Röviden – Porsche 718 Cayman GT4
Mi ez? A Porsche 718-as legsportosabb változata, mely belépő a GT-k benzingőzös világába.
Mit tud? Eszméletlen vezetési élményt nyújtani, legfőképpen a versenypályán.
Mibe kerül? 96 206 eurótól indul a Cayman GT4-es.
Kinek jó? Aki alig várja a hétvégi pályanapokat.

Bosszús darázsfészekként zúg a hátam mögött a Porsche hathengeres boxere, itt ülök a skóciai Knockhill versenypálya pitlane-jében és minden másodperc drámaian hosszúnak tűnik. Rajtot még nem vártam ennyire. Felhangosítom a kipufogót, és eskü, nem küldöm el az őrangyalt a pokolba. Csak induljunk már!

Még mindig piros a lámpa, izgatottan markolom a kormányt és azon gondolkodom, hogy mekkora bűn lehet ezt kesztyű nélkül fogni. Az utolsó pillanatban azért még előrébb állítom az ülést, hogy biztosan kiadja a kuplungpedálig. Rápróbálok. Igen, jó lesz. Zöld lett, kuplung felenged, gáz a szőnyegbe, a 718 Cayman GT4 pedig mohón veti rá magát a bemelegítő körre.

Külső

Mintha gyerekkori álom volna, úgy néz ki a Porsche Cayman GT4-es. Mindene egyszerre szerethető és baljósan célszerű. Aranyos a csomagtérfedél fölé magasodó kerekded lámpáktól a rövidke kabinon át egészen a kacsafarokba kanyarított hátsóig az egész. Közben meg ott vannak azok az elemek, amikről pontosan tudni, hogy ez valójában egy súlyos sportautó.

Nagy nyílásokat vágtak a lökhárítóba, hogy legyen elég hely a hűtőknek, hosszan előrenyúlik a splitter, melynek alja golflabdákéhoz hasonló mintázatot kapott. Lényegtelennek tűnik, de ezektől a kis gödröcskéktől repül háromszor olyan messzire a labda úgy, hogy nem mozdul el forgásirányba. Nyilván a Cayman GT4-re se véletlenül került oda, ahol a kutya se látja. A aerodinamika tudománya ott van a legapróbb részletekben, a Porschénél pedig elég bolondok ahhoz, hogy az összes ilyen pici élt tökéletesre csiszolják.

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 1
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 2

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 24
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 25
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 26
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 27
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 28
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 29
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 30
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 31
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 32
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 33
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 34
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 35
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 36
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 37
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 38
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 39
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 40
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 41
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 42
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 43
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 44
Fotó megosztása:
Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 45

Golflabdákéhoz hasonló a splitter aljának mintázata

Megkoronázza a masszív hátsó szárny, mely 300 feletti végsebességnél 122 kg leszorítóerőt termel. Nem csak ez szorítja az aszfaltnak a Cayman GT4-et, hanem a funkcionális diffúzor is a teljesen burkolt fenéklemez végén. 30 milliméterrel ültették meg a Cayman GT4-est, amitől nagyon megvan a versenyautós kiállása. A rendszámokon kívül igazából mindene arra utal, hogy a versenypálya az otthona.

7 perc 28 másodperc alatt ér körbe a 20,6 kilométer hosszú, rettentően sok kanyarral tarkított Nordschleifén. 12 másodpercet vert saját elődjére, de még a Carrera GT is kapott tőle 4-et. Érted, egy szupersportautó!

Belső

Alcantarába és finom bőrbe húztak mindent a kétfős kabinban, aztán megvarrtak mindent sárga cérnával és az egész nyilvánvalóan tökéletes. Csak épp villámgyorsan lesz lényegtelen, amint beül az ember a fix támlájú karbon kagylóülésekbe. Annyira mélyen van az ülés, hogy világossá váljon: ez egy 420 lóerős gokart. Akkor vesztem el igazán, amikor rámarkoltam a kis átmérőjű kormányra. Mert olyan. Nincs rajta egy árva gomb sem, cserébe 12 óránál van rajta egy sokatmondó jelölés.

Lelkesítő stopper azért jutott a műszerfal tetejére, ahogyan a Clubsport csomag többi része is fellobbantja a mélyen szunnyadó pilótát. Hirtelen nagyon érdekelne minden századmásodperc, a milliméterre eltalált apex és az érintőre vett rázókő. Mert a Cayman GT4 pályán tud igazán benzinből boldogságot csinálni. Tűzoltó készülék piroslik az utasülés előtt, mögöttem pedig FIA-homológ bukócső, melyet úgy alakítottak ki, hogy előrefelé is bővíthető legyen.

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 46

Bőr és alcantara mindenütt a kabinban

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 47

Minden gramm számít

Technika

Örömautót csinálni talán sosem volt olyan nehéz, mint ma. Sosem tudtunk még több lóerőt kifacsarni egyetlen literből, de a rengeteg kibocsátási norma miatt ebből a sprintből hirtelen akadályfutás lesz. Vagy mondhatjuk szebben izgalmas mérnöki kihívásnak is. Szerencsére ez most egy olyan meccs, amit a benzinvérűek nyertek.

Ezért van az, hogy a 718 Cayman GT4-ben van benzines részecskeszűrő, sőt – könnyen deaktiválható – stop-start rendszer is, valamint képes lekapcsolni a hengereinek felét. Utóbbihoz azért nem kevés feltételnek kell teljesülnie. 1600 és 3000-es fordulat között aktív a rendszer, amennyiben elég 100 Nm is a haladáshoz. Tehát ha úgy használod a GT4-est, ahogyan kívánja, akkor ez a katasztrófa se történhet meg.

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 48

Középen, lent a hathengeres boxer

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 49

Könnyen felismerhetőek a karbon-kerámia fékek a hatdugattyús nyergek sárga színéről, elöl 410 mm-es átmérőjűek a tárcsák

Fogták a Carrera S motorját és ledobták róla a turbókat, a hengerűrtartalmat pedig 4 literre növelték. Kovácsolt acél főtengelyt kapott, piezoinjektorokat és a Porsche sportosabbik, hatgangos kézi váltóját. Mégis az a legjobb benne, hogy boldogan forog el 8000-ig.

Kéznél volt egy kiváló futómű, mégpedig a 911 GT3-asé, amit elöl simán befogadott a Cayman GT4, hátul a középmotoros elrendezés miatt kellett némi helyet csinálni benne a váltónak. A fékek alapból mindkét tengelyen hatdugattyús – piros színű – nyergeket kapnak, 380 milliméteres acél tárcsákkal. Van karbon-kerámia szett is, melynek egyik áldásos hatása, hogy csökkenti a rugózatlan tömeget. A PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) sárga nyergei itt elöl hat- hátul négydugattyúsak, a féktárcsa 410 illetve 390 mm átmérőjű.

Vezetés

Bal oldalon elfordítom a slusszkulcsot és máris bódítóan duruzsol a négyliteres boxer, aztán végigzongorázom a gombokat a megfelelő sorrendben. Elsőnek a stopot-startot lövöm ki, nehogy egy bokszkiállás alkalmával megpróbálja megmenteni nekem a bolygót. Az első menetben még csak könnyen mozog, kicsiket üt a Cayman GT4, de már érezni, hogy a megfelelő olajhőfokkal nem lesz kegyelem a ringben.

Két kilométer hosszú a Knockhill Racing Circuit, van benne 60 méter szintkülönbség, ami magával hozza azt is, hogy a legtöbb kanyar egész egyszerűen beláthatatlan. Technikás pálya, amin erkölcstelen módon ki tudja élni magát a GT4. Az egészben talán az a legelképesztőbb, hogy mennyire intenzíven kommunikál. Mindig ott van a kormányon, hogy mi történik az első kerekekkel, így a rágógumivá hevített Cup 2 utolsó morzsányi tapadását is tökéletesen érezni. Zseniális, ahogy érzésre a saját középpontja körül fordul a Cayman GT4, ebben azért bőven van szerepe a nyomatékvektorozásnak is.

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 50

Eszméletlen precíz gép

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 51

Kiemelt helyen a fordszámmérő

Célegyenes-ráfordító előtt egyszerűen kívánja a kettest, amit automata gázfröccsel (Auto Blip gomb) ünnepel meg. Finom élvezeti cikk a hatsebességes sportváltó. Mesterien kigrammolt erőivel, szűk kulisszájával ágyaz meg az örömautózásnak és a precíz fokozatcserének.

Négyezernél kezdődik az igazi koncert, a hathengeres egyre idegesebben reszel, ez pedig egészen részegítő. Pillanatok alatt megtölti a kis kabint a lelkesítő hangorkán. Kívánja, hogy jobban túrjak a gázba, szakítson, csapja meg a G-erő. A célegyenesben hatezertől mintha Vaszil Lomacsenko ütné a fordulatszámmérő tűjét nyolcezerig, olyan villámgyorsan forog bele a tiltásba. Addiktív, ahogy a hergeléssel egyre haragosabb és élesebb lesz.

Adrenalintól részegen pedig talán el is mértem a féktávot az egyenes végén. Szerencsére a karbon-kerámiák bírják a gyűrődést. Sőt, akkor fognak csak igazán, ha nagy tétet pakoltunk az asztalra. Páratlan balansza van a Cayman GT4-nek. A lent fekvő középmotor és a bitang futómű miatt nagyon ösztönösen irányítható és rettentően jól uralható akkor is, ha elmentünk a határig. 420 lóerő még sosem volt ennyire csodásan autózható, a pilóta itt tényleg zsigeri szinten lesz része a gépnek.

Költségek

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 52

Clubsport csomaggal jön a bukócső, a karbon kagylók hatpontos övvel és a tűzoltó készülék

96 200 eurót és némi aprót kérnek el a Porsche 718 Cayman GT4-ért, amit bőven több mint 31 millió forint. 7900 euró a karbon-kerámia fék, 5355-ért adnak egy pár szénszálas vázú kagylóülést, a vezető oldalán hatpontos övekkel, további 3927 euróért jön meg a Clubsport csomag (bukócső, tűzoltó készülék) és én nem hagynám ki a Sport Chrono pakkot sem 476-ért, ahogyan a kétzónás klímáról sem tudnék lemondani.

Minden más tényleg csak ráadás, hiszen az élvezetes vezetéshez, pályanapokhoz ennyi bőven elegendő. Plusz két szett Michelin Pilot Sport Cup 2. A navigációs rendszert is maximum a szektoridőket naplózó applikáció miatt pipálnám be.

Értékelés

Vezetni sosem volt még ennyire csodálatos 53

4,4 másodperc a 0-100

Bár nagyon kezes, nem old meg semmit a vezető helyett. A jó köridőhöz dolgozni kell vele, összeszokni és megérezni a gép rezdüléseit, hallani a zajait. Pörgős, bitang szívómotorjával, vezethetőségével, végtelen tapadásával és a karakterével a Porsche Cayman GT4 azt adja, amiért a klasszikus autózás mennyei kéj tud lenni.

Mellette – Ellene
  • Sportautó, és úgy is néz ki
  • 8000-ig forgó motor
  • Remek futómű
  • Felejthetetlen élmény
  • Nem lehet felírni receptre minden autóbolondnak
Ha szeretsz vezetni, akkor a Cayman GT4-nek nyomsz egy 10-est!
618 szavazat - átlag: 9.42 (10-ből)
Ha szeretsz vezetni, akkor a Cayman GT4-nek nyomsz egy 10-est!