Olcsóbb típussal bővíti szabadidő-autói kínálatát a BYD. A már családi autóként is használható méretű, divatos SUV formavilágú modellekből több tucat verseng a vásárlók kegyéért a kis és a kompakt méretosztályban. Újabban – és 2025-től még inkább – elektromos hajtású autókkal is. Itt pedig kiemelten hangsúlyos az ár szerepe is.

Ide érkezett az Atto 2, a márka új szabadidő-autója, természetesen elektromos-hajtással. A villanyhajtást és az SUV felépítést egybegyúrva derül majd ki, mit is tud kínálni egy neves kínai márka az európaiak kedvenc szegmensében.

A tervek szerint 2025 végétől kezd termelni a BYD szegedi gyára, ami jól fog jönni a kínai gyártónak, hiszen úgy már nem kell vámot fizetnie, szemben a mostani helyzettel, azaz még olcsóbbak lehetnek az autóik. „Az első két autó, amit gyártani fogunk, a Dolphin és az Atto 3 lesz” – mondta el Stella Li, a BYD európai vezetője nemrég egy interjúban a szegedi üzemmel kapcsolatosan, majd azt is elárulta, hogy a harmadik Európában gyártandó autó: az Atto 2 lesz…

Spanyolországban próbáltuk ki a BYD Atto 2-öt, még a forgalmazás kezdete előtt.  

Nézd meg galériánkat az autó külsejéről!

Külső

Hagyományos bakancsformájú sziluettet kapott az Atto 2, mellé pedig a motorháztető is aránylag magasan és vízszintesen fut a szinte függőlegesen lecsapott orrig, ahogy a hátsó szélvédőnek is alig van dőlése. Ettől aztán meg is van a terepjárós forma, amelyet azonban számos érdekes résszel puhítottak fel. Például az övvonal hullámzóan fut, a feketére fényezett oszlopokkal a tető lebegni látszik és hátul izgalmas spoilerrel zárul.

A lökhárítók, a sárvédőívek és a küszöbök fekete részei tovább erősítik az érzést, hogy ezzel az autóval akár terepre is mehetnénk, miközben a karosszériaelemeket alapvetően lágy ívekkel rajzolták.

Keskeny fényszórók és szintén vékony – az assutó teljes szélességében végigfutó – hátsó lámpa teszi elegánssá az Atto 2-öt, ahogy a karosszériába süllyesztett kilincsek sem csak az aerodinamikának tesznek jót, de a formát sem törik meg. A hátsó lámpák mintája fektetett nyolcast, végtelen szerencsére utaló formát rajzol, ami fontos utalás a gyártó kínai eredetére, ahol az ilyen részletek fontosak.

Ez lehet az új magyar autó 39

312 km a WLTP-szabvány szerinti hatótávolsága vegyes üzemben. Érkezik majd egy nagyobb akkumulátoros, 420 km hatótávolsággal

Szemből és hátulról tűnik fel igazán, hogy egy kis autóval nehezebb a dolguk tervezőknek, a magassághoz társított visszafogott szélesség kissé esetlenné teszi a formát. Míg oldalt és hátul könnyen azonosítható az Atto 2, az orra igazi biztonsági játékos. Vannak utánérzetek más márkáknál is használt jegyekkel, de semmi emlékezetes, semmi kirívó, jól összeállt, könnyen befogadható a design.

4310 mm hosszú az Atto 2, azaz már mondhatnánk kompakt méretű modellnek, de a gyártó a B-szegmensbe (a kis SUV-ok közé) szánja, de onnan azért kilóg. 1830 mm széles és 1675 mm magas. Ezzel az Atto 2 145 mm-rel rövidebb és 45 mm-rel karcsúbb, mint az ATTO 3, és mindössze 2 centivel hosszabb, mint a márka ferdehátú ötajtósa, a Dolphin. Tengelytávolsága 2620 mm, ami viszont elmarad a Dolphin 2700 mm-es értékétől.

Az Atto 2 csomagtartója 400 literes (345 a Dolphiné). Az osztva dönthető hátsó ülések lehajtásával a kapacitás 1340 literre növelhető.

Ez lehet az új magyar autó 40

400 literes a csomagtartó, amelynek padlója két szinten rögzíthető

Belső

Szépen, tompa hanggal záródnak az Atto 2 oldalajtajai. Alapvetően komoly autó benyomását kelti az utastér, a színek és a formák is masszívnak mutatják. Az anyagminőség kifejezetten jó, az ajtók alsó részén találkozhatunk gyengébb műanyaggal, de amihez autóhasználat közben érnénk, az rendben van.

A műszerfalon visszaköszön az övvonalon látott hullám, ettől eltekintve kevés a játékosság a belsőben. Talán kicsit túl felnőttes is az utastér, egy színesebb variánst el tudnék képzelni az autóhoz. A komorságot az alapáron adott üvegtetőn érkező napfény és néhány fémes hatású betét ellensúlyozhatja.

Kiemelkedően látványos a menetválasztó gyémántszerű formája. Sötétében viszont a középkonzol és az ajtók LED világítása teszi hangulatossá.

Nézd meg a képeinket az autó belsejéről!

Cseppet sem általános, hogy bőrborítású belső fogad egy ekkora méretű autóban, ráadásul a kidolgozás is kellően részletes. Így az üléseket, a kormányt és a műszerfal más elemeit is mutatós varrással díszítették, az első ülések pedig igényes steppelést is kaptak. Ez a bőr nem látott állatot, vegán kivitelű műbőr.

Alapáron elektromos állításúak az első ülések, a jobban felszerelt változatban ülésfűtés és kormányfűtés is kerül az autóba.  Alapvetően kényelmesek – a fix magasságú fejtámlával szerelt – az ülések, de kellően határozott az oldaltartásuk is. Egy picit, 2-3 centivel lehetne hosszabb az ülőlap, hogy jobb legyen a combok alátámasztása.

Nem túl magasan, de alapvetően SUV-osan ülünk a vezetőülésben és innen csak emelhető az ülés, az ülésállítás ráadásul csak a szerkezet hátsó részét emeli. Az utasoldalon nincs ilyen opció. Nemcsak az ülések kényelmére, de a könyöklőkre is figyeltek, párnázottságuk elég jó az ajtókon és középen is.

Ez lehet az új magyar autó 73

Komfortosak az első ülések, az oldaltartásuk is rendben van, jó a műbőr tapintása is

Magam mögött (178 cm) nagyon kényelmesen elfértem az üléspróba során, még legalább 10 centi volt a térdem előtt. A fejtér az üvegtető ellenére kellően nagy – a BYD szerint a kategória legnagyobbja – ugyanakkor némileg feláldozta a méretekért a komfortot a gyártó. Kissé felhúzott térddel kell ülni, ami hosszú úton kevésbé kényelmes. Egy kissé magasabb ülés csökkentené a helyet és növelné a komfortot – persze ezek az én magasságomra vonatkoznak, gyerekeknél ez nem jelentkezik.

A teljesen sík padlónak köszönhetően hátul középen is komfortosabb utazni, mint egy a kipufogó miatt padlóalagúttal szerelt belső égés motoros modell esetében.

Az elöl ülőket határozottan elválasztja egymástól a középkonzol, amelynek emelkedése ügyesen fut együtt az ajtók kapaszkodóival. Utóbbiak látványosan masszív kialakítása számomra a terepjárós érzést erősíti.  

Ez lehet az új magyar autó 74

Jól megkülönböztethető formájuk miatt könnyen használhatók a váltó körüli gombok

A belső komolyságához illőek a gombok is, amelyek sokkal inkább a precizitást, szabályosságot üzenik, semmint bármiféle játékosságot. Használatukat egyedi formájuk könnyűvé teszi, így az indítógomb kör alakú, az üzemmódválasztó és a rekuperáció szabályozója kissé kiáll a síkból, a hifi hangerőállítása pedig síkba fektetett kis henger. Nem kell lenézni, hogy tudjuk, min is változtatunk.

Egyértelműen a központi képernyő uralja az utastér látványát. A BYD szokásának megfelelően forgatható elem kétféle méretű lehet, alapesetben 10,1 col a képátló, míg Boost felszereltséggel 12,8 colos. A fedélzeti rendszer vezeték nélkül kezeli a legismertebb telefontükröző rendszereket, így az Android Auto és az Apple CarPlay is így működik.

Vannak észszerűtlen megoldások a menüben, például, hogy a táblafelismerő rendszer riasztásait nem ugyanott lehet kikapcsolni, mint a vezető éberségét figyelő rendszerét, de ettől függetlenül gyorsan tanulható a menü. Kiváló megoldás, hogy a kijelző alján mindig látszó menü személyre szabható, sok mindent kihelyezhetünk mi magunk oda – de pont a riasztások kikapcsolását nem, pedig jó lenne. A kijelző képe éles, ami kifejezetten látszik a 360 fokos kameraképnél.

Ez lehet az új magyar autó 75

10,1 colos a vezető előtti képernyő

„Hi BYD” paranccsal aktiválható a hangvezérlés az autóban, amely nyomán szóbeli utasítással működtethetjük a fűtés-szellőzést, az ablakok nyitását-zárását. Okos megoldás, hogy három ujj felfelé, vagy lefelé csúsztatásával módosítható az utastéri hőmérséklet beállítása, az oldalirányú mozdulatok pedig a szellőzőventilátor fokozatát szabályozzák.

Abban is kínai származására utal a kompakt BYD, hogy az infotainment támogatja a karaokefunkciót. A központi képernyőn olvasható dalszöveget egy külön megvehető mikrofon csatlakoztatása után énekelhetjük és hallhatjuk vissza az autó hifijéből. A vezető előtti képernyő változtatható képű, 8,8 col átmérővel. A lágy, ívelt árnyékoló mögött kissé furán hat a határozottan téglalap alakú kijelző. Szokni kell, mert sokféle információt mutat egyszerre, kisebb-nagyobb karakterekkel.

A kulcs mellett NFC-technológiás kártyás, vagy okostelefonos, okosórás megoldással is kinyitható az Atto 2. Emellett számos fedélzeti funkció a távolból is működtethető a BYD app használatával. Indulás előtt előfűthető az utastér és szabályozhatjuk az ülésfűtést is.

Ez lehet az új magyar autó 76

A lábhely és a fejtér is nagyon jó az Atto 2-ben, mindkettőből áldoznék a kényelmesebb üléspozíció érdekében

A mobileszközök töltésére a 60 wattos USB-C és  7,5 W-os USB-A csatlakozó mellett a magasabb felszereltségi szinten 15W-os vezetéknélküli töltő is jár. A hátsó utasok számára két további USB port biztosíthat energiát. A Boost modellekben a középkonzol 15 W-os vezeték nélküli töltője is alapfelszerelés.

Technika

Bár egy kisebb autóról van szó, az Atto 2 is a BYD e-Platform 3.0 néven futó alapjára épül, ahogy a Seal vagy Seal U modellek is. Itt a 3.0 nem a méretre, hanem a technológia generációjára utal. Itt is Cell-to-Body (CTB) konstrukciót használnak, vagyis az akkumulátort teljesen a jármű alvázába integrálják, az akkupakk felső burkolata pedig az utastér padlójaként funkcionál.

Ebben az esetben is az úgynevezett Blade akkumulátort használja a BYD, amelyben a cellák közvetlenül sorakoznak egymás mellett és nem több modulba integrálva. A gyártó szerint ez helytakarékosabb, mintha a más megoldást alkalmaznának. Más modelljeihez hasonlóan itt is lítium-vasfoszfát (LFP) katódanyagú akkumulátort alkalmaz a BYD, amelyről azt mondja: tartósabb és biztonságosabb, mint az NMC (nikkel mangán-kobalt) lítium-ion akkumulátorok. A BYD telepe kobalt- és nikkelmentes.

Ez lehet az új magyar autó 77

Az orrába beépített motor felett nincs csomagtartó rekesz

A gyártó közlése szerint az LFP-akkumulátorok kevésbé érzékenyek a hőmérséklet-ingadozásokra valamint több töltési és kisütési ciklust bírnak ki kevésbé csökkenő kapacitással.

Az Atto 2-be 45,1 kWh-s akkumulátor kerül, amellyel a WLTP szabvány szerint 312 km-t tud maximum megtenni egy töltéssel vegyes használatban. Ez elég impozáns 14,5 kW/100 km fogyasztást jelent. Városi forgalomra még húzósabb, 463 km az ígéret, ami 10,3-as fogyasztást jelentene. Majd a hazai teszten pontosítjuk mennyire lehet ezt megközelíteni. (Lentebb kiderül, Madridban mire jutottunk)

Figyelemreméltó, hogy alapfelszereltségként jár hőszivattyú az Atto 2 -höz, így hidegben kisebb mértékben zuhan a hatótáv. Emellett képes külső elektromos fogyasztók ellátására is az autó, akár 3.3 kW teljesítménnyel.

Ez lehet az új magyar autó 78

Alapkivitelként 11 kW-os váltakozó áramú fedélzeti töltőt kap az Atto 2, amellyel a teljesen üres akkut öt és fél óra alatt lehet 100%-ra tölteni

Hamarosan érkezik majd egy a mostaninál nagyobb akkumulátorral – így hosszabb, 420 km-es hatótávval – és erősebb motorral készülő változat is.

Alapkivitelként 11 kW-os váltakozó áramú fedélzeti töltőt kap az Atto 2, amellyel a teljesen üres akkut öt és fél óra alatt lehet 100%-ra tölteni. Egyenáramról mindössze 65 KW-tal tölthető, ilyenkor a 10-ről 80 százalékra való töltéshez 37 perc szükséges.

Akkumulátora a padlóban van, de a többi részét tekintve az átlagos autókhoz hasonló az Atto 2 felépítése, vagyis az elöl beépített villanymotor az első kerekeket hajtja. A motor maximális teljesítménye 130 kW (177 LE), maximális nyomatéka 290 Nm. Ezzel a kompakt szabadidő-autó 7,9 másodperc alatt képes elérni álló helyzetből a 100 km/órát, végsebessége pedig 160 km/óra. ( Vagy más, ez is kiderül lentebb. )

Ez lehet az új magyar autó 79

A rövid túlnyúlásoknak köszönhetően az első és hátsó terepszögei sem rosszak, kár hogy nincs hozzá négykerék-hajtás, mert akkor valóban alkalmas lenne úttalan kalandokra

Sokféle vezetőtámogató rendszer kerül a legkisebb BYD SUV-be, így éberségfigyelő, adaptív tempomat, táblafelismerő, sávtartó, holttérfigyelő, ajtónyitásra figyelmeztető, automata vészfék, kipörgésgátló, lejtmenetvezérlő, első- és hátsó ütközésre figyelmeztető rendszer, és automata fékezésre is képes hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is.

Elöl MacPherson, hátul egyszerűbb, csatolt lengőkaros szerkezetű felfüggesztés vezeti a minden változaton 17 colos kerekeket. Az Atto 2 fordulóköre 10,5 méteres, ami jól jön szűk városi helyeken.

Ez lehet az új magyar autó 80

Minden változat 17 colos kereket kap. Elbírna nagyobbat is a kerékjárat

Vezetés

Nagyon gyorsan össze lehet szokni az Atto 2-vel, nincsenek kihívások a vezetésében. A motorindító gomb megnyomása után nem kell a rögzítőfékkel sem vacakolni, az irányváltó kar R-be vagy D-vel húzásával már indulhatunk is. Hasonlóan egyszerű a parkolás is: P-be húzzuk a „váltókart” és mehetünk a dolgunkra. Nekem a kormányoszlop dőlése meredekebb az ideálisnál, így a kormány sem tökéletes szögben áll, és jó lenne hosszabban kihúzni, emiatt pedig inkább „peugeot-san” az ölembe toltam, mint egyébként szeretem, azaz magasra és magamhoz közel húzva.

Eco, Normal, Sport és Snow üzemmód közül választhatunk. Ahogy az várható, Eco-ban a takarékosságnak rendeli alá az autó funkcióit és a dinamikát is, hogy a hatótávolság a lehető leghosszabb legyen, Snow-ban pedig a csúszós körülményekhez igazítja a villanymotor nyomatékleadását. Sportban a legizgalmasabb a vezetés. Nincsenek óriási változások, de azért érezhető.

Sport módban erősebb a szervokormány ellenállása és vehemensebb a gyorsulás. Nincs persze hátbarúgás, attól tűnik izgalmasabbnak, mert a villanymotor nyomatékleadása azonnali. Amit tud az autó, azzal azért már lehet lendületesen autózni. Ebben a futómű is partner.

Ez lehet az új magyar autó 81

Csendes suhanásra termett, de mutat életjeleket a kormányzás és a futómű

A ballonos gumiktól lesz igazán komfortos a mozgása, a futómű tompa feszességgel szűri az úthibákat. Ezekből azonban olyan kevés volt a spanyol utakon, hogy a magyar teszt lesz majd igazán mérvadó. 40-50 km/órás tempóval is rápróbáltunk fekvőrendőrökre és ekkor is lazán kelt át az autó, csak ennél nagyobb tempónál pattant el a hátulja.

Gyors kanyarokban kicsi bedőlt a kasztnija, de nem billegős, ha nagyon túlvállaljuk, akkor az első kerek tapadást veszítenek és a barátságosan orrát tolja az autó. Szűk, szerpentines kanyarból padlógázzal kigyorsítva (kevesen fognak vele így autózni) az ívbelső kerék elpörög az erőtől, de egyébként kiváló a nyomatékleadás, a kormányon semmilyen hajtási befolyás nem érezhető. Autópályán sem kell gondolkodni, könnyedén mozog az autó, elméleti végsebességénél is többre képes, 168 km/óráig gyorsult (német autópályán).

Ez lehet az új magyar autó 82

7,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára

Kormányzása volt a legmeglepőbb, hiszen némileg élt. Nem egy BMW vagy MINI, de a direktsége jó és visszajelzései is vannak, határozottan részt kíván a vezetési élményből. Az autó egyébként remekül fordul szűk helyen is.

Alapvetően nyilván nagyon csendes az Atto 2, a visszafogott szélzaj 110 felett érkezik meg. Kifejezetten csendesek voltak az abroncsai, mivel a tesztautókon a Hankook zajcsökkentős gumijai voltak. Nem lehet panasz az összeszerelésre sem, földúton is hajtottunk az autóval és nem hallatszott semmilyen zörgés vagy nyöszörgés.

Nagyjából 40-50 percet autóztunk Madridban, néhol normál tempóval, lámpától lámpáig, néhol lépésben araszolva. Ebben a közegben a fedélzeti számítógép a végén 8,6 kWh-s fogyasztást jelzett. Gyorsforgalmi úton 100-as tempó környékén nagyjából 20-at jelzett, míg 130 környékén inkább 22-25-ös adatot láttunk.

Ez lehet az új magyar autó 83

Komfortos a futómű, de kanyarban sem dől túlzottan

Költségek

Egyelőre kétféle felszereltséggel készül az Atto 2, az akkumulátoruk és villanymotorjuk egyforma. Az alapmodellhez olyan felszerelések járnak, mint a 17 colos alufelnik, a panoráma napfénytető, az intelligens távfénykapcsolás, az NFC-s nyitás, a bőrkárpitozás, 10,1 colos központi képernyő és tolatókamera.

Ezen felül a Boost kivitel első ülésfűtést, kormányfűtést, elektromosan behajtható külső tükröket, első parkolóradart és 360 fokos panorámakamerát is kínál. Ebben a változatban a középkonzoli képernyő átlója 12,8 col, és jár a 15 W-os teljesítményű vezeték nélküli telefontöltő na meg a nyolchangszórós hifi is.

Később érkezik majd egy nagyobb akkuval, erősebb motorral szerelt csúcsváltozat is.

A helyszínen a spanyolországi árakat közölték a szervezők, amely szerint 29 900 eurót (12,1 millió forint) kérnek az alapmodellért, míg a jobban felszerelt variáns 31 990 euróba (kb. 13 millió forint) kerül, a csúcsváltozat ára pedig 37 500 euró (15,2 millió forint) lesz. Mint megtudtuk, ehhez hasonló árakra lehet számítani hazánkban is: az importőr közlése szerint 12 és 13 millió közé érkezik majd a modell. Ezzel pedig a motort, az akkumulátort és a felszereltséget figyelembe véve erős ajánlat a BYD-é.    

A BYD Atto 2  és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Frontera (113 LE, 44 kWh) 10 590 000
Peugeot e-2008 (136 LE, 46,3 kWh) 14 720 000
Peugeot e-2008 (156 LE, 54 kWh) 15 470 000
Fiat 600 E (156 LE, 54 kWh) 13 990 000
Honda e:Ny1 (204 LE, 68.8 kWh) 16 990 000
Hyundai Kona Electric (154 LE, 48,4 kW) 14 599 000
Kia EV3 (204 LE, 58.3 kWh) 14 749 000
Alfa Romeo Junior (156 LE, 54 kWh) 15 490 000
Toyota Urban Cruiser (144 LE, 49 kWh) nincs még ára
Citroën e-C3 Aircross (113 LE, 44 kWh) nincs még ára
Renault 4 E-Tech nincs még ára
Suzuki e Vitara (144 LE, 49 kWh) nincs még ára
BYD Atto 2 (177 LE, 45,1 kWh) 12-13 millió között
Ez lehet az új magyar autó 84

Hat légzsákkal érkezik az Atto 2, így vezetői-, utas oldali-, első és oldal-, illetve teljes hosszban védelmet nyújtó függönylégzsákok is szerepelnek benne

Értékelés

Ránézve a konkurensek árára és látva az autó kidolgozottságát, komfortját, tágasságát, felszereltségét, vezethetőségét, technikáját csak az a kérdés, hogy jó, vagy kiváló ajánlat lesz-e a BYD Atto 2. Ezt az az egymillió dönti el, ami a várható árnál szerepel, azaz, hogy 12 vagy 13 millióhoz lesz közelebb. Ha Szegeden beindul a gyártása és ennél is olcsóbb tud lenni, az a teljes piacra, az egész szegmens árazására is hatással lehet.

Mellette – Ellene
 
  • Jó anyagok és összeszerelés az utastérben
  • Tágas belső
  • Hőszivattyú, bőrülés, üvegtető alapáron
  • Jól hangolt futómű
  • Takarékosnak tűnő hajtáslánc
  • Gyors fedélzeti rendszer
  • Nagy csomagtartó
  • Jó ár
 
  • Kissé rövid ülőlap elől
  • Túl mély ülés hátul
  • Lassú töltés egyenáramon

Szavazás

Hány pontot adnál az új kníai kis szabadidő-autónak, a BYD Atto 2-nek?
átlag
6.57
szavazat
524
Hány pontot adnál az új kníai kis szabadidő-autónak, a BYD Atto 2-nek?