Azt tapasztaltuk, hogy nagyon sok autós evező nélkül sodródik a fix telepítésű kamerák tengerében, ezért most segítünk picit átláthatóbbá tenni a témát.

VÉDA

A sebességmérő VÉDA kamerák kapui előtt durván 150 méterrel mindig van egy KRESZ-tábla, ami arra figyelmezteti az autósokat, hogy hamarosan traffipax alatt haladnak át. Telepítésük szerint lehetnek félig konzolosan benyúlók, az úttest teljes szélességében átnyúlók és oszlopon lévők.

Állítólag a VÉDA kamerák nem csupán a sebességtúllépést, de még egy halom másik szabálysértést is tudnak figyelni (biztonsági öv, követési távolság, záróvonal átlépése stb.), de egyes információk szerint a szoftver egyelőre csak a sebességméréssel foglalkozik. Aki esetleg tud olyan esetről, hogy valakit a VÉDA alapján büntettek meg mondjuk azért, mert nem volt bekötve az öv, jelezze nekünk kommentben vagy küldjön e-mailt.

Ezzel a videóval mutatták be anno a fix traffik működését:

HU-GO és az e-matricát figyelő kamerák

Az elektronikus útdíjszedési rendszer ellenőrző kapui nagyon hasonlítanak a fix traffipaxokra, de ezek kizárólag azt figyelik, hogy az autósoknak, motorosoknak és tehergépjárműveknek van-e engedélyük az adott útszakaszra. Ezekre a kamerákra általában nem figyelmeztet semmilyen tábla.

Kereszteződést figyelő kamerák

Ezek a típusú kamerák a piros lámpán való áthajtást, a tiltott irányba való kanyarodást és a szabálytalan sávváltást is figyelik, és ezen felvételek alapján komoly büntetéseket szabnak ki az autósokra. Egy tiltott irányba való kanyarodás akár 50 ezer forintba is kerülhet, de a piroson való áthajtásért 100 ezer is kiszabható.

Ezeket a kamerákat igen nehéz észrevenni, tábla nem figyelmeztet rá, és a nagyobb kereszteződésekben lévő lámpaerdőben esélyünk nincs észrevenni őket. De olyan is előfordul, hogy épületekre szerelik fel.

Forgalomfigyelők

A Magyar Közút mondhatni nagyhatalom, ha kamerákról van szó, de ezek között csak olyanokat találunk, amelyek forgalomfigyelésre valók, azaz rendszámok vagy éppen személyek azonosítására, illetve forgalomszámlálásra nem alkalmasak.

Úgy telepítik őket, hogy nem látják be a teljes útszakaszt, egy bizonyos látószögben, fixen rögzítik az eseményeket. Egy esetleges balesetnél bizonyítékként kiadhatók a képek a hatóságnak, de nem árt tisztában lenni vele, hogy csupán 24 óráig őrzik a képanyagot.

A gyorsforgalmi utakon térfigyelő videók folyamatos élőképet adnak, és ezeket az Útinform honlapján bárki megnézheti. Léteznek úgynevezett AID (automatikus eseményfelismerő) kamerák is, amik fix állásúak, körülbelül 150 métert figyelnek, és megállásra, forgalommal szemben haladásra, idegen tárgyra adnak riasztást az MK saját Forgalom Irányító Rendszerében. A közutakon csak fix állású webkamerákat találunk. A durván 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton belül a gyorsforgalmi utakon egy 2015-ös adat alapján 367, a közutak mellett 287 darab képrögzítő eszközt telepítettek összesen.

Forrás: Vezess