“Én olyan 120-130 km/óra között mentem, és igencsak megijedtem, pedig már 15 éve vezetek, kb. évente 30 ezer kilométert” – írta olvasónk az alábbi videóhoz, amelyet az M3-as autópályán rögzített fedélzeti kamerája.

Mit mond a leállósávról a KRESZ?

37. § Közlekedés autópályán és autóúton:

(4) Autópálya és autóút úttestjén – a forgalmi okból szükséges megállást kivéve – megállni tilos. Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:

a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;

b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;

c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;

d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;

e) a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.

(5) A leállósávon – ha a közúti jelzésekből más nem következik – csak a b)-e) pontban meghatározott járművek és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak. A leállósávon álló, a forgalmat ellenőrző járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen. A leállósáv igénybevételére jogosultaknak a feladatuk ellátását követően a lehető legrövidebb időn belül el kell hagyniuk a leállósávot.

Húzós büntetés

A leállósáv használata 20 ezer forintos helyszíni bírsággal büntetendő – ha valaki elfogadható indok nélkül áll meg rajta -, ha viszont halad is, például ott előzi végig a dugót, akkor az már közigazgatási bírság – ami az elkövetett szabályszegés veszélyességét értékeli, és ilyenkor nem számít, hogy a vezető korábban mit és hogyan tett, tudatában volt-e a szabályszegésnek, csak azt tartja szem előtt, hogy az adott szabályszegés mennyire veszélyes a többi közlekedőre – és 100 ezer forintos bírságra lehet számítani.

Ha nincs más választás…

Ha valamiért mégis elkerülhetetlen a leállósávon megállás, akkor az alábbi szabályokat mindenképpen be kell tartani:

1. az autóval teljesen le kell húzódni jobbra, az út legszélére;

2. be kell kapcsolni a vészvillogót;

3. fel kell venni láthatósági mellényt, jó, ha az összes utasnak jut egy;

4. ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget az autó mögé nagyjából 150 méterre;

5. az utasokkal együtt a szalagkorlát mögé kell állni, még akkor is, ha esik, fúj, undorító idő van;

6. és a segítség megérkezéséig végig ott kell tartózkodni

Előztél már leállósávban?
Igen, néha előfordul
6% (400)
Nem, soha
79% (5198)
Igen, rendszeresen
2% (163)
Isten mentsen tőle!
13% (832)
Forrás: Olvasónk küldte
Kapcsolódó címkék: előzés itthon leállósáv M3 szabálytalan