Dicső múltja ellenére kevés annyira ikonikus modell gördült le a Mercedes-Benz gyártósoraival, mint a 190E. Nem véletlen, mert hosszas előkészületek előzték meg megjelenését: 1974-ben kezdett nagyszabású fejlesztésekbe a stuttgarti márka, a projetkre összesen 600 millió dollárt áldozva, ami napjainkban is szédítőnek hangzik.

Sokan mégis kétkedve fogadták a Bruno Sacco tervezte 190E-t – vagy ahogyan még ismerték: W201-et –, a nagyméretű luxusautókat felsorakoztató Mercedes-flottában ugyanis kilógott a sorból. Hamar rácáfolt azonban az előítéltetekre a kompakt méretű szedán, ami a későbbiekben számos motorsport-sikernek és a C-osztálynak ágyazott meg.

Aligha van ennél kifogástalanabb Mercedes-Benz 190E 1

A képre kattintva galéria nyílik!

Eleinte a Baby Benz gúny-, majd becenevet aggatták rá, 1982 és 1993 között viszont közel kétmillió példányt adtak el belőle. 1992-es évjáratával viszonylag késeinek számít a cikkben szereplő példány, amit az Egyesült Királyságban kínálnak eladásra, értelemszerűen jobbkormány modellként, de így is már majdnem oldtimer.

1992 decemberében helyezték forgalomba a hivatalosan sarkvidéki fehérbe (Arctic White) öltöztetett 190E-t, belseje eközben kékbe burkolózott. Olyan, akkoriban még futurisztikusnak tűnő funkciókkal szerelték fel, mint az elektromos ablak vagy az elektromosan állítható tükör. Ha pedig vezetés közben sütkérezni támadna kedvünk, elég csak elhúzni a napfénytetőt.

Aligha van ennél kifogástalanabb Mercedes-Benz 190E 2

Nem is csoda, hogy 99%-ban eredeti.

Ahogyan az állapota is jól mutatja, kíméletesek voltak a W201-gyel eddigi tulajdonosai: száraz, meleg garázsban tartottak, eddigi 29 éve során pedig még 20 ezer kilométert sem futottak vele. Első tulajdonosa egy idő után már nem tudta használni, ekkor a lányához került az autó, ám mindössze egy ezres került az órába, amióta Guernsey szigetéről Angliába szállították.

Egyetlen hátránya van, hogy ebben nem a 2,3 vagy a 2,5 literes Cosworth-motor duruzsol, hanem a gyári, négyhengeres erőforrás. Az 1,8 literes motor a maga 108 lóerőjével pedig nem éppen az adrenalinfüggőknek lesz a legvonzóbb, de talán nem is baj. Ebben a korban ugyanis kifejezetten ritka és megsüvegelendő, hogy 99%-ban eredeti az autó.

Aligha van ennél kifogástalanabb Mercedes-Benz 190E 3

Egyetlen hátránya az 1,8-as motor lehet.

Hogy mi a maradék 1%? A gumik és a rádió – utóbbit egy modernebb Pioneer-rendszer váltotta. A papírjai rendben, még az eredeti szerszámkészlet is megvan. Ha megőrzik ebben az állapotában, egy nap talán egy múzeumban is visszaköszön a nagyközönségnek.

Ezek a 190E-k pedig más okból kifolyólag különlegesek…