Idén 50 éves a Volkswagen Golf, és úgy fest, nagyjából itt vége is lesz a fél évszázados történetnek és várhatóan nem készül belőle újabb generáció, hanem szép csendben megszűnik. Az elmúlt évtizedekben a VW Golf a kategóriájának etalonja volt, hozzá mértek, hasonlítottak mindent, ami csak számításba jöhetett. A jelenleg is futó, 2019-ben bemutatkozott nyolcadik generációs Golf 2024-ben  azért még kapott egy szolid ráncfelvarrást, hogy kitartson a lendület, míg az ID. sorozat átveszi a Volkswagen régi, nagynevű modelljeinek helyét a kínálatban. Mi ezúttal a külső áramforrásból is tölthető hibridet – PHEV – próbáltuk, ami leginkább az elektromos hajtás környékén változott nagyot. 

Külső

A ráncfelvarrás a Golf esetében nem járt együtt a külsőt érintő, különösebben látványos változásokkal. A Volkswagen kompakt modelljére új lökhárítók kerültek és a fényszórói is változtak valamicskét. A két lámpatestet összekötő első LED-csík már nem számít forradalmi újításnak a márkánál, de a világító VW embléma már igen. Ilyen eddig nem volt Európában – legalábbis az autó elején – ezt is a modellfrissítésnek köszönhetjük. Ezek mellett a hátsó lámpatest is 3D-s megjelenést kapott, és természetesen ebben is LED-ek világítanak. Bár az autó orrában van benzinmotor, a kipufogót már csak az autó alá hasalva lehet megpillantani, annyira eldugták.

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 67

Felniből is van új dizájnú a kínálatban

Hiába ötéves a forma, kifejezetten jól tartja magát, nem érezni fáradtnak a 4289 milliméter hosszú, 1789 mm széles és 1467 mm magas 2630 mm-es tengelytávú karosszériát. Máig működik a széles, lapos felépítés, a jellegzetes golfos profillal, amit a bravúros vasalt élek tesznek érdekessé. A ráncfelvarrásnál kötelező új karosszériaszínek, fekete kontrasztos tetőlemez, illetve friss 17, 18 colos keréktárcsák is érkeztek a Golfhoz. 

Az akkumulátor töltőnyílása a vezető oldalán, elöl, az A-oszlop tövében található. A kis ajtó mögött a sima AC töltőaljzat mindenfelé fedél mozgatása nélkül elérhető, a DC gyorstöltőfejet fogadó csatlakozónak viszont van egy további kis műanyag kupakja is. Igen a frissített Golf PHEV hiába „csak” hibrid, mégis lehet gyorstölteni. De erről majd később. Van még egy érdekes apróság a karosszérián: a csomagtartót a hátsó VW embléma billentésével lehet kinyitni, ami úgy működik, mit egy kilincs. Ez sem újdonság, de máig jó geg.

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 68

Világít az első márkaembléma

Belső

Az utastér egyik legfontosabb újítása a friss infotainmentrendszer, aminek a képernyője 10,4 vagy 12,9 colos lehet és új generációs szoftver fut rajta. A monitort magsara építették, jól látható, bár vannak, akik nem szeretik, ha a központi kijelzőt csak úgy odatapasztják a középkonzolra. Pedig nincs ezzel semmi baj, többet ér, hogy jól látszik, mint hogy belesimuljon a bútorozásba.

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 69

Ezt látja a vezető

Menüje igen összetett, de a használata nem különösebben problémás, a logikája könnyen kiismerhető. A rendszer sebessége határeset, nincsenek bosszantóan lassú válaszok, de a lehengerlő tempó sem a rendszer sajátja. Az alsó és felső menüsor mindig kéznél van, ami megkönnyíti a használatot. A klímavezérlés VW-szokás szerint rémes, hasonlóan a hangerőszabályzáshoz mindkettőt fényes felületen, simogatással lehet állítani. De legalább már megvilágított felületet kell birizgálni. Az is előnye, hogy nem rejtették menübe.

Műszerfala 10,2 colos, teljesen digitális és többféle nézet választható, valamint a jobb és bal oldalának információtartalma egymástól függetlenül változtatható. Kormányán már kézzelfogható, igazi gombok vannak, úgy tűnik a Volkswagennél valaki rájött, hogy kevés nagyobb baromság van a világon a valódit utánzó, műkattanással működő virtuális gombnál. Így szerencsére el tudták engedni ezt a megoldást. A Golf R-t leszámítva az összes változat visszatért ehhez.

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 70

Visszakapta a jobban használható, igazi gombjait a kormány

Belsejében a fényes fekete, csúnyán öregedő felületekért kár, de az anyagminőség és összeszerelés ezen kívül teljesen rendben van, ahogy azt a márkától megszoktuk. Elöl két USB-C aljzat szolgál a mobileszközök töltésére, van indukciós töltőfelület, 12 voltos aljzat és kisebb nagyobb rekeszekbe lehet rámolni azokat az apróbb dolgokat, amik jó, ha mindig kéznél vannak.

Elöl kényelmesen lehet utazni benne, tág határok között állítható a kormány pozíciója, de például a masszázsfunkciós, állítható hosszúságú ülőlapú, jó oldaltartású ülést én szívem  szerint engedtem volna lejjebb is. Hátul átlagos a hely, el lehet ugyan férni, de már kell kompromisszumokat kötni, főleg térdnél van kevesebb hely az ideálisnál. Csomagtartója a hibrid rendszer helyigényes akkumulátora miatt aránylag kicsi és nincs padló alatti további rekesz, alapállásban 273 literes, a háttámlák döntése után pedig 1129 literes (a mezei Golfé 381 literes).

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 71

Az ülőlap hosszúsága is állítható

Technika

Igazi mindeneshez méltóan a Golf motorválasztéka igen széles. Az árlistán minden megtalálható a sima benzinestől a lágy hibriden és a dízelen át egészen a hálózatról is tölthető hibridig. Teljesítményben ezek a 115 és 333 lóerő közötti sávot fedik le és kézi, valamint dupla kuplungos DSG-váltó is kerülhet az autókba. 

De ez a teszt a konnektorról is tölthető hibridről (PHEV) szól, amiben a korábbi nettó 10,6 kWh-s lítiumion akkumulátor helyére érezhetően nagyobb, 19,7 kWh-s került. Az autó rendszerteljesítménye 204 lóerő, ami az 1,5-ös TSI 150 és a villanymotor 116 lóerős maximális teljesítményéből jön össze. A motorhoz hatfokozatú DSG váltó csatlakozik, kézi váltóval nem kapható a Golf PHEV változata. 

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 72

Bő 100 kilométert lehet vele elektromosan megtenni

A gyár tisztán elektromos üzemben 140 kilométer körüli hatótávot ígér a katalógusban, ami a valóságban úgy 100 kilométer körül van. De azt biztosan teljesíti az autó, miközben az autópályás sebességet is bírja, tisztán elektromos üzemben. Más kérdés, hogy nem a sztrádatempó az, ami jó dolog elektromos hajtással leautózni, sokkal inkább a lassú, sok elindulással, megállással nehezített városi menet. 

Vezetés

Az elektromos autók, illetve a kellően erős villanymotorral megtámogatott hibridek egyik legnagyobb előnye, hogy gázadásra pillanatnyi tétlenkedés nélkül indulnak meg. A villanymotor azonnal munkára fogható, így a hibridekben a belsőégésű motornak és a váltónak marad pár pillanata, hogy összekapják magukat. 

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 73

Változtatható tartalmú műszerfal

A Golf PHEV változata viszont csak kifejezetten intenzív gyorsuláskor kelti életre a benzinmotort, ha van elég töltés az aksiban, akkor villanyautóként használható. Legalábbis 100 kilométeren keresztül biztosan. A villanymotor rövid ideig 116 lóerő leadására képes, ami a városi közlekedéshez önmagában is elegendő.

Mégsem a motorerő a legnagyobb varázslat az idén 50 éves Golfban, hanem hogy mennyire civilizáltan működik. Kifejezetten jól hangolt autó, amitől könnyű vezetni. Remekül sikerült belőni a kormánymozgatáshoz szükséges erőt, a vezető pont elég információt kap a kerekek felől, miközben jól, pontosan manőverezhető az autó. Futóműve magabiztosan dolgozik mindenféle úton, nem ráz, nem imbolyog. Jól sikerült a hangszigetelés is,  az utastér csendes, békés hely autózás közben, sem szélzaj, sem egyéb nem zavarja az utasokat, pláne, elektromos üzemben.

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 74

Ha nem is fejedelmi, de élhető méretű a tér hátul is

A teszthét alatt megpróbáltam maximálisan kihasználni azt, hogy komoly, 100 kilométer körüli távot lehet leautózni elektromos üzemmódban a Golf PHEV változatával. A 100 kilométer már egy használható értéknek tűnik, ezzel a hétköznapi rövidebb utak már simán megoldhatók tisztán elektromos hajtással, és a benzinmotorra csak akkor van szükség, ha ennél nagyobb távolságot kell leautózni, mondjuk hétvégén. Nyilván alig van ember, aki így használja a PHEV autóját, pláne, ha céges autóként kapja a feneke alá, és még üzemanyagkártyát is adnak mellé. 

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 75

Már DC töltésre is alkalmas a PHEV Golf

Pedig a heti egy-két töltés nem annyira macerás dolog, pláne, hogy a fedélzeti rendszer sima AC töltőről is a korábbi 3,6 kW helyett már 11 kW-os teljesítménnyel is tölthető. A teljesen lemerült aksi nagyjából 2 óra alatt tölthető fel így, de nagy teljesítményű, 50 kW-os DC töltésre is képes az autó. 

Főleg városi használat mellett, nem fukarkodva a fűtéssel, klímával, tisztán elektromos üzemmel is, különösebb nehézség nélkül tudtam le az együtt töltött egy hetet. A fedélzeti rendszer adatai szerint 24 és 29 kWh-s fogyasztások jöttek össze. Ami nem kevés, de 70 forintos áramárral számolva is 1680-2100 forintos költséget jelent – ez 2,7 / 3,4 liternyi benzinnek felel meg – vele egy 100 kilométeres út (utcai töltőn, 220 forintos árral számolva ez már fájdalmasabb, 5280-6380 forintos tétel).

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 76

Az emblémát kibillentve nyitható a csomagtartó

Költségek

Az aktuális Volkswagen Golf árlistája 8 490 000 forinttól indul, az 1,5 TSI motorral, kézi váltóval, 115 lóerős teljesítménnyel. A külső áramforrásból is tölthető hibridért már 17 708 880 forintot kérnek, a pár extrával még kiegészített tesztautó pedig egész pontosan 18 385 640 forintba kerül. 

Fényezésre többféle ár található az listában, ezek az alapáras – ingyenes – Urano szürkén kívül mind 144 és 596 ezer forintos költséget jelentenek. A bőr üléshuzat 996 ezer, a head-up display 281 ezer forint, az adaptív lengéscsillapítók 345 ezer, a panoráma üvegtető pedig 453 ezer forintba kerül. 

A Volkswagen Golf PHEV és vetélytársai – listaár, forint
Volkswagen Golf Style 1.5 TSI Plug-In-Hybrid (204 LE) 17 708 880
Opel Astra PHEV (180 LE) 15 290 000
Peugeot 308 1.6 PHEV 195 FW (195 LE) 17 110 000
Kia Niro PHEV  14 599 000

 

Viszlát, Golf, hiányozni fogsz! 77

Jól elrejtették a kipufogót

Értékelés

Nagy kár, hogy a plug in hibridek idén nyáron elvesztették zöld rendszámos jellegüket, és 2026. november végéig le is kell ezeket adni a tulajdonosoknak, mert a megújult Volkswagen Golfhoz hasonló, már 100 kilométeres táv elektromos leautózására képes típusok tényleg képesek nagy távon kibocsátás nélkül, zölden közlekedni. Időközben a főváros vezetése a tisztán elektromos autókkal járó kedvezményeket is durván megnyirbálta, így már nem csak a PHEV-ek, de az elektromos autók ingyenes budapesti parkolásának is lőttek. 

Ennek ellenére a VW Golf konnektorból is tölthető változata mégis érdekes modell, szinte két autó egy testben. Hét közben, ingázás közben lehet villanyautó, hétvégén, a nyaralóba hajtatva pedig takarékos benzines. Kérdés, hogy a 17,7 millió forintos ár, illetve a normál autóhoz mért felár valaha megtérül-e. 

Mellette – ellene
 
  • Nagy hatótáv
  • Gyorsan tölthető akkumulátor
  • 50 kW-os DC töltés lehetőség 
  • Jó futómű
  • Pontos kormányzás
 
  • Apró csomagtartó
  • Megfontolt fedélzeti rendszer
  • Simogatós klímavezérlés
  • Sok kényes zongoralakk felület

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a VW Golf PHEV változata?
átlag
5.98
szavazat
728
Szerinted hány pontot érdemel a VW Golf PHEV változata?