Röviden – Volkswagen Arteon Shooting Brake
Mi ez? Középkategóriás modell a Volkswagentől, a Passattal azonos technikára építve, de feltűnőbb külsővel. Konnektoros hibrid verzió, ráadásul Shooting Brake, vagyis sportos kombi kivitelben.
Mit tud? Szép külső, mellé 57 elektromos kilométert ígér, de valóságban 41 kilométeres hatótávot ad.
Mibe kerül? 14,4 millió forinttól indul az Arteon SB ára, 18,1-ről a plug-in hibrid, a tesztautót pedig 20,7 milliós listaárra konfigurálták.
Kinek jó? Aki szeretne egy szép Passatot.

Egy ideje már egyáltalán nem hű a nevéhez a Volkswagen. Már nem azoknak ad autót, akiknek szüksége van rá, sokkal inkább a felsőbb rétegeknek, és bármennyire is nehéz elhinni, de a divatos termékekre nyitottakat szólítja meg. Szinte az összes modelljükön látható ez a feljebb pozicionálás, de azt a szoborszerű képződményt, ahogyan az Arteon megszületett, talán mi sem vártuk volna.

Külső

Bátran nevezhetne a világ legszebb kombija címre a Volkswagen Arteon Shooting Brake, minimum garantált a dobogós hely. A Peugeot 508-cal megosztva nálam biztosan elsők – a keresztmotorosok között -, mert ezzel a formával könnyen le tud venni a lábamról. Jók az arányai, rövid az első és hosszú a hátsó túlnyúlása, közte pedig egészen öncélúnak tűnő sportos vonalak halmaza kapott helyet.

Lapos a szélvédő és hosszan nyúlik hátra a tető, sportosan keskenyedik az ablakvonal és egy egészen szűk hátsó ablakban végződik. A forma telitalálat, a Jégmadár-kék fényezés pedig tökéletesen kiemeli a vonalait, talán ezért is nézték meg annyian, mint az eddig nálam lévő Volkswageneket összesen. Ez az árnyalat önmagában is feltűnő, ritka ma a színes, ennyire rikító autó, és ez az Arteon Shooting Brake-nek kimondottan jól áll.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 1

Elölről már egy ideje ismerjük, kombi hátsója a frissítéskor érkezett

Belső

Egy MQB padlólemezre épülő modellről van szó, aminek a dimenzióit már elég jól ismerjük. Garantált a széles utastér és az irdatlanul hosszú hátsó lábtér is, már-már Škoda Superb-es a helykínálat. Fejtérben kicsit szűkebb és elöl is közelebb kerül hozzánk az A oszlop, mint egy Passatban, nagy bajban akkor sem lennék, ha nem álltam volna meg a növésben 180 centinél.

Lehetne jobb a vezetési pozíció, a kormány jöhetne közelebb és az ülés csak egy-két centit lejjebb, akkor lenne tökéletes. Ezen a téren érezni, hogy meglévő, hagyományos elemeket használt a Volkswagen, így ülni benne teljesen átlagos. Amit a szemünk lát, abban sincs semmi különleges, minden ismerős és általánosan jó minőségű. A fekete bőrülések kicsit már fényesednek a tesztautóban is, ami nem szép, a műanyagok egészen átlagosak és megszaporodott a zongoralakk, amitől egy kicsit macerásabb is lett a takaríthatóság. Különösen szép a fabetét, ez ad a belsőnek prémiumjelleget.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 2

Elegáns az utastér, az anyaghasználat általánosan jó

Ergonómiában nem volt rossz a Volkswagen, ellenben az utóbbi időszak nagy változásokat hozott. Az Arteon Shooting Brake-ben is új a multikormány, rajta kapacitív gombos szigetekkel, ahogy a VW fogalmaz. Ez egyben mozog, de ott érzékel, ahol az ujjunkat rátettük. Finoman meg kell nyomni ahhoz, hogy érzékeljen, de kevésbé, mintha egy gombot nyomnánk. Annyira persze épp elég, hogy vezetés közben véletlenül akár tenyérrel is felhangosítsuk a rádiót, vagy számot váltsunk, nem beszélve arról, hogy folyton ujjlenyomatos.

A 12,3 colos digitális műszeregység képe szép és informatív, szinte minden hasznosat megtudunk róla, csak a rendszer szaggatását és lassú reakcióidejét kell megszokni. Szintén ez a helyzet a multimédia kijelzőjével, ami már vezeték nélküli Apple CarPlay-re is képes. Összességében könnyen kezelhető, a menüpontok elrendezése és logikája szokást igényel.

Abban a kérdésben, hogy a Passat nagyobb-e, a válasz nyilván igen, de az Arteon Shooting Brake csomagtartója is 590 literes alapból (Passat Variant: 650 liter). Mivel ez egy plug-in hibrid modell, a csomagtartóból csak 455 liter maradt az akkumulátor miatt, ami viszont már csak 28 literrel kevesebb a Passat GTE-énél, vagyis alig észrevehető a különbség. Miután a flottakezelőknél éppen a hasonló méretek és hajtásláncok miatt azonos, vagy közel azonos kategóriában szerepel, könnyen érthető, miért látni ennyi Arteont az utakon, én is inkább ezt választanám.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 3

455 liter, jól pakolható, egy Passat GTE-hez képest csak 28 literrel kevesebb

Technika

Háromféle hagyományos motorral és többféle hajtáslánccal érhető el a VW Arteon Shooting Brake. Az 1,5-ös 150 lóerős TSI benzines mellett 190 és 280 lóerős 2,0 literes TSI, valamint 150 és 200 lóerős, 2,0 literes TDI motorokkal szerelik. Haldex rendszerű összkerékhajtás és hétfokozatú DSG váltó is választható, valamint a konnektorról is tölthető plug-in hibrid változat eHybrid néven.

Ebben a hajtásláncban a korábbi 1,4-es turbós benzines TSI motor szerepel 156 lóerős teljesítménnyel, valamint egy elektromos motor 115 lóerővel. A rendszerteljesítmény 218 lóerő, amit egy hatfokozatú duplakuplungos DSG váltó terel össze, az elektromos motor önálló működésekor is ezen keresztül hajtja meg a kerekeket.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 4

218 lóerős összteljesítményre, a teszthéten 41 kilométeres elektromos hatótávra volt képes

Az elsőkerék-hajtású modellben hátul, a csomagtér padlója alatt kapott helyet a 13,7 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor, melynek tölthetősége legfeljebb 3,4 kW-os teljesítménnyel történhet. Így leghamarabb 3,5 óra alatt tölthető fel 100%-ra az akkumulátor, amivel az elektromos hatótávolság a gyártó szerint 57 km. A valóságban, a mostani hűvös körülmények között viszont legfeljebb 41 kilométerre volt képes.

Vezetés

Sokat dob egy autó hangulatán, ha ajtónyitáskor az üveg pengeszerűen, keret nélkül mered az ég felé. Ebben van sportosság, légiesség, letisztultság, és ez gyönyörűen illik a Volkswagen Arteon Shooting Brake formavilágához. Az autószerető embernek van kedve hozzá közelíteni, körbejárni vezetés előtt, gusztusos egy autó, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 5

Keret nélküliek az ablakok

Elektromos üzemben indul mindig, a benzinmotort csak az első méterek után indítja be, ha nincs elég töltés az akkumulátorban. A motornak szolid a hangja, ilyenkor sem zavaró, az Arteon hangszigetelése remek, ezért az utazás komfortos. Apró zajok törik csak meg a csendet, mint az üvegtető és az oldalablakok percegései, a karosszéria hallhatóan nem elég merev. Illetve rossz úton a peres gumik miatt a futóműtől is érkezik zaj.

Könnyű, de határozott kormányzása miatt általánosan jó érzés vezetni, érezni rajta némi súlyt, nagyautósan mozog és elég jó az összeszereltség is, szóval a minőségérzet haladás közben rendesen összeáll. Erre tesz rá a futómű is, sokkal inkább egyben rugózik – mintha frissítés előtt ennél rosszabbul teljesített volna, prémiumautókat idéz a rugózás és a lengéscsillapítók működése. Az Arteon ring, ha kell, de határozottan tart, ha arra van szükség, és közben nem koppan fel úthibákon, ez bizony szép munka.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 6

Az Elegance csomag selyemfényű krómkiegészítőitől tényleg elegáns a forma

Kevésbé mondható el ugyanez a hajtásláncról, ahonnan éppen a jó összhang hiányzik a tökéletességhez. Mivel az elektromos hatótávolság éppen csak a kategória alját éri el a gyakorlati 41 kilométerrel, sok időnk nincs kiélvezni, mielőtt üzembe lépne a benzinmotor. A két hajtás közti váltás érezhető, a villanymotor nagyobb nyomatékához könnyű hozzászokni, a benzinmotor hozzá képest elég halványan teljesít.

Nagyobb bosszúság, hogy bár elektromosan indul szinte minden alkalommal megállás után, a villanymotor nem tartja meg az Arteont és a fékről leszálláskor simán elgurul hátrafelé is. Emellett alapvetően nem érezni túl erősnek, a gyorsítások teljesen átlagosak, nyugodt tempóhoz hangolt a hajtás. Cserébe ott a GTE üzemmód, amikor minden kakaót ráad a hajtás és az első pillanattól kezdve bedolgozik mindkét motor.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 7

Az Arteon hibrid verziója csak elöl hajt, benzinesből és dízelből kérhető összkerékhajtású

Jó vele utazni, hosszú útra menni, kényelmes és tágas, csöndes az utastér. Üléseit elöl is szélesebb termetűekre szabták, így bárki megtalálhatja benne a helyét. Használatához hozzátartozik, hogy plug-in hibridként érdemes sűrűn tölteni. Ha nem tesszük, az átlagfogyasztás nem lesz túl kielégítő, 9-10 litert elkér városban. Országúton autózva 100 kilométert teljesen lemerült akkumulátorral 7,5 literes átlaggal fejezett be. Teletöltött akkumulátorral a városi 100 kilométeres kört 5,4 literrel teljesítette, amiből igazából csak 60 km benzinnel.

Költségek

14,4 millió forinttól startol a Volkswagen Arteon Shooting Brake, a plug-in hibridet 18,1 milliótól lehet hazavinni Elegance felszereltséggel. A tesztautó alaposan felszerelve üvegtetővel, elöl-hátul fűthető bőrülésekkel, online navigációval, vezetéstámogató rendszerekkel és a 300 000 forintos kék fényezéssel, 1,2 millió forintos importőri kedvezménnyel 20,7 millió forintos listaárat visel, valamint a zöld rendszám adta adókedvezményt és ingyenes parkolást.

Népautóból divattermék – Volkswagen Arteon Shooting Brake 8

Elölről már egy ideje ismerjük, kombi hátsója a frissítéskor érkezett

Volkswagen Arteon Shooting Brake és vetélytársai – Listaár, forint
Volkswagen Arteon SB eHybrid (218 LE) 18 141 950
Peugeot 508 SW PHEV (225 LE) 14 030 000
Volvo V60 Recharge T6 (350 LE) 18 490 000
BMW 330e Touring (252 LE) 17 180 000

Értékelés

Töltése túl lassú ahhoz, hogy 3,5 óra alatt csupán 41 kilométernyi hatótávot szívjon magába, más gyártó (pl. Stellantis) plug-in hibridjei már kétszer ilyen gyorsan veszik fel az áramot. Ha valóban olcsón akarunk vele járni, akkor sűrűn, szinte mindig, amikor áll, érdemes tölteni, különben könnyen lehet, hogy egy dízellel alacsonyabb fogyasztással járnánk. Emellett az Arteon Shooting Brake szép és kényelmes, minden rossz tulajdonsága ellenére visszanézünk rá a parkolóban, ami sokat jelent.

Mellette – Ellene
 
  • Megjelenés és kivitelezés
  • Kivitelezés
  • Komfortérzet
  • Helykínálat
 
  • Cicergő ablakok
  • A hajtás összehangolásának hiánya
  • Érintőgombok a kormányon
  • Multimédia és digitális műszeregység kezelhetősége

Szavazás

Ezzel a fényezéssel ez a forma nem kaphat kevesebbet 10 pontnál. Igaz?
535 szavazat - átlag: 6.63 (10-ből)
Ezzel a fényezéssel ez a forma nem kaphat kevesebbet 10 pontnál. Igaz?