Röviden – Jaguar XF D200
Mi ez? A Jaguar középkategóriás XF modelljének második generációja modellciklusa felénél, ráncfelvarrással, már csak négyhengeres motorokkal. Lágy hibrid dízellel próbáltuk.
Mit tud? Sportos és közvetlen vezetési élményt, vagy kényelmes utazást, most már elég jó minőségérzetet és modern extrákat.
Mibe kerül? 16,8 millió forintról startol az XF 250 lóerős benzinmotorral, a tesztautót 24 millióra konfigurálták négyhengeres dízellel.
Kinek jó? Aki valami mást akar német helyett, valami stílusosabbat, egyedit, mégis minőségit és még vezetni is szeret.

Évtizedek óta három gyártó uralja a prémium középkategóriás szedánok és kombik mezőnyét. Aki ilyet akar, az nagy eséllyel Audi A6-ost, Mercedes E-t, vagy 5-ös BMW-t fog venni. Kivéve, ha nem szeretne beállni a sorba, vágyik az eleganciára és valami különlegesre, neki szól a Jaguar XF, ami most a ráncfelvarrással érett be igazán. 

Még mindig egy kicsit rerto, de ez lehet jól eső pozitívum is a túlmodernizált, túlpuhított, túl csillogó új modellek között. Második generációjának frissítése most olyan elemeket hozott, amikre már a megjelenésekor szüksége lett volna a modellnek, és elvett tőle olyat, amire pedig továbbra is szüksége lenne. Ami viszont állandó, hogy a vezetés élmény még mindig fergetegesen jó a Jaguar XF-ben, akkor is, ha dízel.

Angolosan kimért, velejéig sportos 1

Megváltozott, de nem annyira, hogy elveszítse jól összerakott karakterét

Külső

A Jaguar XF is pontosan olyan jól sikerült már megjelenésekor is, hogy semmi szüksége nem lett volna külső ráncfelvarrásra. Nem is nyúltak hozzá feltűnően, csak annyira, hogy  mégis megújuljon, így nem rontották el az eredetileg kimondottan egyben lévő formát. Ian Callum zseniális organikus formavilága nagyon egyedi a szegmensben. Karcsú, nyúlánk, elegáns és légies autónak tűnik az XF, pedig majdnem 5 méter hosszú autóról van szó.

Változott a hűtőrács – ez az egyetlen igazán észrevehető részlet – újak a ledes fényszórók és a hátsó lámpák, valamint a lökhárító is. Hátul selyemfényű ezüsttel keretezett fényezett diffúzor imitáció került rá, ami így kékben igazán izgalmasan mutat. Hosszú az orra, nagyot kell lépni az első ajtótól az első kerékig, természetesen ki is töltötték ezt a helyet egy szolid kopoltyúval, amin a márkanév is olvasható.

Angolosan kimért, velejéig sportos 2

Fényszórói ledesek és a dupla J motívumban világít a nappali menetfénye

Angolosan kimért, velejéig sportos 3

Egy csinos és vaskos C oszlop

Szatén fényű ezüst elemekkel díszítették. Jól mutat az ablak- és hűtőmaszk keret, szépek a kilincsek és a hátsó rész is. Sajnos már a párezer kilométeres tesztautón is elengedett a hátsó díszléc ragasztása, reméljük, hogy csak egyedi probléma. 19 colos kéttónusú felnijei mögül piros féknyergek villannak ki – elöl is csak úszó – annak ellenére, hogy nem sportmodellről van szó. Már nincs ugró macska az orrán, csak a szolid plecsni a maszkban és szerencsére már a különféle radarokat, érzékelőket is elegánsan építették be a szélvédő fölső részére.

Belső

Belsőépítészetből minden gyártó vehetne leckéket a Jaguartól. Pláne most, hogy az XF-et is mesterien rendbe rakták. Ebben a világos bőr összeállításban tökéletesen kijönnek a vonalai, amitől egyszerre elegáns és izgalmas az utastér. Kezdve azzal, hogy jól érezhetően sofőrközpontú a dizájn és az elrendezés. Tökéletesen beállítható az üléspozíció a kormány mögött és pont úgy ülünk, ahogy egy sportos modellben kell.

Egészen nyújtottak a lábak, közel húzható az autóipar egyik legszebb kormánya és kellően messze ülünk az első tengelytől ahhoz, hogy az autó mozgását tökéletesen érezzük. Remek minőségérzetű anyagok vesznek körül, végre frissnek tűnik az egész, ami több részlettől is függött.

Angolosan kimért, velejéig sportos 4

A világos összeállítás mindig jót tesz egy autóbelsőnek, az XF-nél ez hatványozottan igaz

Angolosan kimért, velejéig sportos 5

Hajlított 11,4 incses kijelzőt kapott középre a régi beépített helyett

Javult az összeszerelési minőség és az anyaghasználat, szebbek a varrások, az illesztések, a berakások. Csinosabb a középkonzol az új bőrhuzatos váltókapcsolóval és a magas középkonzolon is kényelmes könyökölni. Sokat javít a helyzeten a látvány is, már nem egy süllyesztett régimódi kijelzőt kell tapiznunk középen, hanem egy a műszerfalra rásimuló, enyhén hajlított, 11,4 incses monitort.

Szép az új fedélzeti rendszer képe, tűéles a megjelenítés, szépek a grafikai elemek és a felbontás is remek, a kezelőfelület pedig sokat javult. Megduplázták a háttértárat és külön tápegységet is kapott a rendszer, így gyorsabban tölt be és stabilabban is működik, mint korábban. Akadások és lassúságok így is vannak, de a helyzet már bőven elfogadható és kényelmesen használható, a menü logikáját kell csak megtanulni.

Angolosan kimért, velejéig sportos 6

Új a középkonzol a bőrözött váltókapcsolóval együtt

Gyönyörűen szól a Meridian hifi, az utastér hangszigetelése is többnyire rendben van, autópályán a tükrök felől érkezhet zaj, de a kerekektől, szélvédőtől semmi és a motorzaj is csak alacsony fordulaton észlelhető. Műszeregysége helyén továbbra is a 12 colos digitális panel látható, erre teljes egészében kirakható a navigáció is, testre szabható, így a nekünk hasznos infó lehet előttünk.

Hátul a kategóriában teljesen elfogadható a tér, fejnek és lábaknak is jut elég. Csomagtartója 540 literes, rendesen tisztességes és a fedél is motorosan nyílik, jó kiszolgálást kapunk. Apró érdekesség, hogy az új dízelmotorhoz tartozó AdBlue tartályt a csomagtérből tudjuk feltölteni, ennek a betöltőnek a látványa lehet esetleg zavaró.

Technika

Egy helyen ad, másik helyen elvesz a gyártó, ebben az esetben persze valószínűleg nem szánt szándékkal döntött úgy a Jaguar, hogy az XF-be nem kerül nagy motor. Már csak négyhengeres motorokkal készül az angolok prémium szedánja. A  2,0 literes Ingenium motorcsalád benzinesei 250 és 300 lóerősek, a gázolajos pedig 204 lóerős az európai piacon és nálunk például csak lágy hibrid rendszerrel érhető el.

Angolosan kimért, velejéig sportos 7

204 lóerős négyhengeres dízelmotor 430 Nm nyomatékkal, 8-as automata váltóval

Ehhez teljesen kihagyják a hagyományos indítómotort a Jaguarnál és már az első beindításhoz is a generátor helyére kerülő indítógenerátort használják. A rendszer lényege, hogy sokkal finomabb leállításokra és indításokra képes, mint a hagyományos indítómotor, persze dízelnél nem lehet csodát tenni, így is rezzen egyet a karosszéria indításkor.

Az alap benzineshez és a dízelmotorhoz kérhető az összkerékhajtás, az erősebb benzineshez már alapáron jár. Viszont mindegyikhez adják a nyolcfokozatú ZF automata váltót, ami ebben az összeállításban is tökéletesen teszi a dolgát. Kicsit hiányos így a motorkínálat, hiszen a prémium szedánok piacán egyáltalán nem ritka a 300 lóerő feletti teljesítmény benzines és dízel fronton is, remélhetőleg hamarosan a soros hathengeres motorok is megérkeznek a kínálatba.

Angolosan kimért, velejéig sportos 8

Tökéletesen fordul, futóműve elöl duplalengőkaros

Karosszériája közel 75%-ban alumíniumból épül fel, így szárazon alig 200 kilót nyom csak a váz. A több száz kiló hangszigeteléssel, vaskos bőrülésekkel, kárpitelemekkel, extrákkal megpakolva így is eléri az 1,8 tonnát, pedig amit lehet, alumíniumból készítenek hozzá. Futóműelemei is a könnyű fémből készülnek, elöl dupla lengőkaros, hátul pedig multilink a felfüggesztés adaptív lengéscsillapítással. Légrugózást nem kínál az XF.

Vezetés

Ha valami hálás feladat, akkor az beszélni egy Jaguar vezethetőségéről. Ebben a britek ritkán tudnak hibázni, pláne, ha sportautóról, vagy sportos szedánról van szó, mint az XF. Mert legyen benne bármilyen hajtáslánc, ha a futómű és a kormányzás tökéletes, akkor a vezetés élményében már kisebb szerepet fog vállalni a sebesség. 

És itt az irányíthatóság nagyon rendben van. Zsírosan súlyosan fordul a pont jó méretű volán, van rajta ellenállás és némi tompaság is, de helyén van ez ebben a világban. Pont eleget érezni rajta, pont elég szűken fordítani egy nagyobb fordulóban is és ahol ülünk, amennyire távol az első tengelytől, az adja meg a kanyarodás igazi ízét az XF-ben is.

Angolosan kimért, velejéig sportos 9

Könnyedén siklik, csöndesen, urasan mozog

Futóműve határozott, sportosan kemény, de szintén tökéletesen tompított ahhoz, hogy kényelmesnek is lehessen nevezni. Összhangban van a kormányzással és a fékkel is, utóbbi sem adagolható rosszul, de az egyszerű technika miatt az igazi űzést azért kerüljük el, hamar elfáradnak.

Tökéletesen betámaszt kanyarodáskor, egy rossz mozdulat nincs a kormányon, végig tökéletesen íven tartható a hosszú karosszéria. Ez az 50-50%-os súlyelosztásnak is köszönhető. Gázadásra érezhetően mozdul a hátulja, de csak halványan, itt ugyanis nincs túl komoly tűzerő hozzá, mint korábban a V6-osaknál. Éppen ezért a sportosságnak itt csak az illata csap meg, az ízrobbanás elmarad, de ha jobban belegondolunk, van olyan élethelyzet, hogy ez is elég lenne.

Angolosan kimért, velejéig sportos 10

4962 milliméter hosszú,1890 széles és 1456 magas

Kétliteres motorból szép, prémiumautóhoz méltó karaktert nehéz kihozni és valljuk be, nem is nagyon sikerül senkinek. A négyhengeres dízel bár szépen indul és hidegen sem rosszabb a hangja, mint melegen, karaktere minden tekintetben méltatlan ehhez a pompás csomaghoz, amibe bele került. Alul gyengécske, felül kevéske, van azonban egy szűk tartomány, ahol kihasználható az ereje, de hamar rájövünk, hogy ez nem erről szól.

Utazóautó ez takarékos motorral. Ebben az esetben a takarékos a 7 liter alatti fogyasztást jelenti, ami egy prémium szedánban már mondhatni, jó érték. A súlyosan jó hangulatú utastérben elfekve az inkább kényelmes és puha, mintsem sportos ülésekben hamar leteszünk arról, hogy izegjünk-mozogjunk az XF-fel. Harmonikusan és fölényesen vonul, minden mozdulatán érezni azt a jólesően súlyos érzést, amitől tartalmasnak tűnik az autó, és szintén óriási javulás, hogy reccsenés már csak nagyon ritkán érkezik a tetőablak felől.

Vezetéstámogatókkal is készült a Jaguar az ügyfelek és a törésteszt vizsgák számára. Már az XF-ben is van sávtartó és távolságtartós tempomat és mindezek összefűzött, 2-es szintű vezetéstámogatást adó funkciója. Megállni és elindulni is képes magától, de sajnos nem ez a legélesebb kés a fiókban, döccenve áll meg és az elindulás is rángatva történik, lenne még mit csiszolni a Bosch alapú rendszeren.

Angolosan kimért, velejéig sportos 11

Alumíniumból épül fel a karosszéria jelentős része, a súlyelosztása pedig tökéletes, 50-50%-os tengelyenként

Költségek

Alapfelszereltségét és hajtásláncát tekintve nem ad rossz csomagot 16,8 millió forintért a Jaguar. A  BMW 5-ös jóval gyengébb motorral csak félmillióval startol alacsonyabban, az E Merci pedig 50 lóerővel kevesebbet kínál 1,5 milliós kezdő felárral. Hasonló szintre konfigurálva azonban a Jaguar árban eléggé elhúz, a tesztautó 24 millió forint, ennyiből pedig már egy 540i is kifér bátran extrázva.

Mivel a Jaguar konfigurátorában árakat nem közöl az egyes csomagokra, csak a az alapfelszereltségre pakolt 8 millióból indulhatunk ki, amiben ott a világos bőrkárpit, az online kapcsolatos, okostelefon integrációs új fejegység, a vezetéstámogató rendszerek, kényelmi extrák – ülésszellőztetés nincs – valamint a dízelmotor és a metálfényezés felára, valamint az üvegtetőé. Alaposan felextrázható, de bizonyos területeken elmarad a konkurenciától (például vezetéstámogatók, multimédia kezelhetősége, motorkínálat.

A Jaguar XF és vetélytársai – Listaár, forint
Jaguar XF P250 (250 LE) 16 799 000
BMW 520i (178 LE) 16 534 000
Mercedes-Benz E 200 (211 LE) 18 386 000
Audi A6 45TFSI (265 LE) 17 952 520

Értékelés

Többféle teória is kialakult bennem azzal kapcsolatban, hogy mégis miért vonzó még így is az XF. Tehet róla a remek összeállítás és maga a formavilág, egyszerűen elragadja az embert ez a belső. Vagy épp az, hogy nincs benne túlzott megfelelési kényszer, de ott van benne az angolos sajátos világa, eleganciája és mostmár minőséggel is társul. Még úgy is beleköthetetlenül jó vezetni, hogy a motorja nem valami decens, az egészben mégis megvan a vezethetőség és egyediség élménye, amit magasan lehet értékelni.

Mellette – Ellene
 
  • Vezethetőség
  • Üléspozíció
  • Anyaghasználat és kivitelezés
  • Dizájn
  • Hifi rendszer
  • Multimédia jobb, mint korábban
 
  • Vezetéstámogató rendszerek
  • Motorkínálat szűkössége
  • Dízelmotor gyengesége

Szavazás

Szerinted mennyire passzol az XF-hez a dízelmotor?
470 szavazat - átlag: 6.52 (10-ből)
Szerinted mennyire passzol az XF-hez a dízelmotor?