A Ford az első nem japán autógyártók között kínált teljes hibrideket a Toyota technikáját átvéve. Időközben a márka Európában piacvezetővé vált a konnektorról tölthető akkus hibrid autók között a PHEV Kugával, amelyet a leggazdagabb felszereltséggel teszteltünk.

Külső

Folyamatosan nőnek az aszfaltterepjárók. Eredetileg a RAV4 kisautó volt, a Kuga pedig kompakt SUV, de ma már mindkettő inkább a középkategóriában focizik. Modellváltozattól függően a harmadik generációs Kuga hossza 4614-4629 mm, szélessége 1883, magassága 1666-1680 mm.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 1

Némi mélytengeri beütés érezhető a Kuga orrán. Hatalmas első hűtőnyílása ragadozóhalra emlékeztet és a nyílás óriási méreteivel kicsit esetlenné teszi az orrát, mintha egy felpumpált Fiestát látnánk. A rácsozás hullámai a vizet idézik, a Vignale gazdagon kapja a krómfényes díszeket.

Alapáron a tesztelt Ford Kuga Vignale kerékmérete 225/60 R18, felárt azonban választható 19 és 20 hüvelykes kerék is, míg az alapverzió 17-es felniket kap.

Belső tér

Felárért előugró és visszahajló élvédővel ellátható oldalajtókon át szállhatunk be a Kuga utasterébe. Kényelmesen elférni a szélső helyeken a Vignale verzióban hátul is fűthető üléseken. Hátul van két USB-C-töltő a kütyüknek, elöl az egyik töltési pont USB-A csatlakozós, a másik USB-C, ez a legjobb megoldás.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 93

Jó az utastér variálhatósága, a két részre osztott hátsó üléspad tologatásával megnövelhető a lábtér vagy a csomagtartó

Nagyon jó az utastér variálhatósága a két részre osztott hátsó üléspad előre-hátratolásával megnövelhető a lábtér vagy a csomagtartó.

411-581 liter közötti a konnektoros és a sima hibrid Kugák csomagtere defektjavítóval, pótkerék nélkül. Ez literre jónak tűnik, de az alapterület és magasság sem valami bőséges. A tesztautó ötödik ajtaját villanymotor nyitja és zárja, a láblendítéses csomagtérfedél-mozgatás jól működik, elsőre és megbízhatóan reagált a mozdulatra.

Jól használható az érintőképernyős Sync3 rendszer és az is előnyös, hogy a Ford sok funkcióhoz megőrizte a valódi kapcsolókat, gombokat. Az összetett hajtáslánc és a sok kényelmi funkció ellenére egyszerűen kiigazodhattok a műszerfalon és a belső térben.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 94

Rendben van a minőségérzet, az anyagok korrektek

Nincsenek hagyományos funkciógombok az érintőképernyő alatt, de a kijelző alsó sávjából közvetlenül elérhetők a legfontosabb menüpontok, a navigáció, a telefon vagy az audiorendszer. Kár, hogy az AndroidAutó és az Apple CarPlay telefonintegrációja is csak kábellel működik. Amikor egy Daciában wifin át működik ez a kapcsolat, egy sokkal drágább autóban is elvárnánk ezt a lehetőséget.

Apróság, de a hangerő-szabályozó és a hifit bekapcsoló gombon a függőleges osztás mindig függőleges, mert nem az egész kapcsoló, csak a külső gyűrűje forog körbe. Erre a BMW is csak a nagyobb, drágább autóin figyel oda. A belső térben piros pontot érdemel a hátul is állítható támladőlés és az 1,5 literes flaskát befogadó palacktartó az első ajtókban.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 95

411-581 liter közötti a konnektoros és a sima hibrid Kugák csomagtere. Jónak tűnik, de az alapterület és magasság sem valami bőséges

Technika

Műszerfalához hasonlóan a Kuga padlólemeze is közös a Focus-szal. Első vagy összkerékhajtással, dízel, benzines és többféle hibrid hajtáslánccal készülnek a Ford Kugák, négyhengeres motorokkal. Az 1,5 literes dízel 120, a kétliteres 150 vagy 190 lóerős lehet. A turbós benzines Kuga 1,5 150 lóerős.

Hibridből van 48 voltos kisegítő hibrid dízelmotorral, valamint két teljes hibrid benzines is. A 2488 köbcentis, Atkinson-ciklusú benzines szívómotor közös bennük, de az erősebb villamos géppel 190 helyett 225 lóerő a rendszerteljesítmény. Az erőátvitelük fokozatmentes, bolygóműves.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 96

2488 köbcentis, az Atkinson-ciklusú benzines szívómotor

112 kW vagy 152 lóerő a 2,5 literes, soros négyhengeres benzines szívómotor csúcsteljesítménye. Az elektromos hajtómotor 81 kilowattos, ami 110 lóerő. A nagyfeszültségű akkumulátor bruttó kapacitása 14,4 kilowattóra. Sima otthoni 230 voltos konnektorról körülbelül hat óra alatt tölthető teli az egészen lemerült akkumulátor.

A lítiumion telep sajnos csak váltóárammal tölthető, és ami még rosszabb, hogy csak egy fázison. Ezen 2023-ban túlléphetnének a konnektorról tölthető hibridek, pláne a Kuga, amely a legnagyobb darabszámban értékesített konnektoros hibrid egész Európában.

1769 kilót nyom üresen, vezető és csomag nélkül a konnektorról tölthető akkus Ford Kuga PHEV. Az FHEV jelű sima hibrid 143 kilóval könnyebb. Régebbi hibridekkel szemben a Kuga vontathat, a plug-in hibrid mögé 1500 kilós fékezett utánfutót köthetünk és a 100 kilós vonófejterhelés is kedvező.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 97

9,2 mp alatt gyorsul 0-ról 100-ra a tesztel Ford Kuga PHEV, végsebessége kereken 200 km/óra

9,2 mp alatt gyorsul 0-ról 100-ra a tesztel Ford Kuga PHEV, végsebessége kereken 200 km/óra. Ez máris jobb, mint a 180 km/óránál megrekedő Toyota-hibridek vagy az újabb Volvók. Az 1,1 kWh akkukapacitású öntöltő hibrid végsebessége 196 km/óra, és 9,1-9,5 mp a gyorsulása 100-ra.

Vezetés

Furcsa a ferdén elhelyezett indítógomb, nem áll kézre. Kiálláskor a visszagurulás-gátló erősen szorítja az autót, csak nagy gázzal old ki, ami bukdácsolóssá teszi a centizést két autó között. Kikapcsolva sokkal harmonikusabbak a parkolások.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 98

Modelltől függően a Kuga hossza 4614-4629 mm, szélessége 1883, magassága 1666-1680 mm

Hibridként nagyon kulturáltan viseli magát a hajtáslánc. A Toyota hibridrendszere itt is kitesz magáért olajozott, kifinomult működésével. A benzines motor lágyan áll le és finoman lép be a hajtásba.

Autópályán jól a kezünk alá dolgoznak a vezetőtámogató rendszerek. A sávban tartó az indexkar végén, egyetlen mozdulattal kiiktatható, ha zavar, amit országúton sokszor megléptem, de eseménytelen autópályás utakon hasznos és biztonságos volt az autót a sáv középvonalában vezető, egész nyugodtan kormányzó elektronika.

Tetszett a Kugában a háromféle üzemmódban használható tempomat is. Van sima sebességtartó, a tempomat lehet adaptív négy fokozatban állítható követési távolsággal és intelligens tempomat is, amely képes átvenni a táblafelismeréssel kiírt sebességhatárokat, ha engedélyezzük.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 99

Digitális a műszeregység. Kiírja, mennyit mentünk a benzines motor nélkül

Ha szeretnénk, az autó megállás után értékeli a fékezés hatékonyságát. A fejlesztők könyörületesek voltak a vezetőkkel, a rendszer viszonylag könnyen ad 100 százalékos értékelést.

Van valami, amit a Toyota egészen eddig nem tudott ilyen jól megoldani a hibridjeivel, a Fordban viszont örülhetünk neki. Hiába származik a hibridhajtás nagyrészt a japán féltől, a plug-in Kugában nem terheli a szervezetünket a hibridek idegtépő vonításával.

Míg a sima hibrid Kugában emészthető zajszinttel, de képes felvonítani a négyhengeres, az erős villanymotoros PHEV-ben olyannyira nincs hibridbégetés, hogy még autópályás emelkedőn, kíméletlen padlógázzal gyorsítva sem üvölt az állandó fordulatszámon zúgó benzines motor.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 100

Kettős első oldalüvegezés mérsékli a szélzajt

Lehet, hogy ez a csend csak illúzió, mert a Vignale hangszórói ellenfázisú hangkioltással mérséklik a zajokat, de akármi van is mögötte, az utastérben nyugalom honol autópályán. A kijelzőn látni, mennyit mentünk elektromosan, de az autó mindent villanymotoros útnak vesz, amikor a benzines áll, tehát a motorféküzemben hegyről lefelé gurulást is ide könyveli.

Jó funkció, hogy van lehetőség a benzines motorral tölteni a hibrid akkumulátort. Ez erősen gazdaságtalan módja az áramtermelésnek, de ha kizárólag elektromos hajtással használható behajtási zóna áll előttünk, jól jöhet ez a megoldás.

Valószínűleg mindig van annyi áramtartalék az akkumulátorban, hogy egy sprinthez alaposan rásegítsen a hajtó villamos gép.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 101

Nem üvölt a benzines motor, még autópályán padlógázzal gyorsítva sem

Abszolút érezni a vonóerőn, hogy a villanymotor rendesen meghúzza az autót, óra szerint elég hamar felgyorsul 180-190 km/óráig. Sok full hibridnél a hajtásrendszer csúcsteljesítményét kisebbre becsülném azonos lóerőszámú turbós benzineshez vagy dízelhez képest, de a Kugában fellelhető a 225 lóerő.

Csak a villanymotorral haladva sem vagyunk a kamionok mögé szorítva, 135 km/óra a végsebesség elektoros üzemmódban. Az autó csatazaj nélkül is megiramodik, a 225 lóerős rendszerteljesítmény pont kellemesen elég az 1,9 tonnás SUV-hoz.

A hajtásrendszer vezérlése több autonómiát vindikál magának, mint amennyit magamtól engednék neki. Hiába választjuk ki ugyanis a tisztán elektromos ,üzemmódot az autó az akkumulátor tényleges lemerülése előtt átáll hibrid üzemmódba és beindítja a benzinest. A Kuga hibrid illedelmes autó, kiírja a műszerfalra, miért bírálta felül a kérést.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 102

Csak egy fázison tölthető. 45-50 km az elektromos hatótáv

51 km körüli elektromos hatótávot ígért az autó a töltőről lehúzva. Ebből 45 kilométert valóban meg tud tenni a benzines motor nélkül, melegebb időben akár többet is. L-állásban erős a motorfékhatás, de ha nem ezt használjátok, a Kuga nagyon okosan gurul előre gázelvételkor, így őrizve a lendületet.

Jót tesz az életminőségnek a fedélzeten a B&O hangrendszere. A Bang & Olufsen-hangszórókból szépen szól a muzsika, a zenét visszaadhatjuk egzakt és hidegebb vagy melegebb árnyalatban valamint a hangzásképek között van podcastra optimalizált is. Tényleg szépen és tisztán szól a zene, ezért is kínos annyira, amikor az első ajtóborítás műanyaga berezonál a mély hangok hatására.

Abban is jócskán arrébb esik a prémiumtermékektől a Ford aszfaltterepjárója, hogy a vezetőülés ülőlapja nem elég hosszú magas embereknek.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 103

Magas embereknek rövid az ülőlap. Érdemes megvenni az AGR-tanúsítványos üléseket megnyújtható lábtámasszal

Aki főleg hosszú utazásokra használja a Ford Kugát, vegye meg az AGR-tanúsítványos ülést, mert az Egészséges Hát Munkacsoport (Aktion Gesunder Rücken) védjegye egy sokkal kényelmesebb ülést takar. Részben a meghosszabbítható combtámasszal, részben a ki-be és le-fel állítható deréktámasz miatt.

A Vignale kivitelű tesztautóban csak ki-be volt szabályozható a deréktámasz, ami nem rossz, de az AGR-ülésekkel a Kuga sokkal kényelmesebb az elöl ülőknek. Kettős oldalüvegezést kaptak az első ablakok, ez nagyon igényes megoldás a zajcsökkentésre.

Költségek

Egy konnektorról tölthető akkus hibridnél a városi fogyasztás nagyban függ attól, hogy mennyit töltöd és mekkora utakat teszel meg két töltés között. A benzinfogyasztás lehet majdnem nulla és 6,5 liter/100 km között bármennyi attól függően, mekkora az elektromos árammal megtett utak aránya.

Hibrid Fordot a Toyota helyett? 104

3,5-6 óra alatt tölthető fel a teljesen lemerült akkumulátor

Hosszabb utakon 6 és 8,7 liter/100 km közötti fogyasztás a reális lemerült akkuval, amikor a plug-in hibrid is sima hibridként üzemel és csak hurcolja magával a nagyobb és nehezebb akkumulátort.

Ez a nem egészen 9 liter egy 140-190 km/óra közötti sebességgel megtett bő 500 kilométeres szakaszon adódott külföldön, ami nagyon jó egy benzines hibridtől. Sajnos a konnektoros hibrid tankja csak 45 literes, a többi modellé a sima hibridtől a dízelekig 54 literes. A garanciális periódus 2+3 év vagy 150 000 km.

A konnektoros hibrid Ford Kuga és vetélytársai – Listaár, forint
Citroën C5 Aircross PHEV Shine (225 LE)  17 645 000
Ford Kuga PHEV Titanium (225 LE) 18 250 000
Kia Sportage 1,6 PHEV Gold (265 LE) 17 799 000
Opel Grandland 1,6 Turbo plug-in Business Edition (225 LE)  18 400 000
Hibrid Fordot a Toyota helyett? 105

Titanium alapverzióban 18 250 000 Ft a konnektorról tölthető akkus Kuga indulóára, a Vignale csúcsmodell listaára 19 760 000 Ft

Értékelés

Konkurenseihez képest átlagosnak mondható árával és velük összevethető tulajdonságaival a Ford Kuga korrekt ár/érték arányt nyújt. Elektromos hatótávolsága elfogadható, az akku töltése azonban lassú az egyfázisú töltő miatt. A Vignale gazdag felszereltsége javít a Kuga használati értékén, de a magasabb ár várhatóan fokozza az autó értékvesztését.

Hogy tetszik a zöld rendszámos Ford Kuga?
átlag
6.85
szavazat
670
Hogy tetszik a zöld rendszámos Ford Kuga?