Röviden – Ford Explorer 2020
Mi ez?A Ford 2019 januárjában mutatta be a hatodik generációs Explorert. Az óriási szabadidőautóból végül Európa is kap, igaz, csak konnektoros hibrid hajtáslánccal készülő darabokat. Aggodalomra semmi ok, ez is rettentően erős.
Mit tud?Bődületesen nagy, konnektorról tölthető SUV, ami fürgén szalad, miközben takarékos is. Legalábbis papíron.
Mibe kerül?Minden jóval felszerelve – mondjuk másként nem is kapható – 26 millió forinttól indul az árlistája
Kinek jó?Akik óriási, bivalyerős amerikai SUV-ra vágynak, vagy sokat vontatnak nehéz trélert, azok boldogok lehetnek egy Explorer kormánya mögött

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 1

A SUV-expresszen, úgy látszik, tényleg nincs fék, az őrület egyre csak dagad, és sok autógyártóhoz hasonlóan a Ford is úgy látja, hogy az következő néhány évben ez még tovább fokozódik, 2027-re pedig akár az 50 százalékot is elérheti a márkánál a szabadidő-autók részesedése. Így mással szinte nem is érdemes foglalkozni, Amerikában a Mustangon kívül már nem is kínál hagyományos személyautót a márka. Nem vacakoltak sokat, az új Ford Explorer képében ledobták a taktikai atomot, amely a márka leg-legebb modellje lett: 2,5 tonnás saját tömeg, 457 lóerős rendszerteljesítmény, 825 Nm-es csúcsnyomaték, 6 másodperces gyorsulás és mindez zöld rendszámmal, hétülésesként pedig a nagycsaládosoknak igényelhető, 2,5 milliós állami támogatással is megsegítve. Jól hangzik, igaz?

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 2

Az ST-Line a fényes fekete hűtőrácsról ismerhető meg legkönnyebben

1990-ben mutatták be az első Ford Explorert, azóta úgy 8 millió darab készült belőle, és nemrég megérkezett a modell hatodik generációja is. Amiről egy darabig úgy hírlett, nem jön Európába, de aztán mégis másként alakult. Igaz, hozzánk csak a konnektoros hibrid változat érkezik, de nincs miért fanyalogni, az Explorer hibridként is brutális egy dög. 

Külső

Bár az Explorer óriási jószág, ránézésre ezt nem feltétlenül venni észre. Hiába 5063 milliméter hosszú, 2285 mm széles és – tetősínnel – 1783 mm magas, a 3025 mm tengelytávú óriás mégis arányos, bármilyen hülyén is hangzik, de inkább sportosan lapos, mint idétlenül krumpli. Pedig ilyen méretekkel ez nem könnyű. Bár van benne terepprogram és ott az összkerékhajtás, az Explorer mégsem igazán való terepre, mert hasmagassága ugyan 20,4 centiméter, de 20,2 és 21 fokos terepszögei nem igazán teszik alkalmassá komolyabb offroadozásra.

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 3

Bő ötméteres batár, a kötelező műanyag elemekkel

A dizájn különösen elölről ütős, az óriási hűtőrácsba integrált lámpákkal, sík, alföldnyi méretű motorháztetővel, aminek büszke Explorer felirat díszlik az élén. Oldalról határozott dombornyomás oldja a nagy sík fémfelület egyhangúságát, és megvannak a szabadidő-autós jelleget adó műanyag rátétek a küszöbnél és a kerékjárati íveken. Egyedül hátul marad némi hiányérzet, a szükségesnél kisebbnek tűnő lámpatestek miatt. De az összkép egész izgalmas, az Explorer roppant impozáns darab.

Mozgóképen így fest a legnagyobb Ford SUV:

Belső

Odabent muszáj először az álló helyzetben beépített 10 colos monitort megbámulni, ami pont úgy fest, mintha tényleg csak ott felejtettek volna egy méretes tabletet a műszerfalnak támasztva. Aztán feltűnik a valószínűtlenül széles és tágas utastér, a két első ülés közé épített kisasztalnyi könyöklő, az ST-Line változat lapított kormánya, és a TFT monitor alapú műszerfal is. Az anyagok puhák, de annak ellenére, hogy az Explorer a prémium kategória felé is kacsintgat, ha konkurenseket kell megnevezni, az utastér kidolgozási minőség és a dizájn azért inkább az erős középkategória szintjét hozza. 

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 4

Nem mintha nem tudna nagyjából mindent, a tíz irányban elektromosan állítható, fűthető, szellőztethető masszázsfunkciós ülésektől az aktív zajszűrésen, indukciós telefontöltőn, háromzónás klímán, széria üvegtetőn át a 14 hangsugárzós, 980 wattos B&O hifirendszerig, de a beltér műanyagainak illesztési hézagai, vagy a fedélzeti rendszer fájóan lassú működése jelzi, hogy ez más liga, mint a BMW, Audi, vagy éppen a Volvo hasonló, konnektoros hibrid óriásai.

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 5

Igen, vannak olyan hülyék, akik elfelejtik, hogy ott van mögöttük a gyerekük is

Amerikai SUV-ként az Explorer is hétszemélyes, a leghátsó sorban két darab, egymástól függetlenül, elektromosan előhajtogatható ülés található. Ugyan a katalógus szerint teljes értékű ülések ezek, de 180 centiméteres magasság fölött már elfogy a fej- és a lábtér is. Pedig az élet nem lenne rossz leghátul, az ablakon kényelmesen kilátni és a szellőzés is megoldott, bár hiába nyílik szinte 90 fokban a hátsó ajtó, a harmadik üléssor megközelítése így sem egyszerű. A helykínálaton az sem igazán segít, hogy a második üléssor szélső ülései sínen tologathatóak, mert a középső nem mozdul, fixen áll a helyén.

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 6

Aki viszont tengernyi cuccot pakolna be leghátra, az örülhet a sík padlónak, illetve az ülések állapotától függően tetőig pakolva 330 ,1137, vagy a szinte telepakolhatatlan méretű, 2274 literes csomagtartónak. 

Technika

Európában egyetlen, konnektorról is tölthető, összkerékhajtású változatban kapható a Ford Explorer, amelyben háromliteres, V6-os turbós benzinmotor és egy 75 kW-os villanymotor kettőse adja a 457 lóerős rendszerteljesítményt. Már ez a teljesítmény is lúdbőröztető, de a 825 Nm-es csúcsnyomaték láttán is lehet hüledezni. És akkor még nem szóltunk a 10 fokozatú, a Mustangban is megtalálhatóhoz hasonló  automatikus váltóról, a 6 másodperces 100-as gyorsulásról és a 230 km/órás csúcssebességről.

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 7

Az egyik forgókacsoló a váltóé a másikkal a különféle vezetési módokat lehet kiválasztani

A technikai adatok között szereplő 3,1 literes, WLTP-szabvány szerinti átlagfogyasztáson pedig nyugodtan kacagjon fel mindenki, mert ez inkább úgy 10-12 liter körül lesz a való életben, a menetpróbán is ennyit mutatott a fedélzeti számítógép. Persze nem kizárt, hogy gyakori töltögetéssel 3 literrel is el lehet vánszorogni, de valljuk be, ez nem teljesen életszerű. 

A 13,6 kWh-s lítiumion akkumulátora a jobb hátsó ülés alatt lakik, és otthoni, mezei konnektorból 10 perc híján 6 óra alatt, míg Type2-es utcai töltőről 4 óra 20 perc alatt tölthető fel teljesen, és optimális esetben akár 48 kilométer is megtehető vele tisztán elektromos hajtással. Aki 100 kilométerenként bevállalja ezt, az tényleg eljárhat vele 3 literrel. Mások pedig a fenti, két számjegyű átlaggal kalkuláljanak, ami, ha azt nézzük, hogy 457 lóerő hörög a talp alatt, nem is olyan rossz érték. 

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 8

Vezetés

Mint minden tankméretű, magasépítésű szabadidő-autót, az Explorert sem nehéz percek alatt megszeretni, amihez a jól érezhető, áttekinthető karosszéria és a rengeteg vezetéstámogató rendszer is hozzájárul. Többek között van benne adaptív tempomat, 360 fokos kamera, ultrahangos szenzorok elöl-hátul, ütközés előtti és utáni vészfékrendszer, parkolósegéd, táblafelismerő, holttérfigyelő, oldalszélasszisztens, és tolatásnál is képes lefékezni az autót, ha keresztirányú forgalmat vagy akadályt észlel. 

Motorja rettenetesen erős, olyannyira, hogy ha városban közlekedve kell vele normális stílusban autózni, akkor érdemes a leszedált, Eco üzemmódot kiválasztani a vezetési stílusok közül és akkor lehet majd vele úgy indulni, hogy ne essen le azonnal az utasok feje a nyakukról. Az Eco mellett Normál, Sport, Földút, Csúszós út, Vontatás, és Mély hó, homok programok választhatóak az automatikus váltó fokozatválasztója melletti kisebb forgótárcsával, és mindegyikhez egyedi grafikájúra vált a műszerfal. Persze mégis a Sport a legszórakoztatóbb üzemmód, csak ne legyen hisztis, gyenge gyomrú utas a kocsiban. Ilyenkor végre behallatszik valami a hétköznapokon észrevehetetlenül csendben működő V6-os motor hangjából is.

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 9

Futóműve azonban fura hibridje a lágyan ringatózó amerikai és a keményebbre hangolt európai ízlésnek, ami főként vacak úton lehet kellemetlen annak, akit ez az átlagosnál jobban megvisel.

Költségek

Mindössze kétféle felszereltségi szinttel érkezik az új Ford Explorer, amelyek nem is igazán felszereltségben, sokkal inkább csak stílusukban, hangulatukban térnek el egymástól. A Platinum az elegánsabb, matt ezüst hűtőráccsal, matt felnivel, az utastérben igazi fabetétekkel, míg az ST-Line megjelenése valamivel sportosabb, ennek fényes fekete a hűtőrácsa, tetősínje, 20 colos felnije. Logisztikai megfontolásból extrák nincsenek az autóhoz, hanem alapáron már minden jóval felszerelve kapják a vevők a kiválasztott darabokat, szinte csak a fényezés az, amit nekik kell kiválasztaniuk. Az ST-Line ára közel 26 millió forint, a Platinumért pedig 26,2 millió forintot kérnek. Persze ezt gyári kiegészítőkkel még tovább lehet dagasztani. 

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 10

A Ford Explorer  és vetélytársai – Listaár, forint
Volvo XC90 Recharge Inscription 7 üléses AWD (390 LE)24 500 000 Ft
Ford Explorer ST-Line 3.0l EcoBoost PHEV AWD (457 LE)25 982 000 Ft
BMW X5 xDrive45e (394 LE)24 711 000 Ft
  

Értékelés

Bár valószínűleg sosem lesz tömegmodell, és a hibrid Kuga mellett a használhatósága, praktikuma is eltörpül, mégis klassz dolog, hogy elhozták Európába a márka legnagyobb szabadidő-autóját, az Explorert. Ami persze nem történhetett volna meg, ha nem a Ford legmodernebb hibrid hajtása dolgozna az autó alatt. Mivel viszont az van alatta, így még a CO2-emisszióra olyan kényes kontinens torkán is le lehetett nyomni a 3 literes, V6-os, két turbós, benzinmotoros varacskos disznót. De nem is akárhogy, mivel tisztán elektromosan elketyeg 48 kilométert is, simán jár neki a zöld rendszám és az ezzel járó előnyök is.

Brutális SUV állami támogatással: Ford Explorer 2020 11

Akkora, mint egy panelház, mégis könnyed a forma

Ugyanúgy, mint a nagycsaládosok által igényelhető, hétszemélyesek vásárlásához igényelhető állami kedvezmény is. Fura, igaz? Persze. Viszont akinek hatalmas belső terű, kis híján tényleg teljes értékű hétülésesre van szüksége, esetleg sokat és nehéz dolgokat kíván vontatni – 2,5 tonnát húzhatnak az Explorerrel – békében, boldogságban az idők végezetéig, annak nagyon jó hír, hogy elég beballagnia egy Ford Store-ba.

Mellette – Ellene
 
  • Klassz, vonzó forma
  • Bitang erős motor
  • Zöld rendszám
  • Gazdag alapfelszereltség
  • Elviselhető fogyasztás
 
  • Néhol igénytelen utastér
  • Lomha fedélzeti rendszer
  • A lehetőségekhez mérten szűk harmadik üléssor

Szavazás

Hány pontot adnál a Ford irgalmatlan méretű, hibrid csatahajójána?
864 szavazat - átlag: 6.75 (10-ből)
Hány pontot adnál a Ford irgalmatlan méretű, hibrid csatahajójána?