Röviden – Honda Civic 2022
Mi ez? Az első Honda Civic 1972-ben mutatkozott be, a mostani pedig már a tizenegyedik generációs, új modell belőle, amit egyelőre kizárólag hibrid hajtással lehet megvenni
Mit tud? Ha kintről nem is izgulod össze magad a látványától, bentről nagyon elégedett leszel vele, a fogyasztását meg el sem fogod hinni
Mibe kerül? A legolcsóbb Honda Civic 11 649 000 forinttól vehető meg
Kinek jó? Akinek nem csípődött be az SUV-forma, csak egy szimplán jó és takarékos autót szeretne, remekül használható belsővel, annak itt az új Honda Civic

Ötven évvel ezelőtt indult el a Honda Civic sikertörténete, ennyi idő alatt a márka egyik ismertebb modellje lett, amiből már eladtak 27,5 millió darabot, és közben kisautóból a kompaktkategóriába is fel tudott nőni. Legutóbb 2017-ben voltunk új generációs Civicet vezetni, akkor az a tizedik volt a sorban, így 2022-re már a tizenegyedik generációnál tartunk. Elődjéhez képest kicsit hosszabb, kicsit szélesebb a legfrissebb változat, viszont a motorválaszték alaposan beszűkült, egyelőre csak egyféle hibrid hajtáslánccal érhető el a típus. Spanyolországban próbáltuk ki a a legfrissebb Honda Civic kínálatának egy jobban felszerelt példányát. 

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 1

Külső

A legújabb Honda Civic formája egész visszafogott, látszik rajta, hogy tutira mentek, semmi megosztó, merész, vagány vonás nem található az ötajtós, kissé kupésan lejtő hátuljú kasztnin. Az övvonal határozott, és mintha vonalzóval húzták volna egészen a C oszlopban lévő apró ablakig, nyílegyenesen, vízszintesen fut végig. Ezen kívül még az ajtók alján, tetején található egy préselt él, aztán ennyi, semmi igazán emlékezetes nincs a korábbinál 31 milliméterrel hosszabb (4551 milliméteres), 2 milliméterrel szélesebb (1802 mm) és 27 milliméterrel alacsonyabb (1408 mm) karosszérián.

Tengelytávja 2734 mm-es, ez 35 mm pluszt jelent a korábbi modellel szemben, de változott a kasztni aránya is, az első túlnyúlás 15 mm-rel nagyobb, míg hátul 20-szal kisebb, és az A oszlop is 5 centivel hátrébb került. A súlycsökkentés miatt a motorháztető alumíniumból készült, ami a korábbihoz képest 43 százalékkal könnyebb, de a csomagtartó ajtaja sem acél, az üvegszálas műanyagból készül. 

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 71

410 és 404 literes is lehet a csomagtartó mérete

Belső

Úgy fest, a Hondánál még fontos, hogy mit gondolnak, mit szeretnének a vevők, és nem érzik úgy, hogy izomból kell lenyomni a torkukon olyan hülyeségeket, melyeknek kevés keresnivalójuk van egy autóban. Mivel a visszajelzések szerint a Honda-vásárlók szeretik a gombokat és kapcsolókat, így modernnek gondolt, simogatni való felületek helyett továbbra is valódi elemeket kapnak az új Civicben. Na, de milyeneket?

Zseniálisak egytől egyig, nemcsak jól néznek ki és a tapintásuk is kellemes, hanem a kapcsolási érzet is olyannyira eltalált, hogy én tuti megszavaznék valami év végi prémiumot annak, aki ezt ilyenre reszelte. Persze a klímavezérlés gombjai a legmenőbbek, de az új Civicben még indexelni is klassz dolog, úgy kattan a bajuszkapcsoló, hogy még akkor is mindig indexelni fogsz a körforgalomból kifelé, ha senki más nincs rajtad kívül a vármegyében.  

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 72

Teljesen digitális műszerfal található a kormány mögött

A másik szerelmem a méhsejtminta mögé rejtett, apró joystickpöckökkel állítható légrostély, amivel a megszokottnál tágabb határok között – az átlaghoz képest felfelé 12 fokkal, lefelé 21 fokkal nagyobb szögben – állítható a szellőzőből érkező levegő iránya és mennyisége. Nem csak szemre, hanem tapintásra is igényes anyagokból épül fel az autó belseje, vannak rekeszek, pohártartók, a hátsó utasoknak légbeömlő. USB-aljzatok is jutottak mindkét sorba, – 2-2 darab -, amik valahogy még nem C-sek, hanem a klasszikus, lapos darabok. 

Műszerfala teljesen digitális, személyre szabható a rajta megjelenített tartalom, és valóban hasznos dolgokat tud, kijelzőjének mérete 7 és 10,2 colos is lehet, ez a felszereltségi szinttől függ. Klassz a középkonzolon lévő központi képernyő képe – amiből 7 colos az alap, 9 colos a feláras monitor mérete -, jó a grafikája is, sőt, a menü is átlátható, logikus elrendezésű, az Apple CarPlay vezeték nélkül, az AndroidAuto pedig kábellel összekötve futtatható a központi rendszeren. Ha valamibe mégis bele kéne kötni, akkor az a tolatókamera képe lenne, ami valamiért olyan, mintha sokszor másolt VHS-felvételt néznénk tolatás közben. 

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 73

A klímavezérlés gombja nemcsak szép, tekerni is jó

Az üléspozíció kellően alacsony, a 25 milliméterrel alacsonyabb motorháztető felett lazán ellátni, talán a kormány érződik leheletnyivel nagyobbnak a kelleténél, az ülések ülőlapja pedig pont ennyivel kurtábbnak. A hátsó sorban az elődéhez képest 35 milliméterrel nőtt a lábtér, az üvegtetős változatban hátul 190 centiméteres magassággal pont akkora a belmagasság, hogy a fejem búbja éppen súrolta a tetőkárpitot. Csomagtartója felszereltségtől függően 404 vagy 410 literes lehet. 

Technika

Nincs dízel vagy sima benzines, egyetlen, hibrid hajtáslánccal kapható a 2022-es Honda Civic. 1993 köbcentis, kiemelkedően jó, 41 százalékos termikus hatásfokú, Atkinson-ciklussal működő, közvetlen befecskendezéses, 105 kW-os benzinmotor és egy 135 kw-os villanymotor dolgozik együtt. A rendszer csúcsteljesítménye 184 lóerő, a legnagyobb forgatónyomaték pedig 315 Nm, amivel 7,8 másodperces 100-as gyorsulás és 180 km/órás csúcssebesség érhető el. A rendszereben aránylag kis kapacitású, 1,05 kWh-s akkumulátor is található, amely 72 cellából áll, mindössze 36,4 kilogrammot nyom és a hátsó ülések alatt találtak neki megfelelő helyet.

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 74

Aránylag nagy a kétliteres benzinmotor a Civic orrában

Könnyű, csupán 15 kilogrammos a vezérlés is, és a rézkábelek alumíniumra cserélésével a kábelkötegek tömegéből is képesek voltak lefaragni 37 százalékot. Az eCVT fantázianevű rendszer hangolja össze a villany- és benzinmotor, illetve a generátor működését, autózás közben a benzinmotor főleg elektromos áramot termel, és a hajtásért a villanymotor felel. Hagyományos váltó nélkül is képes a rendszer arra, hogy imitálja a váltásoknál megszokott fordulatszámesést, így elmarad a hibrideknél gyakori, intenzív gyorsuláskor jelentkező zavaró vonyítás. Sport módban lepadlózva a gázpedált az imitált váltások hangra ugyan megvannak, de gyorsulás közben teljes mértékben hiányzik a fokozatok közti megtorpanás, az autó folyamatosan gyorsul, mint egy lift. Vicces érzés. 

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 75

Minden úgy működik benne, ahogy kell

Futóműve elöl MacPherson, hátul többlengőkaros szerkezet, a precízre hangolt kormány a két végállás között 2,3 fordulatot forgatható, a felszereltségtől függően 1517-1533 kg közötti tömegű autó pedig 5,8 méter sugarú körben fordul meg. 

Vezetés

Kezdjük azzal, hogy a papíron 184 lóerőből 20-30-at, de akár többet is tuti letagadhat a rendszer, közel nem érezni olyan erősnek, mint ami a katalógusban szerepel. De itt ki is fújt, amibe bele lehet kötni, mert a motor nagyon csendes, sportmódba kapcsolva és kitaposva a lelkét sem kezd kellemetlen sivításba, igaz, a VTEC-szerű szintetikus hangzás az első ajtókba épített hangszórókból jön csupán.

Kormányzása nagyon precíz, a futómű pedig olyan ügyesen oldja meg, hogy sportosan is lehessen vezetni a Civicet – oké, Michelin Pilot Sport gumikon a fürdőkádam is simán lejönne Dobogókőről -, és kényelmesen, minden kellemetlenség nélkül rongyoljon át az úthibákon is. A vezetési stílusok között váltogató kapcsolóval Eco, Normal, Sport és Individual beállítások közül lehet kiválasztani az aktuális hangulatnak megfelelőt, és a változás tényleg jól érezhető, a gázreakcióban és a kormányrásegítés mértékében is. 

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 76

Teljesen digitális a műszerfal

Sokat okosodtak a fedélzeti biztonsági rendszerek is, a távolságtartó tempomat már állóra is fékezi az autót, ha kell, a sávtartó határozottan, a felfestések közötti ide-oda táncolás nélkül tartja a sávban az autót, és szinte mindig csak indokolt esetben kezd hisztériázni a holttérfigyelő is. A katalógus szerint az új motorral, a WLTP-szabvány szerint mérve vegyes üzemben 4,7 liter benzinre van szüksége az új Civiknek. Nálunk hegyi szakaszokkal megbolondított, takarékos vezetést hírből sem ismerő stílussal sikerült 5,2 literes átlaggal visszaadni az autót a lehúzott pár száz kilométer után. Igaz, ez a fedélzeti rendszer által mért fogyasztás, de mivel nem tankoltuk tele az autót az út végén, egyelőre csak ezzel tudunk számolni. Mindenesetre ha ilyen használat mellett valóban ennyit fogyaszt, akkor az igazi, hazai teszten érdekes adatokat láthatunk majd.

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 77

Az első túlnyúlás nőtt, a hátsó csökkent

Költségek

Mivel csupán egyféle, hibrid kivitelben kapható a 2022-es Honda Civic, az árlista sem egy végtelenül bonyolult Excel. A belépő Civicet, ami  Elegance néven fut az árlistán, 11 649 000 forintért lehet megvenni – 17 colos, könnyűfém kerekekkel, textilkárpitozású ülésekkel, első-hátsó parkolóradarral, 7 colos, multiinformációs műszeregységgel, valamint nyolc hangszórós, navigációra is alkalmas, Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis fedélzeti rendszerrel. A következő szintet a Sport jelenti, 12 099 000 forintért, majd az Advance zárja a sort, 13 299 000 forintos árral. 

Nemcsak rizsa, ez tényleg elég jó – Honda Civic 2022 78

A hűtőmaszk méhsejtmintája a légbeömlők körül is feltűnik

Értékelés

Ha külsőre nem is különösebben ütős a 11. generációs Honda Civic, az emberközpontú, kényelmesen és biztonsággal kezelhető belseje mindenképp kárpótol a konzervatív külsőért. Ha pedig a kifinomult technikai megoldásoknak is tudsz örülni, és egy Japánban gyártott autóra vágysz, akkor már csak őszig kell kibírnod, amikor befutnak a kereskedésekbe az első példányok az új Honda Civicből. 

Mellette – Ellene
 
  • Csendes motor
  • Átgondolt belső
  • Takarékos üzem
  • Jó vezetni
  • Ügyes futómű
 
  • Átlagos külső
  • Csupán egyféle motor van a kínálatban

Szavazás

Hány pontot adnál az új Honda Civicnek?
átlag
8.57
szavazat
1811
Hány pontot adnál az új Honda Civicnek?