Röviden – Citroën C5 Aircross
Mi ez?A Citroën 2017-ben bemutatott és eddig csak Kínában elérhető kompakt méretű SUV-jának friss, európai változata
Mit tud?Szabadidő-autó létére komfortos és jól variálható, nagy csomagtartóval
Mibe kerül?Bár egyes országokban már 2018 végétől elérhető a modell, hozzánk csak a jövő év elején érkezik, így ára is csak kicsivel azelőtt lesz
Kinek jó?Aki a tömeggel sodródva szabadidő-autóra vágyik, de valami stílusosabb, praktikusabb darabnak örülne igazán

Öt év alatt a kompakt szabadidő-autók piaci részesedése több mint duplájára nőtt. Míg 2012-ben 4,5 milliós volt ez a piac, addig 2017-re a 10 milliós határt is elérte és nagyon úgy fest, ez a lendület kitart még egy darabig. Így nem meglepő, hogy a legtöbb autógyár ezt a vonalat tolja teljes erőből. A Citroën is.

Ugyan a C5 Aircross nem egy vadiúj modell – Kínában tavaly, 2017-ben mutatkozott be – Európába csak most érkezett meg. Mókás részlet, hogy mi pedig Afrikában vezethettük először.

Nagyon hasonlít egymásra szinte az összes Citroën modell

Elsőre ugyan hülye ötletnek tűnik egy csupán elsőkerék-hajtású autót ledobni az Atlasz-hegység lábához, majd odalökni az újságírók elé, hogy tessék, gyötörjétek kedvetekre. Pedig egyáltalán nem volt rossz húzás a megszokott, tükörsima spanyol, francia utakat kráterekkel szabdalt, többé-kevésbé aszfaltozott, vagy éppen apró köves sivatagi útra cserélni. Rögvest kiderül, hogy miért.

Mind lenyit

Külső

A C5 Aircross 4,50 méter hosszú, 1,84 m széles, 1,67 m magas, tengelytávja 2,73 m, hasmagassága 23 cm. Mindehhez hozza a sablonos, furcsa lámpaelrendezésű Citroën-arcot, amitől szinte pont ugyanúgy fest, mint a márka többi modellje, a C3-tól a Berlingóig.

Lehet rajta töprengeni, hogy vajon jó-e, ha egy márka összes modellje ugyanúgy néz ki, de  a Citroënnél láthatóan hisznek az efféle uniformizálásban. A markáns arcnak hála, amennyire hasonlítanak egymásra családon belül, pont ugyanannyira különböznek a piac többi, hasonló méretű SUV modelljétől.

Dupla kipufogó és fekete betét az autó fenekén

Megjelenésében a C5 Aircross látszatra masszív, strapabíró, de emellett egyáltalán nem agresszív. Oldalán az Airbump betétek látványosak – hogy mennyire praktikusak, az már más kérdés – és jól állnak neki a műanyag sárvédőszélesítések, valamint a tetősín is, míg hátul a dupla kipufogótól és a 3D-s lámpatestektől karakteres a megjelenése.

Belső

Utastere a külsejéhez hasonlóan egyedi, a komfortos, plusz másfél centinyi szivaccsal tömött ülései direkt ráerősítenek a lágy, puha franciaautós sztereotípiákra.

Világos kárpittal még tágasabbnak tűnik az utastér

Klassz a kárpitozás, jól néz ki a teljesen digitális műszerfal, a nyolcfokozatú automata váltó fokozatválasztója és a többi berendezési tárgy is. Érdekes, hogy bár az anyaghasználat nem prémium, látványra teljesen meggyőző bent minden. A nagy, érintőképernyős monitoron lehet rengeteg dolgot beállítani, de emellett pár funkciónak jutott igazi gomb, kapcsoló is. Kár, hogy a hőmérséklet-szabályzás pont nem ilyen.

Nincsenek már kézzel fogható mutatók, csak virtuálisak

A szabadidő-autók gyengeségei között sokszor a kis csomagtartót és a nem igazán praktikus belső szokták megemlíteni, viszont úgy tűnik, a Citroën ezekre a részletekre igyekezett odafigyelni. A C5 Aircross csomagtartója ötszemélyes kivitelben 580 és 720 liter között változtatható, lehajtott hátsó üléstámlákkal pedig akár 1630 literes is lehet. A variálhatóságot a síkba dönthető, 190 centi hosszban pakolható csomagtartó mellett a három darab, külön-külön is tologatható hátsó ülés jelenti.

Egyesével, sínen tologathatóak a hátsó ülések

Technika

Kétféle benzinmotorral kapható a C5 Aircross, a benzines PureTech 130 lóerős változata hatfokozatú kézi váltóval, míg a PureTech 180 a japán Aisinnal közösen kifejlesztett nyolcfokozatú automatikussal párban kapható. Dízelmotorból háromféle párosítás is lesz, a BlueHDi 130 hatfokozatú kézivel és nyolcfokozatú automatikussal is megvehető, míg az erősebb BlueHDi 180-ashoz csak a nyolcfokozatú automata érhető el.

Gyors és kényelmes a nyolcfokozatú automatikus váltó. Igazi terepfokozatok nincsenek, csak a menetstabilizálóval játszik a rendszer

2019 végére az ígéretek szerint megérkezik a Plug-In Hybrid PHEV hajtásláncos C5 Aircross is, amely ZEV (elektromos) üzemmódban 60 km-t képes megtenni károsanyag-kibocsátás nélkül. Az előzetes találgatásokkal ellentétben elsőkerék-hajtású lesz ez is, nem lesz összkerekes a hibrid sem.

MotorBlue HDi 180 – soros négyhengeres turbódízel
Hengerűrtartalom1499 cm3
Teljesítmény178 LE @ 3750 ford. / perc
Nyomaték400 Nm @ 2000 ford. / perc
Gyorsulás8,6 sec (0-100 km/h)
Csúcssebesség211 km/h
Átlagfogyasztás4,7 liter / 100 km

Vezetés

Zseniális ötlet volt hitvány minőségű utakra szervezni az autó bemutatóját. Hiába tudja mindenki, hogy a szabadidő-autók nem terepjárók, azért csak benne van az autóról kialakított képben, hogy ezzel azért le lehet térni az aszfaltról. Hogy legyen értelme a nagyobb hasmagasságnak, a műanyag védőelemeknek, lehessen vele olyan helyre autózni, ahol már érdemes leszedni a tetőcsomagtartóról a bringát, kajakot, akármit.

A hitvány utakon is komfortos marad az autó

Már az alapáras modellekben is megtalálható a progresszív hidraulikus ütközőelemekkel (Progressive Hydraulic Cushions®) ellátott felfüggesztés, aminek köszönhetően a félarasznyi lyukakkal megbolondított, vagy éppen a köves sivatagi úton is komfortos marad az autó. Ez nem a végtelenül bonyolult hidropneumatikus rendszer, de érzésre azt próbálja meg utánozni, jóval olcsóbban és megbízhatóbban. És nem is csinálja rosszul, a puha székekbe süppedve még egy-egy benézett gödörbe csattanva sem szakad le az ember veséje.

Alapára a szegény ember csodafutóműve, a PHC

Mindkét 180 lóerős motort kipróbálhattuk, első nap a benzines, majd másnap a dízel változatot, de váltóból, csak a roppant finoman és gyorsan dolgozó nyolcfokozatú automatikus volt az étlapon. 180 lóerővel nem nehéz jót autózni, így mindkét autó könnyen megszerethetőnek bizonyult. Menet közben csendesek, jól gyorsulnak, a vízszintes tagolású belsőből a kilátás is jó. Azért hiába 180 lóerős mindkét változat, a dízel a nagyobb nyomaték miatt határozottabban lódul meg.

Síkba fektethetőek a hátsó ülések támlái, a padló alatt pedig pótkerék is van

Költségek

Az európai Citroën C5 Aircross decembertől rendelhető, eddig már 1500 darabra érkezett megrendelés, Magyarországra viszont csak valamikor a jövő év elején érkezik meg, így hazai ára is csak január, február környékén lesz.

Könnyen megszerethető a csendes utastér

Értékelés

Egyedi megjelenésével, komfortos, tágas és jól variálható utasterével, izmos motorjaival és a kipróbált nyolcfokozatú automatikus váltóval a Citroën C5 Aircross a esélyes szereplője lehet az Univerzumhoz hasonlóan folyamatosan táguló kompakt-SUV-piacnak.

Mellette – Ellene
  • Komfortos, csendes utastér
  • Alapáras csodafutómű
  • Jól variálható belső
  • Klassz utastér dizájn
  • Egyenarc
  • Nincs összkerékhajtás
  • Érintőképernyős, menübe rejtett klímavezérlés

Hány pontot adnál a Citroën szabadidőautójának, a C5 Aircross-nak?

574 szavazat - átlag: 7.59 (10-ből)

Hány pontot adnál a Citroën szabadidőautójának, a C5 Aircross-nak?