Nem nevezhető egyetlen márkánál sem meglepőnek, ha az elmúlt évek eladási számait nézve azt látnánk, hogy a szabadidőjárművek a legsikeresebbek. A Kiánál sincs ez másképp, sőt, náluk akkora ez a túlsúly, hogy konkrétan a Sportage a márka valaha volt legnépszerűbb modellje, több mint hétmillió eladott példánnyal.

A siker és az elsőség fenntartásáért most a 2022 óta piacon lévő ötödik generációs modellek felelnek. A Vezessen teszteltünk már belőlük konnektoros és mild hibridet is. Mielőtt eljuthattunk volna a sima benzinmotoros változatig, a Sportage átesett egy frissítésen: a ráncfelvarrt példányok az ősszel érkeztek meg a kereskedésekbe, tesztünk alanya is egy ilyen autó.

17 fotó

Külső

2022-ben a Niro volt annak a dizájnvonalnak az úttörője, mely ma is jellemző a Kia modelljeire. A dél-koreaiak az ellentétek együttesének nevezik ezt a filozófiát, melyet immár a Sportage is követ. A név találó, hiszen több helyen (például a gépháztetőnél vagy a csomagtérajtónál) is azt láthatjuk, hogy a lágyan ívelő felületek valamilyen sarkos, durva pontba vagy élbe futnak össze. A legnagyobb változás elöl történt a frissítés során, ez akkora mértékű, hogy nőtt is tőle a Sportage 25 mm-t. A teljes hossz így 4540 mm, melyhez változatlan szélesség (1865 mm), magasság (1650 mm) és tengelytáv (2680 mm) társul.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 6
Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 7

Az arcot meghatározzák a függőleges tájolású LED-fényszórók. Olyanok, mint az asztalok sarkain lévő élvédők, melyek óvnak, hogy meg ne üssük magunkat. A lámpák által közrefogott hűtőmaszk szabályosabb, rendezett téglalapokból rajzolódik ki a korábbi méhsejtszerű, nyújtott mintázat helyett. Karakteres az összkép, a Sportage felismerhető a megjelenéséről, a látvány pedig abszolút emészthető, kedvelhető.

Oldalról csak a küszöb környéke változott, az ajtó alsó panelén új alakot kapott a – jelen esetben ezüstszínű – betét. Ez a rész valós funkcióval is rendelkezik, hiszen takarja és így tisztán tartja a küszöböt, így az nem lesz sáros, és a mi ruhánk sem koszolódik, ha hozzáér az autóhoz.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 8

17 cm a hasmagasság

Hátul nincsenek akkora változások, mint elől, bár kiemelendőek az új lámpatestek, melyeket összeköt egy fekete sáv. Ezekbe – a rendszám alatt lévő, fehér hátrameneti lámpán kívül – mindent integráltak, nincs már a lábszár magasságban irányjelző, mint a frissítés előtt.

A külső megjelenés kilenc alapszínnel, valamint négyféle felnivel variálható. Utóbbiak közt elsőre nehéz különbségeket keresni, megjelenésüknél talán többet mond, hogy 17 colosból kétféle, 18-asból és 19-esből egy-egy variáns létezik.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 9

A tesztautót 18-as felnikkel szerelték

Belső

Könnyen elbűvöli az embert egy világos beltér, és ezt megtette a felfrissült Kia Sportage is. Jegeskávé színű nyersbőr kárpitozás fogad a csúcskiviteltől egy szinttel lejjebb pozicionált Platinum felszereltségi szintű tesztautó belterében. Ha nem volna ilyen színű a beltér, akkor sem csalódhatunk volna, mert ergonómiai szempontból nincsenek bakik, sötét kárpitozásnál pedig a hátsó sorig nyúló panorámatető, valamint az állítható színű hangulatvilágítás is gondoskodhat a beltér világosságáról.

37 fotó

A frissítésnél nem hagyták érintetlenül a korábbi kritikus területeket. Örömteli változás a zongoralakk szinte teljes eltűnése: egy kicsi maradt belőle a műszerfalon, de ez nem zavaró, ellenben a középkonzolról kitakarították. Hálásak lehetünk ezért, mivel masszív por- és ujjlenyomatgyűjtő felület volt ez olyan környéken, amit rendszeresen tapogat a sofőr.

Változott a kormány is, a küllők száma háromról kettőre csökkent, megfelelően az elmúlt években kialakult trendeknek. Kialakítása aszimmetrikus, nem csak azért, mert a Kia-emblémát jobbra igazították, hanem mert bal oldalra, egy lyukba beköltözött az üzemmódválasztó gombja. Ez a kormányon csak egy apróság, azonban a középkonzol így átláthatóbbá vált, csökkent a gombok száma.

A sofőr előtti kijelző ívelt, a hosszú képernyő két 12,3 col átmérőjű pixelhalmazt rejt. Nagy extrája a kormány mögötti digitális műszeregységnek, hogy az irányjelző használatakor – más modellekhez hasonlóan – egy körben megjelenik annak az oldalsó kamerának a képe, amerre indexelünk. Eleinte, amikor még kevésbé érezzük a Sportage határait, vagy ismeretlen terepen jól jöhet ez a segítség pl. a padkázás ellen.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 15

Indexeléskor a megfelelő oldal kameraképe megjelenik

A középen lévő érintőképernyőről több olyan szolgáltatás is elérhető, melyet csak egy külön alkalmazás letöltésével, felhasználói profil készítésével lehet használni. Őszintén szólva a YouTube-ozást nem sok tényező indokolja ebben az autóban, hiszen menet közben nem lehet videózni, a töltés pedig csak pár perc egy benzinkúton, de azért ott van.

A menürendszer jól használható, és könnyen kiismerhető. Ezt nem ebben az autóban tapasztaltuk meg először, a nemrég a Vezessnél járt Hyundai Tucsonban takkra ugyanez az architektúrát találtuk.

Kedvenc digitális megoldásunk azonban nem ez, és még csak nem is a 10 colos head-up display volt, hanem a klímavezérlésé. Ez egy olyan érintésérzékeny felületen kapott helyet, mely egy tapintásra átváltoztatható médiakezelő parancssorrá. A hőfokszabályzó tekerő ilyenkor hangerő- és frekvenciaállító lesz, de az egész a következő pillanatban megint visszaállítható. Ez a megoldás már a Sportage frissítése előtt is jelen volt, és jó, hogy nem változtattak rajta.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 16

12,3 colos az érintőképernyő

A középkonzol átlátható, a gombok között gyorsan ki lehet igazodni. Itt kapott helyet az első ülések fűtését és szellőztetését elindító gombsor, de a kormányt is innen lehet két fokozatban melegíteni. Maga a bútorzat egyébként komfortos, jó a tartásuk az elektromosan állítható üléseknek. A közel tökéletes eredményhez csupán egy kicsit hosszabb ülőlap hiányzik.

Szívesen lennénk utasok a Sportage-ben hátul is, ahol szintén elérhető a három erősségben állítható ülésfűtés. Lábtér van bőven, és a fejtérre sem lehet panasz, bár a 178 cm-es testmagassághoz képest meglévő 4 ujjnyi rés azért mutatja, hogy üvegtetővel nem lesz a kosárcsapatok kedvence a kompakt szabadidőjármű második sora. Szuper viszont a dönthető háttámla, és ez nem is megy túlságosan a csomagtér rovására.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 17

Dönthető a hátsó üléssor háttámlája

Jópofa dolog, hogy az első ülések oldalába rejtettek egy-egy USB-C csatlakozót, így a hátul ülőknek nem kell előreadni a mobilokat, hogy ott tegyék fel tölteni a vezeték nélküli felületre vagy a két másik USB-aljzatra. Ami a mobil és az autó kapcsolatát illeti, a Kia Sportage vezeték nélkül képes a tükrözésükre.

Tárolási fronton a beltér nem nyújt különlegességeket. Kevés ugyan a pakolható helyek száma (kesztyűtartó, könyöklő és 4 ajtózseb), de legalább méretesek. A csomagtér 591 literes, de pillanatok alatt 1780 literre bővíthető: csak meg kell húzni a karokat az oldalfalakon, és már dőlnek is síkba a háttámlák.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 18

A csomagtér 591 literes

Technika

Nem változott a frissítés során a Kia Sportage motorválasztéka. Van dízelre épülő mild hibrid, benzinmotoros full hibrid és plug-in hibrid konfiguráció, de készült benzines összkerékhajtású változat is az SUV-ből a szimpla elsőkerék-hajtású, elektrifikációt nélkülöző modellek mellett.

Tesztünk alanya nem kapott semmilyen hibridmegoldást, a haladásról pusztán az 1,6 literes, négyhengeres turbós benzinmotor gondoskodik a maga 150 lóerejével és 250 Nm-es csúcsnyomatékával. Ehhez a tesztautóban nem az alapáron kínált hatfokozatú kézi, hanem a hétfokozatú duplakuplungos automataváltó csatlakozik, melynek működésébe a kormányon lévő pillangófülekkel is beleszólhatunk. A DCT-nek hála a 0-100 km/órás sprint így 9,7 helyett 9,4 másodperc, a 193 km/órás végsebességben azonban nincs változás.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 19

150 LE-t és 250 Nm-t tud az 1,6 literes turbós benzinmotor

Elöl MacPherson-rendszerű rugóstagok, hátul multilink megoldású futómű dolgozik a Sportage alatt, a GT-Line kivitelnél a lengéscsillapítás lehet elektronikusan vezérelt is. Az autó fordulókörének átmérője 10,92 méter.

A biztonsági és vezetéstámogató rendszerek közül szériafelszereltség többek között a járműstabilitás-szabályozó rendszer, a visszagurulásgátló, a vontatmány stabilitási asszisztens, az intelligens sebességkorlátozás asszisztens, a sávtartó és sávkövető rendszerek. Van ráfutásos ütközéselkerülő támogatás is, mely kiszúrja a gyalogosokat és a bringásokat is az autókon felül a szenzorok és a kamera segítségével. Radarok, illetve tolatókamera egyébként minden Sportage-hez jár, tesztautónkba viszont bekerült a 360 fokos kamerarendszer is, mely négy felvételből rak össze a felülnézeti ábra mellett egy forgatható képet is.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 20

Forgatható 360 fokos kameranézet

Vezetés

Kissé nehézkesen találtam meg a tökéletes vezetési pozíciót, miután beszálltam a megújult Kia Sportage-be. A gond azzal volt, hogy a kormányoszlop nehezen mozdult, és csak két kézzel, komoly erőbefektetések árán sikerült mozgatni. A probléma később is fennállt, a finom igazításokat ez nem teszi egyszerűvé.

Miután befészkelem magam egy autóba, mindig végigfutok a menürendszeren. Itt ez nem tartott sokáig, mert már ismerős volt számos funkciója, de azért tartogatott meglepetéseket. A mesterséges motorhangot például azonnal lekapcsoltam: ha már beikszelték az extralistán a Harman Kardon hifit, jó zene szóljon belőle, ne műbrummogás, a motorzaj pedig legyen autentikus – már ha van.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 21

Kissé nehezen állítható a kormány pozíciója

Hamar kiderült, hogy a hangok első számú forrása nem a motor lesz az együtt töltött kilométerek során, hanem a gördülési zaj. Ez részben írható a tesztautóra már felkerülő téli gumik számlájára is, de van ebben felelőssége a Sportage-nek is. Túl a 90 km/órás tempón a hanghatások kezdenek egyre jelentősebbekké válni, 130-nál pedig kissé a szélzaj is kezd bekúszni.

Kiszámítható vezetés mellett kifinomultan dolgozik össze a benzinmotor a duplakuplungos váltóval, a következő fokozat jó ütemben érkezik, a váltás alig érzékelhető. Normál üzemmódban alacsonyan tartott fordulatszámokkal dolgozik a Sportage, 50 km/órás tempónál 1400-as fordulaton ötödikben, de autópályán sem kap nagy terhelést a motor, hisz hetedikben csak 2300-at forog a főtengely.

Ha kicsit siettetni, pörgetni szeretnénk a dolgokat, jobb sportmódba kapcsolni vagy kézzel belenyúlni a DCT működésébe, mintsem őrülten taposni a gázt, ezekre a hektikus változásokra kissé lassan reagál az autó. A sportmód lényegében magasabb fordulatszám-használatot jelent, későbbi váltásokkal, de élénkebb reakciókkal, viszont üzemanyag-takarékossági szempontból inkább megéri húzni egyet a visszaváltó fülön előzések előkészítésénél. A 150 lóerő a bő másfél tonnás SUV-hez elég, minden feladat megoldható vele.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 22

“Kitakargatós” távolsági fényszóróval rendelkezik az autó

Főleg hosszú utakat teljesítettem a Sportage volánja mögött, többször is 2-4 órán át vezettem estékbe nyúlóan, pár megálló beiktatásával. Amit a legjobban élveztem az egészben, hogy nem fáradtam el, és 300 kilométer után is hasonlóan fitt voltam, mint a rajtnál. Ha a folyamatosan figyelő, dolgozó sofőr ezt érzi, nem lehet rosszabb az utasoknak sem, és ez hatalmas pozitívum.

Az ország felét keresztül-kasul bejárva azért megmutatkozott a KIA SUV-jének árnyoldala is. Futóműve ugyan stabil, cserébe viszont érzékeny az úthibákra, remeg és rezeg, főleg a hátsó traktus. Tükörsima, frissen megcsinált utakon viszont egészen nagyokat lehet vele autózni, szegmensében egyértelműen a kisebb oldaldőlésű autók közé tartozik a Sportage.

Ezen a fronton akkor lehetett volna még jobb a kép, ha a kormányzás nem annyira könnyed, amennyire. Városi terepen jól jön az ilyesmi, a remek manőverezhetőség jól érzékelhető autóhatárokkal társul. Viszont autópályás tempónál voltak olyan pillanatok, amikor elég lett volna kevesebb rásegítés.

Kissé érthetetlen volt, hogy a fedélzeti rendszer magasabb fogyasztást jelzett, mint a valóság. Fordítva azért sokkal gyakoribb. Közel 800, javarészt országúton és autópályán megtett kilométer után a műszeregység 8,1 l/100 km-es értéket írt ki fogyasztásként, a tankolás utáni számolás azonban 7,8 litert eredményezett.

Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 23

300 ezer forintos extra a panorámatető

Költségek

A hazai piacon a szegmens egyik legkedvezőbb áron kínált modellje 10,75 milliós indulóárával a Kia Sportage. Ennyiért az alapfelszereltségű modell kéziváltóval vihető haza. Gazdag vezetéstámogató arzenál jár már ezen a szinten is, ahogy azt fentebb felsoroltuk, viszont a műszeregység közepén csak egy 4,2 colos színes kijelző található, nincs head-up display, vezeték nélküli töltő, hátsó ülésfűtés, ülésszellőztetés vagy deréktámasz. Bőrbelsőt még kérni sem lehet, be kell érni a szövetkárpittal.

A kéziváltós és az automata Sportage között alapszinten félmillió forint a különbség, azaz 11,25 millió forintról indul itt az árazás. A felszereltség gazdagodásával a vételár is emelkedik, tesztautónk az ötféle kivitelből a második legdrágábbat kapta. Így a Platinum változat 14 149 000 Ft lenne, de belekerült pár extra, ami már majdnemhogy GT-Line felszereltségűvé teszi.

Az opciók ára – melyben pl. a 360 fokos kamerarendszer, a panorámatető, a nyersbőr kárpit, a head-up display és a Harman Kardon hifi szerepelnek – további 1,6 millió forint, így a tesztautó vételára 15 749 000 Ft. Aki fehér helyett más színt szeretne, annak erre további 250-300 ezret kell szánnia.

A Kia Sportage és vetélytársai – Listaár, forint
KGM Korando 1.5 Turbo GDI (163 LE) 9 299 000
Kia Sportage 150 T-GDi MT (150 LE) 10 749 000
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 6MT (150 LE) 12 499 000
Peugeot 3008 1.2 e-DCT6 (145 LE) 13 180 000
Jeep Compass 1.5 e-Hybrid Altitude (130 LE) 14 400 000
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV (150 LE) 15 869 750
Jó áron kínálják és még szerethető is ez az SUV 24

10 749 000 Ft a Sportage indulóára

Értékelés

Kívül-belül szép, minőségi szabadidő-autó, versenyképes árral, melyért cserébe tágas belteret, szinte mindenre elég csomagteret és megbízhatónak ígérkező technikát kap a vevő – blöffnek legalábbis túlzás lenne a Kia nevével már szinte egybeforrt, ehhez az autóhoz is kínált hét év garancia. Nem csoda hát, hogy a Sportage a márka legnépszerűbb modellje, és minden adott ahhoz, hogy ez így is maradjon.

Mellette – Ellene
 
  • Karakteres külső
  • Remek ergonómia
  • Könnyen kezelhető infotainment
  • Egyáltalán nem fárasztó vezetni
 
  • Zavaró gördülési zaj
  • Érzékeny az úthibákra
Hány pontot érdemel a Kia Sportage?
átlag
7.35
szavazat
485
Hány pontot érdemel a Kia Sportage?