Röviden – Mazda2 
Mi ez? A Mazda jelenlegi legkisebb modellje, 1,5-ös benzinmotorral, mild hibrid hajtással
Mit tud? Jól vezethető, klassz kis városi autó, barátságos fogyasztással
Mibe kerül? A Mazda2 árlistája 5 430 900 forinttól indul, a tesztautó alapára 6 040 900 forint
Kinek jó? Aki elegáns, takarékos kisautóra vágyik, az próbáljon ki egy Mazda2-t

2014-ben, hat évvel ezelőtt mutatták be a jelenleg is futó harmadik generációs Mazda2-t, – ami már ezen a néven futott és nem Demióként – aztán 2019-ben kicsit felfrissítettek. Legnagyobb dobása, hogy kapott hibrid hajtást, igen különlegeset, illetve még igény szerint adaptív LED-es fényszórót, és különféle vezetéstámogató rendszerekkel is bővült az autó tudása. A csupán 1,5 literes benzinmotorokból álló, elméletileg kétdarabos választékból az erősebb, 90 lóerős változatot próbáltuk ki, kézi váltóval, Takumi felszereltséggel.

43 fotó

Külső

Kevés annyira komoly kisautó van most a piacon, mint a Mazda2-es. Megjelenésében pont annyi van a nagy testvérekre jellemző formákból, ívekből, hogy messziről is megismerhetően Mazda legyen, de mégse csak egy összeaszott 3-asnak nézzen ki. Szemből megvan a szigorú szem, a szárnyat mintázó, csillogó krómbetét a hűtőmaszkban, de oldalról nézve a sárvédők feletti sík felület is ott van rajta. A kasztni hossza 4065 milliméter, szélessége 1695 mm, magassága 1495 mm – a felszereltségfüggő cápauszony-antenna nélkül -, tengelytávja pedig 2570 mm. Ugyan hátul csak dobfékek éktelenkednek az alufelni küllői mögött, szerencsére ez annyira nem feltűnő. 

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 6

Csak közelről látszik, de hátul dobfék szomorkodik a felni mögött

Belső

Odabent kissé komor a hangulat, pláne annak fényében, hogy egy kisautóban ülünk, ahol elférne a játékosság, néhány színes elem, poén. A Mazda2 viszont nem játszani akar, hanem inkább hűvös, elegáns, de csak annyira amennyire ez egy kisautónál még belefér. A sötét műanyagok itt a formájuktól lesznek izgalmasak, már az ajtón is van ezernyi görbület, különféle anyagok vegyesen, az egész puhától az egyszerű, kemény plasztikig. A fekete felületek komorságát selyemfényű ezüst betétek oldják a váltó és a légbeömlők körül, és érdekes textúrájú betét található a középkonzolon. Ez ugyan vonzza a port, de közel sem ordít rajta annyira, mint egy zongoralakk felületen.

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 7

Komor, sötét belső, de az izgalmas formák és a kerek légbeömlő kárpótol mindenért

Jól mutatnak a kerek légbeömlők – igaz, van lapos, vízszintes is közöttük, pont az utas előtt – és csinosak az ezüst vezérlőgombok a két ülés között. A középen, jó magasságban lévő központi kijelző érintőképernyős is tud lenni, de menet közben csak a vezető számára könnyebben elérhető vezérlőtárcsával lehet a menüjében kutakodni. A rendszer pillanatok alatt összebarátkozik a hozzá csatlakoztatott telefonnal, akár a navigációs, akár a zenejátszó applikációt kell futtatni rajta. 

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 8

Pillanatok alatt összebarátkozik a telefonnal és mehet a zene, vagy a telefonos navigáció

Műszerfala egy nagyobb analóg sebességmérő köré sűrűsödik, tőle balra fordulatszámmérő, jobbra üzemanyagszint-mérő található. Kormánya vastag, kellemes fogású, rajta olyan gombokkal, amiket egész könnyű menet közben is megtalálni, használni. Elöl elég életteret kínál a Mazda2, a kormány, ülés is könnyen beállítható, de az üléspozíció talán magasabb az ideálisnál. Legalábbis én szerettem volna alacsonyabban ülni. Hátul, mint az utóbbi idők összes kisautójában, a láb- és a fejtér fogy el hamar, de 180-185 centis magasságig nincs baj a második sorban sem. Csomagtartója 250 literes, és a padlószint alatt a defektjavító készlet mellett is van még egy kis, 5 literes hely.

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 9

Finoman járnak a gombok, kapcsolók

Technika

Mazda2 jelenleg csak 1,5 literes benzinmotorral kapható, de ez rögtön kétféle, 75 és 90 lóerős teljesítménnyel is elérhető. Mármint máshol, idehaza csak a 90 lovas változat található az árlistában. Váltóból hatfokozatú kézi és szintén hatfokozatú automatikus létezik belőle, a kézi váltós kivitelek pedig még lágy hibrid rendszert is kapnak. 

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 10

Az 1,5 literes benzinmotor létezik 75 és 90 lóerős változatban is

Annyira lágy hibridet, hogy az autó külsején ezt már fel sem tüntetik. A műszaki tartalom itt is ugyanaz, mint más mild hibrideknél, a benzinmotorhoz ékszíjjal kapcsolódó generátor/villanymotorból áll, ami a finom motorindításért felel, és a fékezéskor visszanyert energiából is képes valamennyivel beszállni a motor munkájába. Sokat ne várjunk tőle, legfeljebb 5 kW-nyi teljesítmény nyerhető ki a rendszerből, ami az energiát nem a megszokott módon akkumulátorban tárolja, hanem egy 0,012 kWh tárolóképességű kondenzátorban.

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 11

Nem akksi, hanem kondenzátor tárolja a fékezéskor visszanyert energiát

Ez teljes terhelés mellett 9 másodpercet jelent, papíron eddig tart, míg a teljesen feltöltött kondenzátor kileheli magából az összes töltést. Ennek ellenére mégis takarékosabb így az autó, a stop-start rendszer már a piros lámpához gurulva leállítja a benzinmotort, és csak akkor indítja, ha egyesbe teszik a váltót és már engedik fel a kuplungot. Ezen felül még a nappali menetfényt is képes lekapcsolni, ha üresben, behúzott kézifékkel áll az autó, hiába jár a motor. Biztos ezzel is lehet spórolni vagy fél tized grammot a CO2-kibocsátásnál.

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 12

Lassan fogy ki a benzin a 44 literes tankból

Vezetés

A jelenlegi SUV-őrületben valószínűleg már mindenki elfelejtette, hogy kisautót vezetni nem is rossz. Sőt, ha Mazda embléma van valamin, akkor még jó is lehet. Ugyan 90 lóerő nem fogja letépni a gatyát/bugyit senkiről, de ha elég kitartóan tapossa valaki a gázpedált és pörgeti a motort, akkor lehet vele élvezetesen autózni. Meg persze takarékosan is, ha azt kell, különösen, ha valaki odafigyel az ajánlott fokozatváltásokra is, amelyeknek a rendszer szerint néha fájdalmasan alacsony fordulaton kéne megtörténniük. Az egy tonnát csak 25 kilogrammal túllépő autó a katalógus szerint 9,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, és 183 km/h-s sebességig hajszolható. 

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 13

Klassz fogású, közvetlen kormány vakon is kezelhető gombokkal

Futóműve menet közben, kanyarban stabilan tartja az autót, legalábbis amíg tisztességes útburkolaton hajtja valaki. Az átlagos úthibákkal nem lesz vele gond, de a rövid, gonosz fekvőrendőröknél már kellemetlenül koppanva felüt a futómű. Váltója feszes, élvezetesen kapcsolható, de előfordult párszor, hogy az egyesnek kétszer kellett nekifutni. Nem vonnék le ebből messzemenő következtetést, hiszen alig 8 kilométer volt az autóban, amikor elhoztuk. Hasonló a helyzet a fogyasztással, járt már nálam Mazda3 szintén minimális kilométerrel, ami pár ezerrel később érezhetően jóval kevesebb üzemanyaggal is beérte, mint első találkozásunkkor. Ennek ellenére a 6,4 literes átlag a szinte kizárólag városban megtett tesztút alatt egy szinte zsír új autótól szerintem ígéretes. A gyári érték 5,3 liter lenne. 

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 14

Két USB- és egy 12 voltos csatlakozó

Költségek

A Mazda2 árlistájának átböngészéséhez nem kell sok idő, idehaza csupán a 90 lóerős változat található a konfigurátorban, hatfokozatú kézi váltóval, de háromféle felszereltségi szinttel. A legolcsóbb Mazda2 5 430 900 forintba kerül (Challenge), a következő szintet a Takumi jelenti, 6 040 900 forintért, a csúcs pedig a Takumi Plus, 6 200 900 forintért. Ehhez csupán a különféle árazású metálfényezések jöhetnek hozzá 110, 150, vagy 193 ezerért, a navi további 159 ezerért, vagy a plusz két év kiterjesztett, teljes körű garancia, ami most kedvezményesen 54 900 forint.

Kisautónak nagyon komoly: Mazda2 teszt 15

Átlagos, kisautós csomagtartó, pótkerék nélkül

Értékelés

A Mazda2-es 90 lóerős motorjával egy csinos, kívül-belül komoly kisautó, amit nézegetni és vezetni is nagyszerű. Városi használatra, két embernek, vagy akár kisgyerekes családnak is klassz lehet, amíg nem kell tengernyi úti cuccal teletömni a hátulját. 

 

Mellette – Ellene
 
  • Dögös külső
  • Jó vezethetőség
  • Takarékos motor
 
  • Szűk második üléssor
  • Kis csomagtartó
  • Hátra csak dobfék jutott

Szavazás

Hány pontot adnál a Mazda2 mild hibridjének?
átlag
7.32
szavazat
1057
Hány pontot adnál a Mazda2 mild hibridjének?