1970-től 1980-ig a Fertő-tó sekély, mocsaras részét figyelték a korabeli sci-fi filmekbe beillő járművek. Betolakodók helyett inkább a kitántorgók lefülelése volt a célja, amire bármilyen időben, télen-nyáron, iszapon és jégen is képes volt.

amfi_archiv

Összesen négy darab teljesített szolgálatot, és meglepő módon egész sok információ akad sorsukról. Egyről biztosan tudjuk, hogy az apátistvánfalvai Határőr Emlékmúzeum gyűjteményét gazdagítja, kettő állítólag a budaörsi reptéren várja a feltámadást, egy pedig Körmenden is járt még a kétezres évek elején (talán az apátistvánfalvai?). Alsónémediről is szólnak beszámolók, aki esetleg személyesen meg akarja tekinteni az itthon fellelhető Tupoljev A-3-asokat ezen a nyomon indulhat el.

13901579_1097015753718872_623552551491051553_n (1)13887135_1097015743718873_3164933583720670109_n13906661_1097015780385536_7305203283735972112_n

A csillagmotorral szerelt különleges gép itthon kuriózum, de az orosz természeti viszonyokat ismerve hasznos jármű a járhatatlan területek elérésére. Eredetileg egy Svecov M-11F öthengeres, 100 lóerős csillagmotor hajtotta, ezt később lecserélték egy Ivcsenko AI–14R kilenchengeres 260 lóerős motorra. A hazai határőrök a kegyetlenül magas fogyasztása (állítólag százat százon), és az általa keltett nagy zaj miatt nem szerették, a meglepetésszerű rajtaütéshez nem a Tupoljev volt a célszerszám.

Üzemanyag-kapacitása 350 liter, a propeller átmérője 1,85 méter, mivel a csónaktest alja teljesen sima, 50 mm-es, azaz 5 centiméteres vízben már közlekedhet.

(források: repulomuzeum.hu, aerofriends.hu, hatareset.blogspot.hu)

Eközben egy vidéki nagyvárosban érdekes dolgok történtek – nézze meg!