Röviden – Kia ProCeed 1.6 T-GDI GT
Mi ez?A  Kia Ceed harmadik karosszériaváltozata, egy kombiszerű ötajtós, ha úgy tetszik: sportos shooting brake kivitel.
Mit tud?Majdnem a kombival megegyező méretű csomagteret és praktikumot nyújt, miközben kifejezetten élvezetes vezetési élményt is ad.
Mibe kerül?A 204 lóerős, duplakuplungos váltóval szerelt GT kivitel 9 149 000 forintba kerül, az egyéb extrákkal pedig picivel 10 millió forint fölött van.
Kinek jó?Azoknak, akik szeretik a feltűnő megjelenésű autókat, de nem akarnak lemondani cserébe a praktikus részletekről és a sportos élményekről sem.

Megint húzott egy bátrat a Kia, amikor gyártásba engedte a tavalyi év végén a Proceed modellt ezzel a formával. Ez a név az előző generációk esetében még egy háromajtós kivitelt jelentett, most egy félig kombi, félig ötajtós ferdehátút. Ez sem rossz kombináció, de ha igazán fel akarunk vágni a szomszéd előtt, akkor mondjuk azt, shooting brake, az lesz az igazán menő. Kicsit hunyorítva még a Porsche Panamera formáját is bele tudjuk látni, mert sok hasonló modell nincs jelenleg a piacon.

A háromajtós előd után a Proceed mostantól egy kombi és egy sportos ötajtós keveréke

Külső

Egy prémium márkához hasonlító formát készíteni elég bátor dolog, de nem csak az a tény villanyozza fel a bámészkodót a Proceed láttán, a forma valóban látványosra sikeredett – főleg a legerősebb, legdrágább, GT kivitelben. A kombiszerű ötajtós a sima Ceed modellel hasonló géneket hordoz, de hosszúságát (4605 mm) tekintve még a valódi kombinál is hosszabb 5 milliméterrel – hosszabb első túlnyúlása miatt. Magasságát illetően 43 milliméterrel alacsonyabb a kombinál, hasmagassága pedig 5 mm-rel lejjebb került, 135 milliméterre a földtől. A többi Ceed modellel megegyező, K2 padlólemez miatt a tengelytáv változatlanul 2650 milliméter.

Tesztautónk Blue flame fantázianévre hallgató kék fényezését a köténylemez és a küszöbök alján található piros csíkok dobják fel, de a GT esetén jár a dupla, krómozott kipufogóvégződés is, és alapáron kapjuk a 18 col méretű könnyűfém felniket is.

Belső

A szép és látványos forma méretadatai két dologra engednek következtetni: tágas csomagtartóra és szűkös fejtérre. Mindkettő igaz. A csomagtér 594 literes térfogata csak 30 literrel kisebb a kombiénál, és majdnem duplája az ötajtós értékének. Gombnyomásra automatikusan nyílik a csomagtérajtó (feláras), a hátsó üléstámla három részben osztott, a kalaptartónak pedig van hely a padlóba vájt rekeszben.

Szépek, kényelmesek, jól tartanak az első ülések

Az utastérről is csak jókat tudunk mondani, de a szűkös fejteret muszáj megemlítenünk. Tesztautónk a 300 ezer forintért rendelhető panoráma napfénytetővel érkezett, ami igen kellemes és látványos extra, de felejtsük el, ha 185 centiméternél magasabbra nőttünk. Nem is emlékszem hasonlóan szűkös belsőre, a hajam folyamatosan a tetőkárpitot súrolta a jó oldaltartással bíró vezetőülés legalsó pozíciójában is. Fura mód, ennél a hátsó sorban sem rosszabb a helyzet, sőt, ott könnyebb úgy helyezkedni, hogy elkerüljük a kényszerű fésülködést.

A kárpitozás, a műszerfal műanyag burkolatai ellenben mind kedvünkre valók, az alap Ceedhez hasonlóan jó minőséget kapunk kicsit felcicomázva a GT felszereltség miatt. A kellően puha műanyagok és a remek ergomónia nagyban megkönnyítik a dolgunk, minden kézre esik, a műszerfal és a központi kijelző is logikusan tagolt, könnyen leolvasható. A minőségérzet kifejezetten jónak mondható, amit a piros színű varrás és a fémpedálok is kihangsúlyoznak.

Technika

A legerősebb Proceed orrában egy 1,6 literes, 204 lóerős, turbós benzinmotor dolgozik, ami 265 newtonméteres nyomatékával kellő lendületet biztosít. Félmillió forint a hétfokozatú, duplakuplungos váltó felára, ami szerethető darabnak tűnik, bár a sportostól elég messze áll. Ellenben finoman kapcsol, jól adagolható kis sebességnél is, nem ugrik, nem ránt, így kifejezetten ajánlható annak, aki nem szeret kézzel kapcsolgatni. A váltó mögötti fülek valahogy nem vonzottak igazán, de aki szereti, azokat is pöckölgetheti.

A 8 colos érintőképernyő a feláras Luxus csomag része, amiben benne van a navigáció, a tolatókamera és a JBL hangrendszer is

Élvezetes autózást biztosít a 204 lóerős 1,6 literes turbófeltöltős benzinmotor

Maximális nyomatékát 1500/perc fordulattól adja le az 1,6 T-GDI jelzésű motor, ami azt jelenti, hogy nincs jelentős turbólyuk. A gyári gyorsulási adat is rendkívül meggyőző, a 7,6 másodperces érték sportosnak érződik, és néha csábít is bennünket némi gyorshajtásra. A váltó mellett található Sport gombot érdemes aktiválni, ennek hatására javul a gázreakció, öblösebb hangot ad a kipufogó, és csökken a kormány rásegítése.

Vezetés

Utóbbi két tulajdonsága dobja fel igazán a vezetési élményt. A kormányzás feltűnően közvetlen és pontos irányítást tesz lehetővé, pedig az elektromos rásegítésű kormányművek a korábbi generációkban kifejezetten szintetikus érzést nyújtottak. Ennek vége, a Proceed kormánya végre értékelhető visszajelzést nyújt az első, hajtott kerekek alatti történésekről, és úgy lehet vele sportosan autózni, hogy egyenes úton sem válik idegessé a mozgása.

225 a végsebessége, százra 7,5 másodperc alatt gyorsul

Jó tapadást biztosítanak a Michelin Pilot Sport 4 abroncsok

A feszesített, alacsonyabbra ültetett futómű hangolása is nagyon eltalált: van némi oldaldőlés, de kifejezetten stabilan tart a kanyarokban, és közben a hazai utakon sem zavaróan rázós. Forszírozott tempóban meglepően sokáig marad semleges a Proceed, ezután biztonságos módon enyhe alulkormányzottságra vált.

Az élményt a hangzás teszi teljessé, amire egyáltalán nem számítottunk: Sport üzemmódban kifejezetten élvezhető a morgása, amit a kipufogódobban egy szelep nyitásával érnek el, de ezen felül hanggenerátor is segíti emelni a hangulatot.

Költségek

Ahhoz, hogy ennyire megkedveljük a Proceedet, kellett a GT kivitel jelenléte és ereje is, ami a 6 649 000 forintos alapárat (1.0 T-GDI; 120 LE) egyből 8,65 millióig emeli. Ehhez tesztautónk esetén az automata váltó, a panorámatető és a luxuscsomag további 1,3 millió forintos költséget jelent, így a 140 ezer forintos metálfényezéssel kicsivel 10 millió fölé emelkedik a csúcsmodell ára.

Hétfokozatú, szerethető, de nem villámgyors a duplakuplungos váltó, felára 500 000 forint

A kombival ezt a motorvariánst nehéz összehasonlítani, mivel ott a 136 lóerős dízel a legcombosabb darab, a Proceed ugyanazzal a motorral azonos felszereltség mellett nagyjából félmillióval drágább – ennyit talán megérhet az extravagánsabb megjelenés és jobb vezetési élmény. A sima ötajtós GT kivitelhez képest a 750 ezer forint plusz sem tűnik vészesen soknak, cserébe a jóval nagyobb csomagtérért.

Értékelés

Bravó, Kia! A Proceed GT megint egy sokoldalú és szerethető modell. Vonzó formájára örömmel nézhet a tulajdonos, de könnyedén megbirkózik mellette a hétköznapi feladatokkal, és meglepően jó vezetési élményt is nyújt, ha éppen azt kívánjuk.

Mellette – Ellene
  • tágas utastér
  • nagy csomagtartó
  • jó üléshelyzet és vezetőülés
  • egyedi megjelenés
  • ízléses részletmegoldások
  • gondos összeszerelés
  • jó vezethetőség
  • erőteljes motor
  • Sport üzemmódban vérpezsdítő hang
  • hatásos, jól adagolható fék
  • korlátozott kilátás hátra
  • sportos vezetéshez nem eléggé gyors duplakuplungos váltó
  • magas vételár

Szavazás

 

Hány pontot ér az erő és a stítlus a Kia Proceed esetében?
657 szavazat - átlag: 7.82 (10-ből)
Hány pontot ér az erő és a stítlus a Kia Proceed esetében?