Foglalkozásunkból adódóan elég sokat közlekedünk autóval, és mivel a szerkesztőség tagjai szét vannak szórva az ország különböző pontjain, így rendszeresen koptatjuk szinte az összes hazai autópályát.

Mióta felszerelték a VÉDA kamerákat (fix traffipaxos kapuk), általános tapasztalatunk, hogy az autósok egy része – és nincsenek kevesen – előszeretettel tapos a fékbe, amikor meglátja a kamerákat. Legtöbbjük nem azért, mert épp 180 km/órával hasít, és ugyan visszavesz már a tempóból, ne legyen bünti, hanem akkor is erősen fékez, ha épp csak karcolja a 130 km/órát.

Mondanunk sem kell, hogy ez mennyire veszélyes nagy tempónál, egy olyan országban, ahol a biztonságos követési távolság fogalmát sajnos csak kevesen ismerik. Az, hogy melyik magatartás a veszélyesebb, az indokolatlan fékezés vagy a követési táv be nem tartása, abba most ne menjünk bele, maradjunk annyiban, hogy mindkettő az.

De a fent leírtakat még tudják fokozni egyesek: a forgalomszámláló, a HU-GO, illetve e-matricás kapuknál is úgy fékeznek, mintha nem lenne holnap, és itt sem azok, akik szabálytalanul túllépik a megengedett sebességet (ők pontosan tudják, melyik traffipax és melyik nem), hanem legtöbbször azok, akik 120-szal élményautóznak a belső sávban.

“Visszaveszem már 110-re, jobb a békesség, az óra is csal, meg ki tudja, mennyire érzékeny a kamera, és különben is, mennyi is a max. megengedett sebesség autópályán?”

De honnan tudjam, melyik traffipax és melyik nem?

Roppant egyszerű, ugyanis a sebességmérő VÉDA kamerák kapui előtt durván 150 méterrel mindig van egy KRESZ-tábla, ami arra figyelmezteti az autósokat, hogy hamarosan tarffipax alatt haladnak át. A HU-GO kapukon és a forgalomfigyelő kamerák előtt nincs ilyen tábla.

Erről a kék tábláról van szó. Természetesen fix traffipaxokkal nemcsak autópályán találkozhatunk, de ilyen tábla minden esetben van kihelyezve.

Tehát példának okáért, ez itt Dunaharasztiban nem traffipax, ne fékezz indokolatlanul!

A lényeg, hogy ha meglátsz egy kamerákkal felszerelt kaput, és a maximális megengedett sebességet betartva közelíted azt meg, akkor ne kezdj el fékezni, mielőtt áthaladsz alatta, mert azzal balesetveszélyes helyzetet okozhatsz. Hidd el, ha 130-cal mész át egy VÉDA alatt, nem fogsz büntetést kapni, de még akkor sem, ha esetleg 135-tel, ugyanis az órád simán csal annyit, plusz a traffipaxoknak is van egy bizonyos tűréshatára.

Így működik a HU-GO

Így működik a VÉDA

(legalábbis, ezt mondják, de úgy tudni, hogy egyelőre elég kevés funkciót használ a rendszer)