Új márkával gazdagodik a hazai járműkínálat. A november 30. óta kapható Cenntro Aventier egy kétüléses haszonjármű, de ha elég két ülés, személyautóként is szóba jöhet városi használatra. A barátságos formájú, kínai kisautót a Balaton északkeleti csücskénél lévő versenypályán vezettük.
Külső
Nagyon vidám autócska a Cenntro Avantier. A kedvező helykihasználást biztosító ládaformát jópofa részletek teszik derűsebbé. Az első fényszórókból mosolyog a menetfény, az apró 12 hüvelykes kerekeket fedő dísztárcsákat színes betétek dobják fel, a hátsó lámpák vörös fényívével az autó mintha kirúzsozott mosollyal búcsúzna.

























































Kedves jelenség a kínai kisautó, a kiállított autókat a pasztellszínek is vidámabbá teszik. A karosszéria hossza 2980, szélessége 1496, magassága 1637 mm. Mivel a tengelytáv ebből igen nagy részt tesz ki, 1960 milliméteres, az autónak alig van túlnyúlása.
Térjünk ki az autó nevére! Mint oly sok kínai terméknél, a produktum elnevezése eléggé esetleges, ugyanez az autó kapható például Chery Icecream néven. Hozzánk pont Cenntro Avantier típusjelzéssel jön, de a kormányon lévő iCar felirat is jelzi, hogy a kínai autóipar ugyanazt a terméket sokféle elnevezéssel legyártja, amit csak a kedves vevő kíván.
Bár az Avantier név felidézi az aventure (e:ávantür), azaz kaland szót is, a francia avant hier kifejezés tegnapelőttet jelent, ami nem túl progresszív név a városi elektromobilitás szereplőjének.

Másik neve Chery Icecream, de van több is
Belső tér
Két ember elfér bent, ha nem áldotta meg őket a Teremtő különösebben terebélyes korpusszal. Vezetni az alacsonyabbik próbáljon, mert a raktér elválasztófala miatt az üléseket nem lehet eléggé hátratolni. Pedálok híján az utas oldalán kényelmesebb a hely.
Minőségérzetében a klasszikusan törpeautós, tejfölöspoharakat idéző műanyagok ellenére sem bántóan hitvány a belső tér. A színek feldobják az egészet, de a magasságában nem állítható vezetőülés, a hátsó szélvédőfűtés hiánya vagy az adók eltárolására alkalmatlan rádió jelzi, hogy ez nem igazi autó.

Jók a színek, minden vidám, így nem bántóan primitív a belső tér hangulata
A csomagtartó, illetve raktér mérete 1150 x 700 x 900 milliméter, a rakodóperem elég magasan van.
Technika
Olcsón sokat gyártani csak hangsúlyozottan egyszerű dolgokból lehet, de a vidám kasztni alatt a Cenntro Avantier nem vészesen primitív jármű. A legfontosabb, hogy akkumulátora lítiumion, nem ólom-savas vagy más idejétmúlt technika.
13,9 kilowattóra az akkukapacitás, ami a csekély fogyasztással a gyári adat szerint akár 182 km-s hatótávra lehet elég. Mivel nem tudjuk, ez milyen mérés eredménye, inkább 100-140 kilométerrel számoljatok a való életben, főleg, ha a széria klímaberendezés is működik.

Csatolt hosszlengőkaros merev tengely oldja meg a hátsókerék-hajtást
Egyáltalán nincs egyenáramú villámtöltési lehetőség, és a váltóáramú töltés is lassú. Csupán egy fázison tölt az akku, onnan is csak 15 amperrel, ha elosztjátok a 3,3 kilowattos maximális töltési teljesítményt a 230 volttal. A töltési veszteséggel is számolva nagyjából 5,5-6 óra telik el a lemerült akku teljes feltöltésével, ennyi időre esik ki a haszonjármű mondjuk a pizzafutárkodásból.
Mindössze 743 kilót nyom a kétüléses villanyautó. Az állandó mágneses szinkron villanymotor 20 kW-os, ami 27 lóerő, nyomatékmaximuma 85 Nm, ami egész tekintélyes egy ilyen apró kocsihoz.
Autós szemmel érdekes vonás a hátsókerék-hajtás, amit a 4×4-es Suzuki Ignis módjára, csatolt hosszlengőkarokkal felfüggesztett merev tengellyel oldott meg a gyártó. A kocsi alá hasalva jól látható a merev hátsó híd. Az első futómű független, MacPherson rugóstagos, az autó hasa alatt 120 mm a hely, tehát nagyobb járdaszigetre bajosan tud felállni.

Nincs egyenáramú töltés és az egyfázisú váltóáramú is lassú, 3,3 kilowattos
Vezetés
Mivel az autókon nem volt rendszám, közúti próbaútra sajnos nem volt lehetőség. Szakmailag kevésbé tartalmas, de annál boldogítóbb opció volt a rendezvényen a balatonfőkajári Balaton Park Circuit aszfaltját koptatni, ahol fékezési gyakorlatokat és szlalomozást vezettünk elő a kocsival, miközben a pálya bizonyos szakaszain is végighajthattunk vele.
A fékhatás teljesen elfogadható, bár a szimpla blokkolásgátló szabályozása nagyon messze van a mai autókétól, de ez nem is M1 kategóriájú személyautó. Hasonlóan sajátságos volt a menetstabilizálás és a kipörgésgátlás működése is.

Nem személyautó, nem mopedautó, a kettő közötti kategóriában sikerült levizsgáztatni itthon, haszonjárműként
Az ESP néha megfogta, néha nem annyira fogta meg az autót. A kipörgésgátlás visszaszabályozta ugyan a villanymotor nyomatékát, de ha visszaforduláskor megbillentetted az autót a kormányzással, az ívbelső kerék parádés kipörgésre volt képes, szívderítő gumifüstöt teremtett az elektromos hajtás.
Kétféle üzemmódban használható az autó, Eco és Sport állása van a műszerfali üzemmódváltónak. A kettő közötti kapcsolgatással az autó gyorsulására nemigen lehet hatni, inkább a gázpedál reakciója változik, Sportban sokkal harapósabb a kínai törpeautó.
A 27 lóerős villanymotorral lomha a gyorsulás, a csekély önsúly dacára ráérősen lódul neki a Cenntro Avantier, és utána is megfontoltan fokozza a tempót. Városi forgalomban akár elég is ennyi. A végsebesség 90 km/óra, így null–százas adatunk sincs.

Nem tolható eléggé hátra az ülés a raktérfaltól. Nem hajtható le és nincs alatta átvezetési lehetőség
Öles oldaldőléssel, rövid távon szórakoztató, hosszabb távon kicsit ijesztő billenési hajlammal fordult az autó, de még a versenypályás kormányrángatással sem volt borulásveszélyes a vezetés.
Egyenesfutásról, zajszintről, üléskényelemről és más jellemzőkről ilyen rövid és versenypályás próba alapján nem tudok mit írni. Ami itt is egyértelművé vált, hogy a 3 méternél rövidebb autó igazán fordulékony, a fordulóköre csekély és a szögletes karosszéria kiválóan áttekinthető, tehát gyerekjáték lehet vele a parkolás.
Költségek
Bár Kínában a Chery-konszern gyárt belőle négyüléses modellt is, azt Magyarországon sem lehetne személyautóként levizsgáztatni. Emiatt csak a kétülésest importálja az elsősorban golfkocsik és más elektromos járművek forgalmazójaként ismert BirdieCar.

380 forintos euróval szorozva 4 750 000 Ft a járgány nettó indulóra, az akciós összeg 4 142 000 forint, 8 év akkugaranciával
A kétszemélyesből az utasok mögötti fallal lesz haszonjármű, ami a visszaigényelhető áfával nagyon sokat javít az autó árpozícióján. Nincs forintos árlista, a típus alapára nettó 12 500 euró, ami 10 900 euróra mérséklődik az első 50 autóra érvényes kedvezménnyel.
380 forintos euróval szorozva 4 750 000 Ft a járgány nettó indulóra, az akciós összeg 4 142 000 forint. Elsőre ez nekem aránytalan az autó kvalitásaihoz képest, de ha valaki elektromos kisautóval akarja megoldani a céges feladatok egy részét vagy saját városi mobilitását, ennél csak sokkal-sokkal drágábban talál bármilyen új kishaszonjárművet, és a használt elektromos személyautók ára is borsos.

Nagyon kicsi a fordulóköre. Gyártója komoly autóipari tényező, a Chery-csoport
Értékelés
Ha innen nézem, olcsó elektromos futárautóként jól beválhat a Cenntro Avantier, mert városban elfogadhatóan teljesít. Ha onnan nézem, méltatlanul primitív és aggasztóan kevéssé biztonságos négykerekű a valódi benzines kisautók árában.
Erősen speciális, azaz szűk közösségnek lehet érdekes a Cenntro Avantier. Villanyautóban a következő lépcső a Dacia Spring, amely minden baja ellenére ennél azért lényegesen autószerűbb, komolyabb gépezet, és van hátsó üléssora. Fél autó, fél villanyautóáron, tulajdonképpen nem aránytalan.

Nagyon mókás autót vezettem a Cenntro Avantierrel. Egyfelől nagyon drága, másfelől nincs nála olcsóbb lítiumakkus könnyűhaszonjármű. Nemsokára megvalósulhat az országos szervizhálózat