Foglalkozásunkból adódóan elég sokat közlekedünk autóval, és mivel a szerkesztőség tagjai szét vannak szórva az ország különböző pontjain, így rendszeresen koptatjuk szinte az összes hazai autópályát.

Mióta felszerelték a VÉDA kamerákat (fix traffipaxos kapuk), általános tapasztalatunk, hogy az autósok egy része – és nincsenek kevesen – előszeretettel tapos a fékbe, amikor meglátja a kamerákat. Legtöbbjük nem azért, mert épp 180 km/órával hasít, és ugyan visszavesz már a tempóból, ne legyen bünti, hanem akkor is erősen fékez, ha épp csak karcolja a 130 km/órát.

Mondanunk sem kell, hogy ez mennyire veszélyes nagy tempónál, egy olyan országban, ahol a biztonságos követési távolság fogalmát sajnos csak kevesen ismerik. Az, hogy melyik magatartás a veszélyesebb, az indokolatlan fékezés vagy a követési táv be nem tartása, abba most ne menjünk bele, maradjunk annyiban, hogy mindkettő az.

De a fent leírtakat még tudják fokozni egyesek: a forgalomszámláló, a HU-GO, illetve e-matricás kapuknál is úgy fékeznek, mintha nem lenne holnap, és itt sem azok, akik szabálytalanul túllépik a megengedett sebességet (ők pontosan tudják, melyik traffipax és melyik nem), hanem legtöbbször azok, akik 120-szal élményautóznak a belső sávban.

“Visszaveszem már 110-re, jobb a békesség, az óra is csal, meg ki tudja, mennyire érzékeny a kamera, és különben is, mennyi is a max. megengedett sebesség autópályán?”

De honnan tudjam, melyik traffipax és melyik nem?

Roppant egyszerű, ugyanis a sebességmérő VÉDA kamerák kapui előtt durván 150 méterrel mindig van egy KRESZ-tábla, ami arra figyelmezteti az autósokat, hogy hamarosan tarffipax alatt haladnak át. A HU-GO kapukon és a forgalomfigyelő kamerák előtt nincs ilyen tábla.

Sokan azt hiszik, ez is fix traffipax, pedig nem az, de ész nélkül fékeznek 1

Erről a kék tábláról van szó. Természetesen fix traffipaxokkal nemcsak autópályán találkozhatunk, de ilyen tábla minden esetben van kihelyezve.

Sokan azt hiszik, ez is fix traffipax, pedig nem az, de ész nélkül fékeznek 2

Tehát példának okáért, ez itt Dunaharasztiban nem traffipax, ne fékezz indokolatlanul!

A lényeg, hogy ha meglátsz egy kamerákkal felszerelt kaput, és a maximális megengedett sebességet betartva közelíted azt meg, akkor ne kezdj el fékezni, mielőtt áthaladsz alatta, mert azzal balesetveszélyes helyzetet okozhatsz. Hidd el, ha 130-cal mész át egy VÉDA alatt, nem fogsz büntetést kapni, de még akkor sem, ha esetleg 135-tel, ugyanis az órád simán csal annyit, plusz a traffipaxoknak is van egy bizonyos tűréshatára.

Így működik a HU-GO

Így működik a VÉDA

(legalábbis, ezt mondják, de úgy tudni, hogy egyelőre elég kevés funkciót használ a rendszer)