A divat, a biztonságérzet és a szabadidős programok miatt választanak az emberek terepjárónak látszó járművet, amelyek egy része négykerék-hajtást nem, vagy csak extraként kínál. Igazi terepjárókból kevesebb fogy. Van azonban, akinek még szükség van igazi terepjáróra. Ahol a hétköznapok része az, hogy az ember földutakon is közlekedik, homokban, sárban, hóban, esetleg hegyek között autózik, nehéz dolgokat vontat, ott a valódi terepjárók igenis vonzó megoldást jelentenek.
Vannak, akik azonban nemcsak ezt a képességet igénylik, hanem a prémium kialakítást is, nekik készül már 2002 óta a Lexus GX. Bemutatkozása óta közel 570 ezer GX-et értékesítettek világszerte. 2024-re megszületett a modell harmadik generációja. Mifelénk nem kapható, de nemrég lehetőségünk adódott kipróbálni. Új-Zélandon vezettük, több különleges Lexus modellel együtt.
Napjainkban egyértelműen hódítanak a terepes modellek, ennek megfelelően a Lexus is sokfélét kínál, a kisebbtől az óriásiig. A sor az LBX-szel indul, de ott az UX, az NX, az RZ, az RX, illetve a világ más részein még a TX és az LX is.
A Lexus GX az RX és az LX között kap helyet a kínálatban, és utóbbihoz áll talán közelebb. Az RX nagyméretű prémium szabadidő-autó, az LX (A Land Cruiser J300 testvére) luxust kínál terepjárós képességekkel. A GX pedig egy terepjáró prémium kivitelben.
A 3,5 literes V6-os motor 354 lóerős, csúcsnyomatéka 650 Nm
Nem kellett messzire mennie a tudásért a Lexusnak, hogy jó terepjárót építsen, hiszen a Toyota Land Crusier a világ egyik legjobbja a témában. A GX pedig a kisebb, azaz a J250-es Land Cruiser féltestvére. Ez a két modell hasonlóan közel áll egymáshoz a Toyota és a Lexus kínálatában, akár a nagyobb Land Cruiser és az LX. A karosszériájuk és a hajtásláncuk is sok közös elemet tartalmaz, de közös fejlesztésük során külön céloknak kellett megfelelniük.
Eredményként a GX erősebb, nagyobb a maximális vontatási kapacitása, ezen felül prémium szolgáltatásokat és anyagokat kínál, de a fedélzeti rendszeréhez tartozó képernyő is nagyobb. Ugyanakkor a Lexus vevői élvezhetik az Omotenashit is, a márkakereskedők különleges bánásmódját, amivel a vevőkhöz fordulnak.
Itthon is van Overtrail modell: az NX-ből

Homokban hasznos a jó gumi és az összkerékhajtás
Bár a GX, így annak Overtrail változata sem érkezik Magyarországra, más Lexus-modellből kapható nálunk is a több kalandot ígérő változat. Nemrég indult meg a NX Overtrail forgalmazása hazánkban. Neve az Overland (szárazföld) és trail (ösvény) szavakból áll össze. A közepes méretű SUV-t fekete hűtőrács, visszapillantó tükrök, kilincsek, tetősínek és díszlécek teszik még markánsabbá. A 15 milliméterrel megemelt felfüggesztés, a megnövelt hasmagasság, és az új, 18 colos mattfekete könnyűfém tárcsákra került terepabroncsok lehetővé teszik, hogy a vezető elhagyja az épített utakat, amelyet az autóval mi magunk is megtettünk nemrég Lanzarote szigetén. A Lexus NX Overtrail kiviteléhez exkluzív szaharabézs metálfényezés és fekete-khaki kombinációjú utastér jár. Az új felszereltség a Lexus NX öntöltő hibrid és a plug-in hibrid kiviteléhez is választható. A Vezess korábbi cikkéből részletesen megismerheted: