Röviden – Skoda Octavia 1.0 TSI
Mi ez?A Golf-tesó kompakt Skoda, a VW-csoport egyliteres, háromhengeres motorjával
Mit tud?Takarékos-nyomatékos autó, meglepően jó dinamikával és sok-sok hellyel
Mennyibe kerül?A legolcsóbb ezres Octavia 5,34 millió forint, de ebből most akciósan lejön 900.000. A képeken lévő tesztautó az extrákkal egy 6,04 milliós kocsi, de kedvezménnyel 5,37 millióért elvihető
Kinek szól?Univerzális autó, családi kocsinak, cégautónak, városba, hosszú útra egyaránt alkalmas. Hivatalosan kompakt (Golf-kategóriás) kocsi, de olyan tágas, hogy jóval drágább középkategóriásokat (Passat, Mondeo) is ki tud váltani

Az elvileg alsó-középkategóriás Octavia legfőbb jellemzője hagyományosan a hatalmas csomagtér és a második két generációban a szinte középkategóriás mértékű helykínálat. Vajon mire megy egy ezres, háromhengeres kis turbómotor, ha ezt a nagy testet neki kell cincálnia?

A 115 lóerős egyliteres Octavia nem a leggyengébb változat, továbbra is kapható a 85 lóerős 1.2TSI

Mind lenyit

Külső

Lényegét tekintve külsőleg alig változott az idei ráncfelvarrással az Octavia – csak szemből egy kicsikét rondább lett. A Skoda a fordítottját játszotta el annak, amit a Merci művelt az előző E-osztállyal; ők a kezdeti egybe-lámpatestet szedték ketté a VII-es Golf platformtársának első négy gyártási éve után:

Méretek: 4670x1814x1461 mm, tengelytáv: 2686 mm

Belső

Csak a rend kedvéért a lényeg, az érdekes új motor előtt pár szó az unalomig ismert, már szerkesztőségünknél is ezerféle kivitelben járt Octavia utasteréről: tágas, ergonomikus, praktikus és józan. A Style kivitel most a legmagasabb az RS előtt (Active-Ambition-Style a sorrend), de német gyökerű márkáról lévén szó még így is extrának számít egy csomó berendezési tárgy, a nyolccolos, érintőképernyős csúcs-HMI-től az ülésfűtésen át a Simply Clever csomagig, ami a fedélzeti kukától a tablettartón át a dupla fenekű csomagtartóig tartalmaz néhány egyszerű kis okosságot.

Az ülések kényelmesek, de a kárpitozásuk egy kicsit olcsóautós. A műanyagok minőségén is érződik, hogy van azért a cégcsoportban drágább márka is – mindazonáltal épp elég kis apró figyelmesség akad az Octaviában ahhoz, hogy ne érezzük másodosztályú polgárnak magunkat. Ilyen a zörgésmentesre kibélelt ajtózseb például, vagy a puha réteggel ellátott könyöklő az ajtóbelsőben, a lehajtható hátsó könyöklő és az általános precíz-pontos működés minden kezelőszervnél – a minőségérzettel nincs semmi gond.

Vannak látványosabb műszerfalak, de jobban használhatóak alig

Hátul eszement sok a fejtér is, a lábtér is

Elöl-hátul még egészen magas és kövér emberek is nagyon kényelmesen elférnek egy Octaviában, a vezetőülésben a kormány és a szék állítási tartománya elképesztően tágas. És persze ott a 610 literes csomagtér, ami a szedános forma dacára a hatalmasra nyíló ötödik ajtón át pakolható; az Octavia nemcsak a többi kompakt kocsit szégyeníti meg ezzel a raktérrel, hanem még számos kisebb kompakt kombit is.

Technika

Vicces, hogy az új, 999 köbcentis, háromhengeres turbómotor nem alapmotornak érkezett az Octaviához. Bár a kocsi már csak feltöltős motorokkal rendelhető, mégsem a legkisebb blokkból jön ki a legkevesebb paci, hanem az 1.2 TSI-ből, ami csupán 86 lóerős, de azért kielégítő (160 Nm) nyomatékkal bír a nagy testű kocsi mozgatásához. Az eggyel kevesebb hengerszámú, de erősebb új motort 338 ezer forint felárért lehet elvinni – viszont, míg az 1.2 TSI-hez ötfokozatú, az 1.0 TSI-hez hatgangos váltó kapcsolódik, a nyomaték pedig 200 Nm, a teljesítmény 115 lóerő a kisebb motornál. A maximális turbónyomás 1,6 bar, a közös nyomócsöves befecskendezés 250 bar nyomást képes produkálni.

Szinte lötyög a pici motor az Octavia orrában

A VII-es Golfnál és platformtársainál 150 lóerő alatt hátul egyszerűbb, csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés van, csak az erősebb változatok kapnak független futóművet.

Vezetéstámogató rendszerek, fedélzeti elektronika terén az Octavia a facelift után újra korszerű autó lett, ha van pénze a kedves vevőnek, nagyjából mindent megrendelhet hozzá, amit az iparág 2017-ben tud, sávtartótól motoros csomagtérnyitásig. Ez a kocsi viszont nem egy fullos autó volt, még a kulcsot is be kellett dugni és el kellett fordítani – de, mint sokadjára is kiderült, nem ezek a fontos dolgok. Ez az Octavia annyira praktikus, kezes, jóindulatú és komfortos kocsi volt még szemkápráztató extradömping nélkül is, hogy kellemesebben teltek vele a közös napok, mint sok, akár kétszer-háromszor ennyibe kerülő autóval.

Takarékossági játék a menüben

Vezetés

Egy 115 lovas, 200 Nm-es Octavia csendes, rugalmas VW-csoport új apróságát már nagy élvezettel pörgettem az Audi Q2-ben és az új A3-asban is. Az Octavia szemre ezeknél nagyobb autó, de kár volt aggódnom, mert alig súlyosabb. 1205 kiló hivatalosan a Q2, 1225 az Octavia.

A picike, alul-fölül alumíniumból készült motor csak elkapkodott indulásoknál pironkodhat egy kicsit, ilyenkor hajlamos lefulladni, hiszen a még fel nem pörgött turbóval alapjáraton nincs sok ereje. Alig valamivel feljebb viszont már nagyon szépen húz, és ami ebben a háromhengeres világban szokatlan, később sem erőtlenedik el. A széles hasznos tartományt jól kihasználja a hozzá kapcsolt váltó. 2-esben pont 100 km/h-nál, 6500-nál szabályoz le a motor, 130-nál pedig csupán 2750-et forog. (Én olyan öreg vagyok, hogy még emlékszem a VW-csoport 100 lóerős 1,6-os szívómotorjára, ami az első generációs Audi A3-ban 4000-et pörgött 130-nál!) Akár a 150-es utazótempó is kényelmesen és hihetetlen csendben tartható ezzel a csepp motoros nagy Skodával; persze az ilyen használat mellett elvárható élettartamról még nem tudunk beszámolni. A motor csupán jócskán 3000 fölé húzatva válik hallhatóvá, érezhetővé, ilyenkor árulja el magáról, hogy egy hengere hiányzik.

Maga a józan logika: nagyon lehet szeretni és unni

A váltó nemcsak kellemesen hosszú, de könnyen jár és pontos is, viszont kicsit túl sok benne a kimódoltság, semmi sportos, amolyan jóféle zsíros-mechanikus érzet nincs a kapcsolásokban. Ezzel szemben nagyon is lehet érezni és élvezni, hogy milyen könnyű a pici motorral a Skoda. Az eleje könnyű, gyors kormánymozdulatokra agilisan reagál, kellemesen mozog; ha nem is erősebb, de kezesebb, mint egy 1,4, pláne egy orrtolós dízel. A kormányzás nyugodt, de direkt: a kormánykerék 2,5-öt forog faltól falig. A műszakilag nem éppen összetett, de jól megtervezett futómű komfortos, nagy tempónál is stabil, csak erős terhelésnél kezd egy kicsit bizonytalanná válni a kocsi mozgása; a komforttal ilyenkor sincs baj, az Octavia továbbra is egy remek hosszú távú családi utazóautó.

És remek rövid távú spórolós autó is. Vegyes üzemben, végig klímával a fogyasztása 5,7 liter volt a számítógép szerint és 6,05 litert számoltam ki én, amikor a kútnál leellenőriztem. Benzinből ez mesés, pláne olyan dinamika mellett, mint amit ez a könnyű, de cseppet sem gyenge ezres Octavia nyújtott a cseppet sem takarékos használat során.

A kézifék karja nagyon nehezen járt, a váltó viszont annál könnyebben

Az egész kocsi annyira felnőttes, annyira nagyautós és annyira átütő erejű benne a minőségérzet, hogy folyton meglepődtem használat közben, amikor ráébredtem, hogy valami épp már megint – nincs. Nem volt tolatókamerám, nem volt sávelhagyásgátlóm, nem volt követőradarom – persze mindez tökre érthető, hiszen megtévesztő mérete és a katalógus szerint magas felszereltségi szintje dacára ez csupán egy kommersz kompakt kocsi, abból is egy olcsóbb példány.

Költségek

Az Octavia ezzel a motorral nem a legolcsóbb az ezres, turbós konkurensek körében, alapáron jóval olcsóbban is találunk alternatívát. Viszont nem szabad, hogy a márka hülye árképzési stratégiája bárkit elriasszon, mert most extraként (???) kiválasztható egy 900 ezer forintos árkedvezmény vásárlás előtt. Ezzel pedig listaáron derekasan alávág a versenytársaknak:

A 115 lovas,  benzines Octavia és ezres, ötajtós vetélytársai – alapkivitelű modellek, listaár
Hyundai i30 1.0 GDI-T (120 LE)4 849 000 Ft
Ford Focus 1.0 EcoBoost 5 a. (125 LE)5 330 000 Ft
Opel Astra Selection 1.0 Turbo (105 LE)5 180 000 Ft
Skoda Octavia 1.0 TSI Active (115 LE)5 343 120 Ft
(akciós ár: 4 444 120 Ft)

Szóval ha valakinek most egy pont ilyen kocsira fájna a foga, mint a PAH-004, 5,37 millió forintért elviheti. De még ennyit se kell fizetni, ha elég egy fapadosabb példány. Mivel az Octavia nemcsak olcsó, hanem irdatlan tágas is, nem nagyon adódik vonzóbb vétel a kategóriában. A két év km-korlátozás nélküli, további két évre 200.000 km-ig kiterjeszthető garancia is jól hangzik.

Hosszú távon sem fárasztó az ülés, viszont elég izzasztó a kárpit

Értékelés

Az Octavia átka, hogy elképesztően sok van belőle. Ezért szürkének, unalmasnak tűnik a forgalomban, nehéz megkívánni. Ha azonban saját jogán ítéli meg az ember, és jó alaposan kiértékeli magában az autó erényeit, ár/érték arányát, hétköznapi kihasználhatóságát és páratlan térkínálatát nyaralások idejére, be kell látnia: lehet, hogy szürke, de nagyon jó és meglepően jó áron adják.

Ezzel az új, ezres motorral is teljesen vállalható, sőt: kifejezetten dinamikus, haladós utcai kocsi az Octavia. Az extralista teljesen up-to-date, minden megvehető hozzá, amit manapság meg lehet venni egyáltalán egy kompakt kocsihoz. Ha az ember egy kicsit elmélyül az Octaviában, igazából elkezdi nem érteni, hogy lehet, hogy egyáltalán látni másmilyen kompakt modelleket is az utakon. Na jó, ronda lett a pofája, de a használati értéke és az áráért kapott érték – páratlan a maga osztályában.

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Kiváló menetkomfort
  • Erős, nyomatékos, takarékos motor
  • Reális ár
  • Páratlan ergonómia
  • Szürkeség, nulla presztízsérték

Hány pontot ér a tízből a háromhengeres Octavia?

1,387 szavazat - átlag: 6.5 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből a háromhengeres Octavia?