Életemben eddig talán kétszer vagy háromszor féltem igazán autóban. Legutoljára akkor, amikor az előző Toyota Aygóval felhajtottam az M1-es autópályára. Annyira semminek még soha nem néztek előtte az úton, és nemcsak a kamionok, a vicsorgó szabadidő-tankok és flottás cirkálók akartak keresztül menni rajtam, de a hétvégi néni pilóta is a 308-cal. Láthatatlan voltam, jelentéktelen, és küzdöttem az életemért 130-140 között.

Itt értettem meg, hogy miért nincs helye miniautóknak Magyarországon, a gördeszkásokat is jobban tisztelik náluk. Persze, ezek nem autópályára valók, de attól még halad, szóval bőven lehetne használni, ha hagynák. Megvan a maguk helye a városban, ahová nálunk szintén nem való, rendesen félteném, hogy ráparkol valamelyik mamlasz és még csak észre sem veszi. Az Aygo viszont kapott egy új lehetőséget, teljesen új identitást, más értékeket, amikkel akár túl is élheti azt a vérengzést, ami a közútjainkon folyik.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 2
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 3

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 30
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 31
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 32
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 33
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 34
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 35
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 36
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 37
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 38
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 39
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 40
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 41
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 42
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 43
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 44
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 45
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 46
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 47
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 48
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 49
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 50
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 51
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 52
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 53
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 54
Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 55
Fotó megosztása:

Külső

Már nem csúfolnám mininek az Aygo X-et. 23,5 centivel hosszabb, 12,5-tel szélesebb és 5 centivel magasabb is elődjénél. 3700x1740x1525 millimétert foglal el a világból, és csak hosszban marad le a Yaristól, széltében és magasságban is nagyobb nála. Szóval egyáltalán nem kis darab, amit jól mutat az is, hogy 18 colos felnijei vannak, és nem tűnnek nagyoknak alatta.

11 centivel magasabb a hasmagassága, mint a korábbi modellnek, hiszen crossoverről beszélünk. Igen, az Aygo azért kapott egy X-et a neve mögé, mert a szabadidő-autók közé tartozik, habár annak azért elég pici. Így viszont könnyebben túlél a városi dzsungelben, nincs gáz, ha félig fel kell állni vele a járdára, és buszok súlya alatt kikagylósodott sávok bakhátain sem akad fenn. Körbe is műanyagozták, hogy elvegyülhessen a SUV-társadalomban.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 56

Már nem olyan esetlen a forma, mint az előzőé, úgy nem élné túl a vadonban

Kár lenne tagadni, hogy jól sikerült a forma. Kevés területen ennyi jó vonást összerámolni komoly fejtörés lehet, de semennyire sem erőszakos, vagy túlgondolt, működik a fazon. Meg lehet extrázni harmonikatetővel is, viszont színekből csak négy közül lehet választani (sötétpiros, sötétkék, bézs, szürke), plusz a Selection limitált széria kardamomzöldjét, de opcionálisan nincs más, pedig nagyon jól állna neki!

Belső

Mintha egészen más csapat rajzolta volna, mint az összes többi Toyotát. Az Aygo X-ben még a külsejénél is kevesebb a lehetőség, mégis jól bántak a vonalakkal. Barátságos és a helyzethez képest otthonos a belső, azt viszont biztosnak tartom, hogy egy világos beltérrel, mint amit a Yarishoz is lehet kérni, sokkal érdekesebb és vidámabb lenne, mint ezzel a feketével.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 58

Egyszerű tömésűek az ülései, elöl elég tágas a hely

Mindenhol nem kárpitozták le, és ebben az esetben is jobb választás a fényezett műanyag, vagy a kilátszó karosszéria, ajtópanel, mint a hitvány műanyag burkolat használata. Rettentő sötét uralkodik benne, mivel ebben a tesztautóban nem szerepelt a harmonika tető, és napsütésből sem kaptunk túl sokat, komor utazásokat adott az Aygo X. Hátra saját magam mögé nem tudtam beülni, rövidebb lábúak és hölgyek viszont nem panaszkodtak, a sötét, a szűk kilátás és az egyszerűen szivacsozott ülések viszont erősen csak szükséghelyeket ad a kisautóban.

Elvoltam a kormánya mögött, bár csak fel-le lehet állítani, valahogy megvolt a viszonylag jó vezetési pozíció. Az ülés magasra került, a tető nekem picit bele lógott a látómezőmbe, de sokat nem zavart. Jó tapintású a kormány bőrözése, a kárpitelemek pedig nem zörögnek, ami mindenképp dicséretes. 9 colos multimédiája az új Toyota rendszert kapta meg, ami saját fejlesztésű, Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis, de nincs igazán a helyzet magaslatán.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 59

Zötyögős a multimédiában kutatni, akad a rendszer

Viszonylag lassú a menü, sokszor akad, késik a kijelző, az autó beállításait pedig hiába keressük rajta, toyotás szokásként a műszeregységben tudjuk ezeket elintézni. Szórakoztatásról 5 hangszórós JBL hifi gondoskodhat, ami jókora mélynyomót kap a csomagtartóba a pótkerék helyére – 231 literre csökkentve a rakteret. Ez nem szól rosszul, de a vékony lemezekből épült dobozban nincs sok lehetőség, vagy a lemezekben, vagy az óriási menetzajban veszik el az értékes hangzás.

Technika

Végtelenül egyszerű autó, ez a szerepe az Aygo X-nek. Kevesebb mint egy tonnát nyom szárazon, sofőrrel együtt is kb csak 1050 kiló. Egészen vékony lemezekből épül fel, még Toyotákhoz képest is nagyokat dörren és zörren minden ajtó bezáráskor. Futóműve elöl MacPherson, hátul a legegyszerűbb csatolt hosszlengőkaros megoldás, ami ide tökéletesen megfelel.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 60

72 lóerős háromhengeres szívómotor ötfokozatú kézi váltóval

Fékekből hátul csak dobfékeket kap, ami a kicsi súlyhoz szintén elég. Motorkínálata egyáltalán nem széles, egyféle ezres 72 lóerős háromhengeres szívómotor érhető el. Ehhez ötfokozatú kézi, vagy fokozatmentes (CVT) váltó kérhető. Széria az ütközésre figyelmeztetés és a sávelhagyás figyelmeztetés, Comfort szinttől pedig a tempomat és a tolatókamera is, de lehet benne akár adaptív tempomat és vetítőlencsés ledes fényszórók is, utóbbi nagyon sokat ér.

Vezetés

Egészen más élmény egy ilye új Aygo X, mint a korábbi generációk. Ez már nem mini, inkább kisautó, így messze nem olyan vészes vele a mindennapi forgalom. A crossoverességéből keveset érezni, de az mindenképpen fontos, hogy nem a béka segge alól figyeljük a külvilágot, és nem tudjuk leolvasni az X6-ok, GLE-k katalizátorának sorozatszámát sem, ami mindenképpen kedélyjavító.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 61

Viszonylag jól lehet ülni a kormánya mögött

Toyotásan pontosan kapcsolható a váltója és a kormányzásában is van valami furcsa feszesség, amitől egészen komolyan vehetőnek tűnik. Ugyanez igaz a futóművére is, ami bár nem egy combos technika, a súlyához képest tökéletesen elég. Nagyokat rugózik, sokáig nem érezni negatív hatását sem a 18-as kerekeknek, ez persze nem azt jelenti, hogy jól van ez így.

Az egyszerű futómű, vékony karosszéria és nagy felni kombinációnak könnyű megtalálni a határait. Úthibákon nagyot szólnak a kerekek és a hátuljából érezni olyankor a jellegzetes csatoltlengőkaros tántorgást is. Ezek viszont halványak, mondhatnám azt is, hogy ebben az esetben jelentéktelen, hiszen lehet, hogy csak az én érzékeimet zavarják.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 62

Sokat tűr a futóműve, jól rugózik, de az úthibákon tud nagyokat szólni az egyszerű futómű

Motorja nem túl acélos, mondhatnám azt is, hogy szomorú történet. Halkan duruzsol alapjáraton, bár csak háromhengeres ritka kulturáltan jár. Fordulatra aztán megjön a hangja, ami a jófajta háromhengeres orgánum. Kicsit karcos, de dörmögősen masszív, karakán, olyan kis mérges, mintha lenne benne akarat. Pedig abból nincs sok, 72 lóerő és 93 Nm nyomaték, előbbi ráadásul 6000-nél.

Érdemes figyelni a fordulatszámra, mert magasan kell tartani, hogy rendesen menjen, egy korán elváltott második szörnyen visszaveheti az erőt. A fordulatszámmérő viszont nem nagy segítség ebben, 500-asával ugranak a digitális osztások, teljesen hasztalan, ad némi utalást, de hallani kell, mikor egészséges a motor hangja.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 63

Pici a fordulóköre, de nagyok a felnijei, érdemes vigyázni járuk

Harcos, de nem igazán megy, 14,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, a 130-hoz érzésre kétszer ennyi kell. Nincs is helye igazán autópályán, a motor ilyenkor majdnem 4000-et forog, mivel csak ötfokozatú a váltó és olyan zajos az utastér, hogy 100 fölött beszélgetni már nem komfortos. Egyértelműen városban optimális autó, 50-70 között rugalmasan mozog és a fogyasztása sem vészes, 5,2 liter lett a teszthét eredménye.

Költségek

Egyértelműen nem a magánvásárlóknak szól az Aygo X. Ilyen árak mellett igazi luxus, ha valaki 7,65 milliót ki tud adni egy olyan autóra, ami épp csak a minimális használatra alkalmas legfeljebb két főnek – ennyibe kerül ez a tesztautó. Árak tekintetében ma minden elég relatív, mióta nálunk járt a robotváltós Aygo X tesztautó augusztusban, azóta majdnem 400 000 forinttal lett drágább az alapára, most éppen 5,92 millió forintról indul.

Privát vételnek ez a Toyota már luxus – Aygo X 64

Vidám színekben jobban mutatna

Van némi választási lehetőség az extrák tekintetében, de mint minden Toyotánál, nagyrészt itt is kötöttek a felszereltségek. 17 colos az alap dísztárcsás felni az Active modellen, de már figyelmeztet az ütközésre és a sávelhagyásra, légkondis és elektromos a két első ablaka – a hátsók dönthetőek mindegyik kivitelen. Tolatókamera, ledes fényszórók, adaptív tempomat, félig műbőr ülések is lehetnek benne. És ott az 5 hangszórós JBL hifi és a vászontető opciója is.

Egy nyitható tetősért már minimum 8,1 millió forintot kell fizetni, egy Limited kiadás mindennel felszerelve pedig elérheti a 8,84 millió forintot. Ennyi pénzért ennél már jóval nagyobb autót is találunk a piacon, több min 650 ezer forinttal olcsóbban indul a Dacia Sandero ára, de stílusosabb modellt, a kategória kedvencét, a Fiat 500-at is megkapjuk 100 ezer forinttal kevesebbért.

A Toyota Aygo X és vetélytársai – Listaár, forint
Toyota Aygo X (72 LE) 5 920 000
Fiat 500 Hybrid (70 LE) 5 820 000
Kia Picanto (67 LE) 4 799 000
Mitsubishi Space Star (71 LE) 4 330 000
Suzuki Ignis (83 LE) 5 454 000
Dacia Sandero (65 LE) 5 259 000

Értékelés

Magánügyfélként ritka drága mulatság ma új autót vásárolni, megtalálni a legjobb ajánlatot pedig nagyon nehéz. Egységnyi pénzért a Toyota Aygo X egy nagyon egyszerű autó gyenge technikával és pici, szűk beltérrel, kicsi csomagtartóval, korlátozott használhatósággal. Nem tűnik jó üzletnek, de vannak olyan területek, ahol ezeknek még van létjogosultsága. Rengeteg országban használják bérautónak ezt a kategóriát, de futárautónak is kiváló a rövid, városi szakaszokra, az egyik nagy pizzéria már itthon is Aygo X-ekre cserélte a flottáját. Megvan ezeknek a maga helye, de meggyőzni senkit nem tudnék, hogy ilyet vegyen, és akkor neki jó lesz.

Mellette – Ellene
 
  • Apró méretek, könnyen parkolható
  • Jó anyaghasználat
  • Szép formák, csinos megjelenés
  • Örök életű szívómotor
  • Alacsony fogyasztás
 
  • Szűk hátsó sor
  • Pici csomagtartó
  • Gyenge motor
  • Zajos utastér

Szavazás

Hogy tetszi a Toyota Aygo X vagány külseje?
átlag
6.49
szavazat
283
Hogy tetszi a Toyota Aygo X vagány külseje?