalapálták formára. Így tettek az újkori utódok is, de előbb az eredeti fényképeket számítógéppel kielemezve le kellett modellezniük az egyes lemezeket, majd a sablonokat így legyártva 0,8 és 1,0 milliméteres lemezekből formázták meg a kasztnit. A nyers lemezeket az eredeti eloxált felületkezelés helyett az 1962-es, utolsó szezonban alkalmazott piros színre festették.

Felújították a világ legritkább, legszebb Škodáját 83

Ha meghallgatnád, hogyan üvölt a 60 éves tuningmotor, kattints ide!