Röviden – Hyundai i30 Fastback
Mi ez? Koreai kompakt kupé – mondja a Hyundai. Az i30 nyújtott hátsójú változata
Mit tud? Mindent, amit ma egy tisztességes, 4,5 méteres, sallangmentes négykerekűnek illik
Mibe kerül? A félmilliós nyitó akcióval számolva 5,2 és 7 millió között indulnak az alapárak
Kinek jó? Normális alternatíva lehet családok, akár cégek számára a mindent letaroló SUV-őrületben

Hasonlítsuk a játék kedvéért Vlagyimir Klicskót a Volkswagenhez, az elmúlt évtizedben előlépett kihívóit meg a Hyundaihoz. A meccsek előtti rituálé ugye mindig beszólogatásokkal kezdődik: nyitva hagyom a hűtőajtódat, te, és kiborítom a kiscicád tejes tálcáját – meg hasonlók! Aztán jön a gong, és Dr. Steelhammer lecsap mindenkit!

Amióta versenyképes autókat kínál Európában a Hyundai, a klasszikus pozicionálási szabályok szerint a legnagyobbhoz méri magát. Sőt, a kihívó olykor az autóiparban is beszólogat. Múlt heti példa, amint a Hyundai i30 N változatát komolyabban promózni kezdték a dél-koreaiak, egyik európai illetékesük egyből szidni kezdte – na, kit? – a Volkswagen Golf GTI-t. A sajtó megírta hírként, összehasonlította teljesítményüket, az olvasó meg azt látta, együtt emlegetik e két modellt. Elegánsnak nem nevezném a stratégiát, de hatékony.

A Hyundait a VW ellen, az i30-at pedig egyértelműen a Golf ellen pozícionálják…, és akkor most jöjjön néhány szám. Dízelbotrányának húsba vágó következményei ellenére az európai autópiacot 2017-ben is a VW uralta 1,72 millió darabbal, bár a 3,3 százalékos (ACEA-számok) általános növekedés közben 0,9-et esett az összértékesítése. Eközben a Hyundai 14-ik lett 505 ezer autóval, ami pont az átlagos, 3,3 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A modellek között a Golf első bő 500 ezer darabbal, az i30 a 60-ik hely környékén tanyázik bő 70 ezer darabbal.

Pár napja bemutatták a nemzetközi sajtónak az i30 megnyújtott hátsójú változatát, mire én a Fastback-et a máris a Ford Focus, vagy a Renault Mégane kupés hátú négyajtósai mellé képzeltem. Ám de mikor megkérdeztem a márka képviselőjét, hogy szerintük ki lesz a riválisa, ezt a választ kaptam. Hát, az Octavia!

Nyilván le kell írnom: 2017-ben európai 8-ik lett a németek cseh ásza 220 ezer értékesítéssel. Tehát Golf 500 ezer, plusz Octavia 220 ezer.

Külső

Ha dizájn, be kell vallanom, nem az i30 a kedvenc Hyundaiom. Számomra a sorban alatta lévő i20 és a felette lévő Tucson is sokkal egységesebb, patentebb megjelenésű. A spanyolországi szállodánk udvarán egymás mellé állított modellek körül lófrálva egy kollégám pont az ellenkezőjét mondta: neki meg épp az i30 jön be. Én az orrával nem tudok kibékülni, oldalról rendben van, a hátulja pedig már-már kikezdhetetlen számomra.

Na, pont ezt vágták le róla, és kupés tetőívvel beletoldottak egy méretesebb farrészt. Úgy tűnik, Peter Schreyer csapatának nagyon megy a hátsók tervezése, mindig kétesélyes egy már meglévő modellre utólag puttonyt ragasztani, de nekik sikerült. Harmonikus hátulról a Fastback, ez a legtalálóbb kifejezés, nem látszanak a műtét sebhelyei.

A 4455 milliméteres hosszból következően 11,5 centivel nyúlik túl a sima ötajtóson, a tető 2,5 centivel került lejjebb, plusz az alvázat is fél centivel lejjebb „ültették” , így 3 centivel alacsonyabb az autó az alapját adó i30-nál. Testközelből szemlélve nagyobbnak tűnik a különbség.

Aki Octavia akar lenni 1

Összesen tizenegy-féle fényezés közül választhatnak a szimpatizálók, három ebből gyöngyházfényű

Aki Octavia akar lenni 2

A lgtöbbször elhangzott szó: kupé! Ön szerint?

Belső

Jó ideje ismerjük az ötajtósból és a kombiból ezt a minden devianciától mentes, egyszerűen kezelhető, tisztességes anyagokkal burkolt műszerfalat és belsőt, a plusz pénzért rendelhető 8 colos érintőképernyővel. Három belső színváltozat választható: szürke/fekete, fekete, és a Red Merlot nevezetű, aminek nevében a megfejtése.

Körbe egész tűrhetően kilátni a sofőrülésből, ám a leghátsó oszlopok szélesek, és nem lepek meg senkit a külső fotók megtekintése után, kitakarnak. Érdekesebb a csomagtartó, a Fastback legnagyobb aduja a hagyományos ötajtóssal szemben. Ajtaja nem nyúlik túl mélyre, szélesebbet is láttunk már, alaphelyzetben viszont 450 literes, az ülések majdnem teljesen síkba hajtásával 1351 literre bővíthető.

Aki Octavia akar lenni 3

Multifunkciós a kormány, nem csak fűthetőek, hanem hűthetőek az első ülések, és természetesen Apple-, valamint Android-szinkrós a multimédia

Aki Octavia akar lenni 4

450 literrel nem bajnok, de már lehet indulni vele Horvátországba

Technika

Sokan felhúzhatják a szemöldöküket azon, hogy dízellel nem kapható a Hyundai i30 Fastback. Mindössze egy ezres, háromhengeres, természetesen turbós kis blokkal (1.0 T-GDI) kerül piacra, amely 120 lóerős, a 171 Nm-es maximális nyomatékát pedig 1500 és 4000 közötti fordulatszámon adja le. Valamint az immár négyhengeres 1.4 T-GDI-vel, 140 lóerővel, és 1500-nál 242 Nm-es nyomatékkal. Mindkettőhöz választhatunk hatfokozatú kéziváltót, a hétfokozatú duplakuplungos automatát csak a nagyobbhoz.

Ma már az ötmilliós kategóriában is kötelező a vezetői asszisztensek tengere annak, aki nem csak dumál róla, hogy a kategória legnépszerűbb modelljeihez akarja mérni magát. Alapfelszereltség a ráfutásos balesetre figyelmeztető rendszer, az éberségfigyelő, a táblafelismerő, és a távolsági fényszóró automatikus kapcsolgatása, extra a holttér-figyelő, a mögöttes keresztirányú forgalom kémlelése, és a traffipax-jelző.  A röviden kipróbált autóban lévő 8 colos képernyőn gyönyörű volt a tolatókamera képe, és vannak segédvonalak, ami sajnos nem iparági evidencia.

Ritkaság, hogy a navi frissítésére hét év ingyenes „live előfizetést” ad a Hyundai, ennyi ideig valós infókat nyújt a rendszer az időjárásról, a sbességmérőkről, a forgalmi helyzetről. Sőt, a navi 3D-s, és még fényképeket is kitol a képernyőre, amennyiben egy USB-t csatlakoztat a rendszerhez az autó valamely utasa.  Klassz a Qi-szabvány szerinti indukciós telefontöltő, a ráfektetett S6 Edge-emet szépen nyomta felfelé.

Aki Octavia akar lenni 5

Motort is tudnak gyártani, a német teszteken általában a fogyasztást kifogásolják

Vezetés

Bő félórát vezettem az extrákkal telepakolt 1.4 T-GDI-t a duplakuplungos automata váltóval. Kellemesen, de közel sem lágyan rugózott, ha kellett, határozottan vette a dimbes-dombos táj összes kanyarját. A futómű elöl MacPherson, hátul minden motorváltozatnál többlengőkaros, teljesen független. Ahogy korábban már megjegyeztük, a Hyundai nem játszotta el, amit például a spórbajnok VW, hogy csak az erősebb motorok alá kerül hátra multilink, a gyengébbek egyszerűbb csatolt hosszlengőkaros rendszert kapnak.

Talán még éreztem is, és nem csak bebeszélem magamnak, hogy picivel (a pontos szám 15 százalék) keményebbre vették a sima i30-hoz képest a felfüggesztését, azt pedig már írtam, hogy hajszálnyit eleve lejjebb került az autó súlypontja. Így nem csak stabilabbnak látszik, annak is érződik az anyaváltozatnál.

Aki Octavia akar lenni 6

Igen, megálltunk, és megkóstoltuk az út szélén termő mandarint. Ennél fontosabb, hogy a Focus-Mégane-Octavia háromszögből érkezőknek egy rossz szavuk nem lehet a hajtásláncra

Tisztességesen, egyenletesen húzta a motor a jó 1300 kilónyi kasztnit, korrektül viselkedett a váltó, és talán a kategória átlagánál több visszajelzést adott a kormány. Ahogyan az autó új fenekénél, itt is azt tudom mondani, hogy az autó viselkedésére a harmonikus jelző mindent összefoglal, igazán remek utazóautó ebben a formában. 130-as sztrádatempóhoz nem volt szerencsénk, így azt majd csak itthon tudjuk kipróbálni, hogy megzavarja-e az általam kint megtapasztalt nyugalmat nagyobb sebességnél némi menetzaj. Érdemben a fogyasztásról is akkor tudunk beszélni, de azért megnéztem, tavaly nyáron picit 7 liter feletti átlagot produkált a sima ötajtós egy kollégámnál ugyanezzel a hajtáslánccal, egy hétnyi használat alatt.

Költségek

Jóformán még meg sem jelent idehaza az újdonság, aki a Hyundai honlapján a Fastback árlistájára kattint, máris azt látja, hogy listaár mínusz 500 ezer forintért kínálja az importőr. A félmilliós kedvezménnyel nézett árak 5,249 milliótól indulnak az ezres motorral, a négyféle felszereltségi szint közül a legfölsőben ugyanez már 6,249 milliótól. Az 1,4-es motorral 5,69 és 6,99 millió között indulnak az alapárak, a legolcsóbb egynégyes, ami mellé már duplakuplungos automata váltót szereltek, 6,19 milliótól indul.

Ezzel az árazással nagyjából éppen a Renault Mégane és a Ford Focus nyújtott változatai közé került a Fastback, ahogy az alábbi táblázat mutatja a közel azonos felszereltségű, automataváltós, hasonló teljesítményű változatokon. A tőlük nagyobb Škoda Octavia drágább is.

Az új Fastback és lehetséges vetélytársai magas felszereltséggel, automatával – Listaár, forint
Ford Focus 1.5 EcoBoost A6 ST Line (150 LE) 6 915 000
Hyundai i30 1.4 T-GDI DCT Comfort Launch Edition (140 LE) 6 749 000
Renault Mégane Grand Coupe  Energy 1.2 Tce EDC7 (131 LE) 6 499 000
Škoda Octavia Style 1.4 TSI DSG (150 LE) 7 376 000

Értékelés

Teréz anya tisztességével vetekszik, ahogy összerakták a kocsit, komfortjára nem lehet panasz. A Hyundai rajongói tűkön ülve várják, hogy a cikk elején megkezdett bokszolós hasonlatot felhasználva zárjam keretbe a Fastback első menetpróbáját. Igen, tudom, Vlagyimir Klicskó rövid időn belül többször kikapott, koronáját elvették, látványosat bukott a sokáig megdönthetetlennek tartott király.

Legőszintébb kalapemelésem a dél-koreai márkáé. Zseniális, ahogyan a konszern vezetői, tervezői, mérnökei, dizájnerei, kommunikátorai és értékesítői Európában ennyire komolyan veendő versenyzőt faragtak a Hyundai (és a Kia) szinte minden modelljéből, amit a növekedésre vonatkozó számok is igazolnak. Senki nem fejlődött akkorát az elmúlt 10 évben, mint ők.

Ám értékesítésben még mindig messze vannak a Golftól (és lesz a Fastback az Octaviától), az autópiac ugyanis nem ökölvívás. Még ha beszólogatások itt is vannak.

Mellette – Ellene
  • Sikerült a dizájn-műtét, korrekt a hátulja
  • Továbbra is tisztességes a beltér
  • Harmonikus a hajtáslánc
  • A kipróbált változatban rengeteg vezetéstámogató
  • Tulajdonképpen nincs komoly problémája, ám ahhoz, hogy esélye legyen lenyomni a régi, megszokott európai márkákat azok hazai terepén, ennek kéne a legolcsóbbnak lenni. De nem az
Mennyi pontot ér a Fastback?
1275 szavazat - átlag: 7.88 (10-ből)
Mennyi pontot ér a Fastback?