Röviden – Porsche 718 Cayman GTS
Mi ez?A Porsche Cayman 718 négyhengeres boxer turbómotorral szerelt, még sportosabbra hangolt GTS kivitele
Mit tud?Németesen tökéletesre csiszolt vezetési élményt bármilyen tempónál, versenypályán, közúton egyaránt
Mibe kerül?A típus alapára, a tesztben szereplő motorral az ára, a tesztben szereplő darab autó extrákkal növelt ára
Kinek jó?A keményebb élvezetekre hajló autós hedonistáknak.

A gyengének semmiképp sem mondható Porsche Cayman S 350 lóerős teljesítményére a GTS modellek 15 lóerővel licitálnak rá, de a felfokozott vadság nem főképp a lóerők számának szaporításában jelentkezik. Ez a modell a középmotoros konstrukció adta vezetési élmény tökéletesre csiszolt eszenciáját hivatott átadni, aktív felfüggesztéssel, mechanikus hátsó differenciálzárral, és a hátsó kerekek között a nyomatékot variáló Porsche Torque Vectoring (PTV) rendszerrel.

Mind lenyit

Külső

Ahogy azt a Porschétől megszoktuk, csak pár apró részlet árulja el, hogy a  GTS modellekről van szó. Harsány, szinte üvöltő kiegészítők helyett inkább a hozzáértőkhöz szóló átalakítást kaptak, elől Sport Design első kötényt viselnek, emellett első fényforrásaik és bixenon fényszóróik sötétítettek, akárcsak a hátsó lámpáik.

Sztenderd felszereltség a sport kipufogórendszer, melynek fekete végződései a fekete diffúzor alól bújnak ki. Aki még ennyiből sem jött rá, hogy ez az erősebb verzió, azt a  fekete GTS logók, valamint a tompa fényű lakkot kapó 20 colos fekete könnyűfém felnik igazítják útba (a gyári abroncsméret 235/35 R20 elöl, és 265/35 R20 hátul).

Szakavatott szemnek sokat elárulhat még a féknyergek fényezése, mert itt a szín nem csak a tulajdonos ízlését kifejező opció. Már messziről kiszúrható az acélra alapozó rendszer vörös festése, a sárga féknyereg pedig a karbon-kerámia tárcsákat jelöli. Ebben az esetben négy helyett hatdugattyús nyerget kap, és mérete is nagyobb, 330 milliméter helyett 350 milliméteres virítanak elöl-hátul.

Fekete árnyalatot kaptak a fényszórók, a négypontos LED-nappali menetfény immár Porsche jellegzetesség

A formája maradt klasszikus kupé, és a GTS kivitel sem vadul túlzottan, arra ott lesz majd a GT4

Belső

A klasszikus Porsche elemek nem hiányoznak, a bal oldali gyújtáskapcsoló, mélyre engedhető  üléshelyzet és szinte függőleges kormány már sejteti, hogy ez az autó vezetésre termett, és benne van a stuttgarti gyár évtizedek által összegyűjtött tapasztalata. De nem csak a versenypályáké a világ, ezért a Porsche 718 Cayman GTS is rendelkezik a Volkswagen csoport legújabb kényelmi, és biztonsági extráival, valós idejű közlekedési információkkal számol a navigáció és képes a Google Earth, illetve utcakép programokkal megjeleníteni a térképet.

A kabinban a Sport Chrono csomagba tartozó stopperóra a műszerfal tetején trónol, a középső és legfontosabb műszer pedig a fordulatszámmérő  Vezető és utasa Alcantara sportülésekbe szíjazhatják magukat, a sofőr Alcantara karimájú sportkormányt forgathat. Az Alcantara szövetből emellett jutott a középkonzolra és a könyöklőre is. A GTS modellekhez Porsche Track Precision App (PTPA) applikáció is jár, amely automatikus rögzíti, kivetíti és elemzi a vezetési adatokat az okostelefon kijelzőjén.

Rengeteg alcantara, hatalmas érintőképernyős kijelző, csúcsminőségű Burmester audiorendszer, ha meguntuk a kipufogók hangját, vagyis a Cayman mindent tud

Középen a fordulatszámmérő, ami még analóg, de az egyik műszerbe már teljes, digitális TFT monitor került

Technika

A hengerszámok csökkenése érzékenyen érinti az ortodox Porsche hívőket, de nekik ugye nincs élet a léghűtéses hathengeresen túl. A cég 1995-ben gyártott négyhengeres motort, de az soros volt, a 968-os modellhez. Bokszer négyhengeres negyven éve nem készült utcai Porschéhoz, amióta a hetvenes években kifutott a VW-Porsche 914/4.

 

A 2,5 literes négyhengeres motor az átdolgozott szívóoldal és turbótöltő (1,1 bar helyett 1,3 bar töltőnyomás) nyomán tud némileg többet a Cayman S-be szerelt verziónál, így 365 lóerős. A blokk különlegessége, hogy változó geometriájú turbóval szerelték,  amit csak a dízel motoroknál alkalmaznak, jó okkal. A gázolajos motorok alacsonyabb működési hőmérséklete jól megfér a változó lapátgeometriájú feltöltéssel, de a benzinesek közel ezer fokos kipufogógáza tönkreteszi a lapátokat. Eddig a Porsche 911 Turbo volt az egyetlen benzines, ahol kiküszöbölték ezt a problémát, különleges, 1250 Celsius fokot is bíró ötvözetek alkalmazásával. A technológia leszivárgott a Cayman szintjére is, ezért lehet ez a motor brutálisan erős, szinte minden fordulatszám tartományban.

A négyhengeres motor csúcsnyomatéka 430 Nm, amely a fejlett feltöltési rendszernek köszönhetően igen széles, 1900 és 5000-es fordulatszám között végig rendelkezésre áll, és garantálja a hátba vágó gyorsulás élményét.

Vezetés

Ha százalékokban fejezzük ki a teljesítménynövekedést nem túl impozáns a GTS nyújtotta előny, 4,2 százalékkal több lóerő, 2,5 százalékkal magasabb nyomaték, de mégis a sok kicsi sokra megy. A Cayman GTS 7:40-es időt futott a Nürburgringen, ami két másodperccel jobb, mint a Cayman S esetén.

Kézi váltóval 4,6 másodpercig tart elérni a százas tempót, az emberi ügyességet túlszárnyaló duplakuplungos PDK-val pedig 4,1 másodperc ugyanez az érték.

A spanyol Ascari versenypálya útvesztőnek tűnő 26 kanyarjában mindkét megoldás bizonyított, a kézi váltó inkább a mosolyfaktort növelte, a PDK pedig a gyorsaságot. Mert gyorsnak lenni is élmény, és ez sokkal inkább megvalósítható egy olyan középmotoros fenevaddal, aminek mozgását mindig két kézzel a kormányon irányíthatjuk. Elvégre a legnagyobb Forma-1-es legendák is ott csiszolták tökéletesre tehetségüket, ahol nyoma sem volt kézi váltónak. A gokartok világában.

Stabilitása túlmutat az átlag, versenypályát már látott sofőr képességein, PDK váltóval tényleg brutális tempó érhető el, amit a 7:40-es Nürburgring kör is bizonyít

Ehhez a világhoz pedig amennyire csak lehet közel kerülünk a másfél tonnás autóval. A 20 mm ültetést jelentő PASM (Porsche Active Suspension Management) sportfutóművel atomstabil az autó, rezzenéstelenül áll rá a tökéletesen precíz kormány által kijelölt ívre. Centiméterre pontosan irányítható, száraz úton nyoma sincs a középmotoros autókra jellemző alattomos megcsúszási hajlamnak, nedves úton és kikapcsolt menetstabilizálással viszont villámcsapásként törhet ki a far, ami felkészült vezetőt kíván, de nyilván ez a Porsche nyújtotta élmény egy felsőbb szintje.

A vezetési módok egyik legszórakoztatóbb eleme a feláras Sport Response gombot, amely a Sport Chrono-csomag része. Ezt a gombot lenyomva a már megszokott azonnali gázreakció, és pokoli gyorsítóképesség még tovább fokozódik, akárcsak a mozivászon hős autóinál, ahol mindig van némi titkos tartalék a nehéz helyzetek leküzdésére.

A Cayman esetén húsz másodpercig tart ez a pusztító üzemmód, az autó visszaszámlálással jelzi, hogy meddig van még benne szufla. A Knight Rider filmeket idéző funkció háttere elvben egyszerű: nem szabad engedni leesni a töltőnyomást és lelassulni a feltöltőt. Ebben a trükkben is jól jön a turbinalapátok állítható geometriája, valamint a PDK váltó, ami ilyenkor visszagangol, és nem engedi ötezer alá esni a motor fordulatszámát.

Költségek

A 718 GTS-ből a kupé karosszériás Cayman 76 137 eurós (23,4 millió forint) alapárról indul, a nyitható tetős Boxster változatért pedig minimum 78 160 (24 millió forint) eurót is kérhetnek majd.

A Porsche 718 Cayman GTS és vetélytársai – Listaár, forint
Porsche 718 Cayman GTS (365 LE)23 400 000
BMW M2 (370LE)18 222 000
Jaguar F-Type 3.0 V6 (340 LE)25 550 000
Audi TT-RS Coupé 2,5 TFSI (400LE)21 345 730

Értékelés

Neve felfokozott sportosságot sugall, amit teljesíti is a GTS, de lehetne markánsabb a különbség. Nyilván kell a levegő a GT4-esnek is, amiből az előző széria szintén 7:40-es időt tudott a Nürburgringen, tehát ha még keményebb lenne a GTS, akkor a várhatóan 2019-ben bemutatkozó GT4 már nagyon ráesne a 911-es szériára, ilyen öngyilkosságot pedig nem követnek el a németek.

Ráadásul abba még szívó hathengerest építenek, így markáns lesz a különbség, mert a 718-as szériába eddig csak az új fejlesztésű, turbós négyhengeresek kerültek. Ezek a motorok tökéletesen hozzák az autótól elvárt teljesítményt, de kialakításukból adódóan az akusztikai élmény elmarad a száraz hangon, ércesen üvöltő hathengeres bokszerektől. Talán ez a mély dübörgő hang az autó egyetlen érdemleges hátránya, de a nyakatekert, rossz EU-s emissziós szabályzás miatt a Porsche is erre a lépésre kényszerült, akárcsak a Ferrari, amikor leölték a 458 Italia 4,5 literes szívó V8-asát, és helyébe jött a duplaturbós 3,9 literes.

Mellette – Ellene
  • Zseniális kormányzás, az elektromos szervó ellenére
  • Középmotoros, de semlegesen pokoli gyors
  • Erős bokszermotor, ami minden tartományban húz
  • A sebesség mellett ott a legtöbb XXI. század iextra
  • A hangélmény elmarad a szívó hathengerestől
  • Ha csak a lóerőket nézzük akad olcsóbban több
  • De ne csak a lóerőket nézzük!

Szavazás

Hány pontot érdemel a még tovább vadított 718 Cayman?

230 szavazat - átlag: 8.8 (10-ből)

Hány pontot érdemel a még tovább vadított 718 Cayman?