A marketingesek fogásai a legtöbb esetben működnek. Persze a nagy melléfogásokon szeretünk röhögni, de a milliós eladások nem csak a termék minőségén múlik, a csomagolás is fontos.
Miért kezdem ezzel a gondolattal a spanyolosan hosszú nevű Cupra Formentor VZ 1.5 TSI PHEV tesztjét? Mert ez a modell bizonyítja, hogy a merész ötletek működhetnek és lehetséges a felismerhetetlenségig átsminkelni egy Volkswagent.

A Seat almárkájaként sikerre törő, majd külön cégként megizmosodó Cupra már négy éve áll saját lábán. A húzómodellnek tekinthető Formentor első tesztjét még 2020-ban írtuk, szalad belőle pár darab a hazai utakon, de megmaradt exkluzív érdekességnek.

Csodálkozva kérdez rá a benzinkutas, fejét vakarva érdeklődik a bolti eladó: látják, hogy különleges, drága holmi, de még sincs meg az iránytű, ez nem BMW, Audi, Mercedes, sőt nem is Alfa Romeo, és amikor elhangzik a Cupra elnevezés, az sem hozza őket közelebb. Segítünk

Seatból Cupra

Cupra névvel jó ideig csak a SEAT sportosabb modelljein találkozhattunk, de 2018-ban a spanyol márka úgy döntött, önálló almárkát épít fel a jól hangzó név mögé, amelyet a „Cup Racer” szavakból ollóztak össze. Eleinte a Cupra márkaembléma már meglévő SEAT modelleken tűnt fel, így a Cupra Ateca, majd a Cupra Leon jelentette a választékot. Utóbbiból kombi is készül, szintén sportos, vagány külsővel és műszaki tartalommal, de az igazi nagy durranást 2020-ra tartogatták, akkor jött a Formentor, saját, még markánsabb megjelenéssel és sportosabb filozófiával.

A legfrissebb hírek szerint rövid távon a SEAT mint autómárka is velünk marad, de 2030-tól inkább kis városi mobilitási megoldásokat, elektromos személyszállító eszközöket gyárt majd.
Jelenleg a Cupra legnépszerűbb modellje a Formentor, amiből 120 ezer darabot adtak el 2023-ban, ezt követi a Born, abból 45 ezer kelt el.

A büszke tulaj ilyenkor sorolhatja a technikai adatokat, a sportos megoldásokat: erről szól a Cupra, úgy adja el a Volkswagen-technikát, hogy az sokkal érdekesebbnek tűnik, mintha egy Tiguanban találkoznánk vele. Vagyis pontosítva: ebben a körítésben tényleg érdekesebb a technika, a komoly ráncfelvarráson átesett Cupra Formentor a piac talán egyik legkívánatosabb konnektoros hibridje, a tesztből pedig kiderül, hogy miért!

Külső

A Cupra Formentor már első körben egy ízléses, furmányos megfogalmazása volt a modern szabadidő-autónak. Addig gyúrták, míg tulajdonképpen visszamerészkedtek a klasszikus kompakt arányokhoz, a terepjárós forma rég eltűnt, de a vonásai és a kiegészítők azért hozzák a kötelező SUV-stílusjegyeket. A 4451 milliméteres teljes hossz mellé 1839 mm szélesség és 1520 mm magasság tartozik.

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 71

A teljes frontrész megújult, eltűnt a hűtőrács, a márkajel a motorháztetőre került

Ha megnézzük a kompakt Seat Leonhoz mérve 5,5 centiméterrel magasabb és 8,2 centiméterrel hosszabb, de a márkához köthető szabadidő-autónál, az Atecánál tíz centiméterrel kisebb, holott a hosszuk nagyjából azonos (+2,3 centiméter az Ateca javára).

Tehát ez egy igazi kamu-SUV, aminek hasmagassága is mindössze 16,5 centiméter. Ezért tud tényleg látványos, és a kor színvonalán kecses, mégis dinamikus formatervet felmutatni.
A kötelező műanyag küszöb- és kerékjáratiív-rátétek a tesztautónál fényes feketében vannak jelen, így látványos kontrasztot adnak a bronz árnyalatú, de matt fényezésnek.

A Formentorra lehet mondani, hogy kigyúrta magát, bárhonnan vizslatjuk, nincs unalmas részlet, minden nézetből akad egy élekkel, domborulatokkal formázott karosszériaelem. A kerékjárati ívek felett, a motorháztetőn végigfutó domborítás mintha tényleg izomként feszülne meg, jól eltalált, koherens megjelenést kapott a Formentor már 2020-ban, amin az idei évben még csavartak egyet.

Idén lett ugyanis esedékes a félidős ráncfelvarrás, ami valóban friss és új megjelenést hozott a modellnek. Mellette elődje egy kardigános középiskolai tanárnak tűnik, ez a Formentor lett az igazi lázadó.

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 72

Immár a Cupra logója is világít

Átvariálták a hűtőrácsot, a fényszórókat, a Cupra logója felköltözött a motorháztetőre, és a Seat-örökségnek tekinthető hatszögű rácsozat teljesen eltűnt. Helyette igazi űrbázisokat idéző szögletesség tombol, tele háromszögekkel.

A nappali menetfény briliáns ötlet, ezen a téren kevés az újdonság, a jól felismerhető karakter, de a Cuprának a Predator-filmekből inspirálódva sikerült újat mutatni. A három kis háromszög a fényszóróban, a nyitott szájra emlékeztető frontrész elvileg az új cápaorr dizájn része, de nekem elsőre a sci-fi-filmek sötétben bujkáló kegyetlen karaktere ugrott be.

Bárhogy is, a recept működik, a bronz jól áll a gépnek, a Brembo féknyergek az autórajongókat is meggyőzik. Hátulra is jutott változás, immár a Formentoron is világít a Cupra-jel, valamint a lámpatestekben is megjelennek a háromszögek.

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 73

Egyediek a háromszögekből kialakított nappali menetfények

Kulccsal a zsebünkben közelítve pedig az egész életre kel, fényjáték fut végig a LED-csíkokon, ami parkolóban mókás, de ha udvaron áll az autó, és csak jövünk-megyünk mellette, akkor inkább vicces, ahogy állandóan végigfutnak a köszöntő fények.

Beltér

Beülve a Sabelt valódi kagylóülései tűnnek fel elsőként. Látványos darabok, és a kategóriában meglehetősen radikálisan sportos kialakításúak. Vagyis aki ilyet akar, tartson egy üléspróbát még a vásárlási szándék legelején, mert ez perdöntő lehet. A háttámla tényleg mély és feszesen tart, 184 centiméterrel és átlagos testalkattal pont jó volt, de szélesebb háttal már bajosan fértem volna el.

A műszerfalon a legfeltűnőbb változás a brutális méretű, immár 12,9 colos kistévé, amire friss szoftver is került, ez pedig nagy segítség a sofőröknek. Immár van rendes, állandóan látható klímavezérlő rész a képernyő alján, de a hőmérsékletet még mindig a furcsa tapogatható külön felületen kell állítani, ez elférne a képernyőn is, így teljesen megszabadulhatnának tőle. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 74

Izgalmas részletek, de konzervatív elrendezés jellemzi a belteret

A grafika sokkal elegánsabb, az olcsó androidos fejegységhangulat eltűnt, színben, formáiban illik a Cupra-szellemiséghez. Van vezeték nélküli töltés és szintén kábelmentes Android Auto-, illetve Apple Carplay-kapcsolat. A fontos funkciók gyorsan elérhetőek, de elég sok az információ, a magyarázó szöveg, érdemes időt szánni a rendszer megismerésére. 

Meglepő név olvasható a hangszórókon. A Sennheisert főleg mikrofonokról, fejhallgatókról ismerhetjük, de itt is magas minőségű munkát végeztek, a 12 hangszóróból álló rendszerük amatőr füllel vizsgálva is kitűnően szól, tisztán, dinamikusan, és nagy hangerőn sem bántó magas hangokkal. Ez főleg a következő, (szintén neves audiorendszerrel szerelt) tesztautóba átülve volt szembetűnő, amiben egyből a hangszínbeállításokhoz fordultam, hogy legalább valamennyire hasonló legyen a hangzás, mint a Cupra esetén. 

A Volkswagen-rokonság előnye, hogy az elbaltázott érintőfelületen túl azért elsőrangú az ergonómia és a praktikum. Mindennek megvan a helye, az üléspozíció könnyen belőhető, sportosan alacsonynak számít ebben a kategóriában. Hasznos a sok rakodóhely, nincs meglepetés, de minden pont elfér, ebben benne vannak a Golf-generációk tapasztalatai. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 75

A Sabelt ülések a beltér fénypontjai, de nem valók mindenkinek

Rendben van a minőség is, a bronz dekorációs elemek belül is visszaköszönnek, még térdmagasságban is van ilyen színű díszvarrás, jól eltalálták a felületek, textúrák kialakítását. Fémborítást kaptak a pedálok, a bal lábnál a koptató, az ezerféle beállítással variálható hangulatvilágítás pedig szinte már kötelező elem ezen a szinten. 

A helykínálat hozza egy tágasabb kompakt szintjét, elöl csak a Sabelt kagylóülések lehetnek szűkösek, hátul pedig a szokásos két felnőttnek kényelmes teret találjuk. Aki viszont nagyra nőtt, hátul a sportülések kemény borításával került „konfliktusba”, ez bizony egy merev héj, így nincs újságtartó zseb sem. Ezért kárpótol két USB-C ajzat, valamint a háromzónás klíma külön szellőzője. Az ülések pedig itt is jó minőségűek, kényelmesen párnázottak, és megkapták ugyanazt a tetszetős dizájnt, mint elöl. 

Lehajtható könyöklőjében két pohártartó rejlik, mögötte sílécalagút. A csomagtér viszont csak átlagos, a hibrid hajtás alkatrészei miatt 345 literes, szemben a belső égésű motorral szerelt verzió 450 literes értékével. Ráadásul a töltőkábelnek sincs helye, így az csak oda-vissza gurul tempós kanyarokban hátul, a padló alatti térben sem fér el. 

Technika

A Cupra Formentor esetén tényleg mindenki megtalálja a neki való motort, ha nem teljesen elektromos kivitelben gondolkodik. Van a sima Formentor-vonal mild-hibrid és teljesen hagyományos belső égésű motorokkal, hatsebességes, kézi váltóval és 7 fokozatú DSG-vel párosítva 150–205 lóerő között. Ezt követi a Formentor VZ, amihez kétliteres, turbós TSI benzinmotort kérhetünk 265–333 lóerővel, valamint a teszten is szereplő konnektoros hibrid hajtáslánccal 272 lóerővel, de az 1,5 literes motorral. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 76

Visszafogott, szürke igavonó a 177 lóerős, 1,5 literes, belső égésű motor, de a villanymotorral ütős kettőst alkot, kár, hogy nincs összkerékhajtás

Esetünkben a hajtáslánc középpontjában az 1,5 literes TSI evo benzinmotor áll, amely önmagában 177 lóerős teljesítményre képes. Ezt egészíti ki egy elektromos motor, amely a hatfokozatú DSG-váltóval integrált, így a rendszer összteljesítménye 272 lóerő és 400 Nm nyomaték.

A frissítéssel műszakilag fontos fejlesztési lépés volt a konnektorról tölthető akkus hibrid akkukapacitásának megnövelése. A Formentor is megkapja a nagyobb kapacitású lítiumion-akkumulátort, amely 100 km feletti elektromos hatótávot tesz lehetővé.

A 272 lóerős eHybrid hajtásrendszerhez tartozó akkumulátor egyenárammal gyorstölthető, ami a plug-in hibridek között még most is extrém ritka szolgáltatás, pedig az 50 kilowattos villámtöltés nagyon jól jön az elektromosan megtett utak kiterjesztésére. A nettó 19,7 kilowattórás akkucsomag váltóáramról is fürgén tölt a 11 kW-os fedélzeti töltőt használva. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 77

19 colos kerekek sem tűnnek nagynak

Az elöl 340 mm, hátul 310 mm átmérőjű féktárcsákat a Brembo készítette, az elöl MacPherson, hátul több lengőkaros felfüggesztéshez pedig az alapfelszereltség részeként kínált adaptív lengéscsillapítás (DCC) tartozik. 

Vezetés

A Formentor már az indítás pillanatában mutatni szeretné, hogy nem átlagos. Akárcsak az Alfa Romeo Stelvie, Giulia esetén, itt is a kormányra helyezett gomb megnyomásával élesedik a rendszer. Így egy héten át sokszor nyomtam meg hirtelen behuppanva a váltó melletti, menetstabilizálót deaktiváló gombot az indítás helyett. Hiába a különlegességet szokni kell. 

Amit viszont könnyű megszokni, az a Formentor kezelése. Nem riogattak a tervezők kormányoszlop mögé dugott irányválasztó karral, pont akkora pöcköt hagytak a váltó helyén, hogy még izommemóriából tudja a régi automatákhoz szokott sofőr is kezelni. 

Alapból elektromos üzemmódban indul, és úgy is marad még padlógázon is a hibrid hajtású Formentor. Az elektromos motor teljesítménye bőven elég a hétköznapi haladáshoz, 330 Nm és 114 lóerő, ezért felesleges beindítani a belső égésű motort. Ez pedig tényleg sokáig elkerülhető, mert a gyári ígéret szerint a második generációs PHEV rendszer 108–119 kilométer közötti emissziómentes hatótávot biztosít. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 78

Opciós a Brembo fékrendszer

Ez pedig nem áll messze a valóságtól, hiszen nettó 19,7 kWh kapacitással józanul használva az 1,7 tonnás tömeggel simán hozható a 100 kilométer körüli érték, amit felfelé vagy lefelé az időjárás, a gumiméret, és az aktuális sebesség tud befolyásolni 20-30 kilométerrel. 

Ha pedig tölteni kell, akkor az 50 kilowattos gyorstöltéssel ez sem okoz gondot, bár anyagilag jobban megéri otthon, jutányos áron mért áramról bepakolni az energiát, a 11 kilowattot maximálisan kihasználva nagyjából 2,5 óra egy teljes töltés. Erre gyúrva egy halk, átlagos teljesítményű elektromos autóval ingázhatunk munkába, tudhatjuk le a reggeli ovis, sulis köröket. Mondhatni pórázra kötjük a technikát, és nullához közelítő benzinfogyasztással gyűrhetőek le a mindennapok. 

Ekkora akkumulátor kell, ezzel már érdemes számolni, és ezt tényleg töltőre is rakják a tulajdonosok, mert nem hamar elillanó 15-20 kilométerekről van szó, mint mondjuk a Peugeot 508 plug-in hibrid esetén. 

Hétvégén pedig használhatjuk a Cupra gombot a kormány másik oldalán. Nem mondom, hogy erre jön a tűzijáték, de azért izgalmasabb az összhang, és vidámabb a vigyor, Performance állásban keményebb a futómű, nehezebb a kormány, élesebben reagál a gázpedál, de az igazi móka a Cupra állás. Ebben tényleg sportosan kemény lengéscsillapítást kapunk, az utasoknak már túlzó gázreakcióval, és még feszesebb kormányzással. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 79

Csak kamu kipufogókat kapott

Ilyenkor felhorkan egy öthengeresre, vagy V8-ra emlékeztető szintetikus motorhang is a Sennheiser rendszerből, ami jó…de csak poénnak. Arra tökéletes, én jót derültem rajta, magasabb fokozatban, nem visszaváltva még a terhelés alatt dohogó motort is jól utánozza, és talán némi vibráció is érződik. A maga nemében jó, mint egy díjnyertes alkoholmentes sör, csak ne akarjuk valódi öthengeresek mellé állítani. 

Hosszan használtam autópályán, legalább négyszáz kilométert tettem meg, és ha oda-vissza tudunk „háznál” tölteni, akkor ekkora távon is kijön a nagy akkumulátor előnye, a fogyasztás kisautós szintre hozható 5-6 l/100 km a 272 lóerő mellé baráti érték. Ha viszont nem töltünk akkor a rendszer inkább a 7-8 l/100 kilométeres átlagfogyasztási tartományban mozog. Sztrádán Comfort üzemmódban meglepően kényelmes a lengéscsillapítás, sok kevésbé sportos SUV rázósabban veszi a repedéseket, huplikat. A trükk talán hogy ez mégse egy magas toronyház, az alacsony építés, és tömeg jó alap egy ilyen hangoláshoz. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 80

Arányai alapján valahol az átlagos kompaktok és a szabadidő-autók között van félúton

A hangszigetelés is jó, a méretes téli gumik zaja említhető, de ezekre szükség van, mert csak az első tengely hajtott, és a két kerék megszenvedi néha a 400 Nm nyomatékot. Összkerékhajtással talán a 7,2 másodperces százas sprint is jobb lenne, mert nagyobb tempónál, amikor adott a lendület, akkor élénken lő ki a kanyarokból a Cupra Formentor. Ha pedig lassítani kell, akkor a Brembo fékek nagy hatékonysággal dolgoznak, és hibrid létére még a pedálérzet is jó, lineáris a fékhatás. 

Költségek

A Cupra online konfigurátorában el lehet merülni, az alapár a 150 lóerős motorral 14,5 millió, amire jön az azonnali kedvezmény, így 14,04 millióról indul a valódi árazás. Aki viszont szeretne izmosabb motort, és egy tisztes elektromos hatótávot, annak már 21,6 milliót kell fizetnie, innen indul ugyanis a konnektoros hibrid ára. A Sabelt sportülés természetesen választható opció, vannak hagyományosabb darabok is, de akinek ez kell, az 2,5 millió forintos Extreme csomaggal megkaphatja. Ezzel érkeznek a 19 colos felnik is, valamint a panoráma üvegtető. 

Cupra Formentor 1.5 TSI és vetélytársai – Listaár, forint
Audi Q3 45 TFSI quattro S tronic (245 LE) 18 509 830
DS4 Plug-in hybrid 225 (225 LE) 17 450 000
Toyota C-HR 2.0 Plug-in  (223 LE) 16 65 0000
CUPRA Formentor VZ 1.5 TSI PHEV (272 LE) 21 600 000

Az igazán feltűnő, matt bronz árnyalatú fényezés 977 ezer forintos extra, de a 19 colos felnikért is elkérnek 533 ezret a Cupránál. Így bőven 25 millió forint környékén járunk, de a konfigurátor végén kapunk még egy vaskos kedvezményt, jelenleg 1,5 millió forintot. 

Ezzel az autóval garantáltan megnéznek 81

A Cupra gomb megnyomásával dedikáltan az üzemmódok között válthatunk

Összegzés

A konnektoros hibridek ígérete volt, hogy két autót kapunk egy bőrben: a városi ingázáshoz tökéletes elektromosat, helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, valamint egy hosszú távú túrákra alkalmas, praktikus családi gépet. A Cupra Formentor végre száz százalékosan tudja ezt, a 80-100 megtehető kilométer bőven elég a legtöbb autósnak egy napra. Ráadásul mindezt igazán exkluzív körítéssel tudja, ahol a sportos megjelenés mögött tartalom, és tényleg jó vezethetőség rejlik. 

Mellette – Ellene
 
  • Feltűnő, vagány stílus
  • Erős hibrid hajtáslánc 
  • Remek vezethetőség
  • Jó menetkomfort
 
  • Kategóriában kis csomagtér
  • Extrákkal együtt magas vételár
  • Hanggenerátor
Hány pontot érdemel a plug-in Cupra Formentor VZ?
átlag
7.54
szavazat
445
Hány pontot érdemel a plug-in Cupra Formentor VZ?