Röviden – Peugeot 208 1.2  PureTech 130 EAT8
Mi ez?A Peugeot kisautó-sorozatának legfrissebb, ötödik generációja a jelenleg kapható legerősebb, háromhengeres turbós benzinmotorral
Mit tud?Friss, és lenyűgöző külső mellett egyedi belső megoldásokat, stílust, és komoly extralistát
Mibe kerül?A típus listaára 4,29 millióról indul a 75 lóerős alapmotorral, a GT Line felszereltségű csúcsverzióért 7,7 millió forintot kérnek
Kinek jó?Akik egy kívül-belül különleges kisautóra vágynak, és hajlandóak fizetni is érte

Húsz éve még a kisautók uralták az európai autópiacot, mára viszont vészes sorvadásnak indult a szegmens. Aki teheti, menekül, vannak gyártók, amelyek egyszerűen elkaszálják a típusaikat, mások csak a kombiktól, egyéb karosszériaverzióktól szabadulnak meg, és egyre többen indulnak el felfelé, mind felszereltségben, mind árban.

Kívül feltűnő, belül űrhajó 1

Merész és dögös a Peugeot 208, a kissé sótlan utód után valódi felüdülés

A Peugeot 208 kitűnő példa a jelenségre, teljesítménye, komfortja, felszereltsége és vételára is összevethető a magasabb kategória képviselőivel. De miért venne valaki szűkebb autót ugyanazért a pénzért, ha épp nem lakik egy középkori olasz falu keskeny sikátorában? A Peugeot válasza erre az örök, megfizethetetlen aduász, az életöröm, a stílus, az érzelmi kötődés, amire a 208-as minden porcikájával rájátszik. 

Külső

A Peugeot 208 rafinált dög. Zsúfolásig pakolták egyedi ívekkel, élekkel, domborításokkal. Egyszerre agresszív és kedves, zömök, ugrásra kész állat, ami nem válik nevetséges karikatúrává. Pedig apró méretben nehéz ezt összehozni, elrettentő példának ott az Alfa Romeo Mito, amit addig gyúrtak a szenvedély felé, hogy a végén bizonyos szögekből leszedált koalafeje lett. 

Ha már itt tartunk, jöjjenek a méretek! Az új Peugeot 208 93 mm-rel hosszabb elődjénél, 4055 mm hosszúságú, 1745 mm szélességű és 1430 mm magasságú. Az új generáció jó kiállását ez a hosszítás is segítette, a nyújtottabb motorháztető mellett a szélvédő is hátrébb került, a tető pedig 3 centiméterrel lett alacsonyabb.

A franciáknak tehát sikerült a trükk, és talán tudatos, talán tudattalan döntésként egy ízig-vérig kameraképes autót hoztak össze. Mondhatni a korszellemet követve valódi Instagram-sztár az új Peugeot 208, a fényképezőgép lencséje előtt nincs egy rossz szöge, bárhonnan fotózva menő, a színei is bátrak, szóval ebből a szempontból kipipálták a #életérzést. 

Kívül feltűnő, belül űrhajó 2

Karom vagy szemfog, mindegy, mit idéz, ettől jellegzetes, könnyen felismerhető a Peugeot 208-as

Belső

Akárcsak a külső stílusjegyeket, a beltér vonásait is a márka jelenlegi zászlóshajója, az 508-as ihlette. A kialakítás szögletesen lendületes, sok formai bukfenccel és rengeteg eltérő textúrával, anyaggal. Ez jól áll a szellősebb 508-asnak, de ebben a kisautóban inkább zsúfoltnak hat. 

Két fület kapott a kormány mögött a műszeregység, amelyek nem csak felesleges díszek, funkciót is kaptak, az irányjelző visszajelzője például itt villog. Ettől eltérő síkban, kissé a vezető felé döntve található a központi kijelző, amit elhagyva nagyot kanyarodik a műszerfal, hogy végül az ajtón túl érjen véget. 

Kívül feltűnő, belül űrhajó 3

Hullámzó ívek, különböző szintek, gombok itt, ott, amott, méretes digitális kijelzők, minden van itt, tényleg egy űrhajó fedélzetére emlékeztet a vezetőhely

Felülről lefelé pedig hullámszerűen követik egymást a dolgok, felül a képernyő kiugró peremen ül, amit árok, majd újabb perem követ, újabb gombokkal. Az indítógomb mélyen a kormány mögött található az egyik perem ívén, ennél talán kényelmesebb helyet is találhattak volna neki. 

A legfeltűnőbb formabontó megoldás a kis volán, ami már ott volt az elődben is, de itt talán még hangsúlyosabb. Nem egyszerű belőni azt a kényelmes pozíciót, ahol semmit sem takar ki a műszeregységből. Pedig megéri küzdeni, mert az egyedülálló 3D-s hatást keltő digitális kijelző látványos darab, a technológiát kihasználva térbeliek az animációk, és valamilyen szinten személyre szabható a megjelenés. 

Az már kevésbé pozitív, hogy a grafikai elemek mozgása darabos, főleg, ha új funkciót akarunk a képernyőre varázsolni.

Az ergonómia tehát a megjelenés mögé szorult, de az apró kényelmetlenségekért megérte, mert még egy ilyen belső nincs a kisautók között, tényleg minden zugban akad egy érdekes részlet, legyen szó a klímakonzol egyszerre érintőgombos és hagyományos kialakításáról, vagy a mobiltelefon-tartónak tökéletesre formált tárolórekesz ajtajáról. 

Anyaghasználatban pedig tényleg a prémium osztályok felé nyújtózik a Peugeot 208, nem csak puha, de tisztességesen karbont idéző borítást kapott a műszerfal, van bőven fényes zongoralakk, króm, színes cérnával varrott anyagok és hangulatvilágítás is. 

Ráadásul mindebből jutott a második sorra is, amíg egy Audi A1 esetén egybe öntött fekete plasztikot kapnak a hátsó utasok, itt akad a színes cérnából, és a fényes dekorbetétből. Helyből viszont kevesebb jut, főleg fejtérben korlátozott a második sor, illetve a bejutás nehézkes a szűk ajtónyílás miatt. 

Kívül feltűnő, belül űrhajó 4

Kétsoros zongora, az ülésfűtés gombja már a kanyarba fért el, a vezetőhelyről pont nem látható

A csomagtartón is látszik, hogy nem a kategória praktikus méretbajnokaival száll ringbe a Peugeot, alaphelyzetben 265 literes, ami 1106 literre növelhető az ülések ledöntésével. Ezt az értéket már bőven meghaladták a konkurensek, az új Renault Clio esetén 391 literes a benzines, 361 a dízel kivitelek hátsója, a SEAT Ibiza 355 litert ad, a Ford Fiesta pedig 303 litert. 

Lehet, hogy emögött már a PSA-Opel házasság húzódik meg, hiszen az azonos alapokra épülő Opel Corsa 309 litert tud majd, valószínűleg az kapja a tágasabb, konzervatívabb kisautó szerepét ebben az új családban, a Peugeot 208 pedig teljes mértékben a divatra, megjelenésre, stílusra koncentrálhat.

Kívül feltűnő, belül űrhajó 5

Csomagterének mérete elmarad a konkurensektől, a praktikus vonalat az Opel Corsa viszi a friss PSA-Opel házasságon belül

Technika

A 2012-ben bemutatott előző generáció műszaki alapjait részben még a 207-estől örökölte, így ezt az avítt technológiát teljesen lecserélték a friss 208-asnál.  A CMP (Common Modular Platform – közös moduláris padlólemez) elnevezésű szerkezet a DS3 Crossback kis szabadidő-autóval mutatkozott be, és az új 208-as mellett erre épül a szintén idén bemutatott Opel Corsa is.

Komoly előrelépés, hogy ezt a platformot már a teljesen elektromos hajtáslánc befogadására tervezték, a villanyos 208-as 50 kilowattóra kapacitású akkumulátorral, 340 km WLTP-szerinti hatótávval és az adófizetők támogatásával 9 900 000 forintos áron lesz majd elérhető. Részletek az Autó Magazin főszerkesztője, Gajdán Miklós menetpróbájában.

Vezetés

Meghatározó élmény az apró volán, legyen az autóban bármilyen hajtáslánc, ez adja a különlegességét a 208-asnak. 180-185 centiméteres magassággal valószínűleg a legmélyebbre fogjuk ereszteni az ülést, mert csak így látjuk a műszerfalat anélkül, hogy az ölünkbe érne a kormány. 

De pár kilométer után abszolút érdekes élménnyé válik a furcsa kialakítás, közvetlenebbnek, jól manőverezhetőnek érződik az autó. Főleg városban tűnik fel mindez, a kis kormányt úgy pörgetjük parkolásnál, mint profi olasz szakács a pizzatésztát. Rendkívül könnyű, szinte magától pördül, ezzel az autóval ott is megfordulunk, ahol nem kéne. 

Az orrát tehát gyorsan igazíthatjuk, de a kormányzás érzete ettől függetlenül tompa, élettelen, pedig a GT Line felszereltséggel igen alacsony oldalfalú 205/45 R17-es méretű abroncsok járnak. 

Ma már nem szokatlan, hogy nem csak holmi tessék-lássék automata dolgozik egy kisautóban, hanem egy nyolcsebességes, duplakuplungos darab, esetünkben abszolút hibátlanul. Nincs túl sportosra hangolva, és talán pont ezért működik simán, megfontoltan kapcsol, nem siet, míg eléri a nyolcadikat. Talán ez az egyetlen hátránya, néha kis gázadásra már várnánk a váltást, de a technika is vár velünk, és kér még egy kis biztatást gázadás formájában.  

Kívül feltűnő, belül űrhajó 6

Kényelmesek az ülések, csak a kormányt tudjuk hova tenni

A jelenlegi kínálatban ez a leggyorsabb 208-as, a végsebessége a gyári adat szerint 208 km/óra, a százas sprintet 8,7 másodperc alatt tudja le, ráadásul nem ennek a legmagasabb gyári fogyasztása, ugyanis a 100 lóerős benzines 2 decivel többet igényel (5,9-et az 5,7-tel szemben).

Ezek az adatok már sejtetik, hogy menetteljesítményeit tekintve abszolút megállja a helyét mind országúton, mind autópályán, könnyedén előzhetünk, főleg ha az üzemmódválasztó kapcsoló az eco-normal-sport hármasból a legutóbbiban van. 

Tehát a Peugeot 208 is hozza azt a felnőtt, magasabb kategóriákat idéző komfortot, vezethetőséget, ami a legújabb generációs kisautókra jellemző. Alig hallatszik a háromhengeres jellegzetes motorhangja, ahogy az egyéb zajokat is sikeresen tompítja a 208-as, a 205/45 R17 méretű abroncsokon pedig magabiztosan, stabilan halad. 

Kívül feltűnő, belül űrhajó 7

A teljes LED-fényszórók elöl gyönyörűen világítják meg az utat

Ezt a stabilitást, vagyis a biztonságos haladást még tovább javítják a Peugeot 208 fejlett vezetéssegítő rendszerei. Nem hiányzik az akár megállásig lassító adaptív tempomat, a sávtartó automatika (ami tényleg a sáv közepén tart, nem egyszerűen lepattan a felfestésről), a holttérfigyelő rendszer, illetve az automata vészfékrendszer sem. 

Költségek

A bevezetés alatt minden modellre 300 ezer forint kedvezményt ad a Peugeot, így a lista nyitó darabja a reklámáron mért 75 lóerős  benzines 3 990 000 forintért, Like felszereltséggel. Ennyi pénzért kapunk manuális klímát, és ezzel véget is ért az extrák sora.

A spektrum másik végén szerepel a tesztautó, ami az 1,2 literes 130 lóerős motorja mellé EAT8 automata váltót, és rengeteg extrát kínál, széria a full-LED első fényszóró, a parkolóradar tolatókamerával, valamint a kulcs nélküli nyitás és indítás és a 17 colos felni. A háromrétegű, lakkozott Vertigo-kék fényezésért viszont 200 ezer forintot kell még fizetni a bevezetési akcióval 7 420 000 forintos vételár felett. 

Kívül feltűnő, belül űrhajó 8

A hatalmas hűtőrács rajzolata a kiviteltől is függ

Az extralista másik combos  tétele a 10 colos fedélzeti rendszer, hangfelismeréssel, ez 290 ezer forint. Így a tényleg sikkes, pazarul kényeztető Peugeot 208 ára már közelíti a nyolcmillió forintot.

2+3 év/100 000 km a garancia az autóra. Kettő a kötelező minimum az EU-ban, a plusz hároméves jótállást épp három éve adja kedvezményként a Peugeot, márkaszervizes karbantartáshoz kötött, akárcsak más márkáknál.

Értékelés

A francia gyártók számára hagyományos alaptípusnak tekinthető városi kisautók kategóriája zsugorodik, és ez a Peugeot 208 pozicionálásán is érezhető. Joggal mondhatjuk, hogy ez egy zsugorított 508-as, hisz legalább annyira divatos, és a felszereltséget tekintve sincs komoly hátrányban, de kérdés, hogy mekkora az a fizetőképes vásárlóréteg, ami csak az érzelmekre hagyatkozva, a különleges beltérért, csábos külsőért hajlandó megfizetni a felárat.

Mellette – Ellene
 
  • Zseniális formaterv
  • Formabontó beltér
  • Rengeteg extra
  • Kitűnő menetkomfort 
 
  • Csomagtér mérete elmarad a konkurenciától
  • Ergonómiai bakik a műszerfalon
  • Akadozó animáció a digitális kijelzőn

Szavazás

Hány pontot érdemel a minden földi jóval teletömött Peugeot 208?
754 szavazat - átlag: 6.82 (10-ből)
Hány pontot érdemel a minden földi jóval teletömött Peugeot 208?