Röviden – Volkswagen Arteon R Shooting Brake
Mi ez? A CC-t leváltó, a Passatnál csinosabb, de hasonló méretű Arteon kombiverziója, ebből is a csúcsmodell DSG-automatával, összkerékhajtással és 320 lóerős motorral.
Mit tud? Nagyon gyors, nagyon erős, nem sajnálja az erőt a hátsó kerekektől és még kényelmes is tud lenni.
Mibe kerül? 15 020 200 Ft-tól kapni Shooting Brake Arteont, az R kombi listaára 23 386 630 Ft. Ebből 1,7 millió Ft a kedvezmény. 2021 őszén extráival együtt a tesztautó listaára 24 682 740 Ft volt, de ez ma biztosan több.
Kinek jó? Sokoldalú, örömöt is adó, de nem szélsőségesen vad sportkombit keresőknek lehet ideális.

Akinek megvan az a feledhető meccs, amin a spanyol válogatott egyetlen góllal legyőzte a németet a foci Európa-bajnokság döntőjében, arra is emlékezhet, hogy abban az évben jött ki a Passat R36, még a 3,6 literes V6-os, felkerekítve 300 lóerős szívómotorral. Nem ma volt, konkrétan 2008-ban, és azóta az Arteon R az első igazán nagy teljesítményű modell a Volkswagentől a középkategóriában. Hengerből kevesebb, lóerőből több, hajtott kerékből ugyanannyi van a nemrég tesztelt Volkswagen Arteon R alatt.

Külső

4872 mm az autó hosszúsága, 1871 mm a szélessége és 1438 mm a magassága. A tengelytávja 2838 mm, ami 3 mm-rel hosszabb, mint a korábban tesztelt, 150 lóerős dízelé. Kisebb teljesítményű rokonaitól az R-t többek között vadabb hűtőrácsa és első-hátsó lökhárítója, 2-2 trapéz formájú kipufogóvége és diffúzorszerű hátsó lökhárítója különbözteti meg.

Ilyet még egy Passat sem tud 1
Ilyet még egy Passat sem tud 2

Ilyet még egy Passat sem tud

Ilyet még egy Passat sem tud

Ilyet még egy Passat sem tud 42
Ilyet még egy Passat sem tud 43
Ilyet még egy Passat sem tud 44
Ilyet még egy Passat sem tud 45
Ilyet még egy Passat sem tud 46
Ilyet még egy Passat sem tud 47
Ilyet még egy Passat sem tud 48
Ilyet még egy Passat sem tud 49
Ilyet még egy Passat sem tud 50
Ilyet még egy Passat sem tud 51
Ilyet még egy Passat sem tud 52
Ilyet még egy Passat sem tud 53
Ilyet még egy Passat sem tud 54
Ilyet még egy Passat sem tud 55
Ilyet még egy Passat sem tud 56
Ilyet még egy Passat sem tud 57
Ilyet még egy Passat sem tud 58
Ilyet még egy Passat sem tud 59
Ilyet még egy Passat sem tud 60
Ilyet még egy Passat sem tud 61
Ilyet még egy Passat sem tud 62
Ilyet még egy Passat sem tud 63
Ilyet még egy Passat sem tud 64
Ilyet még egy Passat sem tud 65
Ilyet még egy Passat sem tud 66
Ilyet még egy Passat sem tud 67
Ilyet még egy Passat sem tud 68
Ilyet még egy Passat sem tud 69
Ilyet még egy Passat sem tud 70
Ilyet még egy Passat sem tud 71
Ilyet még egy Passat sem tud 72
Ilyet még egy Passat sem tud 73
Ilyet még egy Passat sem tud 74
Ilyet még egy Passat sem tud 75
Ilyet még egy Passat sem tud 76
Ilyet még egy Passat sem tud 77
Ilyet még egy Passat sem tud 78
Ilyet még egy Passat sem tud 79
Ilyet még egy Passat sem tud 80
Fotó megosztása:

Alapáron 18-as Sebring fantázianevű felnik járnának, a tesztautón lévő 20 hüvelykeseket a Volkswagen egy másik versenypályáról, a Lisszabonhoz közeli Estorilról nevezte el.

Szép felni és látványosabbá teszi a kékre fényezett, R feliratos féknyergeket is az elöl 357, hátul 310 mm átmérőjű féktárcsákkal. A gumiméret 245/35 R20, aminél Magyarország jelentős részén élhetőbb lenne a gyári 245/45 R18-as méret.

Belső tér

Belül a sötétszürke űrben kevés a nemes és sportos részlet, az Arteon minőségérzete nem képes az átlag fölé emelkedni. Az ülések elegáns nappabőr bevonata, a rozsdamentes acél pedálsor és lábtámasz említhető erőfeszítésként, a sportmodellt kék cérnás díszvarrások jelzik.

Ilyet még egy Passat sem tud 81

Belül a sötétszürke űrben kevés a nemes és sportos részlet, az Arteon minőségérzete nem képes az átlag fölé emelkedni. Képek: Hamvas Tamás

9,2” volt a tesztautóban a feláras Discover Pro navigációs-kijelző képátlója, az óracsoport alapáron digitális. A 10,25”-es képátlójú felületet többféle nézettel tölthetjük meg. Jól jön az extraként rendelhető szélvédőre vetített kijelző (218 440 Ft), a legfontosabb dolgokat itt gyorsan megtalálod, miközben a kormánykeréken lévő 18 darab gomb és kapcsoló kiismerésével küzdesz.

Kellemetlen, hogy a jobb térded kérlelhetetlenül kemény műanyagnak támaszkodik a fokozatválasztó kar mellett, bár más testmagassággal a térd érhet a puhább felülethez is. Gyerekekkel jó játék a színvarázs a menüben, összesen harmincféle lehetőségből választhatjátok ki az utastéri hangulatvilágítás színét.

Annyira nagy hátul a lábtér, hogy az már a Škoda Superbet idézi. Egy padlóváza elférne a térdem előtt. Extraként hátul is állítható a légkondicionálás, a Business Premium csomag része többek között az ülésfűtés és a 230 voltos csatlakozó is. A kellemes funkciók egyike a masszírozásra képes vezetőülés, ha már sokat vezettél aznap vagy csak arra vágysz, hogy a torlódásban valami jó is történjen veled.

Ilyet még egy Passat sem tud 82

Széria a háromzónás légkondicionáló, az Arteon R-ben hátul is külön állítható a hőmérséklet. A tér óriási

Egy Passat Varianthoz képest jelentős hátrány a magas csomagtérperem, az ülések háttámláinak lehajtásakor maradó lépcső és a csomagtartó volumene is kisebb valamivel, de nem érezni, hogy az Arteon kombiban meg kéne szenvedni a szépségért. Méretre jó, sőt nagyon tágas a csomagtartó a maga 590 literes, más adatok szerint 565-1632 literes térfogatával.

Technika

Akárcsak a Passat, a 3H gyári kódjelű Arteon is az MQB-modulrendszer szülötte, de a Passathoz nem érhető el ez a motorváltozat. Gyári adatok szerint az Arteon kombiból 1783 kilót nyom az összkerekes csúcsmodell.

Ilyet még egy Passat sem tud 83

Megérdemelt volna mívesebb takaróburkolatot ennél a fekete fedélnél, amin semmilyen jelzés nem utal arra, hogy 235 kW/320 lóerő és 420 newtonméter készül alatta

Motorja megérdemelt volna mívesebb takaróburkolatot ennél a fekete fedélnél, amin semmilyen jelzés nem utal arra, hogy 235 kW/320 lóerő és 420 newtonméter készül alatta 1984 köbcentiből, négy hengerben, közvetlen benzin-befecskendezéssel és egy turbófeltöltővel. Még egy R sincs ráírva.

DNFG a motorkód, ez a verzió forgatónyomatékban 20 Nm-rel, teljesítményben viszont 40 lóerővel tud többet a DNFE kódjelű négyhengeresnél, amely a Superb csúcsmodelljéből ismert 206 kW-tal és 400 Nm-rel.

Maximális olajfogyasztására azt mondja a gépkönyve, hogy 2000 km-enként akár 1 literig normálisnak tekinthető és új járműveknél az első 5000 km alatt ennél több is lehet. Ellenőrizétek rendszeresen a nívót, ha Arteon R-t vagy bármilyen turbófeltöltős autót használtok!

Ilyet még egy Passat sem tud 84

576 580 forintos extra, ha 250-ről 270-re szeretnéd növelni a végsebességet, de még ez is leszabályozott tempó

Nemrég a Golf R vezette be márkán belül a nyomatékvektoros erőelosztást a hátsó kerekek között, tehát a jobb és a bal hátsó kerék között elektronikus szabályozással változtatható a nyomatékarány. A motor össznyomatékának maximum fele vihető hátra és ez a forgatónyomaték teljes egészében az ívkülső kerékre vezérelhető az orrtolás, az alulkormányozottság kivédésére.

250 km/óra a leszabályozott végsebesség és egyformán 4,9 mp a gyorsulási idő 100-ra az ötajtós Arteon R-rel és a Shooting Brake-kel is. Opcióként a végsebesség kitolható 270-ig.

Ez a turbós motor is részecskeszűrős, az összegyűjtött korom hamuvá égetésére a kezelési útmutató javaslata a következő: haladj legalább 80 km/óra sebességgel, vedd le lábadat a gázról, hogy fokozatban hagyott váltóval guruljon a jármű és addig ismételd a gyorsítást és a gurulni hagyást, ameddig elalszik a visszajelzőlámpa. Ha nem alszik el, akkor irány a márkaszerviz.

Ilyet még egy Passat sem tud 85

Nemrég a Golf R vezette be márkán belül a nyomatékvektoros erőelosztást a hátsó kerekek között, tehát a jobb és a bal hátsó kerék között változtatható a nyomatékarány

Piaci igény híján nincs kézi váltási opció, széria a dupla kuplungos, olajos tengelykapcsolós sebességváltó. Előremeneti fokozatból hét van.

Elöl MacPherson, hátul többlengőkaros a független kerékfelfüggesztés. Alapáron jár az adaptív lengéscsillapítás-szabályozás is, aminek van normál, kényelmes és sportos beállítás. Az üzemmódválasztóval Race üzemmódot is választhattok.

Vezetés

Váratlan öröm az autóba beülve a mélyre engedhető vezetőülés. Állítható fejtámlás ülés sajnos nincs, de az üléstámlával egybeépített fejtámla magassága elfogadható. Nagyon jól tartanak és rendkívül kényelmesek a feláras első ülések.

Ilyet még egy Passat sem tud 86

Feláras az Ergo Comfort vezetőülés, de érdemes megrendelni. Kiválóan tart és nagyon kényelmes

Extraként az ErgoComfort üléssel kapunk meghosszabbítható combtámaszt, masszírozást és nemcsak az ülés mozgatható elektromosan mindenféle irányba, de a deréktámasz feszessége és a magassága is állítható. Sajnos ez így csak a vezető ülésére igaz, az utasnak nem jut ki ugyanez a bőség.

Elinduláskor és parkoláskor nagyon zavart a borzasztó darabosan működő kuplung. Olyan rántásokkal indul el az autó, amire összenéznél a többi utassal, ha a sofőr csinálná. Zömmel jó a váltások időzítése, néha az 1-est húzatja kicsit túl hosszan. A kézi váltáshoz az R-ben meghosszabbított fülekkel gyorsan kapcsolhatunk, de a váltó legtöbbször magától megoldja, amit szeretnél.

Sport üzemmódban felerősödik a kipufogóhang, az igazi mély zúgás R-ben jön. A gázadással arányban van és amikor tényleg sietsz vagy egyedül autózol saját örömre, akkor szórakoztató a csatazaj, de nekem túlságosan mély a frekvenciája.

Ilyet még egy Passat sem tud 87

18-as lenne a gyári felnije, a 20-as kerekekkel 245/35 R20 a gumiméret, aminél Magyarország jelentős részén élhetőbb lenne a gyári 245/45 R18-as méret

Bármilyen keveset tompít is az úthibákon a /35-ös gumi, a 20-as kerék ellenére teljesen elfogadható a rugózási kényelem. Az adaptív lengéscsillapítás Comfort állásában végképp. Így tél végén a hazai utakon nagyon ijesztő a felnikre leső temérdek, éles peremű úthiba.

Ma is emlékszem, mennyire ijesztően ment az Opel Speedster Turbo, amely 4,9 mp alatt gyorsult 0-ról 100-ra. Az Arteon R ehhez képest nyilván egy hajó, és nem is kelt rémületet, mégis ugyanerre képes. Gyorsulása veri a Ferrari Testarossát, a Honda NSX-et, az E46-os M3-at, miközben teljes kényelemben elvisz síelni négy embert a csomagokkal együtt.

Rajtprogrammal kilőve nagyon hatásos az erődemonstráció, de a finoman járó benzines akkor is lehengerlő, amikor rugalmasságát kell megcsillogtatni autópályán vagy megvillanni egy előzéshez.

Ilyet még egy Passat sem tud 89

Bődületes erő van a motorban, aszfalton is megmozdítható gázra az Arteon R feneke

Furcsa volt, ahogy a sport üzemmódban, S-be húzott váltóval, a féket és a gázt nyomva aktiválható rajtautomatika használata után a stop-start rendszer simán leállította a motort. Ezt megélve felszisszentünk a képeket késztő Hamvas Tamással. Az importőrtől kapott válasz szerint egyes típusokban elektromos szivattyú keringteti a hűtőfolyadékot vagy ahol ez nincs, ott bekapcsol a hűtőventilátor és hűti az egész motorteret, illetve a vezérképviselet szerint a motor olajellátása is biztosított, jóllehet az olajszivattyú mechanikus.

Talán a kormányzás lehetne beszédesebb, kevésbé szintetikus és adhatna több visszajelzést, a kipufogóhang is lehetne kevésbé művi. Mindenesetre az Arteon R egy valóban gyors autó, de vezetése nem olyan izgalmas, mint a farával nagyokat legyező 508 PSE-é. Ez egy kényelmi, praktikussági és sportossági téren is grammra kimért, műszaki szempontból igen magas színvonalon megvalósított, nagy kaliberű sportkombi.

Ilyet még egy Passat sem tud 90

Alapáron egy hüvelykkel kisebb képátlójú kijelző járna a 9,2-es Discover Pro navigációs egységnél. Képe éles és szép

Csalódás volt az autó irányultságának ismeretében, hogy a márka sportosnak szánt csúcsmodellje tolatáskor már 30-nál leszabályoz rükvercben, éppúgy, mint valamilyen banális modellváltozat. Valószínűleg a Volkswagen is a tévedésből betett hátramenet és a padlógáz kombinációjának pusztító következményeitől igyekszik megvédeni a fogalmatlan vezetők környezetébe keveredőket.

Nagy dolog a teljesen kikapcsolható menetstabilizálás. Ez az egyik összetevője annak, hogy sima aszfalton is meg lehet mozdítani az autó farát gázra, a másik a hátsó kerekek közötti villámgyors nyomatékátcsoportosítás.

Általában ezek a hang-on típusú összkerékhajtások nagyon orrhangsúlyosak és a hátsó kerekek hajtása rajtoláskor érvényesül, de itt mindig számíthatunk a hátsó kerekek hajtására. Ilyen széles gumikkal és 500 lóerőn innen egy 4×4-es autótól nagy öröm, hogy kanyarból kifelé tudsz olyat csinálni a gázzal, amitől visszább kell tekerni a kormányt.

Ilyet még egy Passat sem tud 91

Messzebb utazva, békén hagyva az R-módot, az Arteon 320 lóerővel is jó utazóautó. A szélzajt a keret nélküli ablakok sem erősítik fel túlságosan

Messzebb utazva, békén hagyva az R módot, az Arteon 320 lóerővel is jó utazóautó. A szélzajt a keret nélküli ablakok sem erősítik fel túlságosan, a mély kipufogódörmögéstől megszabadulva érvényesülhetnek a feláras, 10+1 hangszórós, 700 wattos Harman Kardon-audiorendszer kvalitásai. A sok tárolóhelyen elhelyezhető, aminek kéznél kell lennie, az üléseket és a rugózást pedig már dicsértem.

Örömteli a nagy napfénytető és a jól hangolt adaptív tempomat, amely 210 km/órás sebességig képes automatikus fékezésekkel és gyorsításokkal tartani a beállított sebességet és a több lépcsőben választható követési távolságot. Az IQ.Light, a távfénnyel az előttünk menőt és a szembejövőket körbelövő LED-mátrix főfényszóró nagyon megér 532 130 forintot, éjszaka vezetve élmény látni, ahogy dolgozik és ontja a fényt a sötét országútra.

Költségek

15 020 200 forinttól kapni Arteon Shooting Brake-et, a 320 lóerős motorral most 23 386 630 Ft a listaára, amiből 1,7 millió forint az árkedvezmény. Tehát az autó 21 686 630 forintba kerül alapfelszereltséggel. Újonnan, még 2021 őszén a sokféle extrával együtt a tesztautó listaára 24 682 740 Ft volt, de ez ma biztosan több volna.

Ilyet még egy Passat sem tud 92

15 020 200 forinttól kapni Arteon Shooting Brake-et, a 320 lóerő motorral most 23 386 630 Ft a listaára, amiből 1,7 millió forint az árkedvezmény

Erősen lábfüggő a fogyasztás. Tud 9 liter is lenni egyenletes, szelíd sebességnél, de városban 15,5-16 liter akkor is lehet, ha nem hajszolod. Felerészben autópályán és országúton, felerészben városban megtett utakkal 14,8 liter/100 kilométerre jött ki a tesztfogyasztás 100 kilométerre, ami nem vészes az autó erejéhez, súlyához és a sebességtartományhoz mérten. A 66 literes tankméret elfogadható hatótávot ad, ha nem siettek nagyon.

Az Arteon R Shooting Brake és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Insignia Grand Sport 2,0 AWD aut. (230 LE) 18 430 000
Peugeot 508 SW PSE PHEV (360 LE) 25 190 000
Volkswagen Golf R DSG kombi (320 LE) 18 080 570
Volkswagen Arteon R Shooting Brake DSG (320 LE) 23 386 630 (akciósan 21 686 630)

Értékelés

Nagyon jó, hogy a T-Roc, a Golf és a Tiguan mellett az Arteonból is elkészült az R sportváltozat. Sok autógyártó kilépett a középkategóriából, aki meg maradt, annál sokszor feleekkora teljesítményű belső égésű motorokkal van vége a kínálatnak.

Ilyet még egy Passat sem tud 93

Létezik nála játékosabb, izgalmasabb autó a kategóriában, ám a Volkswagen Arteon R egy nagyon magas műszaki színvonalon megvalósított sportmodell

Létezik sportosabb, játékosabb, izgalmasabb autó a kategóriában, ám a Volkswagen Arteon R egy nagyon magas színvonalon megvalósított autó. Fád belső terével lehetett volna kezdeni valamit a modellfrissítéskor, de fejlett technikája a tágas karosszériában jól domborít a cégautós mindennapokban és akkor is, ha néptelen úton vadulni támad kedved.

Mellette – Ellene
 
  • Átütő gyorsulás
  • Jól hangolt üzemmódok
  • Hatalmas belső tér
  • Kiváló ülések (extraként)
  • Parádés IQ. Light-fényszórók (extra)
  • Igényes hangrendszer (extra)
  • Kényelmes rugózás az adaptív gátlókkal
 
  • Fád belső hangulat
  • Magas csomagtérküszöb
  • Sok vonzó felszerelés feláras
Hogy tetszik a 320 lóerős Arteon R Shooting Brake?
523 szavazat - átlag: 7.10 (10-ből)
Hogy tetszik a 320 lóerős Arteon R Shooting Brake?