Röviden – Hyundai i30 Fastback
Mi ez?Koreai kompakt kupé – mondja a Hyundai. Az i30 nyújtott hátsójú változata
Mit tud?Mindent, amit ma egy tisztességes, 4,5 méteres, sallangmentes négykerekűnek illik
Mibe kerül?A félmilliós nyitó akcióval számolva 5,2 és 7 millió között indulnak az alapárak
Kinek jó?Normális alternatíva lehet családok, akár cégek számára a mindent letaroló SUV-őrületben

Hasonlítsuk a játék kedvéért Vlagyimir Klicskót a Volkswagenhez, az elmúlt évtizedben előlépett kihívóit meg a Hyundaihoz. A meccsek előtti rituálé ugye mindig beszólogatásokkal kezdődik: nyitva hagyom a hűtőajtódat, te, és kiborítom a kiscicád tejes tálcáját – meg hasonlók! Aztán jön a gong, és Dr. Steelhammer lecsap mindenkit!

Amióta versenyképes autókat kínál Európában a Hyundai, a klasszikus pozicionálási szabályok szerint a legnagyobbhoz méri magát. Sőt, a kihívó olykor az autóiparban is beszólogat. Múlt heti példa, amint a Hyundai i30 N változatát komolyabban promózni kezdték a dél-koreaiak, egyik európai illetékesük egyből szidni kezdte – na, kit? – a Volkswagen Golf GTI-t. A sajtó megírta hírként, összehasonlította teljesítményüket, az olvasó meg azt látta, együtt emlegetik e két modellt. Elegánsnak nem nevezném a stratégiát, de hatékony.

A Hyundait a VW ellen, az i30-at pedig egyértelműen a Golf ellen pozícionálják…, és akkor most jöjjön néhány szám. Dízelbotrányának húsba vágó következményei ellenére az európai autópiacot 2017-ben is a VW uralta 1,72 millió darabbal, bár a 3,3 százalékos (ACEA-számok) általános növekedés közben 0,9-et esett az összértékesítése. Eközben a Hyundai 14-ik lett 505 ezer autóval, ami pont az átlagos, 3,3 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A modellek között a Golf első bő 500 ezer darabbal, az i30 a 60-ik hely környékén tanyázik bő 70 ezer darabbal.

Pár napja bemutatták a nemzetközi sajtónak az i30 megnyújtott hátsójú változatát, mire én a Fastback-et a máris a Ford Focus, vagy a Renault Mégane kupés hátú négyajtósai mellé képzeltem. Ám de mikor megkérdeztem a márka képviselőjét, hogy szerintük ki lesz a riválisa, ezt a választ kaptam. Hát, az Octavia!

Nyilván le kell írnom: 2017-ben európai 8-ik lett a németek cseh ásza 220 ezer értékesítéssel. Tehát Golf 500 ezer, plusz Octavia 220 ezer.

Mind lenyit

Külső

Ha dizájn, be kell vallanom, nem az i30 a kedvenc Hyundaiom. Számomra a sorban alatta lévő i20 és a felette lévő Tucson is sokkal egységesebb, patentebb megjelenésű. A spanyolországi szállodánk udvarán egymás mellé állított modellek körül lófrálva egy kollégám pont az ellenkezőjét mondta: neki meg épp az i30 jön be. Én az orrával nem tudok kibékülni, oldalról rendben van, a hátulja pedig már-már kikezdhetetlen számomra.

Na, pont ezt vágták le róla, és kupés tetőívvel beletoldottak egy méretesebb farrészt. Úgy tűnik, Peter Schreyer csapatának nagyon megy a hátsók tervezése, mindig kétesélyes egy már meglévő modellre utólag puttonyt ragasztani, de nekik sikerült. Harmonikus hátulról a Fastback, ez a legtalálóbb kifejezés, nem látszanak a műtét sebhelyei.

A 4455 milliméteres hosszból következően 11,5 centivel nyúlik túl a sima ötajtóson, a tető 2,5 centivel került lejjebb, plusz az alvázat is fél centivel lejjebb „ültették” , így 3 centivel alacsonyabb az autó az alapját adó i30-nál. Testközelből szemlélve nagyobbnak tűnik a különbség.

Összesen tizenegy-féle fényezés közül választhatnak a szimpatizálók, három ebből gyöngyházfényű

A lgtöbbször elhangzott szó: kupé! Ön szerint?

Belső

Jó ideje ismerjük az ötajtósból és a kombiból ezt a minden devianciától mentes, egyszerűen kezelhető, tisztességes anyagokkal burkolt műszerfalat és belsőt, a plusz pénzért rendelhető 8 colos érintőképernyővel. Három belső színváltozat választható: szürke/fekete, fekete, és a Red Merlot nevezetű, aminek nevében a megfejtése.

Körbe egész tűrhetően kilátni a sofőrülésből, ám a leghátsó oszlopok szélesek, és nem lepek meg senkit a külső fotók megtekintése után, kitakarnak. Érdekesebb a csomagtartó, a Fastback legnagyobb aduja a hagyományos ötajtóssal szemben. Ajtaja nem nyúlik túl mélyre, szélesebbet is láttunk már, alaphelyzetben viszont 450 literes, az ülések majdnem teljesen síkba hajtásával 1351 literre bővíthető.

Multifunkciós a kormány, nem csak fűthetőek, hanem hűthetőek az első ülések, és természetesen Apple-, valamint Android-szinkrós a multimédia

450 literrel nem bajnok, de már lehet indulni vele Horvátországba

Technika

Sokan felhúzhatják a szemöldöküket azon, hogy dízellel nem kapható a Hyundai i30 Fastback. Mindössze egy ezres, háromhengeres, természetesen turbós kis blokkal (1.0 T-GDI) kerül piacra, amely 120 lóerős, a 171 Nm-es maximális nyomatékát pedig 1500 és 4000 közötti fordulatszámon adja le. Valamint az immár négyhengeres 1.4 T-GDI-vel, 140 lóerővel, és 1500-nál 242 Nm-es nyomatékkal. Mindkettőhöz választhatunk hatfokozatú kéziváltót, a hétfokozatú duplakuplungos automatát csak a nagyobbhoz.

Ma már az ötmilliós kategóriában is kötelező a vezetői asszisztensek tengere annak, aki nem csak dumál róla, hogy a kategória legnépszerűbb modelljeihez akarja mérni magát. Alapfelszereltség a ráfutásos balesetre figyelmeztető rendszer, az éberségfigyelő, a táblafelismerő, és a távolsági fényszóró automatikus kapcsolgatása, extra a holttér-figyelő, a mögöttes keresztirányú forgalom kémlelése, és a traffipax-jelző.  A röviden kipróbált autóban lévő 8 colos képernyőn gyönyörű volt a tolatókamera képe, és vannak segédvonalak, ami sajnos nem iparági evidencia.

Ritkaság, hogy a navi frissítésére hét év ingyenes „live előfizetést” ad a Hyundai, ennyi ideig valós infókat nyújt a rendszer az időjárásról, a sbességmérőkről, a forgalmi helyzetről. Sőt, a navi 3D-s, és még fényképeket is kitol a képernyőre, amennyiben egy USB-t csatlakoztat a rendszerhez az autó valamely utasa.  Klassz a Qi-szabvány szerinti indukciós telefontöltő, a ráfektetett S6 Edge-emet szépen nyomta felfelé.

Motort is tudnak gyártani, a német teszteken általában a fogyasztást kifogásolják

Vezetés

Bő félórát vezettem az extrákkal telepakolt 1.4 T-GDI-t a duplakuplungos automata váltóval. Kellemesen, de közel sem lágyan rugózott, ha kellett, határozottan vette a dimbes-dombos táj összes kanyarját. A futómű elöl MacPherson, hátul minden motorváltozatnál többlengőkaros, teljesen független. Ahogy korábban már megjegyeztük, a Hyundai nem játszotta el, amit például a spórbajnok VW, hogy csak az erősebb motorok alá kerül hátra multilink, a gyengébbek egyszerűbb csatolt hosszlengőkaros rendszert kapnak.

Talán még éreztem is, és nem csak bebeszélem magamnak, hogy picivel (a pontos szám 15 százalék) keményebbre vették a sima i30-hoz képest a felfüggesztését, azt pedig már írtam, hogy hajszálnyit eleve lejjebb került az autó súlypontja. Így nem csak stabilabbnak látszik, annak is érződik az anyaváltozatnál.

Igen, megálltunk, és megkóstoltuk az út szélén termő mandarint. Ennél fontosabb, hogy a Focus-Mégane-Octavia háromszögből érkezőknek egy rossz szavuk nem lehet a hajtásláncra

Tisztességesen, egyenletesen húzta a motor a jó 1300 kilónyi kasztnit, korrektül viselkedett a váltó, és talán a kategória átlagánál több visszajelzést adott a kormány. Ahogyan az autó új fenekénél, itt is azt tudom mondani, hogy az autó viselkedésére a harmonikus jelző mindent összefoglal, igazán remek utazóautó ebben a formában. 130-as sztrádatempóhoz nem volt szerencsénk, így azt majd csak itthon tudjuk kipróbálni, hogy megzavarja-e az általam kint megtapasztalt nyugalmat nagyobb sebességnél némi menetzaj. Érdemben a fogyasztásról is akkor tudunk beszélni, de azért megnéztem, tavaly nyáron picit 7 liter feletti átlagot produkált a sima ötajtós egy kollégámnál ugyanezzel a hajtáslánccal, egy hétnyi használat alatt.

Költségek

Jóformán még meg sem jelent idehaza az újdonság, aki a Hyundai honlapján a Fastback árlistájára kattint, máris azt látja, hogy listaár mínusz 500 ezer forintért kínálja az importőr. A félmilliós kedvezménnyel nézett árak 5,249 milliótól indulnak az ezres motorral, a négyféle felszereltségi szint közül a legfölsőben ugyanez már 6,249 milliótól. Az 1,4-es motorral 5,69 és 6,99 millió között indulnak az alapárak, a legolcsóbb egynégyes, ami mellé már duplakuplungos automata váltót szereltek, 6,19 milliótól indul.

Ezzel az árazással nagyjából éppen a Renault Mégane és a Ford Focus nyújtott változatai közé került a Fastback, ahogy az alábbi táblázat mutatja a közel azonos felszereltségű, automataváltós, hasonló teljesítményű változatokon. A tőlük nagyobb Škoda Octavia drágább is.

Az új Fastback és lehetséges vetélytársai magas felszereltséggel, automatával – Listaár, forint
Ford Focus 1.5 EcoBoost A6 ST Line (150 LE)6 915 000
Hyundai i30 1.4 T-GDI DCT Comfort Launch Edition (140 LE)6 749 000
Renault Mégane Grand Coupe  Energy 1.2 Tce EDC7 (131 LE)6 499 000
Škoda Octavia Style 1.4 TSI DSG (150 LE)7 376 000

Értékelés

Teréz anya tisztességével vetekszik, ahogy összerakták a kocsit, komfortjára nem lehet panasz. A Hyundai rajongói tűkön ülve várják, hogy a cikk elején megkezdett bokszolós hasonlatot felhasználva zárjam keretbe a Fastback első menetpróbáját. Igen, tudom, Vlagyimir Klicskó rövid időn belül többször kikapott, koronáját elvették, látványosat bukott a sokáig megdönthetetlennek tartott király.

Legőszintébb kalapemelésem a dél-koreai márkáé. Zseniális, ahogyan a konszern vezetői, tervezői, mérnökei, dizájnerei, kommunikátorai és értékesítői Európában ennyire komolyan veendő versenyzőt faragtak a Hyundai (és a Kia) szinte minden modelljéből, amit a növekedésre vonatkozó számok is igazolnak. Senki nem fejlődött akkorát az elmúlt 10 évben, mint ők.

Ám értékesítésben még mindig messze vannak a Golftól (és lesz a Fastback az Octaviától), az autópiac ugyanis nem ökölvívás. Még ha beszólogatások itt is vannak.

Mellette – Ellene
  • Sikerült a dizájn-műtét, korrekt a hátulja
  • Továbbra is tisztességes a beltér
  • Harmonikus a hajtáslánc
  • A kipróbált változatban rengeteg vezetéstámogató
  • Tulajdonképpen nincs komoly problémája, ám ahhoz, hogy esélye legyen lenyomni a régi, megszokott európai márkákat azok hazai terepén, ennek kéne a legolcsóbbnak lenni. De nem az

Mennyi pontot ér a Fastback?

1,023 szavazat - átlag: 7.9 (10-ből)

Mennyi pontot ér a Fastback?