Oroszországban fáradhatatlanul dolgoznak a kincsvadászok, akik garázsba rejtett “nagypapa kocsik” után kutatnak. Szinte havonta felkerülnek képek egy-egy szép leletről, de ez az eset különösen érdekes, hiszen a murmanszki garázs hosszú ideje, 33 éve érintetlenül állt.

Találhattak volna benne használhatatlan roncsot, de a füles alapján egy Pobjeda várta őket az ajtók mögött. Első nyitásra úgy tűnt, csak a gyűjtögető hajlamú tulaj kacatjaival van tele a garázs, de a kipakolás során megmutatta magát a kocsi. Tényleg egy GAZ M-20 rejtőzött a dobozok mögött, ráadásul rohadásmentes, száraz, poros állapotban. Ilyen felfedezésért imádkoznak a veterángyűjtők, nincs kárpitot emésztő penész, nedves, málladozó rozsda, ebből könnyen oldtimer szintű kocsi lehet.

Kinyitottak egy 1985 óta zárt garázst, ritka kocsit találtak benne 1Kinyitottak egy 1985 óta zárt garázst, ritka kocsit találtak benne 2Kinyitottak egy 1985 óta zárt garázst, ritka kocsit találtak benne 3Kinyitottak egy 1985 óta zárt garázst, ritka kocsit találtak benne 4Kinyitottak egy 1985 óta zárt garázst, ritka kocsit találtak benne 5Kinyitottak egy 1985 óta zárt garázst, ritka kocsit találtak benne 6

Az M20-ast 1946-ban indították útjára, a közbeszédben elterjedt Pobjeda (győzelem) elnevezéssel a II. világháborúban elért szovjet győzelem előtt tiszteleg.

Korának modern konstrukciója volt: önhordó felépítés, áramvonalas karosszéria és független első felfüggesztés jellemezte. Bár felfedezhetőek hasonlóságok az Opel Kapitan és az angol Standard Vanguard modellekkel, ez a kocsi önállóbb elképzelések alapján készült, mint a szovjet autóipar termékeinek tekintélyes része.A sorozatgyártás nem indult be könnyen a háborúból még lábadozó országban, gondok akadtak a felhasznált acél minőségével, az összeszereléssel, így 1948-ban a sorozatos problémák miatt a termelést le kellett állítani.

Az átfésülés után viszont sikerült kiköszörülni a hibákat, modernizálni a gyártást, így a 2,1 literes oldalszelepelt, négyhengeres motorral szerelt robusztus M20-as a keleti blokk egyik slágere lett.

A 13 éves termelési ciklus alatt jó néhány modellváltozata készült, míg 1958-ban végleg átadta a helyét a Volga típusnak. Varsóban szovjet segítséggel létesült az FSO autógyár, amely kezdetben szovjet licenc alapján a Pobjedát Warszawa néven gyártotta. A magyar utakon is látható volt a Pobjeda, amelyet taxiként és az ÁVH-nál is gyakran alkalmaztak.

Kinyitottak egy 1985 óta zárt garázst, ritka kocsit találtak benne 7

Ráadás kincsek a garázsból, pár borsókonzerv, egyenesen Magyarországról, a Globus konzervgyárból.